Indlæg af Ronin2300

    Hej Palle


    Takker! Ja der er en ret stor forskel på NVLink i forhold til alm. SLI. Den største er nok at der er en DEL mere båndbrede at gøre godt med nu og så samles den samlede mængde RAM på de to kort nu til en stor pulje som kan bruges i spil osv.


    Med SLI fik man ikke fordoblet sine RAM på den måde hvilket selvfølgeligt begrænsede hvor meget der kunne være at hente ved SLI.


    Du kan kun bruge to ens kort helt som tidligere hvis de skal kunne tale sammen og Nvidia har nu begrænset det til to kort.


    Man kan jo altid drømme :D Er det til et surround gaming setup du tænker?

    Jamen jeg sagde ikke at der ALDRIG var noget at vinde ved at køre SLI... Har skam selv gjort det i flere tilfælde men jeg synes ALDRIG det har været helt så smertefrit som du for det til at lyde :D


    Ja der er noget at vinde men jeg synes stadig at tid og penge er givet bedre ud på at sælge et evt. ældre kort og købe et nyt og holde sig til et enkelt kort setup uden at skulle spekulerer på SLI og de software udfordringer det ind i mellem har med sig. Jeg har adskillige gange oplevet problemer med spil der ikke gad starte, havde en masse stuttering, framedrops og andet som gjorde det til en dårligere oplevelse at spille i SLI end uden på trods af at man måske have en højere gennemsnitlig FPS.


    Gennemsnitlig FPS er ikke alt der skal til for at få en god oplevelse. Mine egne oplevelser er at jeg ikke synes at det er besværet værd eller en fornuftig pris til performace kurve med mindre man finder et kort magen til det man har til en rigtigt god pris eller er på ret gamle kort.


    I forhold til VR så baserer jeg der som bare på min egen efterhånden årelange erfaring med VR. Et VR setup er sig selv en del mere følsomt end hvis man bare gamede normalt og der er flere punkter som kan give problemer. Oplever generelt flere problemer med VR gaming i forhold til alm. gaming med crashes osv og at smide VR oven i den stak forøger som jeg ser det kun en udfordring. Igen jeg siger ikke at der ikke vil være noget at hente ved et SLI setup der også men jeg ville som sagt bare være tilbageholdende med at tage den vej i forhold til en opgradering med et enkelt kort.



    du sparer en masse penge ved at købe et grafikkort, som du allerede har, og koble dem i SLI.
    så længe at VR er koblet til pc med HDMI :kan der ikke opnås hurtigere hastighed end 60 Hz.!.
    og det vil sådan 2 ældre grafikkort gøre rigeligt .. :thumbup:


    V.H.Palle

    Jeg ville være meget tilbageholdende med at satse på SLI specielt til VR. For at få noget ordentligt ud af det så kræver det at spillene er optimeret til at udnytte det og det tvivler jeg MEGET på at ret mange, hvis nogen overhovedet, er på VR markedet. Der er tusind andre ting som de nok har prioriteret højere end SLI optimering.


    I værste tilfælde for du ingen eller dårligere ydelse ud af et SLI setup hvis spillene ikke udnytter det og så er det penge lige ud af vinduet. :thumbdown:

    G-sync tager sig jo mest af screen tearing så hvis du ikke synes du er specielt plaget af det nu så ville jeg nok overveje når det koster så meget mere umiddelbart kun for at få G-sync.


    Personligt ELSKER jeg G-Sync men jeg ville ikke betale 3000 kr. for BARE at få det hvis specs ellers der stort set identiske på de to skærme 8|

    Du må være ude efter at klemme det absolut yderste ud af dine gaming resultater så for den eneste opgraderings vej som jeg ser det derfra, hvis det altså er til gaming, er et i9-9900K baseret system når det lander og selv om der nok er lidt at hente på ydelsen så vil jeg ikke mene det er pengene værd.


    Samtidigt så ved jeg dog også godt at cost/benefit ikke altid er den eneste grund til man opgraderer :D


    Typisk for salg af hardware vil jeg sige halvpris + lidt. Så mit bud er nok omkring 2500-3000 kr.

    Problemet som jeg ser det er lidt dit budget... Du leder efter et kabinet med lidt mere high end features men til en entry level pris. De fleste kabinetter i den prisklasse er jo netop billige fordi der ikke er brugt tid og plads på ting som god understøttelse af vandkøling.


