ville lige høre hvilke sprog man SKAL lære for at lave en hjemmeside?
og hvilke er en god ide og hvorfor?
det er til tek projekt, igen igen... tak for din hjælp.
og hvilke er en god ide og hvorfor?
det er til tek projekt, igen igen... tak for din hjælp.
HTML vil jo ret så smart at starte ud med, ellers kommer man ikke så langt. CSS kan bruges til styles/opbygning af siden, altså selve det visuelle, hvilket jeg har gjort stor brug af på min egen hjemmeside (klik på min signatur for at se denne).
Hvis du tænker på ASP/PHP, så er de ikke "nødvendige" sprog at kunne, for at lave en hjemmeside. Disse er serverside, og har ikke noget med selve layout og det visuelle med hjemmesiden at gøre.
Nogle gode links at kigge på i denne forbindelse, kunne være:
http://html.dk
http://w3schools.com
. . . så er man vist ret godt på vej.
Jeg skal igang med at lave en hjemmeside for min far..
Jeg kan faktisk næsten kun HTML men det er også godt nok, til at lave en "normal" hjemmeside..
Jeg har dog lidt problemer med at finde ud af det..;)..
Der kan du lære lidt om alle skrifter tror jeg..;)..
Der har jeg taget den med HTML..
Og så har jeg prøvet lidt med
www.html.dk
Jeg vil sige at html er begyndersproget/skriften
men tror snart jeg går over til noget ASP..
Da jeg tror det er højere i herakiet..:)..
Jeg ved faktisk ikke hvad det skal gøre godt for at man kan kode andet end html fx java php asp..;).. men det lyder da smart at kunne..;)
okay...
omformulerer lige lidt så jeg måske kan få nogle flere svar...
hvilke sprog har du haft god brug for, og hvilke sprog syntes du er nødvendigt for at lave en god hjemmeside?
tak
Jeg har haft brug for et dynamisk sprog (Har du fået forklaringen på hva er ;))
Et sprog som JavaScript, som også er dynamisk på en måde, men ikk som asp eller php er..
Og et stilændrende sprog, som css..
Med den løsning ka jeg lave nogle proffesionelle hjemmesider og jeg har ikk brugt særligt lang tid på at lære tonsvis af underlige sprog.. For jo flere sprog du smider på en hp, jo mere rodet ka den blive (Selvfølgelig ikk en nødvendighed at den blir det, men det er meget sandsynligt, hvis man lige har sprogene, så vil man meget gerne teste alt det nye af..)
Men med ASP /PHP , HTML , CSS og JavaScript ka du komme langt!
Ellers er der også XHTML, XML og WAP, hvilket nok først er vigtigt hvis man er 100% pro og har en kæmpe målgruppe..
mange tak for svarene, men til mit projekt er det ikke helt nok...
nogle flere der vil tilføje???
QuoteOprindeligt indlæg af Meesalith
mange tak for svarene, men til mit projekt er det ikke helt nok...
nogle flere der vil tilføje???
Hvis det ikke er nok, så må du da gerne specificere hvad det nøjagtigt er du ønsker at vide. Fordi for mig set, så har du vist fået svar på det du ville vide.
... Ud over det som folk har skrevet, så ville jeg sige dansk og engelsk ... Det må være det grundlæggende før man laver noget som helst ... Hvis man altså er dansker ...
Der er lige så irreterende at læse en HP som er FULD af stavefejl som at se på en side der mangler et ordenligt design.... og det er nok svært at lære programmeringsprog hvis man ikke fatter engelsk ...
For at kunne lave en hjemmeside, skal man ikke kunne noget sprog over hovedet. Der findes WYSIWYG editorer til at klare det for dem, der ikke har så stor interrese for det.
Det bedste ville dog være at gå i gang med at lære XHTML og CSS. Almindelig HTML kan også gøre det, men XHTML begynder at hale ind på det. Hvis man skal kode XHTML bliver man nødt til at kunne CSS også, da det skal bruges til fx. at definere en bredde.
Når man så begynder at skal have alt muligt lir på sin hjemmeside, så kan man som regel finde det på http://hostedstuff.com eller ligende steder. Men hvis det skal være blæret, så skal man lave det selv. Der hedder det PHP eller ASP.
[quote]hvilke sprog har du haft god brug for, og hvilke sprog syntes du er nødvendigt for at lave en god hjemmeside?[/qoute]
Haft brug for? Ingen ting. Hvis jeg ikke selv har villet lære det, har jeg ikke haft brug for det. Men til de projekter som jeg laver nu, har jeg brugt for php, html og css.
