Indlæg af Iivari

    Tak for svar.


    Maskinen skal have en 21:9 LG Ultrawide skærm, USB 2.0 Lydkort (Focusrite Scarlett 2i2), Ableton Push controller, Kensington Trackball mus og generisk usb-keyboard, samt et midi keyboard.


    Har forskellige harddisks liggende. Der skal som udgangspunkt en 1TB 7200 harddisk og en 250gb SSD i maskinen.

    Hej!


    Jeg skal til at bygge min egen PC og søger i den forbindelse lidt assistance til at vælge komponenter. Jeg er habil nok til at kunne samle det hele selv, men jeg har ikke nok viden om bundkort, kabinet, køler, strømforsyning osv. til at tage fuldt kvalificerede valg - derfor spørger jeg jer!


    Computeren skal bruges til professionel musikproduktion og af og til hobby-videoredigering. Det vigtigste for mig er, at computeren kan køre en masse VST-plugins, Ableton Live, Reason, Reaper og andre musikprogrammer uden problemer. Ingen af ovennævnte programmer er super CPU-tunge - jeg kan køre dem nogenlunde problemfrit på min 4-år gamle middle-of-the-road laptop.


    Grunden til jeg vil have en stationær er dog fordi jeg gerne vil minimere loadtider, samt arbejde i lidt større projekter (flere lydspor) uden at bekymre mig om computerens evner.


    Samlet budget: Max 6000 kr. - dog meget gerne mindre!


    Jeg har allerede skærm, harddiske, keyboard, mus, lydkort - så jeg leder efter nedenstående dele:


    Kabinet
    Gerne sort farve og ikke for fancy. Skal blot være funktionelt. USB-indgange i fronten ville være en fordel, men ikke et krav. At den er nem at rengøre/støve af ville også være fint, men igen - ikke et krav.


    Strømforsyning
    Den må selvfølgelig gerne være så stille som mulig da jeg af og til skal optage lyd via mikrofon, men det er ikke her jeg vil lægge en stor del af budgettet. Jeg kan altid opgradere til en bedre.


    Bundkort
    Skal have : USB 3.0, Mulighed for 32GB ram
    Må meget gerne have (men ikke en dealbreaker) : USB-C, Firewire, Thunderbolt, mulighed for 64GB ram udvidelse.


    CPU
    Jeg tænker umiddelbart i low- til mid-end af i7 processorer. Den skal kunne tage godt fra, men behøver ikke være et monster.


    Hukommelse
    16GB til en start.


    Harddisk
    Jeg har allerede flere harddiske så det behøver jeg ikke købe.


    Grafikkort
    Skal have - OpenCL, CUDA, mulighed for tilslutning af 2-3 skærme.


    Grafikkortet behøver som sagt ikke kunne køre spil da jeg ikke skal bruge den som gaming PC så her tænker jeg, at jeg kan spare lidt ved at vælge et grafikkort i den llidt billigere ende.
    ____


    Kort sagt søger jeg altså efter:


    En computer der kan køre flere programmer på samme tid (Ableton Live med plugins + andre lydprogrammer) samt lidt videoredigering, men uden den behøver top-performe i video.


    Lydprogrammer er ikke så CPU-tunge som spil eller 3D rendering, så derfor tænker jeg det kan lade sig gøre for 5000-6000 kr. Skriv endelig hvis i synes det er urealistisk!


    På forhånd tak :9xo
    --