at fjerne køle pasta

  • Nu er mit speciale elektronik.
    jeg har mere end almindelig god erfaring med at styre produktionen i en større dansk virksomhed, hvor jeg bla. har et indgående kendskab til hvad og hvad man ikke kan bruge til at rense elektronikken med.
    Bremserens er beregnet til at fjerne fedt med. i plastic er der noget der minder om fedtstof. når bremserensen har taget det med sig mangler der ligesom noget og så dannes microrevnerne. Microrevner er ikke noget nyt i elektronik komponenter. det er bla. derfor at alle elektronik komponenterne skal være bagt eller som minimum opbevaret tørt eventuelt under vacum inden man kan lodde komponenterne fast i et "damp" bad eller en IR ovn. er der fugt i revnerne så flægger kredsene. og man behøver ikke at kunne se det med det blotte øje.
    Men tilbage til bremserensen. de micro revner der her dannes er voldsomt mange og relativt dybe. specielt omkring komponentbenene bliver de dybe. her kan fugten så trænge ind og korrodere kredsen indefra. det er ikke skidefedt.
    Problemet er langt vfra det samme med HMT komponenter de men typisk slet ikke udnytter pakken så meget, komponentens kabinet hvis du forstår hvad jeg mener.


    Komponenter i en bil er mere eller mindre beregnet til at tåle de kemikalier du finder i en bil. Prøv du at lægge en gummi manchet i blød i bremserens, så kan du spise den som suppe. ABS sensoren er indstøbt i en masse for at forstærke den. jeg ved ikke hvad det er for en masse. Vi støbte også nogle af vores ting ind i en støbemasse, dels for at de kunne tåle miljøet men også for at vores produkthemmeligheder blev beskyttet bare lidt.

  • Der må man sgu sige: "godt ord igen". Jeg havde ellers regnet med bremserens som vinder i den diskusion :)


    EDIT: men BTW, jeg bruger isopropyl alkohol, som kan købes i Matas, da det er mest anbefalet, og ikke skulle lægge den samme hinde som f.eks. sprit gør.

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af noxon
    Hvaa.. Hvordan renser i, siden i snakker om det opløser diverse komponenter ? Øser i bare på over hele moboet og så tørre lidt af ? :))


    Lidt rensebenzin/sprit/whatever på noget køkkenrulle og så tøre metaloverfladen af på køler og CPUens HS. :ph34r:


    Man må helgardere sig.
    men lidt væske på en klud om det er køkkenrulle eller lokumspapir gør ikke den store forskel. Men sidder det fast så noget sprit på en klud og så ladde den ligge 5 minutter på kagen af pasta.

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af Wolf_of_dk
    Hvor gamle er jeres CPUer ? min er i hvert fald beskyttet af aluminiumskabsel og den bliver nok ikke ætset af en smule sprit ;)


    Det er kobber der er behandlet med et ellerandet.
    Men der er et lufthul så væsken kan trænge ind til selve chippen. Men det er ikke her den store fare er det er MB.

  • Jeg bruger selv køkkenrulle eller toiletpapir. Hvad der nu er nærmest. Bare det ikke fnugger! Bruger til tider propyl alkohol med en vatpind, for ikke at få for meget på min IHS. Jeg tager ingen unødige chancer. :)



    Quote

    Oprindeligt indlæg af Raptorrockwool
    Det er kobber der er behandlet med et ellerandet.
    Men der er et lufthul så væsken kan trænge ind til selve chippen. Men det er ikke her den store fare er det er MB.


    Tror det er lang tid du har kigget på en CPU.. For Core 2 CPU'erne har ingen åndehuller, ligesom de gamle Socket 478 P4'ere.

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af GridLock
    Jeg bruger selv køkkenrulle eller toiletpapir. Hvad der nu er nærmest. Bare det ikke fnugger! Bruger til tider propyl alkohol med en vatpind, for ikke at få for meget på min IHS. Jeg tager ingen unødige chancer. :)




    Tror det er lang tid du har kigget på en CPU.. For Core 2 CPU'erne har ingen åndehuller, ligesom de gamle Socket 478 P4'ere.


    Min Pentium D 930 har og en q6600 har. det er blot kappen eller hvad man nu skal kalde den, der ikke slutter tæt til printet. Den har ligesom en lille bule.

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af Raptorrockwool
    Min Pentium D 930 har og en q6600 har. det er blot kappen eller hvad man nu skal kalde den, der ikke slutter tæt til printet. Den har ligesom en lille bule.


    Det har jeg aldrig lagt mærke til.. men det er nok meget smart at de har flyttet det, i stedet for at folk fylder pladsen omkring kernen ud med kølepasta!


    Det ved jeg i hvert fald laptop producenterne gjorde, da de brugte Socket 478.. Puha, stakkels CPU. :/