Samsung oplader

• Hej

Jeg er igang med at lave en cykel oplader, dvs en oplader på en cykel, som kan oplade en mobiltelefon ved at cykle.
    igår fik jeg næsten opladt to aaa batterier, og det hele fungerede optimalt

men nu skal jeg oplade en mobiltelefon, og her har jeg et problem som nogle herinde kan hjælpe mig med

mobiltelefonen er en Siemens C60, og en tilsvarende oplader..

jeg har nu klippet ledningen til opladeren over, da den skal tilsluttes den dynamo der sidder på min cykel, og der sidder en BRUN og en GUL ledning, problemet er at jeg aner ikke hvad der er + og hvad der er -...

hvis nogle herinde kunne sige mig hvad der er minus og plus ville det være en stor hjælp, umiddelbart tror jeg at det er brun der er minus, men jeg vil gerne være 100% sikker, så jeg ikke fucker noget op..

Tak på forhånd

• Det er ret simpelt at finde ud af det.

Tag et multimeter og mål det. Jeg har endnu ikke oplevet et, som ikke viser hvis spænding er fejlpolariseret. ;)

• ja det har jeg jo tænkt så, men producenten har jo været smart at sætte en ensretter i telefonen, så når den ikke lader bruger batteriet ikke strømmen... så jeg skal kun vide hva der er +, og - andet kan jeg ikke gøre...?

Originally posted by Equinoxe
    ja det har jeg jo tænkt så, men producenten har jo været smart at sætte en ensretter i telefonen, så når den ikke lader bruger batteriet ikke strømmen... så jeg skal kun vide hva der er +, og - andet kan jeg ikke gøre...?

Smid en stor modstand imellem polerne og mål polspændingen med et multimeter - så burde du kunne finde ud af det ;)

Men umiddelbart ville jeg tro at gul er plus, og brun stel - men det er jo ikke sikkert.

Originally posted by Equinoxe
    ja okey, hvad tror i der sker hvis jeg sætter dynamoen forkert sammen med batteriet?

Så kan du risikere at det kortslutter, det siger vores fysik lære ihvertifald da mig og en af mine kammerater satte to stik sammen fra sådan en strømfidus..