Indlæg af Big_Benni

    shilka:
    Så du kan garantere mig at 750watt psuen (fra evga, som skulle være noget af det bedste man kan få) er mere end nok til at trække 970/980 SLI, generel OC (cpu+evt grafikkort+ram), to alm harddiske, to SSDs, 6+blæsere (140mm) og alt det løse såsom USB-enheder osv?
    Jeg har lige bestilt den, men kan stadig nå at afbestille :) Skal bare være helt sikker, nettet er en jungle at finde rundt i med alle de delte meninger der er rundt omkring :b Nogle mener det er godt med det ekstra "headroom" mens andre menere at 750watt er mere end rigeligt.. og de forskellige PSU calculaters rundt omkring, er jeg ikke sikker på om man kan stole på.


    Hvad er det der er skidt ved at købe en PSU som er større end man har brug for? Er det bare en større el-regning? Også selvom PC'en ikke 'trækker' alle dens watt?


    madsmagnus:
    Ja det har jeg, det er også derfor jeg går efter at købe grafikkort som understøtter CUDA. Jeg kan ikke finde ud af om ATI tilsvarende kan gøre noget lignende.. derfor går jeg umiddelbart kun efter Nvidia-kort. Lige nu er jeg næsten fast besluttet på at købe et Gigabyte GTX 970 G1 Gaming. Og så vil jeg i fremtiden opgradere til noget SLI med enten 970 eller 980.

    Okay, jeg regner også med at det bliver G1 grundet den smule bedre ydelse.


    Jeg er dog stadig i tvivl mht. om jeg skal vælge 750watt eller 850watt PSU hvis jeg skal køre 970/980 SLI en gang i fremtiden.


    Så hvis jeg overclocker cpuen, har et setup på to SSDs, to harddiske (7000rpm), 970/980 SLI, 6-8 cpu+case fans og så alt det løse - skal jeg så vælge 750watt eller 850watt? Er der en ulempe ved at vælge 850watt i stedet for 750watt hvis det er tilstrækkeligt med de 750watt?
    Vil bare ikke stå i en situation hvor jeg mangler flere watt, så kan jeg ligeså godt bruge lidt ekstra penge nu på at købe en lidt større PSU end at skulle skifte den ud senere.



    Er det bare mig eller er pc-komponenter ligepludselig steget lidt i pris, i forhold til de forrige måneder (i følge edbprisers pris-kurver)??

    Er ved at kigge på et af disse kort:


    Gigabyte GeForce G1 GAMING GTX 970 - 2.829,-
    MSI GeForce GTX 970 Gaming - 2.995,-
    ASUS GeForce STRIX GTX 970 - 3.049,-


    MSI GeForce GTX 970 4GB - 2.595,-


    Hvad synes i egner sig bedst til mig? Jeg regner ikke med at overclocke nogle af kortene selv.

    Den opdaterede liste lyder pt således:


    ASUS Z97-A
    Core i7 I7-4790K 8 MB
    Noctua NH-D15
    Samsung 850 PRO MZ-7KE256BW 256 GB SSD
    Fractal Design Define R5
    Crucial Ballistix Tactical 4 x 8 GB
    2x Noctua NF-A14 FLX (case fans)
    WD Black WD3003FZEX 3 TB (fik at vide at black var bedre for mig end red)
    eVGA SuperNOVA 750 G2 (Er gået ned til 750 frem for 850watt på opfordering af flere personer, men i mener det er rigeligt hvis jeg skal køre SLI med eksempelvis GTX980 i fremtiden?)
    Gigabyte GeForce G1 GAMING GTX 960 2GB (Det er lige udkommet og skulle være rimelig decent, jeg er dog lidt i tvivl her. Skal jeg hellere vente med at købe grafikkort og spare op til eksempelvis et GTX770? Eller skal jeg købe dette GTX960 og opgradere til high-end kort nogle år ud i fremtiden? Pengene lige nu er ikke til et dyrere kort.)

    Jeg må lige finde ud af hvad jeg gør, Shilka, jeg er også ved at kigge på en Noctua NH-D15 til CPU køling. Hvad tænker I om det? Er der plads til grafikkort når det er installeret? Det skulle efter sigende fylde en del.
    Apropos case fans, er der bedre alternativer i forhold til NF-A14 FLX? Jeg vil helst købe noctua grundet deres lange garanti.


    Jeg bruger Adobe-pakken samt 3Ds max osv :)


    Tak for dit input Ebo, jeg tror dog det er lidt for overkill for mig og en helt anden prisklasse. Jeg skal bruge det til en blanding af hobby og arbejde.

