Indlæg af Raziel

    Hey, jeg beklager det sene svar - har først nu lige fået tid til at sidde og kigge på dem.


    Jeg tænker, at hvis jeg køber et helt custom setup, kan jeg lige så godt få en revisor med ind i det.
    Har dog ikke så godt styr på vandkøling selv - der er nogen som sidder direkte på pumpen, mens andre kommer uden pumpe?


    Hvad skal der til, hvis man f.eks. vil smide sådan en her ind i loopet (blot for at det ser lidt nice ud)
    http://www.coolerkit.dk/shop/ek-dcp-4-4218p.html


    eller
    http://www.coolerkit.dk/shop/ek-xres-140-3317p.html



    kan det betale sig blot at købe en pumpe med revisor, som et af de to?
    http://www.coolerkit.dk/shop/a…-dc-lt-ceramic-3173p.html


    http://www.coolerkit.dk/shop/ekwb-ek-dcp-4-5741p.html



    CPU hovedet og radiator bliver nok dem du linkede til :)


    mange tak for hjælpen! ^^

    Jeg sidder lige og ser på noget vand køling som skal erstatte min meget gamle Corsair H100, da det ikke ser ud til at køle særlig godt.


    Jeg har længe (som i et par år) gået og tænkt på at få mig et custom vandkøling set, men har ikke fået taget mig sammen til det endnu.


    Jeg sidder nu og kigger på http://www.coolerkit.dk/shop/r…k-triton-240mm-5998p.html (med rød farve) og så 2 x http://www.coolerkit.dk/shop/thermaltake-riing-12-5682p.html - helle mit setup køre et sort og rødt ROG tema, og alt hardware er Asus ROG.


    Nogen som har nogen erfaring med den køler, eller tilfældigvis set nogen benchmarks på den?


    evt. et andet set der kunne anbefales?
    køre en core i7 4790k, som lige nu er sat ned til stock igen pga. varmen, men plannen er at smide den op til 4.6 GHz igen, så snart jeg får fikset kølingen.


    Sættet må gerne koste op til omkring det dobbelte, så længe det er et godt sæt, og der skal rød væske i! ^^


    på forhånd tak for hjælpen!

    Tro mig, hvad du har der er meget mere end kraftigt nok - du behøver slet slet ikke engang at tænke på OC.. :)


    Et hvilket som helst Asus Z170 bundkort vil være mere end nok - egentligt kunne du gå med nogen af de billigere modeller, da du ikke har brug for alle de ekstra funktioner, som SLI understøttelse osv, men Z170 bundkortene er rimelig nice, så tag den billigste af dem, som er Z170A - eller Pro Gaming udgaven, da farverne ser godt ud, og du så får Supreme FX lydkortet integreret i det.
    - der er USB-c (USB 3.1) i dem alle Z170 kort så vidt jeg ved.


    og jov, Asus er absolut noget af det bedste - ligger på nuværende tidspunkt på 1. pladsen både i bundkort verdenen, computer skærme og grafik kort.


    mvh PSU, når du ikke ikke skal game, og dermed ikke kommer til at køre med flere grafik kort og alt muligt, så kan du sådan set blod vælge en nogen lunde billig 500-550W PSU.. Corsair, EVGA, Seasonic.. for dig vil det som betyder noget primært være at den er støjsvag vel?
    men 500-550W er skam fint.


    Jeg ville have sagt til dig at de ram er alt alt for overkill, men nu hvor du har købt dem... Nice ram! :D


    men ærlig talt vil mit råd være at droppe OC'ing af RAM osv - din CPU er sindsyg nok som den er.. men hvis du virkeligt vil, kan du sparke den lidt op en smugle.. jeg køre 4.6GHz og bruger 2133MHz RAM i mit setup.. :)

    Med mindre du står og skal bruge en computer lige her og nu, ville jeg helt klart anbefale at vente.. springet kommer angiveligt til at være lidt af et spring, ud fra hvad jeg har set rundt omkring.. nu har jeg ikke lige slået tingene op i DK, men 11.7k er da ikke helt billigt med de ting du har fundet?


