Indlæg af gaming-king

    Seagate har også en NAS serie som bestemt heller ikke er dårlig. Praktisktalt vil du ikke kunne mærke forskel på de to ting.


    Personligt ville jeg vælge Red fra WD, men det er også kun fordi jeg har bedre erfaring med WD generelt.

    Red serien fra WD er specifikt lavet til NAS, så serien har alle de rigtige kvalifikationer.


    cache størrelse skal du ikke tænke for meget på. Det er nemlig ikke nødvendigvis godt med mere cache, når vi snakker server/NAS. For lad os nu sige du har 64MB cache på harddisken. Dem har du så fire af. Det betyder reelt alt du i tilfælde af strømmen fx går, ja så mister du altså 4x64mb = 256MB data der ligger i cachen. Så er du fx i gang med en overførsel af en fil på 1GB, ja så mister du altså 256MB af den fil og derved bliver dataen korupt.


    når vi så snakker om størrelsen på harddiskene, ja så ville jeg faktisk tage så stor en disk som mulig. Dette skyldes, at for 1TB betaler du knapt 500kr, men for fx 3TB betaler du kun 900kr. Dvs. prisen pr. GB er langt lavere jo flere GB du køber.


    Når det så er sagt, så er det omvendt også dumt at købe 4TB x4 hvis du aldrig kommer til at bruge så meget plads.

    Den største forskel på de to bundkort er helt klart PCI-express soklerne.


    Hvis du fx skal køre med 1 eller 2 grafikkort, jamen så er P9X79 ganske fint. Men har du behov for 2 grafikkort + en PCI-E SSD + ekstern lydkort eller et andet netkort, ja, så skal du faktisk op i P9X79-E WS.


    WS boardsne er bare virkelig lækre. Komponenterne er af højere kvalitet og de tilbyder nogle dejlige features til det professionelle segment. Men hvis du som sagt ikke har brug for det, så tag da bare det billigere kort. :9xo


    Man skal jo tage det som passer til ens eget behov.

    UD7 har kun 4 RAM sokler mens UD5 har 8 sokler. UD7 overclocker sikkert lidt nemmere kunne jeg forstille mig. Men af de to havde jeg klart valgt UD5'eren pga. RAM soklerne.



    Personligt ville jeg ikke vælge Gigabyte. Men jeg er jo bestemt også påvirket og taler rent subjektivt, da jeg taler af erfaring. Jeg kan måske have været uheldig, mens jeg har haft Gigabyte kort.


    Men jeg ville vælge ASUS's X79 kort i stedet for. Og ud fra pris og behov vælge det kort du havde brug for. Personligt bruger jeg fx 2 LAN porte på mine bundkort og forbinder til min server, og derfor ville jeg fokusere på, at købe et af de bundkort med det (typisk Workstation (WS) bundkort). Derfor giver jeg gerne 500kr ekstra for at få noget ordentligt på den måde. Men du har jo sikkert andre prioriteter som du skal fokusere på. Om det så er pris, stabilitet, garanti, overclocking, osv. osv. osv.

    Du kan ikke sætte dit 5870 sammen med et quadro kort.


    Quadro kort kan du også købe, men du får langt mere for pengene ved at købe GTX680.


    Jeg har for nyligt solgt et 5870 på DBA for 500-600kr. På HwT eller Tweak vil du typsik få et par hundrede kroner mindre, da folk simpelthen ved mere om det - simple as that.


    Angående at genbruge dine RAM. Det kommer meget an på hvilke RAM det er. Kræver det fx 1,8v for at kunne køre er det et no-go (bare et eksempel). Men det burde nu ikke være noget problem at bruge de samme RAM. Dog vil jeg klart anbefale at du kører med quad-channel. Altså enten 4 moduler eller 8. Quad-channel er hvad der gør X79 platformen virkelig spændende, så det er med at udnytte det, da man får utrolig høj båndbredde på RAM'ene.


