Uddanelse

• Hejsa

Går i 10. kl., så skal snart til at vælge det ene og det andet.

Jeg ved ikke helt præcist hvad jeg vil endnu, og min skolevejleder er ofte i møde med andre elever.

Jeg har tænkt over uddanelsen som datafagtekniker
    Man kan gå i lære som datafagtekniker med folkeskolens afgangsprøve, og varer 5år.

Minuset er bare at det er meget svær at få en læreplads som det.

Jeg kunne også godt finde på at tage HTX uddanelsen, men ved ikke hvad jeg vil vælge efter det, og jeg syntes ikke det må tage alt for lang tid efter de 3år.

Men det jeg er mest til er at vælge en lærerplads som tager omkring 5-6år som har noget med EDB at gøre.

Nogen der kender andre muligheder?

• Synes muligheden for job indenfor EDB er yderst ringe, det kræver i hvertfald man virkelig kan nogle ting. (Sådan opfatter jeg det i hvertfald) ..

Vil sige det klart vil gavne dig at have en gymnasiel uddannelse ..

• Jeg er i gang med sidste år af en HTX'er... jeg blev meget skufttet, da jeg troede at det havde meget mere med IT at gøre end det egentligt har... det er mere natur videnskabeligt og håndværksmæssigt.

Dog kan du ikke rigtigt bruge nogle anbefalinger mere, da den nye gymnasiereform har lavet kuk i det hele..

Men vælg en gymnasiel, fx en HTX - så har du alle kort åbne.

• jeg vil råde dig til at tage en gymansiel uddannelse.. det gør at du bliver mere moden til uddannelses systemet, og som andre har sagt: alle muligheder er åbne! :clap:

har sev taget HTX og det fortryder jeg ikke! jeg er på sidste år og hvis jeg ikke havde gået i gang med htx'en så havde jeg slet ikke vidst hvad der skulle blive af mig.

3 år er ikke spildt på en gymnasiel uddannelse, for samtidig med det faglige får du altså også mere erfaring og bliver mere moden til at kunne blive til noget.

• Tja modsat alle andre, så vil jeg ikke råde dig til at tage en "uddannelse" bare for at have noget at lave. Hvis du endelig skal tage en "uddannelse", så vælg noget du regner med du kan bruge til noget ... Hav en plan ... Lav en plan ...

Det hjælper ikke at du tager tre år på gym hvis du finder ud af i den sidste ende at du skulle have taget en HTX ... eller at du slet ikke skal bruge en gym / HTX osv til noget fordi du måske inderst inde godt vil være tømrer...

Så hellere bruge et års tid på at finde ud af hvad man vil og derefter gå målrettet mod det.

Mange siger man bliver modnet af at gå i skole ... what a load of shit ... rent ud sagt. Skal du modnes og finde ud af hvad du vil, så er altså det virkelige liv du skal have fat i. Der er der man modnes ... og der man får erfaringer. Ikke ved at sidde med næsen i en bog.

Når du kommer længere hen i livet og der er en der spurgte dig hvorfor du tog tre år på gym engang og du svarer ... "det gjorde alle de andre" ... så er det jo ikke lige så fedt ...

Det er meget nemmere at forsvare at man har taget et par år i det virkelig liv så man ved lidt om hvad det handler om.

Et brugt ordsprog er også at man ikke kan få for mange uddannelser ... jamen go´dav ... Tro på det ... :))

Arbejdserfaring tæller langt højere end en "uddannelse" man ikke bruger til noget.

... og det skal lige siges at grunden til jeg skriver "uddannelse" med et par fine " omkring er fordi at gymnasiet i sig selv er lige så brugbart som en regnfrakke i egypten ... Gymnasiet og ligende er jo kun midlet til at nå et mål ... og ikke målet i sig selv ...

Livet er kort ... Prøv at lade være med at spilde det på noget "bare for en sikkerheds skyld" ...

Måske er det bare mig, men syntes det er skræmmende så mange unge mennesker i starten af 20´erne man møder som ved intet om det virkelige liv og som har siddet hele deres liv på en skolebænk. De vil have godt af at undersøgt virkeligheden lidt før de hoppede videre i uddannelsessystemet ... Så de også hoppede rigtigt ... Eller chancen ihvertfald var større.

Kender et utal af mennesker der har taget en eller flere uddannelser som de i dag ikke bruger til noget ... incl mig selv ...

... men okey, det er jo altid en god scorereplik at man har 4 udddannelser og er igang med nummer 5 ... Eller også tror folk bare man er dybt skitzo .. :))

• "Gymnasium er et middel til at nå et mål"

Præcis derfor at det er hyper smart at tage en gymnasiel uddannelse HVIS man ikke VED at man vil tage en uddannelse på teknisk skole eller lign.

Oprindeligt indlæg af shahid_2dk
    Ville tage en gymnasiel uddannelse.

