10 grunde for og imod Vista

• Nu når der har været så meget vræleri for og imod Windows Vista, så syntes jeg lige at den her liste ville være på sin plads. Så kan man tage den som man nu vil ...

For Vista :

1. Billeder, musik og video vises ikke blot som et filnavn, men kommer op med fuld funktionalitet. For eksempel kan video og mp3-filer afspilles direkte uden at åbne et program.

2. Installationen glider hurtigere og giver flere muligheder for at skræddersy en mere personlig opsætning.

3. Stor driverdatabase med 19.500 nye drivere, og databasen bliver løbende opdateret via internettet.

4. Indbyggede søgefunktionaliteter. Alt det, du tidligere har søgt på, vil ligge i startmenuen. Derudover får du en stærkt forbedret desktop-søgning.

5. Endelig virker standby-tilstanden. Mange XP-brugere oplever at køleren går igang, selv om maskinen er gået i standby. Og på bærbare hænder det nogle gange, at man bliver nødt til at re-boote for at få liv i maskinen igen. Dette burde være løst med Vista.

6. BitLocker-funktionen sørger for, at ingen kan se dine fortrolige data. Hellere ikke politi og anklagemyndigheder.

7. Bedre filnavigation. Du kan lave favoritmapper i Windows Explorer. Desuden kan du hoppe frem og tilbage i en lang filsti som C:Documents and SettingsmarenMine dokumenterMy PSP11 FilesGradients/Goo/Exclaimer/Vista_Search.

8. Indbyggede fortryd-funktioner for både sletninger og ændringer. Dette gælder også, hvis du har overskrevet et dokument ved en fejl.

9. DirectX10 vil aldrig blive lanceret for XP, og spilbranchen har allerede bebudet en helt ny generations PC-spil, som understøtter den nye grafikstandard.

10. Du har ikke noget valg. Før eller siden kommer Vista til en maskine nær dig. Og snart vil alle nye maskiner være udstyret med den nye version. Du får det, enten du kan lide det eller ej.

Ti grunde til ikke at installere Vista :

1. Du behøver det ikke. Vista kan stort set ikke mere end XP. DirectX10 er den eneste virkelige forandring, og flere program/spil-udbydere kan alligevel endnu ikke udnytte standarden.

2. Det er dyrt. Hvis du virkelig vil kaste penge ud af vinduet, så giv dem til Røde Kors i stedet.

3. Det er dyrere udenfor USA. Danmark og andre lande betaler relativt set mere end amerikaner for at opgradere.

4. Du bliver nødt til at opgradere din computer. Vista er dyrt i sig selv, men bliver en endnu dyrere investering, når du finder ud af, at du har brug for et grafikkort til 1500 kroner.

5. Manglende drivere. Nvidia, Creative og andre store leverandører er endnu ikke klar med fungerende drivere til Vista. Og forvent meget rod i starten.

6. Mange programmer, du bruger i XP, vil ikke fungere i Vista, før softwareleverandørerne er kommet med nyere versioner.

7. Vista bliver et foretrukkent mål for virusmagere og hackere. Med den selvsikre attitude Microsoft har lagt for dagen, så vil det ikke overraske nogen, at der går sport i at forsøge at hacke og nedbryde systemet.

8. For mange spørgsmål ved fejlsøgning. Vistas brugerkontrol giver dig mange valg - og ofte spørgsmål som er vanskelige at forholde sig til for en ikke-teknisk person. Mere rod forbundet med den store valgfrihed. Du kan klippe og klistre i systemet, men det sker på dit eget fulde ansvar.

9. Kopispærring. Du kan ikke længere altid forvente at afspille en film eller lyd, som du ikke har købt. Vista lægger op til øget kontrol i plade- og filmbranchens favør.

10. Licensaftalen. Du ejer egentlig ikke Windows Vista, du har bare ret til at bruge systemet med de begrænsninger, Microsoft til enhver tid måtte lægge på dig. En dyr og lidt fleksibel aftale, som får dig til at skrige efter Linux og opensource.

