Spiller megapixels en stor rollle inden for fotografering, hvis alligevel billedet bliver vist på en skærm eller udprint, betyder det så noget om det er 4 eller 8 megapixels. Jeg mener har det indflydelse på billedets kvalitet.
Mange mennesker tror flere megapixels betyder bedre billede. Det mener jeg dog ikke, tager jeg fejl?
Spørgsmål ang. Megapixel
-
-
Hvis du tager 2 ENS kamera og det eneste du skifter ud er Censoren, vil den med flest MP være bedst, da der simpelthen er "plads" til flere detaljer på billedet
Men nej du kan fx ikke engang sammenligne et 2MP DSLR med et normalt kompakt på 6 MP
Da man på DSLR har mulighed for at få linser, der går langt over hva der sidder på et kompakt
Thomas
-
Du tager både fejl og har ret.
Til brug på en skærm har mp ikke det store at sige da man meget sjældent bruger billederne i deres rigtige størrelse.
Til print har det dog meget at sige jo højre antal mp jo større kan du printe. Man skal dog lige tage den med ro og slappe lidt. Jeg printer fint billeder på omkring 1mx1m fra de 8.2mp jeg har i mit 20D.
Det er billedet ikke stort nok til men resten bliver interpoleret frem i computer og plotter.
3.2mp giver helt fine print i A4 størrelse så hvis man ikke regner med at printe i mere end A4 er 3.2 eller 4mp faktisk rigeligt.
Nu skal man så lige i denne her sammenhæng huske at tænke på beskæring. Hvis man skære noget af billedet væk bliver pixel tallet jo mindre og man kan derfor ikke printe helt så stort uden interpolering.
Hvad skal der til for et godt billede... antal mp kommer an på hvor stort et format du skal bruge billedet i, samt hvor meget du vil beskære og stadig printe stort.
Chippen som opfanger lyset har utrolig meget at sige for kvaliteten, det gælder også for det glas som lyset kommer igennem inden det rammer chippen. Godt glas er dyrt men der er så sandelig også en forskel.Fysisk størrelse på chippen er ikke uden betydning. Chippen i kompakt kameraer har en størrelse hvor den i dslr har en anen og her svinger det så efter producent. Går i endnu højre op kan du også få mellemformat digital man så er vi oppe i den dyre ende og snakker ofte 200k + moms for et bagstykke. Dertil kommer så kamera og objektiver, kort sagt ikke for dødlige
Størrelsen har noget at sige for den afgør hvor stor tætheden af pixels er. Den fisisk pixel er større hvis du har 2mp på en chip der er 1x1cm end hvis du har 4mp.
Dette betyder noget for detalje rigdommen samt for hvor lysfølsom den enkelte pixel er. Jo større physisk størrelse jo mere lys opfanger pixelenen, dette medvirker også til et større dynamisk område hvilket jo er en kæmpe fordel.
Hvis vi snakker kameraer som almindelige mennesker kan komme i nærheden af, altså ikke mellemformat så er Canon EOS 5D i toppen lige nu. Kameraet har største fysisk pixels og levere en utrolig opløsning pr. pixel som andre ikke kan klare. 5D kører det der hedder full frame selve chippen er altså samme størrelse som film området til et billede på almindelig film.
Det er kun canon der tilbyder kameraer der tilbyder dette og 5D er et af to på markedet, det andet hedder 1Ds markII og koster omkring 55k.
5D ligger på ca. 23k i øjeblikket. -
bedre lukketider osv er en del mere vigtigt...og de fleste udnytter vel knapt et 3 mpixel kamera optimalt....
-
Hvilken lukketid du skal bruge har igrunden ikke en klaphat med kvaliteten på billedet at gøre. Det kommer an på hvilket billede du vil tage. De fleste kompakt kameraer i dag kører fra ca 15 sek. til 1/2000 eller 1/4000 sek. hvilket er et rigeligt stort område til langt de fleste brugere.
-
Hvis jeg har to ens kamera, lige bortset fra at det ene har 4 MP og det andet har 6 MP.
Mit formål er at tage et billede, jeg kan bruge som baggrund på min computer.
Altså f.eks. 1280x1024.
Vil baggrunden så blive flottere/bedre kvalitet med 6mp kameraet eller vil de være det samme, når man alligevel ikke udnytter alle pixels? -
Nej så bliver kvaliteten ikke bedre på det kamera med 6mp. Vil måske endda sige at det bliver bedre fra det med 4mp hvis vi går ud fra chippen er den samme i begge kameraer bare med en forskellig pixels størrelse.
-
Originally posted by MvK
Hvis jeg har to ens kamera, lige bortset fra at det ene har 4 MP og det andet har 6 MP.
Mit formål er at tage et billede, jeg kan bruge som baggrund på min computer.
Altså f.eks. 1280x1024.
Vil baggrunden så blive flottere/bedre kvalitet med 6mp kameraet eller vil de være det samme, når man alligevel ikke udnytter alle pixels?
IMO så kan du ikke se nogen forskel i de størrelser. Mit gamle Canon A60 med 2 mpixel lavede utroligt flotte billeder i den størrelse !Her lige et eks. (dog en anelse større) taget med mit gamle A60
[Blocked Image: http://img247.imageshack.us/img247/6915/img00185yi.th.jpg]
-
For mig er 4mp mere end nok. Jeg printer aldrig større end A3. Og det kun sjældent.
Ud fra mit behov er der kun ulemper forbundet med flere mp.