Så kan du jo blive hvad du vil ;)

det kan man så ikke regne med, for med den nye reform aner du ikke hvad du kan komme ind på bagefter..

Lian Li V2000B - HX1000W
    DFI DK X58 - 920 - ATI 5870
    6GB OCZ PC12800 CL7 - 2*Samsung 2443BW - Samsung 240HD
    Seagate ES.2 32mb 250GB - 2*WD160GB RE SATA2 - 1 TB USB - 1TB Lan
    måske en MD20 til salg

• jeg mener at man modnes ved at tage en gymnasiel uddannelse, fordi hvis man ikke ved hvad man vil, så kan man bruge de 3 år på det. og hvis du tager en gymnasie uddannelse og hellere ville have haft en htx kan man altså bare skifte eller tage de fag man gerne vil have.
    jeg syntes det er aaalt for tidligt at tage et år bare for at arbejde, for hvem vil have en knægt på 15 eller 16 eller hvor gammel man nu er, som fuldtidsansat??? så er det altså bedre efter min mening at studere, da der får man noget ud af det man laver. jeg mener ikke man får noget ud af at arbejde et eller andet sted som alt for ung...
    hvis du finder ud af at du gerne vil gå på teknisk efter gym og du ikke havde haft brug for den gymnasielle eksamen du har taget, er det ikke så slemt. man kan få merit for de fag man har været igennem...

men hver af os har en mening her inde og jeg skriver dette for at vise min mening, ikke for at rakke ned på nogen.
    Teff jeg håber at du finder ud af hvad DU vil, da vi her inde ikke kan give andet end råd.

Oprindeligt indlæg af teko

det kan man så ikke regne med, for med den nye reform aner du ikke hvad du kan komme ind på bagefter..

Der er jeg lidt uenig.

Vælg studieretningen Mat a/b, Fysik a, kemi a/b, så har er du jo næsten sikret en plads over alt, hvis du også har fået gode karakterer ;)

så er der de sjove som mediefag a, latin a og samfundsfag.

Well, et eller andet kan man godt blive ved at tage den :razz:

Men det jeg mener er at man bare skal sørge for at vælge de fag som man kommer til at bruge.
    Mat a fysik a/b kemi a/b åbner flest døre.

Dog er jeg 100% enig i at den nye reform SUX

• Jeg vil ikke mene at man bliver mere moden af at gå i skole... specielt ikke hvis du kigger på min klasse :boxed: ..

Der i mod er det sjovt, at os der har et arbejde / haft, kan tage os lidt mere sammen, i stedet for dem der aldrig har haft et. De kan ikke andet end at pive over at de ikke har nogen penge, og de får for lidt i SU. Hvis man så foreslår den at tage et arbejde, så siger de at de ikke har tid.... :pokey: - og det har de.

Modnes på arbejdet.... man lærer og tage mere ansvar! I skolen får man bare en dårlig karakter, og so what? Bare man består i sidste ende, så er alt jo fint. Der er i mod på en arbejdsplads, der får det sq konsekvenser hvis man ikke tager sig sammen.

Jeg har stort set haft et arbejde fra den dag jeg blev 13, og det er jeg fandme glad for. Det har self givet flere penge, men det er ikke så meget det. Det er det som Grill siger. Hvis man kan vise en liste over jobs man har haft, og hvis man oven i købet kan holde på dem i længere tid, så giver det nok et lidt bedre indtryk på en arbejdsgiver når man skal ud og have arbejde, i stedet for en der bare kommer med et eksamensbevis. Og så er det sq lige meget om man arbejdet på fabrik, flaskedreng, kasseting eller andre ting. Bare det at man har kunnet holde på et arbejde er godt for en arbejdsgiver at se.

Og ang. tiden - jeg har været i Bilka under hele min HTX, arbejder mellem 10 og 30 timer om ugen, og har stadig tid til mine lektier. Så ved sq ikke hvad folk brokker sig over på det område. :boxed:

• Det eks. du valgte der, kan du fx ikke bruge til bioteknolgi. Den kan bruges i diverse ingeniør uddannelser , men det er sådan ca også det. Og så burde Matematik A være obligatorisk, da det næsten er et krav til alle tekniske videregående uddannelser. Jeg ville hellere have brugt mit ene valgfag på noget andet, men blev nødt til at spilde det ene på Matematik A, da det ikke var obligatorisk.

• BS! .. Du glemmer jo en stor del uddannelser som har absolut intet med matematik / fysik / kemi at gøre ..

Teffer .. Du er nødt til at finde ud af hvad du gerne vil beskæftige dig med fremover .. Det kan være et svært valg at foretage sig - men det nytter ikke noget at gå i skole bare fordi du ikke ved hvad du ellers skal lave .. Ja, en gymnasiel uddannelse er for mange meget god at have, men det er ikke ligefrem alle folk der er egnet til at sidde på skolebænken ..

