Indlæg af MarkusPaldan

    Købte selv en billig multi omformer til knap 100 kr - klippede stikket af på både omformer og blæsere, samlede med 2 muffer og el-tape. Omformeren er så smidt i strømspareskinne så den kun kører når tv'et kører.


    Holder 6x120mm blæsere kørende ved 7v - og køler en xbox360 - htpc - stor forstærker og den nye yousee Digi-HD boks.


    Det er en rimelig nem løsning som ikke kræver det store tekniske snilde :)

    Davs,


    Jeg har samlet et mediecenter bestående af:


    c2d6600 @ 3.0 ghz med thermalright 128 køleprofil
    Asrock 4Core1333-FullHD (http://www.asrock.com/mb/overview.asp?Model=4Core1333-FullHD)
    2x 1gb corsair xms 6400 (http://www.edbpriser.dk/Products/listprices.asp?ID=206422)
    Antec fusion med psu
    http://www.edbpriser.dk/Products/Listprices.asp?ID=403691
    2 x Samsung 500gb sata diske.
    Derudover har jeg skiftet køleprofilen på onboard gfx chippen til en thermalright HR5.


    Dette mediecenter kører faktiskt rigtig godt, bortset fra én ting - mine ram vil _ikke_ køre dual channel.
    Har prøvet alle kombinationer for at få dem til at virke og eneste der virker er i slot 1 + 2, men så er det kun single channel, ellers vil maskinen slet ikke poste.
    Har prøvet 3 forskellige sæt ram i med samme resultat (cellshock - corsair xms - kingston value)
    Som et sidste forsøg bestilte jeg et nyt bundkort af samme slags, men der er samme identiske problem.


    Har desuden prøvet at updatere bios uden nyt resultat
    Har prøvet at nedgradere bios uden nyt resultat.
    Har haft maskinen skilt ad i atomer og samlet igen uden nyt resultat.
    Har haft den monteret udenfor kabinettet uden nyt resultat.


    Er bundkortet bare så elendigt fra fabrikkens side eller har jeg modtaget 2 "Mandags" udgaver ?


    Jeg kan da se at der er flere review sider der har fået det til at køre dual channel :


    http://www.virtual-hideout.net…e1333_FullHD/index3.shtml
    http://www.virtual-hideout.net…lHD/ASrock1333/memory.jpg
    http://www.ocworkbench.com/200…k/4Core1333-FullHD/g1.htm


    Er der nogen forslag til næste skridt i fejlsøgningen ?

    Jeg havde det pågældende sæt, men valgte senere hen at opgradere på næsten alle fronter - eneste ting der pt er tilbage er kølehovedet, ellers er rad / blæser / pumpe blevet opgraderet.


    Det gad en god mærkbar forbedring i form af lavere idle / load temps - ca 10 grader.


    Så mit råd er at samle et sæt selv og smide en god skilling efter det med detsamme.

    Quote

    Oprindeligt indlæg af Jerking
    ifølge coolerkit skal køleren bøje ned , da den rammer mest på kernen , ret mig hvis jeg ikke har ret :dance:


    Tjaa, den idé virker så ikke i praksis - ihvertfald ikke på min planslebne cpu eller kollegaens uberørte cpu.

    Har nu brugt 1½ time på at slibe den skide profil - og det var den der var synderen - den havde bøjning nedaf på midten, dvs den har kun haft kontakt på tværs af cpuen med 5mm :)


    Elendig finish på et dyrt produkt.


    Temp nu er omkring 39 37 35 35 i idle - og langt fra de 90 ved load :)


    Tak for hjælpen og fy fy til thermalright.


    Har lige prøvet at sætte min egen cpu (planslebet) over i kollegaens opsætning og temp'en faldt 5 grader men omvendt gav kollegaens (ikke planslebet) i mit system en lavere temp end min egen cpu.


    Tror det måske er køleprofilen (thermalright ultra 120) der er p*sse skæv, kan det passe at en køleprofil af den prisklasse fra fabrikkens side af er planet så elendigt ?

    Davs,


    Har samlet en maskine for en kollega som består af:


    p5k deluxe
    2x 8500 ballistix
    Q6600 med Thermalright 120 Extreme + 120x120 blæser ved 12v
    8800GT
    Antec P182 Kabinet med 2 extra 120x120 blæsere (ialt 5x120 kabinet blæsere)
    1x500 gb hd
    samsung dvd-brænder


    I bios melder den cpu temp til 60 grader, i windows miljø med coretemp melder den om 50 50 41 41 på de 4 kerner - ved en prime 95 stress test (alle 4 kerner) er jeg oppe på 95 95 87 87 ved 1 times priming..
    Køleprofilen samt cpu sokkel er ikke mere varmt end at jeg ville kalde det lunt - og slet ikke så er man i nærheden af at brænde sig.
    Dette er forresten gjort ved 1.4 volt og 3.2ghz.


    Har prøvet at remounte og lægge nyt lag arctic silver på, men samme resultat :(


    Er jeg ude i at sensorene på bundkortet er helt i havnen eller hvordan ?


    Burde en nyere intel cpu ikke automatisk slukke pc'en ved omkring de 75-80 grader ?

    Quote

    Oprindeligt indlæg af JuiCe
    Grunden til du ikke har fået skruer og manual med er sandsynligvis at du har fået den som bulk ...tror jeg det hedder :P Altså hvor alt andet unødvendigt gøgl ikke følger med.


