Ny i WoW? Læs her! (FAQ v0.1)

  • Velkommen til World of Warcraft! og til Tweak.dk's udemærkede World of Warcraft Forum.


    Inden vi tager hul på alle dine spørgsmål så starter vi lige med reglerne for at bruge det her forum.


    Regler for Signature : Klik Her


    Generelt info omkring oprettelse af nye Tråde : Klik Her


    Hvis du gør som der står i de to posts så er vi kun mere end glade for at hjælpe dig på vej! Ja, så flinke er vi!


    Spørgsmål og Svar :


    Jeg har lige købt det hersens World of Warcraft, Hvor er Single Player delen henne?


    Tjoo, Jeg må nok desværre skuffe dig, ser du World of Warcraft (Forkortet til WoW i resten af teksten) er et efter min mening såkaldt M assively M ultiplayer O nline G ame, eller MMOG. Det vil sige at du altid spiller sammen med andre mennesker uanset hvad du laver. Verdenen vil for det meste være online og spillet vil fortsætte selvom du logger. Dog kan man altid spille for sig selv, men det vil for det meste ikke være muligt at gøre og se alt. Spillet er designet til at man spiller med og imod andre mennesker.


    Du kan se Blizzard's egen version af hvad deres spil er Her


    Ok, det må jeg så leve med. Hvordan kommer jeg igang?


    Man starter selvfølgelig med at Installere spillet, og få det Patch'et. MMOG spil tilføjer hele tiden nye ting og laver små ændringer, så derfor kan du godt forvente at skulle downloade en del før dit spil er Up to Date. Jeg vil foreslå du kikker på Fileplanet og henter de Europæriske patches der. Det er dem som er markeret med UK english.


    Når det ellers er gjort skal du lave din egen Account og have den aktiveret. Find dit kredit kort frem, eller dit Gamecard for uden dem er det vist ikke muligt at aktivere sin account.


    Ok fint, hvad er et Game Card?


    Et Gamecard som du kan finde mange steder i det danske land er ligesom Taletid til en mobil telefon. Du betaler for To måneders spilletid af gangen. Du kan typisk finde Gamecards i den Lokale Fona eller Merlin butik til i skrivende stund små 200 kroner.


    Vent! Koster det penge at spille det her?!


    Ja, når du har aktiveret din account har du indgået en service aftale med Blizzard's udgivere om at betale en månedlig sjat penge for at få adgang til deres software. I skrivende stund ligger denne omkostning på ca 13 Euro, som er ca 100 kroner. Men så får du også adgang til at spille så tosset du vil. Plus gratis patches og adgang til et Game master hold hvis du får store problemer.


    Men de snakker om en gratis måned! Hvorfor skal jeg så bruge et Kreditkort / Gamecard?


    Fordi sådan er lovgivningen, de skal også bruge dine personlige oplysninger, så lad nu være med at skrive en masse pis i de felter, for i værste tilfælde vil din account blive lukket og du har så spildt dine penge.


    Din Gamecard tid starter først når de 30 dage er gået, ligesom dit kredit kort først vil blive trukket for penge der. Så husk, hvis du ikke syntes WoW er noget for dig, så gå ind på din Account og få adgangen lukket. Du vil dog stadig kunne spille til den dato hvor du skulle have haft betalt, så der er tid til at ombestemme sig!


    Ok, Fint nok! Jeg er på nu! Hvilken Realm skal jeg vælge?


    Det kommer an på hvad du har lyst til!


    Roleplaying (RP) : er for folk som mest kan lide at leve sig ind i spillet. Der er Gamemasters som holder øje med hvordan det går, og det er ulovligt ikke at være "In Charcter". Hvis du ikke ved rigtigt hvad Roleplaying Er så vil jeg nok foreslå at du i starten holder dig væk fra denne type server, da GM'erne og en lille del af de andre folk som spiller på serveren kan være ret Hårde


    PvP (Player Vs Player) : Er for folk som mest kan lide at kæmpe imod andre spillere. Tonen og livet på en PvP server vil ofte være hårdere og hvis du er helt ny til MMOG verdenen vil jeg heller ikke foreslå dig at hoppe ombord på sådan een. Men når du har fået styr på tingene så kan en PvP server være ganske sjov.


