Opdraglsen af børn

Oprindeligt indlæg af Champen
    Hvad tror i der er baggrunden for at de fleste forældre overlader deres børn til de professionelle?

Hvad mener du?
    Børnehave, vuggestue osv?
    I så fald vil jeg klart sige at det er fordi de prioriterer at have et arbejdsliv og en indkomst selvm de har fået børn ;)

• Ja, hvis professionelle er børnehaver, vuggestuer osv, så skyldes det jo en alt for tralv hverdag, man skal tjene penge for at klare sig godt her i livet, og for at kunne tjene disse penge er der ikke tid til børnepasning 24/7

Oprindeligt indlæg af Slacker

Hvad mener du?
    Børnehave, vuggestue osv?
    I så fald vil jeg klart sige at det er fordi de prioriterer at have et arbejdsliv og en indkomst selvm de har fået børn ;)

Nok et udemærket gæt :crazyeyes:

Kunne ellers være et kønt samfund hvis folk ikke gjorde det. Not.

• Efter kvinderne er kommet på arbejdsmarkedet er der jo et enormt behov får at få passet børnene.

Men på den anden side mener jeg ikke at der er nok autoritet i f.eks. folkeskolelærerne. Hvis en folkeskolelærer irettesætter en elev går der jo 20 minutter så står forældrerne og brokekr sig over lærerne.

Oprindeligt indlæg af Butcher
    Nok et udemærket gæt :crazyeyes:

Kunne ellers være et kønt samfund hvis folk ikke gjorde det. Not.

Nu hedder overskriften jo "opdragelsen af børn", og i den forbindelse mener jeg da at forældrene klart har det største ansvar.

Forældre er dog i stigende grad begyndt at overlade ansvaret til lærerer, børnehavepædagoger og lign. når de ikke selv formår at udfylde sine forældreroller. Den slags mener jeg er meget forkert og bliver hurtigt et stort problem, der kan resultere i unødvendige, store konflikter, forkert opdragelse og forvirrede børn.

Nogle af disse forældre begynder så at kompensere for deres "svigt" ved at forkæle deres børn med en masse goder, og det er bare SLET ikke hvad børnene i virkeligheden har brug for.

Nå, men det var bare min mening, med fare for at lyde som en farlig venstreorienteret. :))

• Jeg synes faktisk det lød ret fornuftigt, måske af netop den grund :))
    Ud over det er det sandt at det er en trist tendens. Men sådan er livet nok jo. Ansvar handler så om noget andet end at bruge tid på at opdrage sine børn. Man kan sagtens tage styringen selv om barnet tilbringer en rum del af sin tid i en børnehave synes jeg.

• Man kan heller ikke overlade børne-opdragelsen til pædagogerne.. Det er ikke deres job at skulle opdrage på børnene. Det ville simpelthen tage for meget tid. Det er meningen at børnene skal blive passet. Selvølgelig kommer der da lidt opdragelse ind i dagen, men det er noget som der bare kommer. F.eks. at børnene ikke må slå hinanden, og lign.
    Opdragelsen skulle meget gerne forgå der hjemme, hvilket desværre ikke sker hos alle familier. Nogle forældre burde aldrig ha haft børn, men kan man jo ikke gøre så meget ved.

Ang. folkeskolen, så er der da slet ingen chance for opdragelse der. Lærerne må som sagt ikke sige noget som helst, og der har de desuden endnu mindre tid til at tage sig af hver enkelt barn.

MB: Asus Rampage V Extreme, CPU: I7 5820K@4.4Ghz, Ram: 4x4Gb Corsair PC2400
    PSU: Corsair HX1000watt, GFX: Asus Gtx980ti Strix, Main-HDD: 1x Samsung 850Pro, 250Gb

Oprindeligt indlæg af Slacker
    Jeg synes faktisk det lød ret fornuftigt, måske af netop den grund :))
    Ud over det er det sandt at det er en trist tendens. Men sådan er livet nok jo. Ansvar handler så om noget andet end at bruge tid på at opdrage sine børn. Man kan sagtens tage styringen selv om barnet tilbringer en rum del af sin tid i en børnehave synes jeg.

