cl2 vs cl3

  • Ja den er sikkert ikke ny, men jeg har svært ved at se hvor meget det egentlig er værd at købe cl2 i stedet for cl3?
    I spil er der ingen forskel når det først er loadet ved jeg.


    Er der nogen der faktisk kan definere forskellen i cl2 istedet for cl3?
    fx.. hvis cl bruger 10sek på at loade noget.. hvor lang tid bruger cl2 så?


    og sidst men ikke mindst, regner med at OC'e 4200+ X2 lidt, kald det safe overclock.
    Er cl3 nok når man ikke OC'er meget?


    en kammerat sagde at det ville være tåbeligt at købe alt så high-end og så kun cl3.. men jeg kan ikke MÆRKE nogen forskel, så hvorfor

    Core i7 930 @ 3600mhz @ 180x20
    Noctua NH-U12P Special Edition 1366 cpu cooler
    Asrock x58 Extreme
    OCZ3B2000C9LV6GK @ 9-9-9-30-1T@900mhz
    MSI N560GTX-TI Twin Frozr II 2GB GDDR5
    Kingston SSDNow V+ 128 GB (200mb R/W)
    Cooler Master 690 Kabinet | Seasonic X-650w PSU

  • rammene får hurtigere data igennem da deres arbejds cyklus er mindre....det er den enkle forklaring......og athlon64 elsker stramme timings....hvorimod intel elsker båndbredde istedet.


    men nej, vi snakker ikke 50% ydelsesforskel eller lignende....og ocer du ikke så har din ven meget ret....vil ikke til at gætte hvor meget man kan vinde i det i de forskellige programmer men der er dog lidt at hente...

    Asrock x570 Taichi, Asrock 5700XT Challenger 8GB@AMD ryzen 7 2700X 3,7mhz, 4*16Gb DDR4g. G-skill TridentZ neo 3600, Seasonic 700W PSU, Kingston SSD M.2 1TB Harddrive.

  • Quote

    Originally posted by Fragman
    rammene får hurtigere data igennem da deres arbejds cyklus er mindre....det er den enkle forklaring......og athlon64 elsker stramme timings....hvorimod intel elsker båndbredde istedet.


    men nej, vi snakker ikke 50% ydelsesforskel eller lignende....og ocer du ikke så har din ven meget ret....vil ikke til at gætte hvor meget man kan vinde i det i de forskellige programmer men der er dog lidt at hente...


    nej athlon 64bit elsker ikke stramme timing men athlon 32 bit gør
    prøv a kikke her

    Asus Rampage IV BE - EK-FB KIT ASUS R4BE
    E5 1660 v2 - XSPC Raystorm

    2x XFX R9 290 - EK-FC R9-290X (Rev.2.0)
    4x4gb Dominator 2133mhz
    Corsair AX1200
    2xDell 2410 WFP + 1x Dell 2407 WTF 5760x1200
    3x DD5. Dual loop
    3x Ocool 360 45mm 1 EK 360 Coolstream 45mm
    XSPC Cube


  • quote:
    og ocer du ikke så har din ven meget ret


    Nogen der ved hvor meget jeg ville kunne clocke corsair pc3200 cl3 op, med MSI K8N SLi-FI nForce4 SLi ?

    Core i7 930 @ 3600mhz @ 180x20
    Noctua NH-U12P Special Edition 1366 cpu cooler
    Asrock x58 Extreme
    OCZ3B2000C9LV6GK @ 9-9-9-30-1T@900mhz
    MSI N560GTX-TI Twin Frozr II 2GB GDDR5
    Kingston SSDNow V+ 128 GB (200mb R/W)
    Cooler Master 690 Kabinet | Seasonic X-650w PSU

    Rettet en gang, sidst af Azjo ().