Til at lave en god hjemmeside? Ingen. En hjemmeside behøver ikke være skrevet i en serverside sprog for at være god, og man kan sagtens lave et lækkert design i Dreamwaver eller FrontPage. Det vil bare ikke blive så godt, så der vil jeg svare html og css eller xhtml og css.
Håber du kunne bruge det til noget.
QuoteOprindeligt indlæg af engel
Hvis det ikke er nok, så må du da gerne specificere hvad det nøjagtigt er du ønsker at vide. Fordi for mig set, så har du vist fået svar på det du ville vide.
troede jeg havde specificeret at jeg gerne vil have flere meninger...
QuoteOprindeligt indlæg af GrillRotten
... Ud over det som folk har skrevet, så ville jeg sige dansk og engelsk ... Det må være det grundlæggende før man laver noget som helst ... Hvis man altså er dansker ...
Der er lige så irreterende at læse en HP som er FULD af stavefejl som at se på en side der mangler et ordenligt design.... og det er nok svært at lære programmeringsprog hvis man ikke fatter engelsk ...
skal jeg huske... tak
QuoteDisplay MoreOprindeligt indlæg af Zlinky
For at kunne lave en hjemmeside, skal man ikke kunne noget sprog over hovedet. Der findes WYSIWYG editorer til at klare det for dem, der ikke har så stor interrese for det.
Det bedste ville dog være at gå i gang med at lære XHTML og CSS. Almindelig HTML kan også gøre det, men XHTML begynder at hale ind på det. Hvis man skal kode XHTML bliver man nødt til at kunne CSS også, da det skal bruges til fx. at definere en bredde.
Når man så begynder at skal have alt muligt lir på sin hjemmeside, så kan man som regel finde det på http://hostedstuff.com eller ligende steder. Men hvis det skal være blæret, så skal man lave det selv. Der hedder det PHP eller ASP.
[quote]hvilke sprog har du haft god brug for, og hvilke sprog syntes du er nødvendigt for at lave en god hjemmeside?[/qoute]
Haft brug for? Ingen ting. Hvis jeg ikke selv har villet lære det, har jeg ikke haft brug for det. Men til de projekter som jeg laver nu, har jeg brugt for php, html og css.
Til at lave en god hjemmeside? Ingen. En hjemmeside behøver ikke være skrevet i en serverside sprog for at være god, og man kan sagtens lave et lækkert design i Dreamwaver eller FrontPage. Det vil bare ikke blive så godt, så der vil jeg svare html og css eller xhtml og css.
Håber du kunne bruge det til noget.
hvad er forskellen på xhtml og html? har set det x foran andre sprog. hvad betyder det???
mange tak
hvad er forskellen på xhtml og html? har set det x foran andre sprog. hvad betyder det???
QuoteDisplay More
http://html.dk/tutorials/xhtml/lektion1.asp
Lektion 1: Hvad er Extensible HyperText Markup Language (XHTML)
XHTML er næste generation af HTML, og kan kort forklares som en ny måde at skrive HTML på.
Det betyder at XHTML, i den nuværende (første) version, indeholder de samme elementer som HTML 4.01, men at nogle af dem skal skrives efter nogle lidt andre regler for at kunne bruges i XHTML. Reglerne er dem som gælder for sproget Extensible Markup Language (XML).
XHTML karakteriseres derfor som en reformulering af HTML i sproget XML.
XML er (meget kort fortalt) et sprog som er beregnet til at strukturere data. XML - og dermed også XHTML - er designet til at kunne håndteres af mange forskellige systemer. Denne egenskab gør det langt mere fleksibelt end HTML som har fokus på hvordan data bliver set i en almindelig browser.
Man regner med at håndholdte computere, mobiltelefoner, skærmlæsere m.v. i løbet af en årrække vil få en meget stor udbredelse på Internettet, hvilket vil rejse et behov for at kunne fortolke dokumenter med små hurtige programmer uden stort forbrug af processorkraft og hukommelse. Disse små programmer vil have svært ved håndtere de mange fejlfyldte og ustrukturerede HTML dokumenter som findes på nettet i dag. Istedet vil man stille større krav om ensartethed og overholdelse af standarder i dokumenterne.
Det er således vigtigt at forstå at XHTML er designet til at kunne håndteres af mange forskellige systemer, og derfor skal skrives meget præcist efter en fastsat standard.
I første omgang er XHTML altså en mere struktureret måde at skrive HTML på.