    husker jeg nogen lunde rigtigt koster den i5 lige under eller omkring 2000 kr,-
    Grafik kortet til 4000 kr,- men af en eller anden grund er jeg ikke rigtig særlig stor fan af 980'eren selv, da du kommer ret tæt på med blot en 970'er hvor du lige spare 1200-1300 kr,- mindst - hvis man endeligt skulle lave springet, kunne man overveje ti'eren, men så igen, ville ikke være det smarteste nu, hvor den nye serie er så tæt på, og du ville kunne få performance på niveau med 980-980 ti til prisen for en 970'er lige nu..


    Jeg vil derfor anbefale dig at købe et GTX 970 istedet, hvis du vil samle den nu, eller vente til den nye serie udkommer, hvis du vil fokusere på ydelsen.


    Du kan evt. bruge nogen af de penge du spare på en GTX 970'er til evt. at opgradere CPU'en til en i7'er, til ca. 800 kr,- mere
    - men skal du bruge den primært til gaming, og ikke lave medie redigering osv på den, så behold skam blot i5'eren.


    Bundkortet du har funder er ret nice - du kunne evt. opgradere det til Asus Z170 PRO Gaming udgaven, da prisforskellen (ihvertfald i DK) er under en 50'er - det vil passe godt ind med dit grafik kort (Rød og sort) samt du får Supreme FX lydkort integreret i det.


    Jeg ved ikke om du har tænkt dig at køre SLI på et tidspunkt - hvis du har den mindste overvejelse, så vil det nok være en fin ide med den PSU, men ellers er den meget mere end du har brug for - en 750W Silver/Gold er nok til 2 x GTX 970 i SLI, så du kan spare en del på PSU'en også, da den er alt for overkill - særligt med de nye CPU'er og GPU'er som i forvejen trækker mindre strøm end de plejede for nogen år siden :)

    Begge dele, hvis spillet bliver kodet til at kunne udnytte teknologien og Dx12, så kan du sætte AMD sammen med Nvidia, og også forskellige Nvidia kort. Se selv tweaktown's (mener det var dem der testede det) benchmarks af Ashes of Singularity.


    Du kan godt bruge et dedikeret PsysX kort, dog er der ikke så meget at hente mere i nyere titler.


    Rise of the Tomb Raider er ikke understøttet af DX12 (endnu, der kommer en opdatering senere har jeg læst), så derfor kan du ikke bruge 2 forskellige kort af AMD og Nvidia. Og bare fordi at spillet kommer til at køre med DX12 elementer, betyder det ikke at det lige pludselig virker. Der skal speciel kodning til, og det er ikke alle producenter der vil gøre brug af dette.

    ah, Tweaktown holder jeg dagligt øje med, og har godt set både deres Ashes of the Singularity benchmark og læst det de havde mht. at køre AMD & nVidia sammen - ligeledes Anandtech som har lavet en rimelig gennemgang


    - det er vist den her du tænker på?
    http://www.anandtech.com/show/…-plus-radeon-mgpu-preview
    der kombinere de bl.a. både high-end nVidia og AMD kort og benchmarker dem - var også en anden artikkel med lidt flere spil et sted..
    dog er det altid AMD & nVidia sammen - har ikke (så vidt jeg husker) nogen steder set lige to forskellige nVidia kort, som f.eks. et GTX 780 og 970.


    mht. DirectX 12 og Tomb Raider, må jeg dog indrømme jeg ikke havde fået undersøgt sagen særlig grundigt (eller... overhovedet) endnu, så fair nok :D

    Det er en mulighed, hvis dem der laver applikationer/spil koder disse til at understøtte muligheden.


    Ashes of Singularity understøtter det så vidt jeg husker, men langtfra alle vil bruge det.


    mht. at kunne køre AMD & nVidia sammen, eller at køre to forskellige nVidia kort sammen?


