Indlæg af Michael Hermansen

    Hello
    Jeg gætter på at du er på win 10, og jeg har adskellige gange oplevet og læst om at win 10 ikke "kan lide" at man opdatere bios !


    Den var alligevel ny, må man sige, og det kommer fra en, der tester bundkort for Tweak.dk. Jeg har virkelig flashet mange BIOS'er, når vi har bundkort til test, og det har Windows 10 i alle tilfælde været fuldstændig ligeglad :P Jeg tror vist, at der er tale om en røverhistorie, hvis du har læst det nogen steder eller for den sags skyld oplevet det.


    Har det bundkort dual BIOS? Det kan jeg ikke huske. Ellers er der ikke andet at gøre end at backflashe din BIOS. Virker det ikke, skal du nok RMA kortet. At cleare CMOS hjælper intet, hvis der er tale om en korrupt BIOS opdatering :)

    Ebo... Min holdning til Kaby Lake skal du finde i vores tests af i5-7600K og i7-7700K, for jeg roser bestemt ikke Kaby Lake for noget specielt. Jeg er en smule imponeret over den drivkraft, der er ved at være at finde i den indbyggede iGPU, men ellers synes jeg bestemt ikke, at Kaby Lake er nogen succesfuld efterfølger til Skylake. Jeg skriver det faktisk direkte i begge tests, at jeg overhovedet ikke ser Kaby Lake som nogen værdig efterfølger. Denne test er en vurdering af MSI Z270 Gaming M7 bundkortet, og det har som sådan intet med den i5-7600K at gøre, som vi har lånt til vores tests.


    De skal dog også forsvares... Jeg kan køre denne i5-7600K stabilt ved 5 GHz med en VCore på 1,3 volt (cirka), og det er bestemt ikke noget, den brænder varm af. Chipsettet giver flere PCI baner, som kan være en fordel, hvis man vil køre PCIe Gen. 3 x16 på grafikkortet og samtidig have en PCI NVMe SSD i systemet. Der er ny lydchip med endnu flere dB(A) til brugeren, hvilket giver et mere klart lydbillede ved lavere lydstyrker, eftersom DAC'en ikke skal knokle lige så hårdt og derved ikke ender med at forvrænge lyden. Så lad os nu ikke være totalt negative overfor Kaby Lake og Z270, selvom det ganske vist er et ret trist forsøg på at booste LGA1151 soklen med en ny CPU. Akkurat som med Devils Canyon på LGA1150. Jeg er bestemt enig med dig i, at det var bedre at udvikle en ny sokkel, så teknologien virkelig kunne fornyes.


    Med hensyn til prisen så skal du lige have i mente, at Kaby Lake og Z270 LIGE er kommet ud på markedet, og priserne er altid skyhøje ved lanceringen, så det vil jeg tage med et gran salt. Klart kan du få et X99 bundkort til samme pris, men så skal du så også have en noget dyrere CPU, og det giver dig også en TDP på 45 watt mere. Så et X99 system kommer heller ikke uden en pris. Det er en dyr maskine at have kørende, fordi man vil spille lidt Battlefield eller lignende. Man skal have brug for det, hvis det skal kunne forsvares.


    Bortset fra det så takker jeg dog for kritikken, men jeg er ked af, at du så det her som et Kaby Lake review. For det er det ikke :)


    Tak for rosen til Insaniq. Du bliver uden tvivl rigtig glad for dit nye system. Især hvis du, ligesom HerrMansen, kommer fra et ældre system. Kaby Lake er ikke en opgradering værd, hvis man allerede er med på Skylake.

    Åbn kabinettet og installer kortet i øverste PCIe sokkel på bundkortet som vist på billede 1. Kortet låser automatisk, når det er skubbet ned i soklen. Du kan høre et tydeligt klik.