    Billederne er ikk i al for go kval, men det ser sku ikke godt ud :rolleyes:


    Det medfølger så i de 30 bulk udgaver jeg så idag i den fysiske butik's lager hvor jeg købte disk2, men ikke i bulk udgaven fra Express Delivery, hvor disk1 med skrammer og buler kom fra. (det lyder næppe sandsynligt)


    Altså det er 100% identisk indpakning (plastic form der passer til hd'en) hvor der er formet et hul til 4 skruer i en plastic pose samt en "booklet".

    Problemet i mine øjne er jo bare at der ingen transportskader på pakken, hverken den ydre del bestående af papkassen eller den indre del bestående af plastic formen som harddisken ligger i, så det er svært at kalde det en transportskade når den har været skadet allerede ved afsendelse.


    Idag gik jeg ud i en fysisk butik og købte præcis samme disk, dog er der inkluderet en lille pose med 4 skruer samt en "booklet" (3.5"HDD Installation Guide) i den originale plastic form, det var der ikke med den første disk som jeg bestilte fra Express Delivery.


    Spøjst nok får jeg følelsen af at jeg ikke er den eneste der har modtaget denne disk og om butikken er fornuftig og laver en rma/bytter det vil tiden vise, ihvertfald virker hele affæren underlig.



    Pics af disken:


    http://picasaweb.google.com/mpaldan

    Davs,


    Har modtaget en fin samsung 500gb disk med posten, pakken fremstår fin - selve papkassen er i ét stykke uden buler eller skrammer, hd'en er pakket ind i "mega size boble plast" og tapet fast i det og resten af kassen er fyldt op med selvsamme plast.


    Hd'en ligger i en plastic beholder som er formet til hd'en, også den er uden skrammer.


    Men her kommer problemet, harddisken som ligger deri har fået en bule på det ene hjørne, og plasticken bøjer ind ad og der er også skrammer derpå.


    Betyder det så ikke at man har prøvet at sende mig en disk, som de har været vidende om har været skrammet og bulet, eller er det bare mig der er for mistroisk ?


    Har prøvet disken og den siger nogle klik og hvæse lyde, så det er ikke en disk der lyder rask og en hurtig tur med hdtach meldte fejl på disken.


    Skal lige siges at jeg har skrevet en mail til butikken, og venter pt på svar.

    Quote

    Oprindeligt indlæg af Zulu


    Tanker om passiv køling er god nok, men hvis der ikke er noget til at få varmen væk, kan en køleprofil være nok så stor.


    I stedet for at gå efter passiv køling, synes jeg, du hellere skulle fokusere på at finde nogle støjsvage 92 eller 120 mm blæsere.


    Som sagt har jeg kabinettet som posteren har tænkt sig at bruge, og jeg kører passivt på køleprofilen og har skiftet kabinet blæsere til dem jeg nævner i post nr 2.

    Der er flere finner og et "bedre" monterings system, bedre er sat i i gåseøjne fordi at det ikke er på alle bundkort at det nye monterings system passer, feks på mit htpc setup (asrock 1333 full hd mobo) støder det på en capacitator.


    Byttede 128SE'eren til en alm 128'er og klippede plastic klipsene af socket 775 monterings systemet og shoppede en hjemme bygget løsning hvor jeg skruede lange skruer i fra bagsiden af bundkortet og igennem 775 monterings systemet. (ala vandkøling montering)


    Er jævnt tilfreds med kølingen, har 2x120 kabinet blæsere der suger ind i kabinettet tæt på og 2x80 der suger ud - og cpuen (c2d 6600@3ghz) idler på 3ghz ved 30-35 grader og 60-65 ved full orthos load over 3 timer.



    Jo jo, læs min post igen - blæserne gav et fint flow men larmede for meget.


    Displayet virker også fint her, hvis altså man ikke bruger S3 / hibernation / standby og det er lidt planen med en htpc. (læs gerne nogle af de links hvor at Soundgraph erkender problemet og tilmed opfordrer til RMA erstatninger af displayet)


    Mht OC, selv med cpu'en på std settings larmede std køleren præcis ligeså meget som da jeg oc'ed den, så det tvivler jeg på.


    Men jeg må da indrømme at jeg er meget selektiv med hvad jeg finder acceptabelt mht lyd fra blæsere, en htpc skal altså bare ikke kunne høres :)


    Har ovenstående bundkort, og er helt enig i at det er fungerer fint til prisen.


    Tror du har modtaget et andet kabinet (ældre rev) end det der bliver linket til, for det er altså 2x120mm blæsere der sidder i siden. :)


    Jeg prøvede også med stock køleren, men det var absolut ikke støjsvagt hvis man skal have den stående i samme rum, som man oftest skal med htpc's.

    Det er akkurat samme kabinet, strømforsyningens blæser irriterer mig ved 2-3meters afstand, så det er helt sikkert sidste del der skal skiftes.
    Men de 2 x 120mm blæsere i siden har 3 trin og selv på laveste var de meget larmende, ihvertfald i forhold til hvad jeg ønskede. :crazyeyes:


    Men kabinettet skuffer mig en hel del, ihvertfald med deres VFD/IR display som har det med at f*cke up efter S3 / Standby og det er noget der presser stærkt på til en RMA sag eller brug af returret for produktet er fejlbehæftet fra start af, her er et par tråde omkring problemet:


    http://www.soundgraph.com/Eng_…=1&writingLevel=undefined
    http://www.avsforum.com/avs-vb/showthread.php?t=878407


    Jeg kom også fra et par amd systemer til Intels core 2 duo bundkort, men fordelene ifht pris ydelse har gjort at der er lang vej ned til et lignende amd system i mine øjne, samt at den er nemt overclockbar som jo er perfekt, når man som mig skal køre HD opløsninger ud af maskinen via onboard gfx, som kræver en del processor kraft.