Indlæg af JenSLyN

    Takker!


    Er der mon nogen grund til, at jeg opdaterer BIOS-versionen så?


    Hvad med rammene? Tør man sætte dem op til at køre 1600, når nu bundkortet kun er listet til at køre 1333? Ved godt jeg har fået at vide, at det burde kunne lade sig gøre, men jeg er så bange for at brænde et eller andet af :S

    Hej og tak for svarene! Er super glad for alt den hjælp, der er at få herinde :clap:


    Jeg tror bare, jeg lader timings være. Jeg kan huske, at jeg indstillede dem optimalt på mine gamle comp, og det gav da lidt, men det var virkelig marginalt.


    Til gengæld vil jeg da gerne prøve at sætte rammene op på 1600 mhz, som de jo egentlig skulle kunne (de hedder også KH1600). Min bekymring var ikke så meget på, om rammene kunne klare det, men om jeg kunne ske at fucke bundkortet op, hvis det ikke er indstillet til at håndtere ram på 1600 mhz? Det mener I ikke?


    Jeg har ikke indstallerete nogen BIOS-opdatering. Jeg kan huske at have fået at vide, at man generelt kun skal gøre det, hvis man direkte har 'et problem'. Og egentlig kører computeren jo fint i forhold til de funktioner, som jeg har betalt for...


    Endelig må jeg også sige, at jeg har fortrudt ikke at få sparket et andet bundkort i. Det var 'standardbundkortet' hos midtdata, og det er jo næppe det dyreste. Mest træt er jeg af, at jeg ikke kan få crossfire i. Jeg ville gerne have 2x5770, men til gengæld tror jeg, jeg køber et enkelt 5850 snart, som vel næsten yder lige så godt... og jeg sparer vel en del strøm med en enkelt GPU... hvis man nu skal se tingene fra den lyse side!


    Epo: Det er dog værre at høre, at stabilitet er vægtet højt på bekostning af ydelse. Det vidste jeg faktisk ikke! Troede stadig bundkortet bare var 'basen' - altså gav mulighed for de og de funktioner, men faktisk ikke pillede nævneværdigt ved ydelsen i spil og sådan. Mener du, at jeg ville kunne få gode fps ud af et andet bundkort med samme setup ellers? Det troede jeg vitterligt ikke var tilfældet :(

    Et lille bonusspørgsmål: Kan jeg gå ud fra, at mine timings er indstillet optimalt? Jeg har ikke kunnet finde nogen 'guide' til at sætte timings på mine Kingston HyperX-ram, men hvis der er ydelse at hente på at indstille dem selv, kunne det måske være en idé at lege med det...

    Ja, hvad gør man egentlig? Jeg har et intel DP55WB-bundkort, som jeg egentlig er fint glad for (gad nok godt det havde crossfire!). Jeg bruger det med 4 GB ram, en i7-860 og et radeon 5770-grafikkort.


    Mine ram er faktisk 1600 mhz, så det er jo ganske hurtigt, men som standard kører de kun 1333 mhz. Jeg er så inde i BIOS for at se, at man kan ændre på den multiplier, som de arbejder efter i forhold til processoren. Nå, her kan jeg sætte dem til at køre 1600 mhz.


    Nu er spørgsmålet så bare, om jeg skal gøre det!


    Når man ser på mit bundkort, så ser det jo ikke ud til, at det understøtter 1600 mhz-ram. http://www.intel.com/products/…P55WB/DP55WB-overview.htm


    Men hvorfor er muligheden der så? Burde jeg prøve at sætte dem op til 1600 mhz, som de jo egentlig er lavet til?

    Takker! Kan være jeg skal satses på den samsung. Den koster kun lidt over 1600 på shg.dk :dance:


    Hvis nogen mener, LG'en eller måske en helt tredje skærm er bedre, må de meget gerne melde ud :-)

    Det skal lige nævnes, at skærmen da også skal bruges til arbejdet, studiet og surfing generelt... men det er vel kun gaming, der ligesom kræver flot grafik og stiller krav til skærmens opdateringshastighed, skarphed ved bevægelse og sådan...

    Yessirs! For hvad nytter det at have købt en ny spand, hvis ikke billedet ser fornuftigt ud :-) Faktisk er min nuværende skærm - en ASUS 22" med 2 ms - helt fin, men jeg vil rigtig gerne have full hd, så jeg kan køre billedet 1:1 over på min fjernsynsskærm... ASUS-skærmen har 1650x1020, så der bliver nogle bjælker.


    Jeg har kigget på en Samsung P2450H, som fx kan ses her: http://topdata.dk/product.asp?product=6474


    Den koster de ca. 1700 kr.


    Alternativt http://www.elgiganten.dk/produ…VPF/lg-24-full-hd-monitor


    En LG LGW2453VPF til 1999 kr.


    Er der evt. bedre alternativer? Vil meget gerne have 24", og jeg skal have en rigtig god grund for at gå over 2000 kr...


    Umiddelbart er det lettest for mig at købe i elgiganten, og det er da også rart at kunne aflevere skærmen fysisk, hvis den gør vrøvl... men hvad vil I anbefale? :-)

    Nå for søren... jamen måske jeg skulle prøve at få fat i en ny så. Kan I anbefale en god og stabil strømforsyning til mit system, som jeg ikke skal slippe alverden for? I midtdata, hvor jeg købte computeren, var de flinke at sige, at jeg ved en udskiftning af strømforsynignen kunne sende den gamle ind og få returneret beløbet for den. Det kommer vel til at koste mere for en god en af slagsen, men det er sgu pengene værd, hvis det forlænger computerens levetid og fjerner den irriterende lyd.


