Indlæg af Raptorrockwool

    Nej den skal ej? Hvordan pokker er du at du monterer dine kølere? Lyder som om at du ikke får monteret dem ordentligt til backplates for at være ærlig.


    En fancontroller er overflødig med langt de fleste RGB lys setups, da du stort set altid får en fysisk controller med, og software til at styre det med.

    Det hedder kraft gange arm. En tung køler der rager godt ud hiver og presser bundkortet med måske med 3kg, det er slet ikke urealistisk. Sætter man hele computeren lidt hårdt har du let 10G. Så er det pludselig 30kg bundkortet belastes med.
    Derfor piller man en stor fed tung køler af hvis man skal bumle rundt med kabinettet.

    Råd nummer 1 må være at pille køleren af, rense overfladerne og påføre ny kølepasta. kølepasta og påføring af kølepasta er videnskab. den med en klat på størrelse med et riskorn (eventuelt et majs korn) i midten og så montere køleren lige ned oven i det, plejer at virke.

    Hvis jeg skal komme med et indspark, så ville jeg finde et større kabinet. et hvor der er plads til et extended ATX MB, et kabinet hvor der er plads til at gøre det hele pænt. det første jeg lige faldt over er:
    thermaltake-overseer-rx-i-bigtower
    Man skal huske at strømforsyning og kabinet er de to ting man typisk har i længst tid, hvis man ikke køber for billigt.
    Det bringer mig videre til strømforsyningen. sådan en er og bliver kedelig. Det er den der sammen med resten af computeren får elmåleren til at løbe hurtigt. brug lidt ekstra penge af hensyn til jeres elmåler og sønnens helbred her. de billige kineservarianter har ikke altid den elsikkerhed vi tager som en selvfølge i EU. mit bud er denne:
    seasonic-g-series-g-650-650w
    Jonny drengen har lavet en seriøs gennemgang af den og fundet den fremragende. LINK Den er vist iøvrigt identisk med Corsair AX serien
    har i flere penge at kaste efter projektet så er toppen af poppen hvad angår effektivitet en seasonic prime titanium LINK
    Prime serien er så jod at den sprængte scalaen hos Jonny, så han var nød til at finde på noget mere.


    Med alt det disco lys, så er en fankontrol vel nærmest u undværlig, her er et par eksempler i den billigere ende.
    et bay modul
    to bay modul
    en mere voldsom model som Aquaero som direkte er beregnet til vandkøling koster noget mere LINK


    Går han modding vejen vil han være ked af en AIO vandkøling, lad ham selv tjene penge til et stort vandkølings system istedet, giv ham en luft køler, der ikke er for tung. for så skal den nemlig pilles af hvis man skal transportere computeren, som hvis han skal til LAN party.


    Fancy tastatur som Logitech G910 er lækkert.
    Fed gamer mus jeg bruger selv en G502, igen fra logitech. men hans skal jo formentligt være trådløs :boxed:

    For en smule mere får du meget. Jeg har lige købt et 780 kort, den har den bedre gpu og den klat mere ram der skal bruges til en 1400x2500 skærm hvis du får de tendenser, og så sparker kortet røv til encoding af video.

    Den står på ny skærm, jeg har planlagt at købe en dell u2713hm,det er jo efterhånden en lidt gammel model. Overser jeg noget siden jeg er faldet for den model ?
    Det primære er almindeligt kontor arbejde, men den vil blive udsat for både spil og billed og video redigering. Billedredigeringen vil være på professionelt niveau, dog ikke så meget at adobe rgb er nødvendigt. Mit grafikkort et nvidea 780 tror jeg ikke understøtter 10 bit, ellers ville mit valg være h modellen eller vievsonic 2772

    Der skulle ikke være nogle ben i at fixe det, men det kræver ligesom man har det mellem hænderne, nu skriver du det er indviklet, jeg vil påstå at det er ganske simpelt. siden alt lys er gået til tasterne men ikke det i displayet og de to lysstyrker følges ad når man skruer op og ned, så vil fejlen ligge i noget alle tasterne har tilfælles og som displayet ikke benytter. Det kan ikke være ret meget.
    Du må finde en elektronik mand/dame som kan fixe det for dig. som sagt er det ikke kompliceret.

    Jeg købte fornylig et Gigabyte Z87-UD3H MB, med det havde jeg ca 95Gflops, Det lavede så lidt underlige ting under bestemte forhold under opstart, så det røg retur og ind med en Sniper 5 fra gigabyte, nu har jeg så 113-115Gflops i samme test (Intel Burn). Er det normalt at der er så stor forskel på ydelsen på to ganske forskellige motherboards, dog med samme chipsæt ? En udelses forbedring på over 15% der alene kan tilskrives motherboardet syntes jeg er ganske voldsom.

    Producenten leverer det man bestiller. Når det er sagt sværger jeg selv til Delta hvis man skal have noget godt. ikke umiddelbart nogen man kender, men de er en af verdens største leverandører af strømforsyninger (i top 5). de leverer både det arveste lort og nok det bedste på markedet, på engang. spørgsmålet er bare hvad det er kunden bestiller. De leverer nemlig hvad kunden bestiller.
    Det er meget muligt Corsair bestiller noget billigere nu end hvad de har gjort. min er en TX650 model ikke V2, så den er formentlig gammel standart, for den ser da ganske hæderlig ud.