    Men umiddelbart vil jeg satse på Fractal Design Focus G kabinettet. Der burde der være plads til din 240mm og samtidigt burde der også være fornuftigt airflow OG plads til DVD drevet hvis det skal med. Vær bare opmærksom på at det evt. kan betyde at HDD buret skal pilles ud eller som minimum flyttes og jeg ved ikke om du har nogen 3,5" mekaniske drev der skal med eller hvor mange der i så fald er tale om :P

    Med de priser er der jo heller ikke nogen grund til ikke bare at bestille direkte fra EK. Hver gang jeg har skulle bruge dele fra EK så har jeg bare brugt deres shop direkte. Fungerer uden problemer :)

    Igen så brug Aida64 Stresstesten som en vejledning. De putter som regel et urealistisk load på tingene som du kun MEGET sjældent vil opleve i virkeligheden. Test evt. også med nogen af de tungeste opgaver som du reelt vil ende med at udsætte systemet for og så se om ikke du har et stabilt system trods alt.


    I forhold til den opførte RAM hastighed så vær også opmærksom på at man tit skal gange det der står med to da det jo er dobbelt data rate RAM. Så dine 1066 ville så være 2132 MHz. Den hastighed som man angiver i BIOS er som regel den "rigtige" mens den der aflæses af visse spec programmer osv er den anden. Ved at det også lige forvirrede mig en smule back in the day. :whistling:


    Men ja det er en anelse frustrerende at Ryzen kan være så følsom med det specielt når man også ved at der som regel er ret gode performance gains ved at kunne køre sine RAM med høje hastigheder på et Zen/Ryzen system. :boxed:

    Min erfaring er ihvertfald at det er blevet noget bedre med Ryzen 2 men Ryzen og Zen er bare lidt mere følsom med RAM end Intel desværre så det kan også afhænge af hvilken kombination af RAM og bundkort man kører. G-skill TridentZ er generelt rigtigt gode så det er ikke et skidt udgangspunkt.


    Men jeg har fx endnu ikke under nogen af mine tests af Ryzen 2 kunne få mine RAM højere op end 3200 MHz og det er altså med det G-skill SniperX kit som blev sendt med sammen med Ryzen 2 testkittet direkte fra AMD som ellers er rated til 3400 MHz helt som dine. Alt over det og så bootede systemet simpelthen ikke. 8|

    Der kan være mange forskellige årsager til at det crasher for dig med lige netop det program og ikke andre. De forskellige stresstests belaster tingene på forskellig måde og det lader til at netop RealBench rammer et eller andet som får det til at gå ned.


    Nøjagtigt hvad det er og ikke mindst om der kan gøres noget ved det kan være noget af en jungle at finde ud af. Men det er også vigtigt at have i tankerne at de fleste syntestiske stresstests belaster systemet MEGET mere end du typisk vil opleve ved nogen almindelige real world belastninger. Så selv om den fejler der så kan det godt betyde at du reelt er stabil i mere realistiske brugsscenarier.


    Jeg forestiller mig dog godt at det kan være dine RAM der er sat for højt da det er et typisk problem som Ryzen roder med og specielt første generation som du har med din 1800X. Du skal jo huske at det kan godt være at dine RAM er rated til 3400 MHz men det er som sådan ikke stock hastigheder. Alt over 2133 Mhz er at betragte som overclocking i en eller anden grad. Jeg er faktisk imponeret over at du kan få et Ryzen 1 system til at boote med de hastigheder :thumbsup: 1800X understøtter jo officielt kun RAM hastigheder op til 2667 MHz så 3400 MHz er jo NOGET over det.


    Jeg ville forsøge at trappe dem lidt ned og se om ikke det hjælper på tingene.


    Men ind imellem er der også bare nogen programmer der stikker lidt ud. Jeg oplever fx i forbindelse med overclockning af grafikkort at et spil som Overwatch er der tingene fejler først. Har haft tests hvor jeg har kunne køre ALLE mine andre benchmarks både spil og syntestiske uden problemer med et givent overclock men så fejle når jeg prøver med Ovterwatch. Så nu starter jeg altid med Overwatch :D

    Nu svarer jeg primært baseret på mine oplevelser og ikke fordi jeg har nogen hårde tal på nøjagtig hvor stor pixeltætheden er hvilket formodentligt også varierer en del. Jeg har dog i LANG tid haft en 27" 1440 skærm som min primære og en 27" 1080 som min sekundære. Imellem de to var der en tydelig forskel i hvor klart og "sprødt" billedet stod så helt klart en fordel til 1440p.