• Den har været oppe i en tråd. Men ok, den kan da godt gå an - det er næppe mange der har set den :)
    Hvis nogen vil høre min mening er det noget fesent noget.

For-argument nummer 10 er ret fesent i sdste ende. Det er jo ingen grund til at købe det nu.
    De fleste af resten synes jeg er lidt søgte for at skulle skovle så mange penge ud efter det. Mest det med dx10 er brugbart. og så det med søregunktionaliteter. Ud over det er mit personligt bedste argument at det er fremtiden, du køber det nu og har det i nok mindst 5 år, det er den platform udviklerne vil vende sig imod, den platform microsoft vil arbejde hårdest på selv, og det system som allerede nu er sikrest ifølge både MS og eksperter.
    Det er et rigtig godt argument, som ikke står på listen..

Imod er da mindst lige så ringe:

Det første er ret tidsbegrænset. Engang vil man få brug for dx10 hvis man vil spille det nyeste og have det fulde ud af det.
    toeren er lidt latterlig. XP har kun support til 2010, så inden da vil det sikkerhedsmæssigt være en fin ide at skifte. Regner man med prisfald eller at købe et system den følger med, og kan leve uden indtil da er den måske gyldig nok..
    treeren er virkelig fesen. Der er mange ting der er dyrere uden for staterne. Sådan er livet. Man kan jo evt bestille en hjem derfra hvis man er så ked af det.
    fireren er uinformeret. Hvis det ikke kan køre på ens computer har man ikke brug for det - for det kræver godt nok ikke det vilde. Et grafikkort til 1500 kr er langt fra krævet - kun hvis man vil have maximum øjegejl.
    Driverproblematikken er valid i starten. Det burde dog hurtigt komme, imo. Nogle ting virker fint med xp-drivere, og som der står i for-grundende er der mange drivere på windows update.
    Syv er ok, men et spørgsmål om kort tid - og det er ret få programmer.
    Otte er ubrugelig. XP har været målet længe, og Vista er som udgangspunkt rigtig sikkert. Der vil altid være et mål, og xp holder ikke op med at være interessant før der ingen brugere er.
    9eren er god. Det er problematisk.
    Licensaftalen til Vista skulle ikke være anderledes i betydning end den til XP, men meget anderledes i ordlyd.

• Den har været oppe ihvertfald 2 gange før, og den er nøjagtig lige så mærkelig som de 2 andre. Jeg lavede en lignende gennemgang sidst den var oppe. Er enig i alle betragtninger.

Originally posted by Bentzin
    Jeg har nu ikke set den før, så fint nok Grill. :9xo

Desuden er den imo, lige så god, som det, en hel del "eksperter" her på tweak og andre steder, kommer med af betragtninger. [Blocked Image: http://www.bentrp.dk/assets/images/175.gif]

Og som Grill skriver, så kan man jo ta' den som man vil. Det har jeg så tænkt mig at gøre. ;)

Der er da vist ingen eksperter her på tweak. Kun selvudnævnte ihvertfald.

Og vi tager den da lige nøjagtig som vi vil? Derfor kan man vel godt kommentere det der bliver linktet til uden at få en bemærkning med på vejen?

Originally posted by Bentzin
    Jeg har nu ikke set den før, så fint nok Grill. :9xo

Desuden er den imo, lige så god, som det, en hel del "eksperter" her på tweak og andre steder, kommer med af betragtninger. [Blocked Image: http://www.bentrp.dk/assets/images/175.gif]

Og som Grill skriver, så kan man jo ta' den som man vil. Det har jeg så tænkt mig at gøre. ;)

Hvis det er mig der er "eksperter" må du da meget undskylde, det har aldrig været min mening at blive set som sådan. Jeg kommer med debat til tråden - og siger også at det er fint nok den får sin egen tråd.
    Et indlæg der kommenterer hvordan man ser på det der bliver postet har da en mening, og er ikke bare flamebait.