    Normal : Er som navnet antyder en ganske normal server. Hop på sådan een og lav din først Avatar!


    Ok! Men kan man ikke lave PvP kamp på en Normal eller en RP server?


    Jo da! Reglerne på en PvP server er bare lidt anderledes, og på en Normal server kan du ikke blive angrebet hvis du ikke har lyst til at deltage, det kan man på en PvP server i specielle områder.


    Fint nok! Hvilken klasse skal jeg så vælge? Der er så mange!


    Det kan jeg desværre ikke hjælpe dig med! For valget afhænger af hvad du kan lide at lave i sådan et spil. Lav et par stykker og prøv dig lidt frem inden du vælger! Ellers kik på vores andre under forum's for mere hjælp!






    Jeg håber denne tråd har været til en smule hjælp, og hvis I har noget at tilføje så lave endelig et tillæg så vi kan få banket en FAQ sammen til alle de nye folk! :)

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af Tormdk
    Jeg har lige købt det hersens World of Warcraft, Hvor er Single Player delen henne?


    Tjoo, Jeg må nok desværre skuffe dig, ser du World of Warcraft (Forkortet til WoW i resten af teksten) er et såkaldt M assively M ultiplayer O nline G ame, eller MMOG. Det vil sige at du altid spiller sammen med andre mennesker uanset hvad du laver. Verdenen vil for det meste være online og spillet vil fortsætte selvom du logger. Dog kan man altid spille for sig selv, men det vil for det meste ikke være muligt at gøre og se alt. Spillet er designet til at man spiller med og imod andre mennesker.


    Det hedder MMORPG og ikke MMOG.


    MMORPG = Massive Multiplayer Online RolePlaying Game

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af Zlinky


    Det hedder MMORPG og ikke MMOG.


    MMORPG = Massive Multiplayer Online RolePlaying Game


    lige mine ord!

  • Desværre var SoE de første som gik væk fra MMORPG begrebet, og alle andre har fulgt med. Folk Rollespiller ikke så derfor bruger udviklerne normalt ikke RPG i den sammenhæng :)


    Men ellers er vi skam enige, jeg ville meget gerne have de var MMORPG's :) Men hvorfor kalde det noget når dem som laver spillet selv ikke ser sådan på det? :)


    *EDIT* Men hvis vi ser bort for mundhuggeri, er der ellers noget som kan tilføjes? :)

  • Undskyld men:



    - Ovenstående taget fra WoW officielle hjemmeside


    Link: http://www.wow-europe.com/en/info/faq/general.html

    AMD Ryzen 7 2700X | Corsair H100i RGB Platinum RGB | ASUS ROG Strix X470-F Gaming | ASUS ROG Strix GeForce RTX 2080 OC 8 GB GDDR6 | G.Skill Trident Z 16 GB 3200 MHz | Samsung 970 EVO 500 GB | Samsung 850 EVO 500 GB | Seagate Barracuda 3 TB | Corsair RM750x v2 | Corsair Obsidian 500D RGB SE | Alienware AW3418DW (34"/3440x1440@120 Hz) | ASUS ROG Claymore | Logitech G PRO Wireless

  • *sigh* Ok, her er hvorfor World of Warcraft ikke er et RPG. (Ligesom Diablo heller ikke er det)


    Det eneste RPG element World of Warcraft har i sig er at man stiger i levels. Der er ingen svære valg at tage som påvirker din person resten af hans tid ud over hvilken quest reward som er mest værd hos en NPC.
    Der er ingen mulighed for at lave sin avatar radikalt om andet en den smule forskel de forskellige builds kan fokusere på.