    Det lyder godt du os har nogle ordentlige skærme og hovedbøffer. Det nytter jo ikke noget at have et system til 15-20.000kr og videoudstyr for 50-100.000kr og så har man en dårlig skærm der kun kan vise halvdelene af de farver den burde eller du ikke kan høre hvordan lyden bør være, fordi du kun har brugt 500kr på et gamerheadsæt. Det hele skal jo gerne passe sammen for, at man får mest ud af det. :9xo

    Jamen så ville jeg bestemt også kikke på et grafikkort hvor du kan udnytte CUDA eller OpenCL.


    Siden du nu har Adobe CC, så kan de jo også udnytte multikort opsætninger. Hvilket betyder, du kan bruge flere grafikkort.


    OpenCL er ved AMD grafikkort og CUDA er ved NVIDIA kort. Du kan bruge begge dele i CC, men min personlige erfaring er, at CUDA rykker mest. Men med tiden vil AMD's kort komme op på samme niveau af beregning. Det er blot fordi Adobe tidligere kun har fokuseret på CUDA.


    Personligt ville jeg nok købe et eller to brugte GTX 680'ere. Men det kommer os an på resten af systemet.


    Men en god Intel i7 3930K eller en nyere 4930K vil give dig et rigtig dejlig boost. Jeg ville nok tage 3930K'eren hvis jeg kunne finde den brugt og så spare en dejlig masse penge og så bruge pengene på enten de to grafikkort eller 32/64GB RAM.


    Men en anden ting der er værd at bruge penge på, er jo sådan noget som en god farvekorrekt skærm eller nogle dejlige studie hovedtelefoner. Det er jo bestemt også noget man skal være opmærksom på.

    Før og fremmest skal man spørge sig selv, hvad man arbejder i.


    Jeg sidder til dagligt med Premiere Pro CC og der er jo understøttelse for dvs. grafikkort som jo trækker 20-40x fra en moderne CPU når det kommer til beregningerne.


    Giv mig lige en gennemgang af hvad du sidder og arbejder med - både software, kamera, filtyper, codecs og containere osv osv. hele møllen. Så kan jeg give dig et bud på en ordentligt maskine.


    Det er jo dumt, at bruge 8000kr på en processor, hvis du hele tiden sidder og vente på beregninger, som et grafikkort til 2000kr kunne have lavet.

    Er der nogen bestemt grund til 16GB RAM? 8GB er rigeligt. Ved godt det ikke koster noget. Men spare man fx 400kr her, kan man jo passende købe en større SSD eller måske bruge de flere penge på kabinet, grafikkort eller andre ting, hvor man så kan få enten noget mere ydelse eller lækker lyd eller udseende.

    Kender desværre intet til 520'eren.. Men hvis jeg var dig ville jeg fokusere mindre på specifikationerne og så komme ud og prøve den i stedet for. Det er den eneste måde du finder ud af om det fungere.


    Evt. kan du jo købe den hjem på nettet uden abonnement og så har du jo 14 dages returret hvis du ikke mener det er dig.


    Angående abonnement, så er jeg selv utrolig glad for Bibob. For 99kr får jeg mere end jeg kan bruge. https://www.bibob.dk/bibob-produkter

    De ser ganske fornuftige ud de to bud du har fundet dig der :9xo


    Men vil du ikke godt love mig, ikke at se dig blind på, at Mac bare er bedst. De fleste tror, at Mac på magiskvis er bedre til grafisk brug. Nogle siger endda, at Adobe pakken passer bedst til Mac.


    Dem som siger det, er folk der ikke har sat sig ind i det. Ja, Mac er et lækkert styresystem, især fordi det kræver mindre hardware for at kunne yde det samme som en PC. Men hvad nytter det, når fx en iMac eller MacBook Pro koster 15.000-20.000kr. Til sammenligning kan jeg få en Windows maskine der kan rykke den så hårdt rundt.


    Så jo, Mac kører bedre sit styresystem, da det kræver mindre. Præcis ligesom iOS og Windows Phone i forhold til Android (Android kræver bare mere). Men tager man prisfaktoren indover, så kan det umuligt svare sig, at få Mac vejen.


    Der er så andre ting på Mac'en der er nice. Byggekvaliteten og mange nye features som de køber rettighederne til igennem Intel fx. Men det er jo netop også derfor man betaler en premium pris for Mac'en. Så jeg siger ikke den er dårlig; Hvad sit projekt, har sin egen løsning. Men lad os nu for guds skyld holde op med psudoargumenterne for, hvad der gør en Mac god.