Selvom de mange steder gerne vil have arbejdsdrenge under 18 år, så er det måske ikke det rigtige valg for ret mange mennesker ..

Udover at finde ud af hvad du gerne vil være, er det nok også en god idé at kigge på hvad der egentlig er mangel på .. Ikke at det skal være det styrende i et uddannelsesvalg, men det har jo alligevel meget at sige - hvis man ved man kommer ud til et liv i lediggang indenfor sit fag ..

Hvis du gerne vil være datafagtekniker, så undersøg hvilke muligheder der er efter endt uddannelse, og så søg læreplads allerede nu .. Men du er nødt til selv at gøre en indsats - du kan ikke regne med, at du får alt foræret ..

• Jeg tog selv HTX, hvilket jeg kun var glad for, Men du skal være indstillet på at der skal laves noget, du kan ikke sammenligne det med "folkeskolen" (kunne man ihvertfald ikke der hvor jeg gik)

Men ellers er det en lækker uddanelse, hvor jeg fx lærte en masse om matematik, samt naturen via fysik matematik og kemi. Jeg havde også valgfag inde for programmering, samt reklame analyse osv.

Hvis du gerne vil LÆSE videre så klart en HTX eller lign.

Jeg er i gang med at læse til IT ingeniør på Univeristetet, og der bruger vi meget det jeg lærte på HTX, hvor folk fra GYM, faktisk sidder og tænker ok det har jeg ALDRIG hørt om.

jeg valgte HTX ud fra interesse.

Fx har du ikke
    Historie Oldtidskunskab, musik og andre fag (som jeg ikke kunne se hvad jeg overhovedet skulle bruge til)
    Selvfølgelig gør Historie mm, dig til et alvidende meneske, men HALLO hvorfor pokker skal man studere den, hvis jeg bare fik det at vide ville jeg være godt tilfreds.

Men altså tog HTX og nu læser jeg til ingeniør inde for IT. hvilket jeg er glad for!

Intel I5 2500k | Gigabyte Z68 | 16GB Kingston | Radeon 380 | 1 Samsung EVO850 512MB | Enermax Digifanless 550W
    27" (U2711) DELL | 24" (2408WFP) DELL | Ergotron LX Dual Side-by-Side

Canon 5DM4 | 16-35mm 2.8L | 24-70mm 2,8L | 85mm 1.2L USM II | 70-200mm 2.8L IS
    Nogle Speedlites | PocketWizards

• Jeg selv går på HTX (1. år).

Indtil videre synes jeg ikke vi har væstentligt flere lektier end i folkeskolen - men jeg gik så også et sted, hvor vi fik mange lektier for - i hvertfald i forhold til andre skoler.

Jeg valgte HTX pga. interesse; jeg lånte bogen "hvad kan jeg blive" på biblioteket og læste om forskellige uddannelser.

Jeg kunne så indkredse det jeg vil være til følgende:
    en ingeniør uddannelse
    Fysioterapeut
    mat på uni.
    Eller måske noget med en computer.

Udfra overstående vuderede jeg så HTX til at være det bedste valg for mig.

Den nye gymnasie reform sucks ja. Men det jeg synes sutter endnu mere er, at kravene til de forskellige vidergående uddannelser bliver ændret i 2008 - når jeg bliver færdig på HTX / skal vælge uddannelse (endeligt).

Jeg kan derfor klart anbefale dig at låne bogen "hvad kan jeg blive" fra politikkens forlag. - den er stor og tung, men der er jo ting, som man kan sotere fra allerede fra staten.
    Ellers er der også http://www.ug.dk hvor du kan læse om uddannelser.

• Bare vent og se. :)

• Fuldstændig enig.

• Efter 10 kl. var meningen egenligt at jeg ville have været på Gym for at kunne læse til Ingeniør eller lign bagefter. Men blev skoletræt og så var 3 år på Gym altså ikke lige sagen.
    Valgte derfor uddannelsen som Industritekniker istedet for som varer 4 år, for at komme ud og få noget erfaring og ikke kun sidde med hoved i en bog. Den varer måske 1 år mere end Gym, men giver mig stadig adgang til uddannelser som Maskin mester og Diplom Ingeniør, samt en erfaring som man ikke får af at sidde på skole bænken hver dag.
    Har indtil videre stadig ikke fortrudt, og tror da også at den erfaring osv. jeg får ved at være ude i en virksomhed kommer til at gavne mig senere forhåbenligt. Og hvis man skulle få brug for et Fag på et bestemt niveau kan dette som oftes vel også tages på forskellige kurser ...

|^|Dell Inspiron 6400
    |^|Intel Core Duo T2500 ( 2 Ghz )
    |^|2 * 1 GB DDR2 533 Mhz - 4,4,4,12
    |^|15.4" WSXGA UltraSharp (1680x1050) TrueLife™ - widescreen
    |^|ATI Mobility X1400 256mb - 80 GB 5400 rpm

Rettet en gang, sidst af Henrik- ().