    I teorien bør man vel også kunne sætte et af dem til bare at dedikere sin power til physX, mens den anden køre som accelerator eller sådan noget? noget ala det jeg havde med det gamle GTX 460 back in the days..


    Spillet jeg selv vil spille, som får mig til at ville prøve at sætte dem sammen er det nye Rise of the Tomb Raider.


    Spørgsmålet er mere om der er nogen som rent faktisk har prøvet det før :p

    Jeg sad lige og tænke på, om der mon er nogen som har prøvet eller læst noget om at køre SLI med 2 forskellige Grafikkort, med DirectX12?


    Med AMD & nVidia på kryds og tvers i tankerne, tænker jeg om det mon ikke også burde virke med to forskellige nVidia kort, så fremt de begge er DirectX 12 kort?


    Har nemlig stadigt mit gamle nVidia GTX 780 liggende, og tænker lidt på om ikke det burde kunne køre sammen med mit nuværende GTX 970 i SLI?


    kan ikke rigtigt finde noget på nettet, og da jeg stadigt køre windows 7, ville jeg lige høre ad om nogen andre havde prøvet noget i den stil først, før jeg installere win 10 blot for at finde ud af, at det ikke virker eller sådan noget ^^


    - Raz

    er der go kontakt mellem cpu og køleflade ? Det lyder meget som noget der ikke sidder rigtigt. har en kammy med samme cpu på luft køling hvor han kører 5ghz og hans full load temps er ikke over 60 grader. I Diablo 3 ligger han på 37 grader.

    hmm, yeah, sad faktisk også og tænkte lidt på om jeg havde smidt lidt for meget køler pasta ind imellem..


    må det vel næsten være. for mine temps på den i idle ligger på 36-49 hvilket allerede er alt alt for meget.. prøver lige at remontere den..


    thx for tippet.

    Hey, nogen af vores kære nørder derude som sidder med en i7 4790k?


    nogen som har et overblik over jeres temps?


    jeg havde oprindeligt tænkt mig at OC den en lille smugle - bare til 4.5-4.6 GHz.. men med de temps jeg i forvejen får på de stock 4.0 (4.4 turbo)... I think not..


    kommer op og rammer den høje ende af 60'erne, og har en enkelt gang eller 2 været oppe og ramme 70-72...


    Jeg køre en Corsair H100 med Corsair SP120 fans på radiatoren og 4 AF120 fans i casen udover..


    temps på min gamle i5 3570k på 4.4GHz kom sjældent op og ramme 60 grader - maximum var omkring de 60-62 grader - enkelte gang kom den op og ramme 64 grader under spil om Crysis3 og watch dogs..


    hvis jeg køre nogen lidt lettere spil som Dota eller Diablo 3 ligger i7'eren på mid-high 60'erne, hvor i5'eren lå på mid-high 50'erne


    any ideas?

    Jeg vil helt klart anbefale at du holder dig til nogen af top mærkerne som f.eks. Asus og MSI etc.


    Jeg ved ikke lige hvor mange penge du har tænkt dig der skulle smides efter den computer.. den Asus Jesper har linket til vil helt klart være værd at overveje.


    udover den Asus Jesper har linket


    http://www.computersalg.dk/pro…js-t4093h-core-i7-4700hq-



    http://www.proshop.dk/Baerbar/…750JS-T4188H-2449399.html



    https://www.dustinhome.dk/product/5010751833/rog-g750jx



    de ligger alle til under 11.000, med en kraftig core i7 processor, 16 GB RAM.
    de første 2 med 1TB HDD, mens den sidste har en 256 SSD istedet.

    well, selv køber jeg kun asus bundkort, da jeg altid har haft fantastiske oplevelser med dem, og de bare fungere superb.


    mht. AsROCK er de for noget tid siden blevet opkøbt af Asus, og nu ejet af Asus - de ligger på 3. pladsen over de flest solgte, og bedste bundkort, hvor Asus ligger nr. 1 og jeg mener det var Gigabyte som havde 2. pladsen..