    Man kommer ikke støvfilter på en udblæsning, der kommer næppe støv ind af betydning. men det gør der altid ved indblæsningen. du skal have samme mængde ind og ud, jeg ville personligt sætte to blæser forrest, en der blæser ind på harddiskene og så lade det blive ved det, hvis det er nok. du skriver jo ikke hvilke hardware der er i kassen.

    Du skal ikke have nogen i bunden, det giver bare ekstra støv i kabinettet. to i fronten til indblæsning (forbi dine harddiske så de er dejligt kolde og holder længe).
    en i top og en bag eller to i top og blænd resten af.
    Tommelfinger reglen er blæs ind lavt og sug ud højt. Men suger man ind for lavt får man meget støv, hvilket så gør komponenterne varme.
    Sidepanelet er typisk brugt til at levere kold luft direkte til din CPU køler. men det virker ikke hvis man har en køler der står op, så er det bedre at undlade.

    Du behøves jo ikke give ham hverken en ny strømforsyning eller et nyt kabinet. Giv ham stumperne og lad far og søn bygge i fælles skab.
    Kabinettet forældes næppe og strømforsyningen holder stadig hvis den kun er 4 år og af god kvalitet.
    Jeg har en corsair tx 650 i min og den trækker nemt alt det jeg stopper i, og der er 5 års garanti på dem. Så køber du ny psu så køb noget med lang garanti på. købte oprindeligt først en gigabyte odin 800w den holdt 2 år og ikke mange dage.
    så med strømforsyning hold dig til corsair's AX, HX og TX. så får du mere kvalitet for pengene hvis man skal tro deres garanti.
    Det skader selvfølgelig ikke lige at støvsuge/blæse den ren når man nu bygger om.


    Power Supplies


    • Professional Series™ Gold / AX Series™ PSUs have a 7 year warranty
    • Professional Series / HX Series™ PSUs have a 7 year warranty
    • Enthusiast Series™ / TX Series™ PSUs have a 5 year warranty
    • Gaming Series™ / GS Series™ PSUs have a 3 year warranty
    • Builder Series™ / CX Series™ PSUs have a 3 year warranty
    • HX Series (Models HX520W, HX620, and HX1000) have a 5 year warranty
    • Enthusiast Series™ (Models VX450, and VX550) have a 5 year warranty
    • VS Series™ PSUs have a 3 year warranty

    Jeg vil bruge max 3000kr med fabriksmonteret kølehoved (kobber) eller 2000kr på et uden. Hvad skal jeg vælge ? det er et krav at jeg kan montere et EK waterblocks fullcover på et uden fabriks vandkøling.
    Resten af systemet er z87 med 4770k cpu.
    Det vildeste jeg lige kan finde er :
    AMD 7950 3GB ram
    760 GTX 2GB ram 200kr over budgettet får man 4GB ram.


    Er der noget man bestemt skal holde sig fra ?


    Jeg roder lidt med foto og video, så det er formentligt ikke det vilde jeg forlanger.
    Spiller sjældent. = intet fortiden.
    Jeg forventer at det skal sidde i computeren de næste 4 år før det skiftes.
    Vandkøling fordi jeg er støjfølsom.
    Har intet imod brugt, hvis bare prisen er lav og man er sikker på det ikke er voldtaget/ødelagt.

    Ja jeg formaterede harddisken til system og til mit raid.
    Jeg gik fra et gammelt P-35 chipset til z87 chipsæt. gøres det ikke kan der ske underlige ting, da drevet er oprettet med et gammelt chipsæt. Nu var der ikke data på mit ssd drev, så den fik bare det glatte lag. data på mit raid lagde jeg over på min nas, slettede diskene og oprettede et nyt drev, det gjorde jeg så inden i intel programmet efterfølgende. efter jeg havde installeret alle opdateringerne og alt hvad der skal køre fra systemdrevet.


    Jeg har gigabyte bundkort, så jeg aner ikke hvordan din bios sættes op, jeg satte mig med manualen til mit mb og en bærbar for at slå op på nettet og gik alle indstillingerne igennem jeg mente var relevante.

    Du skal ikke være ked af dit gamle kabinet. jeg har et CM stacker, det er et fint kabinet hvor der er den plads man skal bruge når man vandkøler og ellers fyldt kabinettet med skrammel (7 harddiske, 2 dvd drev, aquaero, HW labs GTXtreme 360, vandpumpe, reservoir på 500ml osv.)


    Jeg måtte forøvrigt reklamere/fortryde købet af mit motherboard, det har nogle underlige fejl hvor det stopper i bootsekvensen, men det er en kendt fejl at dette board kan finde på dette hvis den føler noget er forkert såsom en usb 2 enhed tilkoblet en usb 3 port. Så nu har jeg bestilt et andet gigabyte board, der ikke skulle have disse features.
    Så inden du køber vil jeg anbefale du googler komponenterne for at se om der er nogle issues med dem.

    Jeg har lige smidt i7 4770k
    gigabyte z87x-ud3h
    2x8gb kingston i min pc.
    Det er en helt fin opgradering, specielt fordi mit gamle mb var stået af efter 6-7 års tro tjeneste.mener jeg gav små 4400kr for stumperne, de blev hentet samme dag. de blev købt efter hvad der var på lager og af nyeste genration.
    jeg kan lave 92 grader på min cpu med stock køler. min vandkøling passede ikke direkte på, nu passer den. skal bare skille det hele for at få det på.


    den gamle var en q9450 gigabyte p35-ds4 rev 1,1, zotach 8800gt og 4x1gb klodser.