"Jag vill ha det så" och sus2 - varför är det så känslomässigt?

  • Detta har besvärat mig under mycket lång tid, och kanske kan det hjälpa mig att vila min hjärna. TL; DR - finns det något speciellt med sus2 vid nyckelförändringen utöver att vara ett instabilt / olöst ackord, eller är jag bara en stor softie?

    Jag har alltid drabbats av, i avsaknad av ett bättre sätt att uttrycka det, det högre känslomässiga innehållet i kören till Backstreet Boys "I Want It That Way" vid / efter nyckelförändringen. Jag kunde säga att ackorden var mer komplexa än i de tidigare delarna, men jag utforskade aldrig m speed tester. Allt jag kunde säga var vad som var annorlunda med ackorden som gjorde det sista avsnittet mer ... klagande? Bön? Desperat? Något sådant. Det fick mig att känna saker.

    Jag bestämde mig äntligen för att slå upp det, och efter att ha sökt igenom en massa resultat som bara hade enkl showbox a ackord, hittade jag äntligen en som beskriver det första ackordet i tangentskiftet som Esus2, inte bara E. ("Vill inte höra dig saaaaayyyyyy .... ") Jag vet att susackord har en känsla av instabilitet för att de" vill "lösa sig, men finns det något mer som händer där musikaliskt som gör det så intensivt? Jag ska erkänna att det är mycket troligt att det bara är en sus2 och jag projicerar mer känslor på det baserat på sångtexten och möjligen sammanhanget för följande ackord.