• Har hørt noget om at hvis men Dler så kan Mircrosoft se det hvis man har viste ? er det rigtigt ?

Intel I7 3930K
    Asus Rampage IV extreme
    Gainward GTX 680 Phantom x2
    Samsung 840 PRO 256 Gb SSD
    Corsair Dominator 1866 Mhz 32 gb.
    Corsair HX1050 PSU

Originally posted by Slacker

Hvis det er mig der er "eksperter" må du da meget undskylde, det har aldrig været min mening at blive set som sådan. Jeg kommer med debat til tråden - og siger også at det er fint nok den får sin egen tråd.
    Et indlæg der kommenterer hvordan man ser på det der bliver postet har da en mening, og er ikke bare flamebait.

For det første, så forstår jeg ikke, hvordan flamebait kommer ind i det her.

For det andet, så forstår jeg ikke, hvorfor du føler dig truffet. Jeg quotede jo ikke dig. Har vist også fortalt dig før, at jeg nærer stor respekt for din viden og den måde du vidergi'r den på, når folk har spørgsmål.

For mig handler det ikke om, at nogen skal føle sig truffet. Det var bare en konstatering fra min side, som jeg kom med.
    Den vil jeg da mene, jeg har lov til at ha' ! Uden vi behøver desikere den ud i "pindemadder".

• Jeg ved nu heller ikke om jeg følte mig truffet. Men jeg vil sige at jeg havde ret svært ved at afgøre om jeg burde gøre det - det er nok det der i virkeligheden er problemet. Det virker lidt som om du prøver at tiltale nogen, men samtidig ikke vil nævne navne. Og eftersom jeg var den eneste der havde udtalt mig gik jeg ud fra det var mig det handlede om. Men nok om det, det var det jo åbenbart ikke.

• For at komme tilbage til topic.

Jeg ser ikke omtalt i hverken for eller imod af 100% integrering af flerkerne cpu´er - det var trods alt derfor jeg købte mig en 32Bit Home Premium som bare bliver bedre og bedre.....loaden er meget bedre fordelt på kernerne og alt glider bedre.

Det tog et par dages tilvænning at finde rundt, men når man sætter det rigtigt op, er der helt klart et federe feel over det....det virker bare federe på en eller anden måde.

Håber der kommer en 8800GTS driver her en af dagene og driver til Logitech USB headset, men ellers har jeg ikke noget at klage over.

Og tjek lige her engang - http://www.firingsquad.com/har…md_catalyst_7.1/page5.asp ATI/AMD´s nye driver får Vista til at performe bedre med flere frames end med XP Pro....nu sker der snart noget :$

• Jeg læste dem for et par dage siden da der blev linket til dem fra en anden tråd...

TV2 NEWS har lige haft Computerworlds "Teknologi-redaktør" til interview, der udtaler sig lidt om det nye styresystem. Han mener ikke at det er værd at investere i foreløbigt, men at det bedre kan betale sig at vente til priserne er sænket og de værste vejl blevet rettet. Han nævner i øvrigt at de fleste forbedringer og fordele i forhold til XP, er blevet neddroslet i forhold til hvad Microsoft i sin tid lovede.

Er der forresten nogen der ved hvad forskellene er på de forskellige Vista-versioner?
    Home Basic (1.099 kr), Home Premium (1.849 kr), Business (2.299 kr) og Ultimate (2.999 kr)?

Prisforskellen er jo til at få øje på i hvert fald ;)

Originally posted by Butcher

Bare ikke alle der kan klare sig med hhv. OEM og/eller home premium...

fortæl mig endeligt hvad der er i ultimate du ikke kan undvære :)

Originally posted by DmK

fortæl mig endeligt hvad der er i ultimate du ikke kan undvære :)

Jeg er med på en lytter - gad også godt vide, hvad det er der så uundværligt. ;)