    EDIT: Jeg sidder til dagligt med Adobe pakken. Primært Premiere Pro, After Effects, men bestemt også med photoshop og Illustrator; Altså alle de store programmer. Vi har både Mac og Windows på kontoret og det er så tydeligt hvad der er hurtigst. Det siger selv dem som sidder på Mac'en. Så længde man sammenligner ydelse krone for krone.

    Lumia 920 var faktisk på tilbud til 2100 på El-Gigantens side i weekenden :(


    Det er en god pris for en god smartphone!


    Jeg synes generelt Nokia's Lumia serie er meget billig i forhold til hvad man får. For det første så er selve mobil delen (altså ringe osv) bedre, mht på lydkvaliteten og signalkvaliteten. Jeg synes så dog at WP8 har en mærkelig måde, at have kontakter på, men det er nok bare noget man skal vænne sig til.


    Selv deres 925 som jo er deres topmodel lige nu (i det at 1020'eren ikke er kommet endnu), er meget billig. Til lige over 3000kr kan man få den for. Det er billigt, for en smartphone er der er bygget pisse godt :)

    Sagtens!


    Jeg har kun dårlig erfaring med billige Android mobiler. De er nemlig som du ofte siger, langsomme og man føler virkelig man har givet penge for noget der aldrig burde være bygget. Derimod har jeg kun været positiv overrasket over billige Nokia med Windows Phone på!


    De kan fåes fra:
    Lumia 620 er den billigste til omkring 1300kr.
    Lumia 720 koster omkring 2000kr.
    Lumia 820 koster omkring 2100kr
    Lumia 920 koster omrking 2500kr


    Så findes de selvfølgelig også i den allernyste udgave hvor man bare sætter et 5 tal på til sidst istedet 0. Altså fx 625 og 925.


    De er lidt dyrere og selvfølgelig nyere, men de "gamle" fungere helt fin endnu og hvis du er ude på at få en god mobil på et "lille" budget, så er der helt klart noget at spare der!


    PS. Jeg bruger til daglig iPhone, men har erfaring med både Android (2.3-4.3), iOS (3.x-6.1.1) og Windows Phone ( 8 ).

    Jeg har hørt meget negativt omkring netop G1X men derimod skulle G15 være et meget bedre valg.


    90% jeg hører der har prøvet begge modeller, er gladere for G15'eren. En af de største ting afgørende her er, at G15'eren simpelthen bruger hurtigere glas og derfor ofte ender med at være mere lysstærkt (som jo skulle være G1X'erens fordel pga. sensor størrelsen).


    Igen siger jeg, at jeg ikke har nogen af dem og derfor ikke taler af egen brugserfaring - kun af reseacrherfaring - men det er som oftest G15'eren som folk ender med, simpelthen fordi produktet giver mere mening.


    http://www.youtube.com/watch?v=rrmKBG5sd_o

    jamen jeg vil da mene det afhænger MEGET af hvad du skal bruge den til.


    Personligt ville jeg vælge Windows 8 til det jeg selv laver (videoredigering). Men det er meget en smagssag. Jeg kunne forstille mig de fleste "nørder" ville sige Windows 7 fordi de hader Windows 8 og måske ikke er villige til at ændre deres måde at interagere med deres computer.


    Dog er jeg fx ikke sikker på, jeg ville vælge Windows 8 hvis jeg fx byggede websider (backend+frontend kodning).


    Men ja, det er meget individuelt. Og hvis du ikke har leget med Windows 8 endnu (igennem en længere periode), ja så er der meget stor sansynlighed for, at du vil rende i nogle "hvordan gør jeg det her med Windows 8"-situationer.

    Ja det kan han sagtens, men du skal selvfølgelig sætte NAS og router optil det.


    Nej umiddelbart ville jeg ikke køre Plex fra den. Du kan godt, men jeg vil faktisk anbefale deres egen Video Station. Den har jeg langt bedre erfaring med - selvom den også nogle gange godt kan være træls.