Præcis - Det er jo gået godt i mange år (mener jeg da selv :)) )

Men så vidt jeg har hørt er det en ny tendens at folk ikke ved hvordan de skal opdrage sine børn, når de endelig er sammen med dem eller også har de ikke lyst/tid. Hvis børnene skriger eller plager så får de bare en ny playstation og pigerne får en pony eller ny kjole - Så er det problem klaret. (Nej) :crazyeyes:

Og hvis de så bliver ved, så er det alle andres skyld... Pædagoger, lærerer, bedsteforældre, andre folks børn, psykologerne, naboerne, dem fra børne-tv, osv. osv. osv.

• Opdragelsen blev delvist blevet Udliciteret da kvinderne kom på arbejdsmarkedet, yderligere skal kvinder i dag helst også være karriere mennesker, mor til 4 (helst enlig mor), gå til yoga og tjene 500.000+. (Hej Anna Pihl) - Hvilket er en yderligere forstærkelse af behovet for professionel hjælp.

Velstanden har også gjort at de penge en person i et godt job kan tjene ved at blive på arbejdet, og få passe børnene lidt længere - rækker langt længere end omvendt.

Har jeg givet udtryk for andet? :)

Det ved jeg ikke - Jeg læste dit indlæg som at du mente børnepasning, og ikke børneopdragelse.

Men skidt nu med det. :)

Oprindeligt indlæg af Mikkel
    Det ved jeg ikke - Jeg læste dit indlæg som at du mente børnepasning, og ikke børneopdragelse.

Men skidt nu med det. :)

Et eller andet sted er det vel det samme til en eller anden grad. Børn i den alder bliver jo påvirket af alle voksne, så jo mere til de tilbringer sådan nogle steder jo mere af deres opdragelse vil de modtage der fra.

Et eller andet sted er det vel det samme til en eller anden grad. Børn i den alder bliver jo påvirket af alle voksne, så jo mere til de tilbringer sådan nogle steder jo mere af deres opdragelse vil de modtage der fra.

Ja og nej. Som Urbanenen så rigtigt skrev så vil pædagoger også skulle opdrage børnene, men kun i et begrænset omfang. Det største ansvar vil helt klart altid påligge forældrene - det er DERES børn og dem kærligheden og de største påvirkninger skal komme fra, så de har klart den største indflydelse på børnene. Bare fordi pædagogerne i gennemsnit spenderer længere tid om dagen med børnene, end forældrene gør, så ligger ansvaret i sidste ende stadig hos forældrene.

Oprindeligt indlæg af Mikkel
    Ja og nej. Som Urbanenen så rigtigt skrev så vil pædagoger også skulle opdrage børnene, men kun i et begrænset omfang. Det største ansvar vil helt klart altid påligge forældrene - det er DERES børn og dem kærligheden og de største påvirkninger skal komme fra, så de har klart den største indflydelse på børnene. Bare fordi pædagogerne i gennemsnit spenderer længere tid om dagen med børnene, end forældrene gør, så ligger ansvaret i sidste ende stadig hos forældrene.

Jeg tror du misforstår mig. Jeg snakker ikke om ansvar. For der er naturligvis slet ingen tvivl om at ansvaret ligger hos forældrene. Det jeg snakker om, er hvordan børn automatisk bliver påvirket. De er jo ekstremt modtagelige for input fra voksne i en ung alder, og vil derfor automatisk blive "opdraget" - om det så er meningen eller ej. Det er det jeg mener med, at jo mere tid de bruger med pædagoger, jo mere indflydelse vil de have med fra dem.

Jeg tror du misforstår mig. Jeg snakker ikke om ansvar. For der er naturligvis slet ingen tvivl om at ansvaret ligger hos forældrene. Det jeg snakker om, er hvordan børn automatisk bliver påvirket. De er jo ekstremt modtagelige for input fra voksne i en ung alder, og vil derfor automatisk blive "opdraget" - om det så er meningen eller ej. Det er det jeg mener med, at jo mere tid de bruger med pædagoger, jo mere indflydelse vil de have med fra dem.

ah ok - ja det kan jeg naturligvis kun være enig i.

