SHG garanti / reklamationsret

• Hejsa

Jeg mistænker mit grafikkort for at være defekt, jeg har derfor tænkt mig at sende det tilbage til min forhandler, shg.

Der står dog på deres side:

"Ved tilbagesendelse af defekte eller forkerte varer til shg.dk A/S, hvor fejl eller defekt, defineret og angivet af kunden ikke konstateres, vil varen blive tilbagesendt til kunden inklusiv et testgebyr.

Testgebyret er DKK 400 pr. time inkl. moms. Testgebyret beregnes på baggrund af tid forbrugt i forbindelse med test og fejlsøgning."

^ Vil det sige, at jeg skal være forberedt på at betale store summer? Hvad vil der ske, hvis jeg nægter at gøre dette?

Et andet spørgsmål: Jeg bestilte 2x1024 mb ram i oktober, og en af klodserne var defekt. Jeg fik dog ikke sendt dem tilbage - men det vil jeg gøre nu. På deres hjemmeside står der dog:

"Reklamation angående fejl og mangler skal meddeles shg.dk A/S inden rimelig tid efter varens modtagelse."

^ Er det for sent at sende dem tilbage nu? Er det dumt at sige, at de ikke virkede for starten af?

Sidste spørgsmål: Hvad er forskellen mellem garanti og reklamationsret helt præcist? 8o

Tak!

• hej

jeg har i 95% af alle mine indkøb af hardware købt hos shg, og jeg har også haft en del ting igennem deres RMA system, og jeg kan faktisk kun sige godt om det.

Jeg ved ikke om det er pga. jeg har købt for et større beløb derinde. Men jeg har hvergang fået noget bedre eller nyt tilbage derfra, sågar penge, fra de RMA ting jeg har sendt tilbage til dem.

Men det skal lige siges at ang. dit gfx kort der, så skal der være fejl på kortet dvs. grafikfejl, som er tydelige under boot fx. før du kan få et nyt, efter de 14 dages fuld returret fra købsdatoen af. og hvis det er det gfx som du omtalte tidliger i en anden tråd, (ATI 1950Pro) så virker det jo "fint" nok, der er jo ingen grafikfejl så at sige.
    Hvis det var mig ville jeg finde en ven som havde et mindre gfx i størrelseorden med 71->7600 serien. og se om samme fejl som du beskrev tidligere fremkom.

du skal bare være klar over at de tester ikke dit gfx i lige præcis det(de) "spil" som som du for fejl i.

Du skal kunne bevise ret "præcist" at dit produkt er defekt.

ved godt at dette nok ikke er rigtigt at skrive, "men man kan frem tvinge en urettelig fejl". så er det vist sagt.

mht. til dine ram så sender du dem bare tilbgae, hvis der er en fejl på det ene modul og ramne ikke er over 2 år så skal du nok få nogle tilbage tilsvarende med dem du afleverede. husk evt. at skrive at de skal testes i en memory benchmark program.. evt.

forskellen mellem garanti og reklamationsret, er at ud af de 2 år som er std. med hensyn til alle ny indkøbte elektroniske dele, er at for det første år efter købs dato er der fuld garanti på produktet, det sidste år er det reklamationsret, det vil sige at du skal kunne bevise at der var en fejl på produktet da du købte det... åndsvagt men sagt.

håber det var svar nok.. :-)

tager forbehold for tastefejl. :P

PS:
    lige en sidste ting og meget vigtig faktisk for at du kan få et nyt hurtigere, HUSK ALTID AT AFLEVERE TINGNE TILBAGE I SAMME STAND SOM DU KØBTE DEM, og dertil hentyder jeg til kasser manualer cdrommer mm.. ved godt at disse ting fylder rundt omkring i ens hus/lejlighed men, det gøre det meget nemmer for dig selv i sidste ende hvis de skal til rma, og det gerne skal gå lidt hurtigt.