    det var dog i slutningen af 2013 - ved ikke om ringene har ændret sig, eller om der er kommet nye lister for 2014 endnu eller hvordan..


    i og med at AsRock trods alt er ejet af Asus, vil jeg ud fra det faktum alene stole nok på dem, men da jeg selv er lidt af en Asus fan-boy, vil jeg aldrig selv købe andet end Asus, hvor jeg kunne få Asus (dvs. bundkort, grafik kort, skærm osv osv..)


    men altså, AsRock er ikke asus... men hvor galt kan det gå, når de er ejet af asus?
    de kom op på 3. pladsen inden for et år efter at været kommet ind under Asus.. ^^

    Køb en metalplade og bor nogle huller? Trådnettet er bogstaveligt talt bare limet fat.


    hmm, yeah.. tror jeg også jeg ender med at gøre..


    skal alligevel købe metal plader til kanterne hele vejen rundt alligevel jo..


    det var mest mht. skruerne, da hullerne så vil have den rette størrelse til de skruer


    køber bare en case til ca. de 500 kr,- med mulighed for 2 blæsere top og 2 foran - skal alligevel have en case uanset hvad, for den bagplade til bundkortet jo..


    var mest hvis nogen kendte til nogen cases med mulighed for 3 fans på stribe - så vil jeg bare snuppe den direkte..

    Jeg har faktisk fundet NZXT H440, som kunne være svaret - koster dog 900 kr,- så håber da nogen kender til et billigere alternativ, da jeg jo alligevel kun skal bruge en specifik del af kabinettet..

    Hey fellow geeks..


    for dem som ikke gider læse for meget


    Jeg skal bruge en metal plade som man kan skrue case fans på - ligesom dem som sidder i toppen af kabinetterne - dog helst med mulighed for 3 fans.


    Grud & forklaring



    Jeg har hen over de sidste par år bygget nogen forskellige setups, som altid har været lidt ala det samme, hvilket er begyndt at blive lidt kedeligt..


    Da jeg henover den senere tid har set en masse fede desk-case builds (Red Harbinger osv - er ikke den store fan af Lian Li udgaven..) har jeg virkeligt fået lyst til at lave mig et sådan setup også!
    Jeg har derfor planlagt et nyt vinter projekt... yep.. vil bygge mig et skrive bord med plads til selve computeren inde i skrivebordet.


    bliver primært i sort metal.


    de fleste af tingene kommer ikke til at blive et problem mht. selve bordet - køber et kabinet og skære bagpladen (som man montere bundkortet på) ud og ligger i, osv..


    det eneste jeg lige nu har et "problem" med er blæserne i siderne, hvilket jeg håber nogen herinde kan hjælpe mig med :)


    i bund og grund skal jeg sådan set bare have noget i retning af:
    https://lh3.googleusercontent.…fw1CIo/s889-no/dk-015.jpg



    de fleste kabinetter idag har ofte plads til 2 blæsere i toppen, og hvad jeg egentligt skal bruge, er jo faktisk blot noget lignende - dog med mulighed for 3 (eller 4) blæsere..
    i teori'en kunne man blot købe to almindelige kabinetter, og skøre top delen ud, som man så kunne sætte ud i siderne - dette er noget jeg oprindeligt helst gerne ville have undgået, hvilket nok ikke bliver muligt, da det ser ud til at blive mere besværligt at få fat i blot en metal plade med mulighed for case fans..


    er der nogen som kender nogen kabinetter med mulighed for 3 fans i toppen, som samtidigt ikke koster en halv bundegård? :p


    jeg har siddet og forsøgt at finde nogen cases med mulighed for 3 fans, men kan simpelthen ikke finde noget som helst.. :/


    håber nogen kan hjælpe lidt!


    på forhånd tak


    - Raz

    Yoo..


    jeg har for et stykke tid siden overclocket mit setup, og har til tider haft det lidt sjovt ved at smide clocken lidt op og ned, når jeg har kedet mig for meget, og ikke haft andet at lave..