Oprindeligt indlæg af -Sandman-
    Efter kvinderne er kommet på arbejdsmarkedet er der jo et enormt behov får at få passet børnene.

Men på den anden side mener jeg ikke at der er nok autoritet i f.eks. folkeskolelærerne. Hvis en folkeskolelærer irettesætter en elev går der jo 20 minutter så står forældrerne og brokekr sig over lærerne.

Det har da ikke noget med en lærer's autoritet at gøre. Det er i 9/10 tilfælde forældrene der himler op fordi lille ole er blevet skældy ud af den store stygge lærer, hvilket egentlig er sjovt da mange forældre i dagens danmark mener det er folkeskolens opgave at opdrage de små poder...

• tjah, den samfundsfagslærer jeg havde i 9. klasse sagde at skolen efterhånden opdrager børnene mere end forældrene, hvilket, ihvertfald nutildags er sandt.

for det første må lærerne ikke en skid uden at forældrene himler op, næsten ikke engang give skældud eller en eftersidning. Det har jeg fået lov til at mærke på egen krop da der var et par i klassen der mere eller mindre mobbede mig konstant. Det eneste læreren gjorde var at tage en lille snak med dem, ikke noget med at sende dem ind til rektor, give dem en skideballe eller så meget som en eftersidning.
    Dagens Danmark er jo fuldkomment køret af sporet ved at man ikke har en SKID diciplin i skolen, så tror da fanden ungerne ikke ved hvad de vil.

for det andet, så er børnene ekstremt følsomme overfor input fra voksne og ikke mindst andre børn. For et barn kan den relativt magre opdragelse være en katastrofe hvis ikke de har mindst én voksen at støtte sig til. Hverken lærere, pedagoger eller forældre har tid til at guide dem frem i livet og fortælle dem hvad der er rigtigt eller forkert.

For det tredje. Forældrene er jo blevet hamrende konfliktsky, hvilket i mange tilfælde gør at ungerne får hvad de peger på. Jeg har set mange forældre der har fuldkomment mistet grebet om deres barn og dermed deres autoritet over for barnet.
    En forældre skal ikke have nogen som helst form for professionel hjælp hvis de har gjort det hele rigtigt, og kan se hvad der er galt med barnet. Det er logik for perlehøns at hvis barnet ligger og skaber sig fordi han eller hun ikke må få et stykke slik, så er der klart noget galt. Noget er så simpelt som at sende skrigeballonen i seng uden aftensmad.

Det kan seriøst bringe mit pis i kog at se alle de der opdragelsesprogrammer der kører i tossekassen, hvor forældrene har gjort noget seriøst galt og simpelthen ikke har den ringeste ide om hvad der er galt med deres børn, sådanne forældre skulle IMO aldrig nogensinde så meget som OVERVEJET at få børn, da de overhovedet ikke havde den ringeste forstand på selv de mest basale aspekter af den simpleste børneopdragelse.

Det bliver over mit lig at mine børn skal ende på den måde, så de får den fulde opdragelse fra min side på samme måde jeg blev opdraget af mine forældre, og det bhliver med røvfuld og HELE molevitten.

CPU: Pentium III 500 MHz
    RAM: 256 MB PC133 SD RAM
    Bundkort: HP bundkort
    GPU: Matrox MGA G200

• Mine unger bliver opdraget af konen og jeg. At vi så får lidt hjælp fra skole og fritidshjem er så en helt anden snak. Jeg syntes pædagogerne og lærene gør et godt stykke arbejde.
    Det ultimative ville være at vi begge gik hjemme og passede på poderne, men det er urealistisk i det her samfund.
    Der skal nogle penge ind på kontoen hver måned - og gerne mange af dem.

• Synes vi skulle afskaffe vuggestuer, børnehaver osv.
    Kvinder burde ikke gå på arbejde, men derimod være derhjemme og passe unger,
    gøre rent og lave mad.
    Som de nu er skabt til. ;)