    Disse to er et kritisk element i ethvert rigtigt rpg, og jeg vil næppe tro det er muligt i et level baseret mmog at opnå de to kriterier


    Bare fordi man har exp og levels i sit spil gør det det ikke til et RPG, selvom man efterhånden skulle tro det.


    Men fordi de fire bokstaver er så lille en ting at brokke sig over vil jeg bøje mig som sivet og lave en edit :)

  • Tormdk, du har misforstået MMORPG.


    MMORPG betyder, at man antager sig en rolle, i WoW, i form af en character (en "avatar" som du så fint kalder det). RPG har intet med level at gøre. Der kunne være lvl i eksempelvis Counter Strike, men det er ikke basis for en RPG. Så level er altså ikke et karaktertræk for en RPG, dog er det ofte inkluderet.


    Du siger, at man ikke bliver stillet overfor nogen valg i WoW. Derfor er WoW ikke nogen RPG? Enten har du ikke spillet særlig meget WoW, eller også har du simpelthen ikkeværet vågen. WoW, er som så mange andre spil i sin genre, spækket med valg. Du kan have 20 quests, hvoraf disse 20 quests er nogle du selv ha valgt. Derefter kan du selv vælge om du vil klare den ene eller anden anden først. Du kan endda vælge om du overhovedet vil klare quests, men i stedet rende rundt og lalle.


    Min pointe er, at i en "persistant world" som WoW, så er der et hav af valgmuligheder. Bevægelsesfriheden er kæmpe. Dette er i sig selv et RPG element. Det du hentyder til, minder mig mere om NWN eller KotOR, hvor der er formuleret nogle konkrete valgmuligheder i forskellige samtaler med NPC'er. Dette er da i minde grad valgfrihed.


    Man kan dyrke RPG elementet på flerer niveauer. Derfor er der også lavet RP servere i WoW, hvor folk med RP-tendenser kan udfolde sig mere.


    Det er da meget muligt, at der ikke er åbenlyse RPG-træk, på en PvP server. Men spillet er stadig en RPG, da det ikke er Kim Hansen der står i Ironforge, men "Sheylin the Night Elf Hunter".


    Du siger ydermere, at dem der har lavet spillet ikke anser WoW for at være en RPG. Forklar mig så, hvorfor MMORPG bliver nævnt så voldsomt i det 3 første punkter på deres FAQ?


    Havde WoW været et "rendyrket" MMORPG, så havde der naturligvis forelagt en masse flere muligheder, ved eksempelvis character creation. Men af bestemte årsager er dette ikke tilfældet. Hvilket passer mig fint, da folk nyder at lave voldsomt grimme characters, der kan ødelægge "billedet" af WoW verdenen.


    Alt i alt, så er WoW altså en MMORPG, hvorfor du kalder den noget andet ved jeg ikke, men det er altså misvisende.


    Det er beklageligt, at dine gode intensioner med denne tråd skal irriteres af vores irretesættelser, men altså..hvis man skal gøre det, kan man lige så godt gøre det ordentligt og især: korrekt .

    AMD Ryzen 7 2700X | Corsair H100i RGB Platinum RGB | ASUS ROG Strix X470-F Gaming | ASUS ROG Strix GeForce RTX 2080 OC 8 GB GDDR6 | G.Skill Trident Z 16 GB 3200 MHz | Samsung 970 EVO 500 GB | Samsung 850 EVO 500 GB | Seagate Barracuda 3 TB | Corsair RM750x v2 | Corsair Obsidian 500D RGB SE | Alienware AW3418DW (34"/3440x1440@120 Hz) | ASUS ROG Claymore | Logitech G PRO Wireless

  • SLAP nu af.... manden skrev "er et efter min mening såkaldt M assively M ultiplayer O nline G ame, eller MMOG" fik i den?? MIN!! altså hans egen forbeholdte mening...! det har ikke noget med jeres eller andres mening at gøre.... så kunne i jo skrive "jeg syntes fakkertalt det er et MMORPG", så det fair.... men han har ikke gjort noget forkert, han var endda så sej at henvise med link til hvad bliz selv mener deres spil er!! er jeg ret sikker på... :s

