[Debat] Hvem har ansvaret for fedme-epidemien, grundlag en artikel

• jeg tror at det er ens egen skyld at man er blevet overvægtig. mange folk i fx USA har ikke pengene og tiden til at stå og lave sund mad hver dag, og de har derfor valgt at gå på mcd og kfc i stedet.
    man kan sagtens skylde skylden på medierne, men hvis man ser på det, er mediernes job at tjene penge på uvinde mennesker.

Oprindeligt indlæg af Alaza
    100% personerne selv. Kan på ingen måde se hvordan man kan give systemet skylden for at folk ikke får rørt sig nok og samtidig fråder McD.

:stupid:

Hvad skulle samfundet have at gøre med det.
    Hvis man ikke selv kan gøre ting ordentligt, ja så man selv ude om det.

Oprindeligt indlæg af Pejsen
    Det styrer man helt selv. Dog skal det siges at det er dyrt at leve sundt.

Ahh, dyrt og dyrt ved jeg nu ikke .. Det koster ikke noget at løbe, gå eller cykle en tur .. Og hvis man bare gider glo i reklamerne efter god tilbud, så kan man sagtens spise fornuftigt :)

Okay, det er i hvertfald min tankegang .. Andre ser jo nok anderledes derpå :)

Bruger selv en ok slat på motionscenter hver måned, så på den måde så løber det også op, men ser på det som en investering i livet, mit liv, et sundere liv :)

• det er vel ens egen prioritering.

personligt vil jeg aldrig i mit liv gå i motionscenter, men i stedet har jeg valgt at investere i et sjippetov og gode løbesko.

• Jamen man har da selv ansvaret for om man bliver fed. man kan jo bare dyrke noget motion eller spise mindre/bedre.

Dog skal det siges at industrien ikke er uden ansvar. Det er NEMT for dem at producere fødevarene så de indeholder mindre sukker og fedt, de har også selv indrømmet at de er en del af problemet.

Oprindeligt indlæg af Meesalith

det er vel ens egen prioritering.

personligt vil jeg aldrig i mit liv gå i motionscenter, men i stedet har jeg valgt at investere i et sjippetov og gode løbesko.

Det kan jeg kun være enig med dig i :)

Løb også gerne (hvis jeg kunne), cykler tilgengæld rundt hele tiden, bla. for at jagte gode tilbud...

Skal så ikke komme her og blære mig, men var i tidernes morgen en overvægtig ung gut, men det er lykkedes mig at smide kiloene. Det er en kamp og for mig kan det være nemt nok at sige, rør dig osv. :)

• Det handler jo bare om at få brudt de usunde vaner. At det så ikke altid er lige nemt er en anden ting.

Døjer selv med et lille vægtproblem, og jeg har da allerede tabt mig ret meget, men er gået op i vægt igen, og det er da fordi jeg er faldet tilbage til de gamle vaner igen.

Så vil sige det er op til den enkelte person.

Og så meget dyrere er det godt nok heller ikke at leve sundt!

:)

• det er bestemt en blanding af begge dele. Selvfølgelig har man selv et ansvar, eller forældrene har i børns tilfælde. Men samfundet er bestemt ikke uden skyld. Hvis man fx kigger på en by som Texas. Hele downtown er mere eller mindre uden fortove. Dvs at for at komme frem og tilbage - selv den mindste distance - bliver man nødt til at køre. At portionerne på restauranterne i staten er næsten dobbelt så store som "normalt" gør det jo heller ikke ligefrem nemt at tabe sig.

Så ja, det er ens eget ansvar, men fastfood kæderne, livsstil osv. gør det bestemt ikke nemmere at tabe sig.

• Vil gi' LecTer ret, det er ikke kun en selv, som har det fulde ansvar. Reklamens magt er meget stor. Større end man tror. Desværre !

Desuden så er der nogen der bli'r født med kromosomer/gener, som påvirker deres stofskifte. Det
    er de ihf. ikke selv herre over. Da det er medfødt og måske skyldes forældrenes dårlige levemåde.

Dertil så er den efterhånden meget pressede hverdag, da også med til, at folk ændrer deres livsstil. Det viser sig tydeligt, med alle de junkfoodlignende butikker - så som pizzariaer, burgerbutikker og andre ikke særlige sunde spisesteder - der skyder op.
    De er simpelthen skudt op, fordi folk har så travlt med alt muligt, så de glemmer at tænke sig om, når den står på mad og drikkelse.

En anden ting, som IMO også kan være en væsentlig faktor er, at der bliver brugt betydeligt flere penge på at reklamere for alt det usunde. End der gør for at oplyse om, hvad der er sundt.

At vi så selv også har skyld i det, ja det er da rigtigt nok. Vi kan da bare tænke os om hele tiden.
    Men hvem kan kigge sig selv i spejlet og sige:
    "Jeg er bare rigtig go' - jeg tænker mig om hele tiden. Dem der er fede de tænker sig slet ikke om. Så det er deres egen skyld !"
    Dem der siger sådan, fatter ikke alle de påvirkninger der er med til, at forme det liv vi lever her og nu.

Det var så lige mit input. Savner lidt, at folk som bare siger det er 100% ens egen skyld. Prøver at uddybe det lidt mere. Gi'r ikke meget for postulater som:
    "De ka' bare dyrke noget motion el. man er selv ude om det." Det er s.. for nemt, at ytre sig på den måde. :roller:

• Det er samfundets skyld ... Det er Glistrups skyld .... Det er lykketoftes skyld ... Det er guds skyld ... Det er forældrenes skyld ... LOL ... som om ... :crazyeyes:

" Overvægten er altså ikke selvvalgt " ... Gaaab ...

