Ny medielicens også for computere

• Ny medielicens også for computere

Regeringen har indgået mediepolitisk aftale. Forliget lukker det hul, som vokser sig stadig større - muligheden for licensfrit at se tv via computer eller telefon.

Forligspartnerne er Dansk Folkeparti, Socialdemokraterne, De Radikale og SF for perioden 2007-2010.

En pulje på 75 mio. kr. skal støtte produktion af dansk drama-tv og tv-dokumentarprogrammer. TV2 skal sælges, når en verserende EU-sag er afklaret, og DR skal udvikles som Danmarks førende public service-udbyder.

DR får en digital kombineret historie/ børnekanal, flere produktioner skal udliceteres, og stationens arkiver skal digitaliseres.

Lyttere og seere skal have deres egne redaktører, som de kan klage til.

En ny medielicens indføres, og radiolicensen bevares.
    Medielicensen omfatter alle apparater til modtagelse af tv-signaler, og det omfatter computere og visse mobiltelefoner.

Rohde : Stabilitet

Venstres forhandler og politiske ordfører Jens Rohde glæder sig over det brede forlig:

-Ikke bare politisk er det godt med en bred aftale på medieområdet. For branchen i almindelighed sikrer det ro og stabilitet.

Aftalen indebærer blandt andet:
    # DR kan nu opkræve licens af alle husstande, hvor der kan modtages ydelser fra stationen. Det betyder, at der bliver færre sortseere, hvilket igen betyder, at det er muligt at holde licensen i ro for alle dem, som hidtil har betalt deres licens.
    # DR bliver pålagt at oprette en kombineret børne- og historiekanal, og DR’s arkiver bliver digitale, så alle danskere får deres historie tilbage, og fra 2010 må der ikke længere sidde politikere i DR’s bestyrelse.
    # TV-regionalstationerne får adgang til en times yderligere udsendelse i det nye digitale sendenet.
    # Lokalradioerne er sikret plads i det digitale sendenet, ligesom støttemulighederne for de ikke-kommercielle radio- og tv stationer bliver betragteligt forbedret.
    # Ophavsretsorganisationerne Koda og Gramex har fået en klar og bred politisk tilkendegivelse om, at de skal forvalte deres monopol i forhandlingerne med radiostationerne om afgifter for at spille musik på en helt anden og fair måde. Det betyder, at de skal ændre på principperne for afgiftsopkrævningen. Alternativt kommer der et politisk indgreb.

-Der er tale om en særdeles god og fremtidsrettet aftale, og der er grund til at rose samtlige partiers forhandlere for stor forhandlingsvilje og konstruktive bidrag til, at det kunne blive et bredt forlig, siger Jens Rohde.

http://www.jp.dk/indland/artikel:aid=3771968/

:crazyeyes: :crazyeyes: :crazyeyes:

Originally posted by Burger
    Et stort tilbageskridt for udviklingen i DK. Synes dog ikke det er klart, om det er tv-tunere i computere eller bredbåndsforbindelser de vil kaste sig over.

Er det tv-tunere i computere er det meget logisk, men jeg vil godt nok ikke betale licens for min internetforbindelse.

Jamen vi er da helt enige :cheers:

Det er sgu nok det hele :crazyeyes:

Tjo, så længe det kun galt TV-tunere så ja...

Næ, men det skal du jo nok desværre for DR sender jo "udvalgte udsendelser" på nettet :crazyeyes:... Drop lortet eller sæt adgangsbegrænsning med digital signatur på :))

• Jeg tror også de mener licens af webTV. Men det er vist ikke en extra licens.
    Teoretisk kunne man komme til at ramme folk uden fjernsyns og radioapparater i huset men kun med en internetforbindelse de ikke bruger
    til at se webTV.

Det er vel lidt i stil med at man teoretisk kan eje et TV uden nogensinde at
    at se DR på det.

Jeg synes det er meget rimeligt, men det er vist ikke særlig liberalt Hr. Rohde.

• Det er jo latterligt.

Hvis jeg ikke har noget/nogen:

Fjernsyn
    Radio

Men blot en computer til at tjekke mail skal jeg betale til DR.

Skal jeg os betale for signal på telefoner hvis jeg ingen: mobiltelefon eller fastnetstelefon har?

Genialt.. :cheers:

Hvis vi alle skal betale for muligheden for at se TV online - skal de også smide hele lortet op!

Fede egoister :))

• Mon ikke bare det bliver sådan at de sporer dem der streamer de udsendelser som er lagt på Dr.dk, og derefter kræver licens af dem?

At kræve licens fra ALLE med internet, virker alt for langt ude. Men lad os nu se hvad det bliver til ... ;)

Btw. Hulefanden - pas lige på sproget.

Originally posted by Mikkel
    Mon ikke bare det bliver sådan at de sporer dem der streamer de udsendelser som er lagt på Dr.dk, og derefter kræver licens af dem?

At kræve licens fra ALLE med internet, virker alt for langt ude. Men lad os nu se hvad det bliver til ... ;)

Btw. Hulefanden - pas lige på sproget.

