Uddanelse

• Word! WORD! :)) Hvor er det godt sagt. Har også selv altid fået af vide at jeg skulle tage en gymnasiel udd. pga mine evner osv. Men ved / vidste egentlig ikke helt hvad jeg vil. Derfor synes jeg ikke jeg har lyst til at bruge 3 år på noget, stå med et bevis i hånden, og så.. HEY, jeg har en studentereksamen, hva så nu!? Udover det så det jo så lige siges at gym jo har et fedt socialt miljø. Misunder sku mine kammerater der går på gym og alle de fede ting de foretager sig, but that's life. Jeg tager lige nu grundforløbet på Teknologi & Kommunikation. Håber det munder ud i en uddannelse som Elektriker :)
    Mht til Datafagtekniker. Med mindre du er virkelig hardcore, og jeg mener virkelig syg til programmering og hva ellers så en kan, tror jeg bare det er spild af tid, altså hvis man kun er "semi" skrap til de fag man skal have. For mit indtryk af it-branchen og mulighederne for at få job / læreplads er sku at man egentlig næsten skal starte sit eget firma for at have et job i it-sektoren, og lærepladser er en by i rusland, hører jeg.

Livet er for kort til at gå i skole ;)

Var også en smule skoletræt efter 10 kl. lige som Henrik- . Også en af grundene til gym blev valgt fra.

Oprindeligt indlæg af Henrik-
    Efter 10 kl. var meningen egenligt at jeg ville have været på Gym for at kunne læse til Ingeniør eller lign bagefter. Men blev skoletræt og så var 3 år på Gym altså ikke lige sagen.
    Valgte derfor istedet for uddannelsen som Industritekniker istedet for som varer 4 år, for at komme ud og få noget erfaring og ikke kun sidde med hoved i en bog. Den varer måske 1 år mere end Gym, men giver mig stadig adgang til uddannelser som Maskin mester og Diplom Ingeniør, samt en erfaring som man ikke får af at sidde på skole bænken hver dag.
    Har indtil videre stadig ikke fortrudt, og tror da også at den erfaring osv. jeg får ved at være ude i en virksomhed kommer til at gavne mig senere forhåbenligt. Og hvis man skulle få brug for et Fag på et bestemt niveau kan dette som oftes vel også tages på forskellige kurser ...

Du har da især en fordel skulle du vælge at læse til produktionsteknolog, maskin ingeniør eller lignende, med en baggrund som maskinarbejder. Somregel bliver pap-ingeniørerne sorteret først fra.

Du har da især en fordel skulle du vælge at læse til produktionsteknolog, maskin ingeniør eller lignende, med en baggrund som maskinarbejder. Somregel bliver pap-ingeniørerne sorteret først fra.

Jeps, også det de fleste Mestre siger som jeg har snakket med, så regner også med det skulle give mig den fordel hvis jeg vælger det til den tid. Jeg har ihvertfald ikke fortrudt at komme ud og lave noget istedet for at sidde på skole bænken ...

|^|Dell Inspiron 6400
    |^|Intel Core Duo T2500 ( 2 Ghz )
    |^|2 * 1 GB DDR2 533 Mhz - 4,4,4,12
    |^|15.4" WSXGA UltraSharp (1680x1050) TrueLife™ - widescreen
    |^|ATI Mobility X1400 256mb - 80 GB 5400 rpm

• Nå, nu er der kommet en masse tekst jeg slet ikke orker at læse ...

Men under alle omstændigheder vil en gymnasiel uddannelse aldrig nogensinde være spildt om du så vil være tømre ...

Hvis du har været tømre i mange år pludselig vil noget andet, men ikke har andet end din "tømreuddannelse", ja så må du starte fra bunden af ... Desuden kan man aldrig få viden nok ...

Uanset hvad så er der bare ikke spild af tid ... Det eneste du dog bør have i baghovedet er dog, hvad skal det kunne fører imod. Tager du HTX vil det jo som sådan udelukke dig for nogle ting, så som handel ... Tager du HHx vil det udelukke dig fra foreksempel fysik/kemi etc. Desværre kan man ikke længere tage eksempelvis HTX og derefter den 1 årige HH (som ikke længere eksistere). Ellers ville jeg faktisk have rådet dig til enten Gym. eller HTX også en 1 årig HH .. Du ville kunne have brugt 4 år og lært rigtig meget.

Desuden, vælg noget som ikke direkte lukker dig inden, men sådan du altid kan komme videre. Det er træls at skulle starte fra punkt 1 igen, hvis man vil noget nyt.

• Jeg startede på handelsskolen efter 10. klasse, er lige droppet ud, men begyndte fordi folk anbefalede det.

Lad vær med at lyt til hvad andre mener, lyt til dig selv og det du vil.

Jeg droppede ud på 2. år og ja folk synes jeg er dum. Men skoletræt var jeg efter 9.klasse allerede.. så synes det er godt gjort jeg holdte ud så længe.

Begynder på skole til Januar I hadsten ( Som plastmager forhåbentlig :) ). Håber virkelig det er noget andet end det bogelige :D

/Grau

Det kørte faktisk for mig på handelsskolen, havde da et gennemsnit på 8,5 men hvorfor blive der hvis man føler man skal, brække sig hver gang man kommer hjem og skal lave lektier til næste morgen :S

• Jo jo, self. skal man da tage efter hvad man helst vil, men come on, hvor mange lektier er det lige man har ? Det ser jeg godt nok som et luksusproblem ... Oftest kan man nærmest se hvilke man behøver at lave og hvilke man kan lade være med og stadig komme igennem med et fint gennemsnit ... Ja det er så lidt amoralsk må jeg indrømme ...

Men igen, nu skal man også lade være med at ligge for meget i de karaktere, for ude på arbejdsmarkedet er det lidt ligemeget (som sådan) at du måske har lutter 11 taller eller bare ligger omkring gennemsnittet ...

Men jo, kan også godt følge dig. Man skal bare passe på ... Jeg vil altid mene man bør tage de sølle 3 år det nu tager, under alle omstændigheder vil man kunne bruge dem til noget, hvis man engang i fremtiden vil noget andet. (ja det skulle da lige være fordi man engang i fremtiden ligger hele uddannelsessystemet om) ..

• HTX udelukker dig ikke fra handels udannelser.
    Du får en studenter eksamen, som giver adgang til det hele. Jeg ved da godt at handeludannelser fortrinsvist tager HHX elever, men du kan sagtens tage en handelsudannelse med HTX.

Det er ikke det bedste valg, men man kan sagtens.

Men jeg vil fraråde dig at tage GYM hvis man ikke har noget at bruge historie, oldtidskustskab, religion osv. til noget.

• Som du selv siger, overordnet er HHx rettet mod handel og HTX mod fysik/kemi, biologi osv. ... Jo jo, self. kan man da også blive noget indenfor handel, men du mangler nu alligevel nogle brikker :)