Indlæg af namrepus

    Jeg vil ikke spare mere, da computeren ellers ville blive af en tvivlsom eller direkte dårlig kvalitet som kan gi' problemer.

    Jeg ved godt vi ligger lige på kanten hvor penge/performance knækker hvis det bliver billigere. Hvad er grunden til Aros frem for Sniper? Bare for at spare penge? Dit build er tæt på det jeg selv har fundet frem til :D Så spørgsmålet ender på om det skal være det ene eller det anden bundkort...... Jeg er helt enig mht. køleren! Men det er helt klart noget der kan købes senere hen, og så noget som kan håndtere processoren bliver revet lidt rundt :D


    Dnope anbefaler en WD Green, men det må jeg altså advare imod. WD Green er kendt for problemer, især hvis man bruger det som boot-drev (der hvor Windows er installeret).


    Jeg har selv kedelige erfaringer med disse diske!! Sløv performance på en, og en 2TB brevvægt :D Så green versionen bliver det ikke.

    Hvad overclockning angår, så skal du nok overveje om det er det du vil. Overclockning kræver bedre køler, bruger mere strøm, og kræver bedre bundkort. De penge kunne ha' været brugt på bedre grafikkort(Bedste valg til spil), eller en FX-8320(Bedste valg til Programmer, og spil - HVIS! Du har i sinde at købe et bedre grafikkort senere, med et R9 270 er det lige meget om det er en FX-6300, eller en FX-8320 i spil).

    Hvilket grafikkort skal vi op i før fx 6300 er en bottleneck? Har du et forslag til sammen sætning af et system?


    GA-970A-UD3 er ikke bare det samme bundkort som GA-870A-UD3 med et nyt chipsæt. Der er sat en varmespreder på strømstyringen, hvilket er en kæmpe fordel og gør det meget mere stabilt, især overclocket. De har også skiftet til andre chokes. Som du kan se her er det udmærket til OC.

    Har fået linket det skema før... Men forstår ikke hvordan det skal læses?

    GIGA VGA AMD PCIe 2048MB R9 270 OC H/DP/2xDVI (GV-R927OC-2GD) 1.276,49
    MK Gigabyte GA-970A-UD3 ATX_ 970FX_ AM3_ (GA-970A-UD3) 661,49
    DDR3 8GB PC 1866 CL9 G.Skill KIT (2x4GB) 8GBSR Sniper (F3-14900CL9D-8GBSR) 584,49
    550W 80+ BRONZE CERTIFIED WIRED (P1-550S-XXB9) 421,49
    Seagate HD3.5" SATA3 1TB ST1000DM003 / 7.2k (ST1000DM003) 419,49


    + en fx 8320 til 945,-


    totalpris 4300kr....


    Gigabyte bundkortet skulle være lige så godt til OC som et 990fx uden CF mulighed, som alligevel ikke skal bruges... Har også "Advanced 8+2 phase CPU VRM power design for AMD high-TDP CPU support" mod 4 og 6 som på de fleste andre.

    Man kan få et Club3D 7870 lidt billigere, dog også med en formentlig knap så god køler. Og så kunne man måske spendere en smule mere på bundkortet, så det er klar til overclocking på et senere tidspunkt (med ny CPU-køler).

    Det er kun 64kr billigere, og har læst gode anmeldelser om overclocking på netop dette MSI kort. Ved godt kortene praktisk talt er ens :D Hvilket bundkort kan du anbefale? Planen er nemlig at CPU'en skal rives lidt i ørene efter noget tid, hvad enten det er en 6300 eller 8320.


    Tak for input! Må indrømme jeg fandt de første billigste ram der var over 1600mhz. 1866 ender det nok med efter som der skal OC på et tidspunkt.

    Skal hjælpe en ung fyr sætte nogle dele sammen for omkring 4000kr.
    Hans mål er en computer han primært kan spille på. Den vil blive sat til hans fjernsyn, så vil ikke kræve opløsning højere end 1080.


    Han skal bruge:
    CPU - Bundkort - Ram - HDD - GFX - PSU


    Kabinet, disk-drev, tastetur og mus nøjes han med noget aflagt jeg har i første omgang.


    Er lidt i tvivl om hvad man skulle smide pengene efter :D Nogle forslag?
    Tænker at SSD er udelukket, 8gb ram er sweetspot, og at fokus skal være på GFX.


    Her er den første hurtige indskydelse, har bla. overvejet om man skulle smide mere efter GFX, eller vælge en fx 8320 istedet. Det er på ingen måder fastlagt, at det skal være en AMD.