    Men lyder det ikke mærkeligt, at det skulle have noget med psu'en at gøre, når lyden, som jeg har beskrevet i første post, reagerer på det, jeg foretager mig? Eller det er måske forståeligt nok?

    Mange tak for det! Rart at få det afklaret.


    Lad os nu siger, jeg bare vælger at ignorere lyden og leve med en strømforsyning af lidt lav kvalitet... ville det kunne betyde problemer senere hen? Altså den kan selvfølgelig dø - det må jeg leve med som en risiko - men kan den tage andre komponenter med sig i faldet? Det ville godt nok være surt, hvis den brændte fx mobo af.


    Prøver nok at bytte den, men nu har jeg lige haft så mange problemer, at jeg i hvert fald gerne vil vente lidt. Orker ikke mere ræs med computerproblemer lige nu.


    Mange tak igen!

    Nu glemte jeg for søren helt at skrive specs...


    750 Watt Energon "gaming" PSU
    i7 860 (2.8 ghz)
    4 gb kingston 1333 mhz
    Radeon 5770 1GB ram
    Intel DP55WB som bundkort
    En eller anden Sata 2 500 GB HDD
    Onboard lyd

    Det KAN måske også være fra CPU-køleren... det er meget svætrt at høre. Men det ville vel ikke give mening, når lyden kan ændre sig i takt med, at jeg gør forskellige ting i windows?

    Endelig har jeg fået min comp, og den kører som en drøm :clap: Ingen problemer med crashing som med den gamle.


    Der er dog ét problem: PSU'en (tror det er den! Synes jeg, at jeg kan høre, når jeg stikker hovedet helt ind i computeren) laver sådan en 'hvislelyd' hele tiden. Det mærkeligste er, at lyden reagerer på det, jeg foretager mig i windows. Den er lav, men irriterende, fordi den er så 'high-piched'.


    Hvis jeg fx åbner Catalyst control panel, så bliver lyd en smule højere lidt mens det loader. Har også prøvet at være inde på et internetsite, hvor lyden blev højere, når jeg holdte musen på bestemte dele af sitet. Mærkeligt! Nogle gange kan lyden også påvirkes af fx musehjulet. Men altså - lyden reagerer i hvert fald på de input, jeg fyrer til computeren.


    Måske nogen har en idé til, hvad det kan være? Det er en ret enerverende lyd, som jeg gerne ville være foruden. Lige i dette sekund opdager jeg endda, at lyden bliver højere, når jeg sletter tekst i denne tråd!? Det giver jo ingen mening! Lyden går bare fra at være en svag hvislelyd til en lidt højere hvislelyd, når jeg holder delete-tasten nede.


    Any ideas?

    Takker! Hvordan er proceduren ellers med win7, hvis man vil partitionere ved en formatering? Jeg har kun gjort det med winxp.


    Det betyder dog ikke såååå meget, hvis ydelsen er den samme, om jeg har det hele på samme drev eller ej...

    Så fik man endelig købt ny computer, og den virker fremragende - rart efter de enorme problemer, jeg havde med den gamle!!


    Nå, men det er en i7 860 (2.8), 4 gb pc12800 ram, 500 gb hdd, 750 w strøm og radeon 4850 (egentlig 5770, men det brændte lige af).


    Nå, men jeg installerede lystigt win7 og tænkte slet ikke på, at jeg jo ikke bare skulle have et c-drev... derfor ligger hele lortet nu på samme drev - altså windows-installation, spil og sådan. Jeg er dog ikke typen, der har super mange programmer i gang og sådan.


    Kan jeg stadig nå at oprette et D-drev. Er der - i forhold til performance - en fordel ved det? Jeg kan huske, at man før i tiden sagde, at windows gerne skulle ligge på en partition for sig selv. Er det stadig god latin, eller er vi helt nede i marginaler? Det er nemlig ikke afgørende for mig, om det hele ryger, når jeg engang skal formatere... det kan være rart at få hele skidtet fornyet nu og da :-)

    Har lige installeret Ati Tray Tools for at låse min clockrates på grafikkortet (en mulig løsning til et problem med crash i spil). Nå, men jeg låste den så de helt normale frekvenser. Grunden til, at man gør det, er, at kortet clocker sig selv langt ned ude i windows for så at fyre op under kedlen under spil. Dette skulle eftersigende skabe problemer. Fandt dog ud af at låse før jeg gik i seng i går.


    Nu står jeg så op og tænder computeren, der kommer ind i windows uden problemer. Men efter 10 sekunder bliver skærmen helt sort. tror sådan set stadig, windows kører videre i baggrunden. Bliver nødt til at genstarte. Det samme sker. Smider driverne ud i fejlsikret tilstand, installerer nye, det samme sker. Smider Ati Tools ud. Nytter ikke.


    Lige nu sidder jeg på en driver, som windows selv installerer, men som ikke vil køre spil og højst vil acceptere en opløsning på 1400x1050...


    Hvad søren gør jeg? Hver gang jeg installerer den rigtige driver fra Ati, får jeg ikke lov til at arbejde i windows i mere end ca. 5 sekunder :S