    Jeg har naturligvis altid lige kørt noget Prime95, 3dMark11 og FireStrike etc, for lige at sikre mig, at det hele kunne køre uden problemer, uden at blive for varmt, før jeg begynder at lade computeren køre med de instillinger som standard og under spil osv..


    setup:


    Intel core i5 3570k OC @ 4.4GHz
    Asus Z77-V LK
    Corsair H100


    Da jeg sidst clockede den for lidt over en måned tid siden, havde jeg cooler master excalibur blæsere siddende på mit H100, og det eneste jeg har ændret inden for de sidste 2 uger, hvor jeg har bemærket at computeren bliver varmere, er blæseren på radiatoren, som er blevet udskiftet fra Cooler Master Excalibur til Corsair SP120 high Performance..


    jeg tjekkede nogen reviews ud, hvor de angiveligt jo skulle være bedre og køligere osv, og da jeg sidder så stille og roligt og udskifter det meste af mit setup for at få et Asus ROG tema...


    mit kabinet, keyboard osv er alt sammen med blå belysning, som jeg udskifter til rød, for at få det røde-sorte setup, hvortil jeg har erstattet de gamle blå case fans ud med Corsair AF120 med Red LED for at få det røde lys istedet, og i samme omgang erstattede mine radiator fans ud med SP serien, som jo er ment som fans til radiator...


    Corsair SP 120 High Performance
    http://www.corsair.com/en-us/a…static-pressure-120mm-fan



    Corsair AF 120 RED Quite Edition
    http://www.corsair.com/en-us/a…on-high-airflow-120mm-fan



    når jeg nu køre Prime85, går der knap 2 sekunder, og temps flyver op på over 80 grader!
    når den står i idle, er den røget fra en idle temp på 29-32 grader til omkring de 40 grader..


    jeg kan ikke lige huske de nøjagtige temps for load osv... mener de lå omkring lav-60'erne (62-63 grader eller sådan noget).. er forholdsvis sikker på at de ikke var oppe i 70'erne eller lige på grænsen dertil.


    under gaming af f.eks. Battlefield 4, Watch Dogs osv, mener jeg de lå i begyndelsen af 50'erne.. jeg tjekker lige engang om temps har ændret sig i watch dogs, engang i aften.


    blæserne køre, og er monteret til at skubbe luften op igennem radiatoren, og ud af kabinettet...


    nogen bud på hvad der sker?
    er det bare de nye blæser som ikke virker som de skulle?
    tjekkede flere forskellige reviews ud rundt omkring, og de skulle ha været rimelig gode, men altså..


    - Raz

    Sælger et Asus GeForce GTX 690.


    der er ikke så meget at sige om kortet - fungere upåklageligt, og køre det hele som det skal, uden at brokke sig.


    kortet, som ofte er blevet sammenlignet med en "bugatti veyron" i GPU verdenen.


    stadigt det bedst ydende kort på markedet.


    prisen jeg oprindeligt havde i tankerne var 4000 kr, men da jeg allerede har sagt til en anden at jeg godt kan gå 100-200 ned i pris hvis det skulle være, er 4000 kr,- ikke helt fast - dog vil jeg ikke gå for langt ned under dette.


    Har kvitt osv.


    købt i december 2012, så ca. halvandet år gammel.


    Bytte med et lidt mindre nVidia kort er også en mulighed - uanset hvad, så længe det er noget som ligger mellem GTX 670 - GTX 780, og der vil prisen for det respektive kort naturligvis lige blive modregnet etc.