    MSI Radeon R9 270 GAMING 2GB TwinFrozr4 (R9 270 GAMING 2G) 1.286,49
    CPU AMD FX-6300 / AM3+ / Box (FD6300WMHKBOX) 778,49
    Crucial Ballistix Sport - DDR3 - 1600 MHz- 8 GB : 2 x 4 GB 518,49
    ASRock 970 Pro3 R2.0 (ATX) (970 PRO3 R2.0) 465,49
    550W 80+ BRONZE CERTIFIED WIRED (P1-550S-XXB9) 421,49
    Seagate HD3.5" SATA3 1TB ST1000DM003 / 7.2k (ST1000DM003) 419,49


    Pris 3889,-


    Brugt PC eller stumper kan også komme i betragtning så længe der er fortsat er over 1års garanti på! (et krav fra MORS side :D)

    Prisen på 780ti og 770 i sli er ca. den samme.... og iflg. denne test bla. ligger 770 sli væsentlig højere i visse spil: http://www.guru3d.com/articles…sli_geforce_review,1.html (ved godt testen er på 780 ti sli, men 770 sli ligger på en del af graferne).


    Det skal parres med Asus Maximus VI Hero og en i7-4770k.


    Hvad ville I vælge??
    Og nogle forslag til en fornuftig støjsvag PSU? Der kan trække evt. sli eller mindst et 780ti kort??

    Fandt den spd fane, det er vel fabriks-specs den skriver der??


    Gik igang med at udfylde i bios, men kunne identificere dem alle :(


    Biosen har disse:


    DRAM cas# latency <- cas# latency 6.0?
    DRAM ras# to cas# delay <- ras# to cas# 6?
    DRAM ras# precharge <- ras# precharge 6?
    DRAM ras# ativate to prec
    DRAM trfc
    DRAM twr
    DRAM twtr
    DRAM trrd
    DRAM trtp


    CPU-z giver mig disse:


    cas# latency 6.0
    ras# to cas# 6
    ras# precharge 6
    tRAS 18
    tRC 24
    Voltage 1.8

    Har siddet og roddet med en kammerats Q6600, han vil gerne have lidt mere riv i banditten. Har pillet i IT i utallige år, men må indrømme at OC aldrig har interesseret mig, så har ikke sat mig mega grundigt ind i det.


    Bundkortet er et MSI p35 neo - CPU'en er en Q6600 - 4x1gb samsung 6400u ram.


    Er det ikke ideelt at kører fsb på 400 og ramratio på 1:1?? Har bootet og kørt på 400 x8 = 3.2Ghz, men den fejler lidt i Prime95.


    Forslag?

    Tja... Overskriften siger sig selv :D


    Har 2 ældre strømforsyninger, og har lovet den ene væk... Men vil gerne beholde den bedste.


    Hvilken vil I sige er bedst?
    Inter-Tech FP-650W
    L&C DR-8600BTX


    Ved godt begge er non-name gammelt crap, men er stadig nysggerig :D
    Jeg er ikke en ørn til at læse PSU specs:
    https://drive.google.com[...]


    Mine observationer:
    Inter-Tech'en vejer kun halvdelen af L&C'en!!?
    Inter-Tech'en har en switch, auto/low/high
    Inter-Tech'en har 8pins gfx stik
    L&C'en har 2x6pins gfx (på samme ledning)

    Kommer faktisk også lige i tanke om at selvom du har 4 pins connector på dit gfx, så hjælper det dig nødvendigvis ikke, når blæseren er 3 pins.
    3 pins styres af strømregulering fra grafikkort/bundkort til blæseren, 4 pins styres af PWM som et signal der fortæller blæseren hvor hurtigt det skal snurre, og så styres strømreguleringen i selve blæseren.


    Kan ikke forestille mig at grafikkort m. 4pins connector er lavet så det både kan styre blæsere med strømstyring og pwm. Men er dig svar skyldig.

    De fleste netkort understøtter wake-on-lan....


    Jeg har installeret XMBC, og XBMC remote på telefonen. Hvis mediecenteret får en fast ip-adresse, kan du tænde medie centeret med mobilen.


    Alt sammen skal selvfølgelig være på samme netværk.

    Jeg faldt selv over den Dell... Men det er en små kedelig processor... Der er HPens CPU sgu lidt sjovere... Dog har dell'en flere ram. En combi mellem de 2 ville være optimalt. Dog vil CPUen kunne mærkes mere end rammene. Min førnævnte kammerat har faktisk kun 2gb ram i hans.



    Alle de billige lowprofile kort suger strømmen gennem PCI-e porten og skal slet ikke have noget strøm ellers...

    Ja det kan man sagtens. Nogle kabinetter er lavet med et "riser" kort, så grafikkortet ligger ned... Ellers skal du bare købe/finde et "low profile" pci-express gfx kort. De hænger næsten på træerne :P