PC som Router?

Oprindeligt indlæg af Gnavpot

Hvor blev squid af? Der var også en proxy på ønskelisten.

Jeg må indrømme at jeg ikke mente proxy var nødvendigt, da automatisk IP er en DEL smartere til LAN. Men helt sikkert noget jeg kunne tænke mig at prøve senere:)

Ellers kan jeg anbefale Webmin som marquis1 linkede til.
    Har aldrig oplevet et program der er så simpelt at sætte op, og så logisk (Til linux vel og mærke :D )

MSI 3.0 & QcK Heavy
    AMD 64 Venice 3500+ @ 2500 mhz 24/7
    DFI UT SLI-D
    Kingston 2x1024 PC3200 @ 230mhz - 2,5-3-3-7
    Geforce 7900 GT
    550W antec Truepower
    Windows XP

Oprindeligt indlæg af SjQLunD
    Jeg må indrømme at jeg ikke mente proxy var nødvendigt, da automatisk IP er en DEL smartere til LAN.

Jada, præcis som en pose Haribo er smartere end en hjulnøgle.

En (web)proxy har intet med tildeling af IP-adresser at gøre. Den er så at sige et fælles mellemlager for hjemmesider og filer fra Internettet. Dvs. at hvis en af deltagerne på dit LAN går ind på Microsofts hjemmeside og henter SP2 til XP, bliver den lagret på proxyen. Når sidemanden så går ind samme sted og forsøger at hente samme fil, får han den automatisk fra proxyen i stedet, så han ikke skal vente lige så længe.

Effekten af en proxy bliver selvfølgelig større, jo større sammenfald der er mellem de filer, som folk henter. Men netop til et LAN-party vil der sandsynligvis være et meget stort sammenfald.

Den hyppigst anvendte proxy til Linux er squid, og den er nem at sætte op. Du skal stort set kun fortælle den, hvilke ip-adresser, der skal have adgang til den, og så kan det være en ide at hæve max.grænsen for størrelsen af de filer, der bliver gemt.

Dernæst skal alle deltagerne til dit LAN-party så desværre fortælle deres browser, at den skal bruge din proxy. Det kan du komme uden om ved at sætte squid op som transparent proxy, som automatisk fanger al http- og ftp-trafik, men så ryger du et niveau eller to op i sværhedsgrad.

Oprindeligt indlæg af WinterSilence
    Lige udover det er enormt overkill at bruge en proxy til et spillelan med 15 mand :|

Huh? Overkill kræver to ting:
    Stor indsats og lille udbytte.

Indsatsen er lille. Squid kan sættes op på 5 minutter, hvorefter alle deltagere skal bruge et par minutter på at konfigurere deres browsere.

Udbyttet kan med 15 deltagere sagtens være stort, eftersom de 15 deltagere har meget overlappende interesser og derfor ofte vil besøge de samme sider, hente de samme filer osv.

Jeg bruger proxy på mit hjemmenet med 3 klient-maskiner. Båndbreddebesparelsen er begrænset, men glæden ved, at man en gang i mellem henter en stor fil på et øjeblik, fordi den lå i cachen i forvejen, er ubeskrivelig.