    Tja, bare jeg er fremtidssikret og kan køre noget SLI med nogle bedre gfx kort i fremtiden. Skal bare bruge det til bedre performance ifb. med video-redigering/rendering osv. Ellers har jeg ikke den store forstand på hvilke kort jeg skal bruge til den tid. Derfor tænkte jeg at det var fint at være dækket ind med 850watt.


    Det vil jeg lige tage til overvejelse :) Tror jeg valgte den fra i sin tid, pga den støjniveau som jeg havde læst om et sted på nettet.

    Hej jeg står at skal til at bygge en workstation til video-redigering, 3D modellering osv. Har fundet frem til dette build:


    ASUS Z97-A (Kan evt købe et Z97-pro gamer eller sabertooth Z97 mark 2 for ca samme pris)
    Core i7 I7-4790K 8 MB
    Cooler Master Hyper 212 Evo
    Noctua NF-P12 (cpu fan)
    Samsung 850 PRO MZ-7KE256BW 256 GB SSD
    Fractal Design Define R5
    Crucial Ballistix Tactical 4 x 8 GB
    2x Noctua NF-A14 FLX (case fans)
    WD Red WD40EFRX 4 TB
    eVGA GeForce GTX 760 Superclocked w/ ACX Cooler (2 GB) (En anden mulighed er det nye EVGA GeForce GTX 960 2GB PhysX CUDA - hvad siger i til det?)
    eVGA SuperNOVA 850 G2 PSU


    Der findes selvfølgelig bedre grafikkort, men det er der ikke penge til lige pt :)


    Hvad synes i? Enhver hjælp/råd er velkommen.

    Jeg har egentlig styr på de andre dele, ville bare gerne have svar på de ovenstående ting som jeg er lidt i tvivl om :)


    Bemærk: Mit første spørgsmål er vedr. en pc jeg skal til at bygge. Andet spørgsmål er vedr. en pc som jeg byggede for lidt tid siden, men skal have opgraderet grafikkort. Bare lige for at få det på plads.


    EDIT: Smider listen ind, så kan det være folk kan komme med deres meninger og kommentarer til build'et :)



    Bundkortet skal være et af de to som jeg omtaler i første post.
    Core i5 I5-4670K 6 MB
    Crucial Ballistix Sport 2 x 4 GB
    XFX Core Edition PRO550W
    Seagate Desktop HDD ST2000DM001 2 TB
    Ekstra cpu køler - Noctua NF-A9 PWM
    Cooler Master Hyper TX3 EVO Processor-køler
    Corsair Carbide Series SPEC-03
    Gigabyte GV-N650OC-2GI (2 GB)
    Personligt ville jeg gerne have haft SSD og/eller opgradering til 16gb ram til den - det er dog ikke en pc jeg skal bygge til mig selv og er allerede gået over budgettet :thumbdown:

    Hej jeg skal til at bygge en pc.
    Havde tænkt mig at bundkortet skulle være et asus z97-a , jeg kan dog for 100kr ekstra få et asus z97-pro gamer.
    Har været inde og kigge på asus' egen hjemmeside og kan læse mig frem til at pro gamer har indbygget forstærker til høretelefoner og andre ekstra småting.. synes dog det er uoverskueligt at se hvad forskellen på de to kort er.
    Mit spørgsmål er så om jeg får et bedre kort ved at vælge pro gamer kortet, eller om jeg skal holde mig til z97-a?
    Pc'en skal ikke bruges til gaming, men som en generel workstation (videoredigering med mere). Mister jeg noget på at vælge gamer kortet, frem for z97-a?



    Så har jeg et andet spørgsmål vedr. noget helt andet.
    Jeg har en pc som bruges til videoredigering, 3D-modellering osv. Skal til at købe et grafikkort til computeren, men er i tvivl hvorvidt om jeg skal vælge et grafikkort med 2 eller 4gb ram. Videoredigeringen er for det meste i 1080p og 2k opløsning.
    Har søgt meget omkring det på nettet og der er MEGET delte meninger, så jeg er derfor lidt i tvivl. Der er trodsalt ca. 800krs forskel på 2gb og 4gb versionen..så det er lidt spildte penge hvis det viser sig at være ubrugeligt med de ekstra 2gb ram.
    Nogle siger at grafikkortet alligevel ikke har nok processorkræft til at udnytte mere end de 2gb ram. Andre siger at det er en god idé med de 4gb da opløsninger hele tiden stiger og stiger, dermed skulle man være lidt fremtidssikret.
    Der er tale om dette kort: eVGA GeForce GTX 760 Superclocked w/ ACX Cooler (2 GB).