    Siger mange tak for svarene begge to :)


    well, har da været inde og pille lidt da jeg skulle OC min CPU til de 4.35 GHz den køre på lige pt, og kan godt huske at ha set noget med XMP osv derinde, samt man selv kunne vælge MHz på RAM osv.. så mon ikke jeg finder ud af det.


    siger mange tak for de beroligende svar - har bestilt de nye RAM ^^

    som NearBy siger, kommer det lidt an på hvad du spiller.


    som udgangspunkt ville jeg dog selv vælge 780'eren




    Watch Dogs


    mht. Watch_Dogs, så var AMD ude med en ny driver ang. dette.


    http://www.tweaktown.com/news/…-dogs-and-more/index.html



    mht. performance, er jeg også uenig - det er lige før jeg er på grænsen til at kalde det for BS..


    Dette er ikke for at starte en diskussion eller noget, men der er bare så mange folk som begynder at klage osv - dette er ikke myntet på dig, NearBy :)


    spillet kræver som udgangspunkt meget mere end de fleste andre spil på markedet, som gør at mange ikke har hardware til at spillet spillet på max settings og det hele sat på ultra.. men da de er van til bare at sætte det hele op, og ikke opnår samme performance, begynder folk at klage og give spillet og udviklerne osv skylden.


    producenten og nVidia har direkte sagt, at hvis du skal have det hele på ultra, skal dit grafik kort have 3GB, og du skal som minimum have noget i retning af en GTX 770'er


    har du ikke et grafik kort med 3GB RAM eller mere, men stadigt mid-high eller high-end, vil den begynde at hakke i det mens du f.eks. køre rundt..
    sætter du så en enkelt instilling ned fra ultra til high, så kan du køre den uden problemer..


    Der har rigtigt nok været problemer med SLI, men dette blev også fikset med en driver som blev udgivet fra nVidia d. 26 - dagen før den officielle udgivelse.


    "In addition to day-of-launch Watch Dogs enhancements, 337.88 WHQL also includes a wealth of upgrades and optimizations that boost system performance and improve existing features. Namely, system-wide DirectX 11 and SLI performance optimizations of up to 75%, new technology that reduces game load times, new and updated SLI profiles, and 3D Vision enhancements that optimize DirectX 10 and DirectX 11 3D titles. To learn more, read on."
    http://www.geforce.co.uk/whats…88-whql-watch-dog-drivers



    Watch Dogs er et spil som man allerede lang lang tid før det udkom var klar over, at ville være et ekstremt krævende spil, og det er ingen hemmelighed, at ønsker man at køre det på ultra i f.eks. 1080p, og high fps, så er selv en i5 3570k og noget i retning af et GTX 760, 660 ti, AMD 7950, R9 270 & 270X - ja selv et gammelt 580'er, ikke nok, og vil kun lige give dig lidt over de 40 fps..


    http://www.techspot.com/review…ogs-benchmarks/page3.html



    hvis spillet køre bedst på Xbox One, er det fordi at det er den maskine som køre den på laveste settings...


    ifl. de officielle kilder, så er spillet sat til at køre 722p med 30 fps på xbox one og 900p med 30 fps på PS4...
    hvis det er niveauet de køre på, på vores kære "next-gen" konsoller... så kan man da ikke forvente at køre den med det hele på ultra med 60 fps, og klage når man ikke kan det, blot fordi man har et - ellers rigtig godt, mid-high grafik kort siddende i sin maskine, som de fleste af de folk som har klaget over det har..


    og for at komme tilbage til emnet..


    hvis du har tænkt dig at spille Watch Dogs, så vil 780'eren klart være bedre - selv da 290'eren har 4GB RAM og 780'eren "kun" har 3GB, ligger performance meget ens på dem begge - men GTX 780 bruger 20% mindre strøm, og køre en del køligere end R9 290'eren.. og vi taler om næsten 15 graders forskel som standard..
    - jeg ved, at man aldrig køber eller bør købe kort med stock køling på - har selv haft dårlig erfaring med det også.. så ved ikke helt hvordan temp ligger med 3rd-party kølere, men hvis temp som udgangspunkt ligger 15 grader højere, tvivler jeg på at de kan komme helt ned og matche nVidia kortene..


    men lige i Watch dogs, så kommer GTX 780 foran..