    Tilføjelse: Nederst på soklen kan du se en låsearm, der skal klikkes ned, før du kan tage dit gamle grafikkort ud, og desuden skal du huske at afmontere skruerne, der holder grafikkortets PCI beslag fast til kabinettet. Det nye kort skal ligeledes skrues fast i samme huller, så kortet ikke trækker i PCIe soklen og derved belaster denne unødigt. (Ganske som Hr. Herrmansen skriver :P )


    BILLEDE 1


    [Blocked Image: http://i.imgur.com/CxVGGbj.jpg]


    Dernæst installerer du et 6+2 pins PCIe kabel i din PSU og derefter i kortet. Kablet ser ud som på billede 2


    BILLEDE 2


    [Blocked Image: http://i.imgur.com/06cXc3o.jpg]


    Stikket skal som sagt i grafikkortet, og det ser ud som på billede 3. (OBS: Billede 3 afbilleder IKKE et GTX 1070, og jeg tør ikke garantere dig, om der er 1 eller 2 stik på dit kort)


    BILLEDE 3


    [Blocked Image: http://i.imgur.com/U8ojRkc.jpg]


    Derefter er det bare at starte maskinen op og installere den fornødne driver fra linket herunder:


    DOWNLOAD NVIDIA DRIVER!!!

    [Blocked Image: http://www.tweak.dk/images/2016/review/2729/large_front.png]


    Udvalget af bundkort til dig, der gerne vil have det meget stilrent med et hvidt og sort farvetema er ikke ligefrem sønderrivende stort, men ASRock vil alligevel gerne komme med et kvalificeret bud på, hvordan et sådant bundkort kunne se ud. Det gør de med X99 Taichi, og vi glæder os meget til at få lov til at fremvise sagerne for. Så lad os nu endelig komme i gang med den indledende præsentation, så vi kan komme videre til det, som det hele drejer sig om.


    Læs testen HER!

    Det er en fin PSU, så der kan du fint køre GTX 1060 eller 1070. Ulempen ved 1060 er, at det ikke er udkommet endnu, så der kommer du til at vente. Men et brugt GTX 980 kan være med længe endnu for et par tusind kroner.


    Personligt ville jeg vælge et custom kort. Om du går efter MSI eller ASUS er for mig ligegyldigt. Jeg har haft begge varianter gennem tiden, og de klarer sig begge sublimt. I modsætning til referencekortene som oftes larmer mere, end godt er, og som yderligere også kommer til at døje med varmen, som tiden går.


    Hvad angår DX12, så er det først og fremmest en Windows 10 feature, så der skal du være med på den platform, hvis du ikke allerede er det. Opdatering til Windows 10 fra Windows 7 eller 8(.1) er gratis lidt endnu :) Og nu mangler vi også for alvor at se nogle spil, som bliver ported til DX12, inden vi kan sige, hvor stor en forskel det gør.


    Der er kort og godt ikke nogen forskel på Founder's Edition og andre reference modeller. Nogen siger, at FE har et bedre overclocking potentiale, men mange medier rundt omkring har godt og grundigt fejet den idé af bordet. Du betaler kort og godt 1000 kroner ekstra for navnet "Founder's Edition" :)

    1070 er mere fremtidssikret, men du kan sagtens køre med 970. Jeg ville dog ikke gå længere ned end 970. Så skal du vente på at se benchmarks af GTX 1060, når de lander på markedet.


    8 GB RAM er fint endnu, men om igen koster ekstra 8 GB ikke ret meget i dag. Men du kan sagtens vente et stykke tid endnu med den opgradering.


    Jeg ved ikke, hvad du har af strømforsyning nu, men jeg har kørt både 1070 og 1080 samt en 500 GB Samsung EVO 850 SSD på en 550 watt PSU af ordentlig kvalitet.


    Dit 770 kan sagtens sælges for et eller andet beløb. Sæt det til salg med en mindstepris på 500 kroner på diverse Facebooksider og lad så folk byde. Så skal du nok få det solgt :)


    "Der findes ikke dumme spørgsmål. Kun dumme svar!" ;)


    Ekstra info: Jeg tjekkede lige den Stratek computer, og før den lever op til de krav, en gamer PC skal have i min verden (SSD, ordentlig strømforsyning, Windows 10 og en i5-6600K processor, der kan overclockes i fremtiden), ender den helt oppe i 10.600,00 kroner. Du har allerede et Z97 bundkort, som er et super chipset, og en i5-4570K, som tilfældigvis også kan overclockes :) Du skal klart opgradere dit nuværende system. At købe nyt ville være tosset.