1.1 Forskellen på HTML og XHTML
Grundlæggende er der ikke stor forskel på HTML 4 og XHTML 1 - man kunne godt have valgt navnet HTML 5 istedet.
Derfor må du ikke forvente at lære en masse nye elementer og atributter - tværtimod skal du måske til at vænne dig af med at bruge nogle af dem du kender i forvejen.
På sigt vil du formentlig få adgang til nye koder og teknikker i dine XHTML dokumenter, men af hensyn til ældre browsere har W3C konsortiet (den organisation der administrerer standarderne på Internettet) bevidst sørget for at XHTML i sin første version ligger meget tæt på HTML 4.
De mest synlige forskelle på HTML og XHTML er:
* i XHTML skal alle elementer afsluttes
* i XHTML skal alle elementer skrives med små bogstaver (lowercase)
* i XHTML skal værdien af atributter stå med anførelsestegn
* i XHTML tillades minimerede atributter ikke
* i XHTML bruges atributten "id" til identifikation
Det er blandt andet disse forskelle vi kommer til at beskæftige os med i de næste lektioner.
1.2 Hvorfor bruge XHTML?
XHTML er gearet til fremtidens Internet!
Som vi så ovenfor er XHTML designet til at imødekomme de krav som næste generation af brugeragenter vil stille til dokumenter. Ved at bruge XHTML vil dine dokumenter sandsynligvis få en længere levetid, og blive set af flere.
XHTML er mere præcist og nemmere at arbejde med end HTML.
Hvor HTML ofte er svagt struktureret, er reglerne for XHTML mere klare og nemmere at arbejde med. Man lærer med andre ord også en masse god kodeskik ved at overholde XHTML standarden - der kommer mere orden i dine koder.
XHTML er et naturligt skridt i retning af XML.
XML kommer til at være alle steder. Og hvis du vil noget seriøst med webudvikling kommer du stensikkert ikke uden om XML. XHTML er et let og naturligt sted at starte, og vil gøre det meget nemmere for dig at lære XML på et senere tidspunkt.
QuoteOprindeligt indlæg af Zlinky
tak, men er det så det samme når de skriver x foran andre sprog?
tak, men er det så det samme når de skriver x foran andre sprog?
Nej det tror jeg ikke.
Men kan da sige at .aspx er ASP .NET
QuoteOprindeligt indlæg af Zlinky
Nej det tror jeg ikke.
Men kan da sige at .aspx er ASP .NET
og det er?
og det er?
Google du.
Det er en videre udvikling af ASP som bygger over VB .NET, C# osv.
edit:
Wuhuu! Jeg har fået min 2. blå stjerne på et eller andet tidspunkt i dag
QuoteDisplay MoreOprindeligt indlæg af Zlinky
Google du.
Det er en videre udvikling af ASP som bygger over VB .NET, C# osv.
edit:
Wuhuu! Jeg har fået min 2. blå stjerne på et eller andet tidspunkt i dag
det er nemmere at spørge dig
tillyk
det er nemmere at spørge dig
tillyk
Ja tænkte fandme nok at du bare var doven
QuoteOprindeligt indlæg af Carsten_DK
Vil også sige, at man ikke behøver at lære noget programmeringssprog for at lave en god hjemmeside.
Man begrænser bare sine muligheder for at lave noget ekstra fancy...
Nu kommer det selvfølgelig an på, hvad du mener, er en god side.
Mine er lavet i Dreamweaver:
må jeg henvise til din side i min rapport og vise at hjemmesiden skal være overskuelig og designet skal vise hvad den handler om?
nu jeg sidder og laver hjemmesider til virksomheder hele dagen bruger jeg kun CSS, HTML og PHP.. det køre fint..
så mine forslag er:
http://html.dk
http://php.net
http://wc3schools.com
dreamveawer er et godt program men hvis du bare skal lave html sider så brug HTML-Kit som er gratis du finder det på html.dk
mht. XHTML så er det godt at kunne men ikke nødvendigt... forskellen er i store træk bare at du SKAL afslutte alle dine commands og du SKAL skrive tags med små bogstaver (lowercase)...
GL med kodningen...
Tror folk har været lidt inde på det i flæng, men brugervenlighed er godt at lære nu du er igang ... Og hvordan vil man så forklare det ... Kort sagt er det sådan den dummeste kan finde ud af at at bruge hjemmesiden
Hvis du søger mange svar på hvad er brugervenligt er en god start at søge efter Jakob Nielsen på google .. Du skal ikke forvente hans egen hjemmeside er flot eller lign.
Dog er mange af hans tips forældet medmindre der da er kommet nyere siden sidst.