  • Jeg har lavet et Edit, min orginale post havde ikke "efter Min mening" :) Og det er det som vi mundhukkes over nu :P


    Når jeg ikke har travlt med at exp'e skal jeg nok uddybe det med Valg, for at vælge at tage en quest er ikke den slags valg der skal til i et rpg :)

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af Tormdk
    Jeg har lavet et Edit, min orginale post havde ikke "efter Min mening" :) Og det er det som vi mundhukkes over nu :P


    Når jeg ikke har travlt med at exp'e skal jeg nok uddybe det med Valg, for at vælge at tage en quest er ikke den slags valg der skal til i et rpg :)


    Når jeg snakker om valg, snakker jeg om bevægelsesfrihed.

    AMD Ryzen 7 2700X | Corsair H100i RGB Platinum RGB | ASUS ROG Strix X470-F Gaming | ASUS ROG Strix GeForce RTX 2080 OC 8 GB GDDR6 | G.Skill Trident Z 16 GB 3200 MHz | Samsung 970 EVO 500 GB | Samsung 850 EVO 500 GB | Seagate Barracuda 3 TB | Corsair RM750x v2 | Corsair Obsidian 500D RGB SE | Alienware AW3418DW (34"/3440x1440@120 Hz) | ASUS ROG Claymore | Logitech G PRO Wireless

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af fhqwhgad
    Det kan vel også være fuldstændig ligemeget.
    Lad nu vær med at ødelægge en god tråd med smålig mundhuggeri.


    Syntes det var en god FAQ du fik lavet der Tormdk.


    Ingen tvivl om det. Bare lidt trist hvis man fejlinformerer i den slags ting.. ;)


    Quote

    Oprindeligt indlæg af Talien
    SLAP nu af.... manden skrev "er et efter min mening såkaldt M assively M ultiplayer O nline G ame, eller MMOG" fik i den?? MIN!! altså hans egen forbeholdte mening...! det har ikke noget med jeres eller andres mening at gøre.... så kunne i jo skrive "jeg syntes fakkertalt det er et MMORPG", så det fair.... men han har ikke gjort noget forkert, han var endda så sej at henvise med link til hvad bliz selv mener deres spil er!! er jeg ret sikker på... :s


    At hans egen mening kommer frem skader ikke, ud over at han skriver noget der er forkert. Selv Blizzard siger noget andet end han siger, og derfor må det dybest set være forkert.


    Var på ingen måde ude på at ødelægge tråden. Ville bare informere om den mindre fejl, men sådan som den har udvilklet sig, så kan den ikke være andet end ødelagt nu. :)

  • En flok whinere er i :P ..



    Fed FaQ du har lavet der :) .. Har selv spillet Wow i længere tid nu, men stadig en masse ting jeg fik afvide :) ..


    Fino!

  • haha, typisk folk der skal komme frem med alt det negative. synesm selv den faq er et mesterværk.

    zepto 6224w \ 14.1''
    c2d 1.66ghz \ 8600m gt

    dfi lanparty 915p-t12 ut \ intel p4 3.0ghz
    geil value 2*512 mb pc3200 [2,5-4-4-8]
    leadtek 6600GT pci-e \ seagate 120gb
    chieftec 410w \ lg flatron l1915s 19'' tft

    http://www.kidsmythology.com

  • Det er da også fint at du har din egen mening til hvad WoW er og ikke er, men hvis man laver en FAQ er det jo ikke meningen du skal udtrykke dine egne meninger, men skrive det der er fakta.


    Jeg kan lige poste definitionen på et RPG:


    A game in which players assume the roles of characters and act out fantastical adventures, the outcomes of which are partially determined by chance, as by the roll of dice.


    Ergo er WoW et MMORPG.


    EDIT: Godt initiativ og ellers god guide.