  • ih tak den hjalp :p

    Core i7 930 @ 3600mhz @ 180x20
    Noctua NH-U12P Special Edition 1366 cpu cooler
    Asrock x58 Extreme
    OCZ3B2000C9LV6GK @ 9-9-9-30-1T@900mhz
    MSI N560GTX-TI Twin Frozr II 2GB GDDR5
    Kingston SSDNow V+ 128 GB (200mb R/W)
    Cooler Master 690 Kabinet | Seasonic X-650w PSU

  • Quote

    Originally posted by Viking


    nej athlon 64bit elsker ikke stramme timing men athlon 32 bit gør
    prøv a kikke her


    det er ikke det den test beviser...de ting der tester jo teoretisk båndbredde, og ikke reel ydelse.......og for at citere AG "memory bandwidth doesn't really mean much in real applications like games and photoshop and this or that.
    "


    ganske enkelt fordi der ingen FSB er på athlon64, så båndbredde er slet ikke en flaskehals....

    Asrock x570 Taichi, Asrock 5700XT Challenger 8GB@AMD ryzen 7 2700X 3,7mhz, 4*16Gb DDR4g. G-skill TridentZ neo 3600, Seasonic 700W PSU, Kingston SSD M.2 1TB Harddrive.

  • quote:
    ganske enkelt fordi der ingen FSB er på athlon64, så båndbredde er slet ikke en flaskehals....



    Det må du gerne lige forklare hvorfor :) og hvordan den så fungerer.

    Core i7 930 @ 3600mhz @ 180x20
    Noctua NH-U12P Special Edition 1366 cpu cooler
    Asrock x58 Extreme
    OCZ3B2000C9LV6GK @ 9-9-9-30-1T@900mhz
    MSI N560GTX-TI Twin Frozr II 2GB GDDR5
    Kingston SSDNow V+ 128 GB (200mb R/W)
    Cooler Master 690 Kabinet | Seasonic X-650w PSU

  • A64 elsker stramme timings, ligesom forgængeren. Hvis man måler i Everest kan man se at båndbredden bliver større, jo strammere timings der er, der er en sammenhæng.


    fx. om RAM er CL2, 2.5 eller 3, har betydning for meget af båndbredden. Bare det at man sætter en klods til at køre CL3 og det tager 10 sek for et program at loade, hvorimod at det nok tager 7-8 sek for et programm at loade ved CL2.


    Rammene bliver langsommere hvis du slækker timingsne, da det tager flere clocks at gennemføre en enkelt instruktion.


    for eksempel hvis du har nogle skod RAM med timings på 3-5-5-9, så tager det 22 clocks for at udføre en ENKELT instruktion, derudover kommer der andre ting, som man typisk ikke ser i sin daglige BIOS, der tager et ekstra antal clocks, helt op til yderliger 20 clocks, før instruksen er lagt "på plads" i RAM


    Hvis du har nogle kvali RAM med def. timings på 2-2-2-5, så skal instruksen kun igennem 11 clocks + de ekstra man ikke ser (her er det ca. en 10-12 stk.) før instruksen er "på plads"



    I spil er to ting vigtige, det er delvist korrekt at RAM timings ikke gør en forskel indtil det er loadet. Loading processen gør at samtlige teksturer og andre ting og sager flyttes først til RAM, derefter flyttes yderligere teksturer og polygoner til GFX RAM, det som kan gøres for at load bliver hurtigere, er at få fat i flere, da der kan loades flere instruktioner ind i RAM. Timings har ikke rigtigt noget at gøre, da RAM tager data fra harddisken.


    Først når spillet er "loadet" (det er det ikke helt 100% når du kan se banen og den slags) spiller RAM hastighed og -timings en rolle, for det er vigtigt at teksturer, polygoner osv. transporteres over til GFX kortet så hurtigt som muligt, her skal disse ting igennem samtlige nødvendige clocks, inden de kan "afvikles" og sendes afsted gennem bussen.
    Hvis du afvikler fx. Far Cry, eller UT 2k4 med et langsomt GFX, der kan køre spillet sådan ok flydende efter 4-5 sek (det gjorde mit mx420) der vil du nok se at spillet hakker i 4-5 sek efter load er færdigt. Det er RAM der oveføre teksturer osv. over northbridge (eller A64 mem controller) til AGP eller PCI-E porten

    CPU: Pentium III 500 MHz
    RAM: 256 MB PC133 SD RAM
    Bundkort: HP bundkort
    GPU: Matrox MGA G200