Indlæg af Henrik-

    Hej


    Har vundet denne lækre Shuttle KD20 2-Bay NAS i Jule Konkurrence 2012 på HWT.dk


    Købte dog for kort tid siden en Synology 413j og derfor har jeg ikke brug for denne, og den sælges.


    Modtog den d.2/1 2013 og har ikke selv brugt den:


    Producent side:
    http://global.shuttle.com/news/productsDetail?productId=1629


    Test:
    http://hwt.dk/Test/22411/Shuttle-OMNINAS--KD20


    Billeder:
    http://billedeupload.dk/images/dcNZ7.jpg
    http://billedeupload.dk/images/ouAKS.jpg
    http://billedeupload.dk/images/2pXWD.jpg
    http://billedeupload.dk/images/X65SR.jpg


    En rigtig fin 2-Bay NAS til de fleste brugere - Den befinder sig i Viborg (Arbejder i Støvring)


    Nyprisen er ~1100 kr, og HBO sættes derfor til 550 kr pp.


    (Kører også HOL, HWT & Recordere - Forvent ikke 5 daglige opdateringer med bud)


    Beklager. Jeg har ledt skuffer osv. igennem. Så vidt jeg husker købte jeg tastaturet i Computercity og musen i FONA.


    En gammel Tweak´er som dig får mus, tastatur og højtalere for 500pp :)

    Så længe alt virker fejlfrit går det også :9xo


    Men 500 kr pp er et tilbud jeg gerne vil sige ja tak til ;)

    Nu bliver der ihvertfald leveret en Synology DS413j på mit arbejde til mig imorgen :P


    Krydser fingre for at den kan blive et fornuftigt udgangspunkt at bygge systemet op omkring, og der burde være rig mulighed for at tilføje diske osv et godt stykke frem.

    Til prisen er ZyXEL NSA-320 helt sikkert fin og ligner ikke det værste man kunne få fingre i, men betaler gerne lidt ekstra for at få en super lækker software, lidt flere features.


    Lige pt ligner det at jeg ender med at bestille DS413j imorgen, medmindre at tegnepungen får mig overtalt til at nøjes med DS212j.

    Må lige prøve diskutere lidt med mig selv hvad jeg vil blive gladest for:


    - DS413j = 1.6 GHz & DDR3 512 MB (2380 kr)


    - DS213 = 2.0 GHz & DDR3 512 MB (2135 kr)


    - DS212j = 1.2GHz & DDR2 256MB (1438 kr)


    Selvom det ikke er en "J" model syntes jeg ikke at DS213 selv med den hurtigere CPU ser så fristede ud når man kan få en 4-Bay til ikke ret meget mere.


    Så lige ved første øjekast nøjes jeg med DS212j, eller også ofre jeg det ekstra og får DS413j og håber den er bedre rustet til fremtiden med plads til flere diske/raid, hurtige CPU og dobbelt mængde ram.

    Har holdt øje noget tid, og det er ikke tid fx 4 Bay kommer til salg, men skulle tro folk var så glade for dem at de ikke vil skifte :P


    Kan se at DS413 er oppe og koste 3600+ og selvom den har 1GB ram og Dual Core så kan jeg alligevel ikke få mig selv til at give så meget ...


    Ender nok med at bestille DS413j som det ser ud nu, og så krydse fingre for at det ikke er noget skrammel sådan en "j" model :) - Ellers blir det en DS212j og så en ekstra 3TB for pengene ...


    DS413j + 1x WD RED 3TB


    DS212j + 2x WD RED 3TB


    Så kom endelig med sidste input, ellers bliver der bestilt imorgen så jeg ikke får alt for lang tid til at kigge og rykke med budget flere gange :roller: - Er bare typen der skal trykke bestil inden der kommer flere muligheder end svar :razz:

    Quote

    Dit valg med en WD TV Live og en NAS syntes jeg virker som det mest fornuftige i denne tråd. Det giver dig også rigtig god fleksibilitet i forhold til at købe ekstra mediestreamer enheder eller bytte denne ved en senere lejlighed. Synologys NAS fungerer også rigtigt lækkert og du skal ikke bruge meget tid med at rode med mærkelige opsætninger, som du risikerer i et hjemmestrikket system.


    Jeg kører med samme løsning med en DS712+ og en WD TV Live og det kører bere derudaf. Derudover har jeg benyttet Synologys Video Station til at se film fra NASen direkte på min ipad.


    Lyder lige præcis som jeg havde håbet på, så det er helt perfekt at høre fra en der bruger et setup der er så tæt på.


    Lige siddet med lommeregneren og set på hvor meget alene dvd samlingen vil fylde rippet, samt backup af mit eget, de gamles og søster vil fylde, bare de film med deres 2 børn er allerede godt oppe.


    Begyndte så at kigge efter 4-Bay og deres DS413J syntes jeg ser spændende ud:


    http://www.synology.dk/product…duct_name=DS413j&lang=dan


    En 2013 model, og med 1.6 Ghz og 512mb ram - Så den dobbelte mængde ram over DS212j og 400 Mhz ekstra samt en del bedre RAID muligheder til senere brug.


    Det vil godt nok presse mit budget, men føler at den kunne være væsentlig bedre fremtidsikret for mig. (Deres alm 413 er alt for dyr)

    Sidder ikke med et absolut high-end fjernsyn og udelukkende ser Bluray, så tror jeg overlever den lidt lavere billed kvalitet, så må det kigges på senere når der måske bliver penge til det :)


    Har tidligere altid selv rodet med hardware, bygget, OC osv, men denne gang vil jeg gerne have noget der bare fungere, er lækkert og som ikke vil skabe problemer - Har hvis rigeligt med projekter at bruge tiden på.