Mangel på valg og mangel på rygrad er OGSÅ et valg. Det er muligt at fede folk ikke har sagt til dem selv "så, nu vil jeg være tyk" ... men når de ikke har valgt at de IKKE vil være det, så har de jo også taget deres valg ... og skylden er deres egen. Men det er også andre som betaler prisen ... For fedme koster samfundet flere penge end rygere og mange andre grupper som udsætter sig selv for far gennem deres levestil.

" DET NYTTER IKKE kun at hærge de overvægtige med, at nu må de tage sig sammen -det løser ikke fedmeproblemet. Vi må indrette et samfund, hvor det er nemmere og mere attraktivt at røre sig. Byt bredden af cykelstien med kørebanens, lav baderum, sund frokost og tilbyd isvand på alle arbejdspladser. Fjern moms på cykler, magre fødevarer og vand, og læg den over på den fede mad og sukkerrige sodavand. Gør det nemmere af blive slank - uden at man hvert minut skal gå imod strømmen for ikke at tage på."

... Hvad tænker idioten på ? ... skal vi andre straffes ved ikke at må køre i bil fordi der er nogle fede mennesker der ikke kan nosse sig sammen og lade bilen stå ? ... Hm nå, men JEG har inden bil, så derfor syntes jeg at man skulle forbyde al bil-trafik mandag til søndag mellem kl 06 og kl 23 .... *LOL* ... :))

VI HAR SKABT et samfund, hvor hårdt fysisk arbejde i dagligdagen er erstattet af, at vores kroppe transporteres rundt i biler, busser, tog, elevatorer og rulletrapper. Manuelt arbejde er erstattet af stole med computerskærme, og arbejdet i hjemmet er automatiseret. Det er slut med at hugge brænde, skovle koks, vaske tøj i gruekedlen, vaske op osv. Ja, selv fjernbetjeningen har været med til at sænke kroppens kalorieforbrug. Maden er fed og kalorierig, og ofte er den mest usunde mad den billigste.

*LOL* ... Ja, giv samfundet skylden ... Spasser ... Pardon my french ... :))

Hvis han syntes at HANS liv mangler motion, så kan han sgu da bare lette røven og lave noget aktivt ... Der jo ingen der tvinger folk til at benytte transportmidler så som bil, bus mv .... Folk har ret til at cykle hvis de vil .... eller finde sig et arbejde hvor de rent faktisk laver noget fysisk ... ud over at trykke på et keyboard ...

Og at sige at den usunde mad er den billigste ... Som om ... Hvad tænker manden på ? ... Skal jeg spise på MacD eller det lokale pizzaria istedet for hjemmelavet aftensmad, så koster det mig 100-130 kr ... og det tror han ikke at man kan lave en SUND middag hjemme for de penge ? ... *G* ... Han er sgu da ikke for klog at høre på..... Det er dyrere at spise junkfood istedet for at leve sundt ...

Hvad med at alle dem som skylder skylden på andre eller giver deres forældre, gener eller hvad ved jeg skylden for deres ulykker prøvede at tage sig lidt sammen, få noget rygrad og tog noget ansvar for deres liv ... ? ... Hvem fanden skulle ellers gøre det ? ... ;)

• Jeg vil nu også hælde lidt til begge dele - Det er primært den individuelle der har ansvaret for sin egen vægt - det er klart - men alle reklamerne påvirker også folk en del, og på det område bør der også laves regler...

• Fair nok.

Måske er portionerne store i Texas, måske er det forkert at det måske er blevet 'in' at spise på McD hver anden dag, måske er nogle født med et dårligt stofskifte - men i sidste ende er det en selv der stopper maden indenbords. Ikke reklamekampagnerne, McD-medarbejderne, kromosomerne, regeringen eller ens forældre.

Jeg er selv overvægtig, og er klar over problemet. Jeg har alle dage haft dårligt stofskifte, men efter snart 2 år med stærkt øget og daglig motion, har jeg fået det op på et normalt niveau. Så stofskiftet er ingen undskyldning. Det kan tilpasses, hvis man tager sig sammen. Det er svært at modstå i selve øjeblikket.. Men derfor skal man ikke sætte sig ned og pive over at det er andres skyld. Det er hykleri.

• Naturligvis har forældrenes også en medansvar for at deres børn lever sundt og familien ikke bliver til en familie der kunne blive udskiftet med elefanterne i ZOO uden at de besøgende ikke ville ligge mærke til det.

Men selvom forældrene har opdraget et barn med en usund levestil, så kan man ikke bruge det som en undskyldning for at man som 30 stadig er tyk ... På et eller andet tidspunkt i sit liv må man jo sige fra og tage lidt ansvar for sig selv ... sætte spørgsmåltegn ved sit liv og visse ting i det ... og så fravælge de ting som man kan se ikke er god for en i længden ....Det kan vel godt være mentalt at der er noget galt og man bare æder og æder ... men så må man jo bare få hjælp hvis man ikke kan tage sig selv i kraven. Det er ikke alle folk der kan kravle op af et sort hul hvis man først har nået bunden. Som der jo er nogle mennesker der er på dette område gennem et helt liv der er røget ind på et spor som kun fører ned ad bakke ... i et alt for hurtigt tempo ...