Ja self ;) . . Derfor jeg lavede en '':))''

• Spørgsmål: Hvilke nye apparater vil være omfattet af medielicensen?

Svar: Medielicensen vil principielt omfatte alle apparater, der er i stand til at modtage billedprogrammer og –tjenester. Det betyder, at medielicensen bl.a. vil omfatte:

* Traditionelle tv-apparater

* Computere med indbygget/tilkoblet tv-tuner

* Computere med en internetadgang, der muliggør modtagelse af levende billeder. Indtil videre er det lagt til grund, at dette kræver en bredbåndsforbindelse på minimum 256 Mbit.

* Bærbare enheder (mobiltelefoner, PDA’er, video-IPOD’s mv.), forudsat at disse kan modtage billedprogrammer og –tjenester direkte via telenet (f.eks. 3G) eller internet.

LINK

Det er godt nok en vild forbindelse man skal have :crazyeyes:

Originally posted by HuleFanden

Ja self ;) . . Derfor jeg lavede en '':))''

Det ved jeg godt - Er heller ikke ment som skæld ud. ;)

Men man må tænke på at der kan sidde børn og sarte sjæle derude, og de skal også trives her. Det er det eneste.

Originally posted by Ganda
    Der var engang en vis mand *host* tidligere regering *host* der sagde at Danmark skal være den førende IT-nation, det her må siges og være et skridt i den forkerte retning.

Endnu en grund til at få et nye regering :))

Nu har venstrefløjen i folketinget rent faktisk stemt ja til forliget, da det er indgået med DF, R, S og SF. Det kommer heller ikke som nogen overraskelse fordi de netop tidligere har vist, at de er vilde med skatter og afgifter.

• 256 Mbit er sku da meget :crazyeyes:

Det er 250 gange så meget som jeg har lige nu...

Originally posted by Burger

Nu har venstrefløjen i folketinget rent faktisk stemt ja til forliget, da det er indgået med DF, R, S og SF. Det kommer heller ikke som nogen overraskelse fordi de netop tidligere har vist, at de er vilde med skatter og afgifter.

Ved det godt også for sjov jo, det brede forlig er på mode for tiden.

Men desværre kommer det nok højst sandsynligt til at ramme unge ofte under uddanelse, ikke særlig smart IMO. :O

• Det er jo fuldstændig latterligt.

Jeg afskaffede selv mit tv fordi at tv-licensen kostede mig 1/4 af mit samlede halvårlige budget.

Skal jeg os droppe computeren (imens jeg studerer) for at få lov til at slippe?

Tænkte - hvad med f.eks. skoler?

300 computere, alle adgang til webtv = 300 x 1200 kr = 36.000 kr * 2 = 72.000 kr. om året for en skole at have 300 computere til at stå. Det bliver de nok ikke vilde med.

På en eller anden måde skal jeg nok slippe for at betale licens, jeg ser ikke dr1's lort, jeg hører deres radio og betaler radio licensen, prut finale.

x(

• Det er så 720.000,- og ja, det er jo totalt forrykt....

Damn, hvis man lige skal betale 2400,- årligt for sin 3G telefon :P

Q9450 | Asus P5Q3 Deluxe | 4GB Corsair DDR3 (1600MHz, CL7) | Sapphire 7870XT Boost

Dell UltraSharp U2410 | Windows 7 Home Premium 64 | 80GB x25-m

• ups en regnefejl der - men ja, det vil sige at en 3g telefon udover de højepriser kommer til at koste ejeren 2400 kr om året, selvom personen bare bruger den som legetøj og lidt snak og sms.

Hvor fanden i helvede ligger rimeligheden i det?

Nu må de spænde hjelmen der inde på borgen, det er sq nok at vi som forbrugere os skal betale for udrulning af ADSL til de sidste 2% af dk's befolkning (var det 1.2 mia det kostede?)

• Suk suk og atter suk..

De mener nok 256kbit, men det har alle vel fattet, bare mig der er stolt over at kunne være en skarp observation :))

Men jeg synes godt nok det er noget pjat!! Som TDC selv siger i deres hastighedstest, jamen så skal man have 2 mbit for at kunne se TV ordentligt over nettet, og samtidig kan man jo ikke lave andet. Jeg er fandme ikke interreseret i både at betale licens på både TV, computer, reciever til surrounden og bilradioen, for at jeg kan høre P3 i bilen ... tsk.. aber!

Jeg bruger ikke min computer til at se TV på, hvis jeg gjorde det, ville jeg ikke have mit TV, og jeg ville have en TV-tuner. Hører ALDRIG radio - kun de sjældne gange jeg kører i den gamles bil, og det er kun fordi der ikke er cd-afspiller... TV'et bliver brugt til TV2... ekstremt sjældet jeg ser noget på Dr1... :S

Hov... har jo også en bærbar som jeg skal betale for så... og den 1½ computer som ligger splittet ad til atomer inde i skabet... sweet jesus... x|

• Licens skal betales pr. husstand.. Ikke pr. person eller computer/tv-apparat