    Så medmindre der er noget som direkte skriger at det er noget elendigt skidt, bliver dette bestilt her i ugen:


    - SYNOLOGY DS212j


    - WD WD30EFRX (WD RED 3TB)


    - Western Digital WD TV Live G3


    Forhåbentlig er det dele som vil fungere lækkert, være stabile og ikke skabe problemer.

    XMBC er selvfølgelig rigtigt til medie delen, så må man kunne finde ordenlige programmer til fx Backup og download.


    Kan se at en del anbefaler en stærkere CPU som fx i3-3220T, dog syntes jeg både at det bliver for dyrt, samt at strømforbruget også hurtigt ryger i vejret, det skulle gerne holdes ret lille.


    Det kunne være rart med alle muligheder, men tænker også lidt på hvor meget det egentlig bliver brugt. Har 2x primære computere hvor alt spil, internet osv foregår på.


    Kan godt ske jeg skal holde fast i første beslutning om Synology + WD Live + WD Red. Har trods alt mulighed for både backup, afspilning og download med et lækkert interface der virker til bare at fungere og spille 110%.


    - SYNOLOGY DS212j
    - WD WD30EFRX (WD RED 3TB)
    - Western Digital WD TV Live G3


    Pris: 3300 kr (Afhentet)


    Hvis man ser på de dele virker det ikke som nogle fornuftige og stabile enheder der burde fungere og spille godt sammen ?


    Har også kigget på deres 2013 modeller, men kontra prisen syntes jeg ikke helt at de er det ekstra værd:


    DS212j = 1425 kr
    - 1.2 GHZ
    - 256 MB DDR2
    - USB2


    DS213 = 2125 kr
    - 2.0 Ghz
    - 512 MB DDR3
    - USB2+3
    - Væk på LAN/WAN


    DS213+ = 2425 kr
    - Dual Core 1.067 GHz
    - 512 MB DDr3
    - USB2+3
    - Væk på LAN/WAN


    DS212j virker til at være rigelig fin til hvad jeg skal bruge den til - De fleste overvejer hvis mest de nye modeller grundet "frygt" for om de 256mb ram er nok, mere i forhold til om det rent faktisk er et problem ...

    De afspillere fra Kina har jeg nok ikke den store tillid/ide til endnu, så de er for mig hurtigt udelukket.


    Skulle jeg igang med at bygge noget selv, havde jeg set på dette bundkort - Bla grundet passiv køling.


    Asus E45M1-I DELUXE
    http://www.komplett.dk/k/ki.aspx?sku=651450
    Pris: 1199 kr


    Virker ret fornuftigt, og kunne nok gøres komplett for samme beløb som fx Synology + WD Live i grove træk.


    Det jeg mest tænker på er hvor meget det vil kræve for at det bare fungere, dvs når den skal fungere til backup, afspiller og download.


    Synology virker til at være ret lækker at arbejde med software mæssigt, altså få det til at fungere uden problemer osv, og det samme syntes jeg WD Live virker til.


    Så står pt om jeg skal vælge Synology + WD Live der virker til at kunne spille ret godt sammen og bare fungere stabilt.


    Eller om jeg skal samle et helt system med fx Asus E45M1-I DELUXE. Det vil give lidt flere muligheder, men tænker på hvor mange programmer/arbejde der skal ligges for at det bare fungere 110%.


    Det er nok på software siden min største "frygt" ligger, hvor jeg føler at Synology og WD har ret godt styr på dette, men hvor man selv skal igang med flere programmer og hvor godt de spiller sammen.


    Takker for svarene :9xo

    Artiklen er fra 01.06.12 og det er Apple TV 1080p de har testet, så vil mene at det er deres nye.


    DUNE HD MAX ser absolut lækker ud, og selvom der godt nok er bluray drev, så koster den også over 4x så meget som fx WD Live - Så skal min Synology ihvertfald droppes for at få råd hvilket jeg syntes er en skam.


    Deres DUNE HD Smart D1 koster 19000 kr hvilket også er en slat - Bluray drev har ikke rigtig betydning for mig. Skulle man gå en helt anden retning skulle det måske være noget ala:


    ZOTAC ZBOX nano AD10 Plus
    - AMD E-350 1.6 GHz ( Dual-Core )
    - 2 GB DDR3 SDRAM
    - AMD Radeon HD 6310


    Koster omkring det samme som min Synology + WD Live og kunne erstatte dem, til både afspilning, backup og download - Ved dog ikke hvilken løsning man vil blive gladest for (Syntes Synology virker super lækker).


    Bruger lidt mere strøm, men har også lidt flere muligheder - Ved dog ikke om en rigtig NAS + WD Live ville være bedre - Prisen er ca det samme:


    ZOTAC ZBOX nano AD10 Plus = 2360 kr
    WD TV Live + Synology DS212j = 2109 kr

    Læste godt et sted at de ikke udvikler mere på den, dog ikke fået læst mere op på det endnu ....


    Har kigget meget kort på Apple TV, og fx disse linjer "skræmmer" mig lidt væk:


    http://jyllands-posten.dk/digitalt/tv/article4709271.ece

    Quote

    Der er ting, som Apple TV ikke kan. En del gængse filmformater
    understøttes ikke – det drejer sig bl.a. om MKV, AVI og DivX – og man
    kan heller ikke tilgå sin NAS, selv om Apple TV jo netop er en netværks-
    og streaming-baseret medieafspille

    Har ikke andre Apple produkter i huset, så den er nok ikke mit første valg selvom der skal læses op på det.


    Pt virker det til at WD TV Live er den mest fristende løsning,