wmiprvse.exe stjæler ydelse !

  • Jeg har i lang tid bemærket at programmet wmiprvse.exe dukker op i winXP's jobliste som en netværkstjeneste for at lukke sig selv igen og så starte op igen og lukke igen osv. Programmet tager ikke noget CPU time/ressourcer men det tager ca.3mb hukommelse.
    Problemet er at så snart denne proces kører og jeg så fx kører en 3Dmark01/03 test så er scoren faldet med næsten 500-800point. Men hvis jeg så kører en 3Dmark01/03 så snart processen er væk i joblisten ja så scorer jeg de normale point igen.


    Hvad er det programmet i mit tilfælde lige gør ? og hvorfor er det der lige under netværkstjenester ! PCen er IKKE koblet på nettet , men onboard lan er godt nok aktiveret og ikke disabled i BIOS men det burde vel ikke betyde noget ?
    På to andre PCer (min comp.1 og min fars bærbar) der begge er koblet på nettet ja der er denne service ikke at finde selv ved nogle minutters venten for at den skal dukke op.


    Det er da enormt irriterende for det vil vel højst sandsynligt sige at jeg ska holde øje med starte et spil når den process ikke er aktivt for ikke at midste ydelse eller hvad ?

  • Jo jeg har nu spurgt flere steder og mødes med spørg google hver gang. Men folk læser ikke det jeg skriver.


    Hvad er det programmet i mit tilfælde lige gør ? og hvorfor er det der lige under netværkstjenester ! PCen er IKKE koblet på nettet , men onboard lan er godt nok aktiveret og ikke disabled i BIOS men det burde vel ikke betyde noget ?


    Jeg er klar over det er en windows service, men hvordan stopper man den så den ikke æder ressourcer. Det giver 2timers søgning på google ikke noget svar på.


    Desuden er det i mit tilfælde ikke en virus da PCen slet ikke er koblet til internet eller netværk og kan umuligt få virus ind (står også i #0)


    Så: Hvordan stopper man denne service med at æde ydelse ?

  • Ellers kan du næsten altid finde alt som ligger i processer her: http://www.answersthatwork.com/Tasklist_pages/tasklist.htm


    Og så lige gå igennem hvad der er nødvendige system processer og hvad der er skrammel der ikke behøver at ligge og sluge resourcer. :)


    Et kig på den side oplyser om wmiprvse.exe: "Windows Management Instrumentation Provider Service first introduced in Windows XP, and then in Windows 2003. WMIPRVSE is a host process for WMI provider services. It is a new Windows architecture intended to eliminate the previous problems in Windows 2000 where the failure of a WMI provider service would make the whole WMI service fail as, then, WMI provider services were loaded in-process with the WMI Service (a new request to WMI would restart the WMI Service). With the new WMIPRVSE model, failure of a single WMI provider service affects that service only rather than the entire WMI Service. For the layman : this is an essential Windows XP/2003 service which will start whenever a specific piece of software requires its facilities.


    Recommendation :
    Essential – leave alone. Note that, as with SVCHOST, there may be more than one instance of WMIPRVSE running in your Task List : this is normal. Also, some users will never have witnessed the WMIPRVSE service running on their Windows XP/2003 PC, and then notice it running one day and every day thereafter : this is also normal and will in most cases be the result of some software having been installed (and installing WMI provider services) or the result of a Windows Update. Finally, as with SVCHOST, if you experience errors or excess CPU usage with WMIPRVSE, the problem will in almost all cases be with the WMI provider process that WMIPRVSE is hosting, not with WMIPRVSE itself, or you may have a hardware problem or incompatibility which is not yet at the "serious" stage – see if Microsoft’s Windows Update has WMI related fixes for your PC/Server; also, on a network, we have empirical evidence that poor network card drivers or chipsets on any part of the network may result in excessive CPU usage by WMIPRVSE."


    Kunne godt se ud som en driver opdatering af chipset og netkort kunne hjælpe. :)

    Asus P6T Deluxe V2 - Antec Nine Hundred
    Core i7 920 - Scyhte Mugen 2
    ASUS GTX 580 - NorthQ 1000W
    3x2GB OCZ PC12800 cl8 - X-Fi Xtreme Gamer
    Intel 320 128Gb SSD
    2x250 GB Samsung SP2504C RAID 0
    My flickr

    Rettet 2 gange, sidst af Malk ().

  • tak for linket.
    Jeg har bemærket det med CPU-usage forbrug. Men i mit tilfælde er det ikke et problem. CPU usage står hele tiden på 0% men servicen bruger 3mb ram. Dvs at den i og forsige ikke bruger noget ydelse selv men bare sløver det hele når den er aktiv.


    Jeg bruger nForce 2 4.27 driveren på mit nForce 2 bundkort. Det samme problem var med 4.24 mener jeg den hedder. Jeg er slet ikke sikker på at det er det der volder problemer. jeg har et Epox 8rda31 bundkort og bruger også nforce 2 lan-driveren.


    Jeg har dog bemærket at hvis jeg har joblisten oppe og så trykker på 3dmark01/03 så aktiveres processen ?! hvis jeg venter 1min. tid så lukker den.