[Debat] Hvem har ansvaret for fedme-epidemien, grundlag en artikel

• Sund mad er ret dyrt, og jeg synes tit man fritstes til at tage fx noget billigere og mere fedtholdigt kød end det dyre fedtfattige.

Ligesom alt der er økologisk også er ret dyrt.

Som du selv siger koster den en "ok slat" penge hvis man skal gå i træningscenter og det er en investering i et sundere liv <-- helt korrekt men det koster stadigvæk.

Dog er jeg stadigvæk på vogn med grillrotten - man er selv ude om hvad man indtager og i hvor store mængder.

:stupid:

Hvad skulle samfundet have at gøre med det.
    Hvis man ikke selv kan gøre ting ordentligt, ja så man selv ude om det.

Hmmm - tror lige jeg vil tage et af dine egne argumenter frem: Det kan godt være samfundets skyld at man bliver kriminel....!!!!!! - den har du fyret af masser af gange - så kan samfundet vel også have en del af skylden for folks fedme - forstået på den måde at det jo til dels er samfundet som "tillader" al den skod mad der sælges i forretningerne. Hvis "samfundet" f.eks. ville det - så kunne man som dansker få noget bacon der var til at æde - uden at man skulle købe DANSK bacon via engelske shops. Ja man kan sige at det er vores egen skyld at vi ikke kan få nogle ordentlige varer i forretningerne - men man kunne også sagtens sige at samfundet er medskyldig. Det er jo f.eks. samfundet skyld at de fleste knokler røven ud af bukserne - for at kunne fremvise X og Y status symboler - og derved ikke har tid til at få den nødvendige motion.

Ja vi har selv størstedelen af ansvaret - men samfundet er sgu - i mine øjne - medskyldig.. ;)

• Fed mad, McDondals. Burgerking etc. er et tilbud til kunden. Et forholdsvis billigt måltid mad, spækket med fedt - ja - men også smag! Folket vælger selv hvor ofte de vil modtage disse tilbud, derfor kan det næppe være samfundets problem.
    En anden problemstilling, er dog at vores samfund tillader at kæmpe madproducenter, som McDonalds, har deres målgruppe rettet mod børnene. Med fjernsynsreklamer mellem børneprogrammer, forsøger firmaerne at opdrage os, og påvirke vores kultur "ubevidst" - Netop det er måske nærmere et stort problem?
    For ikke meget husker jeg fra min barndom, men størstedelen af mine børnehavevenner vejede ikke over 50 kg. Ser man derimodpå børnene i Danmark i dag, mener jeg at man møder et foruroligende syn.

• Jeg er helt enig i, at det ikke kan stilles op som hverken sort eller hvidt.
    Blev bare lidt fortørnet over, alle de IMO usaglige bemærkninger om, at det er kun ens egen skyld og bla-bla-bla. De holder ingen steder.
    Man bliver nødt til, at se mere nuanceret, på sådan en problemstilling. Og man kan heller ikke generalisere, da folk jo ikke er ens - hverken i tænke- eller handlemåde og ej heller får de samme påvirkninger - da omgivelserne jo også er forskellige.
    Både de sociale, de psykiske og de fysiske.

• okay, jeg må give dig ret .. Tænkte lidt for hurtigt der .. Det ofte såkaldte "sunde" mad er dyre end det såkaldt "usunde" mad ... Ofte er det "sunde" slet ikke sundt når det kommer til stykket .. Og hvis ikke man lige tænker sig en ekstra gang om, så køber man bare glade det "sunde" og tror alt er godt .. desværre .. Og det er reklamerne og producenterne der sender de signaler :rolleyes:

Oprindeligt indlæg af Torque
    Fair nok.

Måske er portionerne store i Texas, måske er det forkert at det måske er blevet 'in' at spise på McD hver anden dag, måske er nogle født med et dårligt stofskifte - men i sidste ende er det en selv der stopper maden indenbords. Ikke reklamekampagnerne, McD-medarbejderne, kromosomerne, regeringen eller ens forældre.

Jeg er selv overvægtig, og er klar over problemet. Jeg har alle dage haft dårligt stofskifte, men efter snart 2 år med stærkt øget og daglig motion, har jeg fået det op på et normalt niveau. Så stofskiftet er ingen undskyldning. Det kan tilpasses, hvis man tager sig sammen. Det er svært at modstå i selve øjeblikket.. Men derfor skal man ikke sætte sig ned og pive over at det er andres skyld. Det er hykleri.

Jeg har også været i den boldgade, var en 25-30kg overvægtig og har kæmpet for at gøre noget ved det. Jeg har forbedret en masse ting. Så er helt enig med dig i, at man godt kan forbedre det :)

Oprindeligt indlæg af Purple-Hands
    ja helt klart personernes egen skyld!! må bare tage sig sammen!!

Læst alle kommentarer der er skrevet :] ?

Håber da lidt det kan ændrer din holdning :)

Oprindeligt indlæg af Bentzin
    Jeg er helt enig i, at det ikke kan stilles op som hverken sort eller hvidt.
    Blev bare lidt fortørnet over, alle de IMO usaglige bemærkninger om, at det er kun ens egen skyld og bla-bla-bla. De holder ingen steder.
    Man bliver nødt til, at se mere nuanceret, på sådan en problemstilling. Og man kan heller ikke generalisere, da folk jo ikke er ens - hverken i tænke- eller handlemåde og ej heller får de samme påvirkninger - da omgivelserne jo også er forskellige.
    Både de sociale, de psykiske og de fysiske.

Ja, folk er forskellige ... Nogle har svært ved at tabe sig i forhold til andre, nogle overdrevet trøstespiser på grund af et eller andet, nogle er omgivet af folk der giver en dårlig påvirkning med hensyn til levestil, madvaner osv .... Ja, folk er forskellige ... men det er da udelukkende deres egen skyld. Man kan ikke give andre skylden for ens problemer ... Uanset hvad, så er det jo en selv der gør tingene til problemer ved ikke at løse dem. Man kan jo ikke bare sætte sig ned og pive over at man muligvis har det hårdere end visse andre folk på et bestemt område ... Det er da for ynkeligt.

Man kan jo heller ikke give sin ex-kæreste skylden for at man er deprimeret over at hun måske er skredet. Skylden ligger jo på en selv fordi man gør det til et problem og lader det have en stor negativ effekt på sit liv istedet for at se tingene på den lyse side og så vende oplevelsen til det positive. Eller bruge oplevelsen som en lejlighed til atl ave radikalt om på sit liv.

Ja, det er nemt at snakke om tingene ... men sværre at se sandheden i øjnene ... Uanset hvilken modstande man har mødt her i livet, så kan man ikke give dem skylden for det liv man har nu ... men kun give sig selv skylden for at man ike har hævet sig over det og kommet videre i en bedre og mere positiv retning.... ja, det kan være svært, men sådan er livet. Hvis alt var nemt, så ville det jo nok være kedeligt.