    Generelt synes jeg at 1080p som PC skærm begynder at lide når størrelsen kommer over 24".


    Nu ved jeg du specifikt spurgte til 24" 1080 kontro 27" 1440 og der synes jeg i den grad også at der er en forskel i oplevelsen. Jeg tvivler ikke på at du vil kunne se en forskel. Efter at jeg har brugt 1440 skærm i nogen år efterhånden så kan jeg se med det samme når jeg skifter til en 1080 igen næsten ligegyldigt størrelsen på den. Den skærm som jeg bruger til mine test af grafikkort osv. er en 24" 4K skærm fra BenQ og her kommer jeg jo ofte igennem alle tre opløsninger i løbet af en runde benchmarks og der er i DEN grad forskel på trods af de samme indstillinger på tværs af opløsningerne.


    Du vil jo uden tvivl nok kunne tilpasse dine indstillinger lidt hvis man skifter opløsning på den måde men jeg tror nu stadig at jeg ville foretrække 1440 ved lidt lavere opløsning. Typisk vil den højere opløsning gøre en del i sig selv for hvor godt billedet ser ud. Nogen af de mindre ændringer som måske bliver skruet ned er efter min opfattelse lidt sværere at spotte specielt hvis man ikke sidder og kigger efter dem men opløsningen kan ALTID ses synes jeg og der er højere næsten altid bedre.


    Til bonus spørgsmålet så vil du nok kunne spotte nogen små forskelle hvis du aktivt sidder og leder efter dem og nok også afhængigt af kvaliteten på skærmen. Hvis du indstilliner en 1440 skærm til 1080 så er det jo ikke længere 1 til 1 pixels i billedet og derfor vil man miste lidt i skarpheden da billedet jo reelt bliver "strukket" lidt. Der skal jo så flere pixels til at dække hvad der egentligt kun skulle dækkes af en pixel tidligere. Men jeg tror nu nok det er noget man skal sidde og kigge aktivt efter og have en side om side sammenligning for at kunne se helt nøjagtigt.

    Prøv lige det som pAzquee skriver og ellers så kan du pille den helt fra og så i stedet prøve med en lille skruetrækker eller andet metal lige at kortslutte de to ben til power button stikket. Så skulle maskinen gerne starte op helt som hvis du trykkede på knappen. Hvis den ikke gør det kan det tyde på et fejl et andet sted eller i værste tilfælde et defekt kort.


    Men det er ihvertfald en måde at finde ud af om det evt. kan være en fejl i din power knap eller kablet fra den :)

    Absolut ingen grund til at betale mere for et med en fabriks OC. Køb den billigere og overclock selv.


    Jeg vil også næsten garantere at den af sig selv clocker højere via GPU Boost 3.0 hvis du har fornuftigt airflow i dit kabinet.


    Der er heller ikke noget der skulle forhindre dig i at overclocke selv hvis det er...


    Den guide som jeg har lavet som Uber linker til er et godt sted at starte :D

    Det er værd at have i tankerne at mange der arbejder med grafisk arbejde ser en kurvet skærm som et minus. Kruven kan give lidt problemer når man arbejder med grafik fordi de lige linjer bliver fordrejet lidt. Det er ikke noget man ligger mærke til i spil osv men i arbejdssituationer er det noget andet og jeg har aldrig hørt en der arbejder med grafisk arbejde der ville vælge en kurvet skærm efter at de har prøvet dem.


    Tænk også over i forhold til det grafiske arbejde kontra gaming hvad du bruger mest tid på. Som Palle også er inde på så vil ting som farvegengivelse osv betyde meget mere end 144Hz til den slags ting. Kommer naturligvis alt sammen an på hvilken slags og hvor seriøst du arbejder med det.


    650W burde være fint og hvis du vælger en Seasonic eller lign med en rating over på gold eller over så burde du være godt sat.


    INgen grund til at tænke på SLI eller andet efter min mening. Det kan slet ikke betale sig mere når man tænker pris kontra ekstra ydelse. Stort set ingen spil understøtter det specielt godt mere alligevel og det antal falder kun efter specielt Nvidia mere eller mindre er gået lidt væk fra det selv og nu kun officielt understøtter 2x SLI.


    Synes du har fået samlet dig et lækkert setup på den liste :)