Søger råd og vejledning til ny computer! 😊

  • Hej alle 😊


    Skal bruge en ny computer og den bliver desværre nød til at være færdigbygget da jeg ikke kan samle den selv ☹️


    Har kigget på denne fra topdata :


    RYZEN5,5600X,

    B550M-K asus prime

    16 GB 3600 MHz corsair vengeance

    Asus tuf rtx 3070 oc 3 fan

    650 w tx 650m 80 Gold

    SSD: 500B M.2 NVMe (KINGSTON A2000)

    CM Hyper 212 cpu køler

    CORSAIR ICUE 220T


    12.595kr


    https://topdata.dk/shop/422-to…rtx3070-8g500gb-ssd-nvme/


    Jeg kan skifte bundkort ud til Asus x570-P prime for 600 mere men ved ikk om det kan betale sig. Tænker ikke at oc på den. Og skal bare ha mest ydelse for pengene.


    Har prøvet at finde alle delene individuelt på pricerunner og synes ikke det virker til, at der er meget at sparer hvis den skulle købes i dele. Og så kan jeg få den nu istedet for at vente på CPU og grafikkort kommer på lager 😊


    Jeg har ikke brug for mere end 500gb harddisk.


    Hvad tænker i om indhold til pris? Noget at ændre? Andre steder hvor jeg får mere eller bedre for pengene?


    Håber i kan hjælpe! Tak 😊👍

  • Ja det kommer jo an på hvilke spil, hvor mange og herunder hvor meget de fylder, men nu siger du jo selv at 500 GB er nok, men det er så jo nok noget af det, der er nemmest at skifte ud senere. Måske supplere med en gammeldags harddisk til backup, hvis du vil gå med livrem og seler.

  • Med dagspriser fra Proshop (og med GPU situationen kan den være svær at ramme 100%) sparer du ca. 1000kr ved at købe alting selv... hvis altså alting lige var på lager her og nu.

    Med det taget i betragtning synes jeg faktisk ikke det er en dum pris for at de samler den for dig. Jeg ville dog gerne vide om det er udgaven af 220T med hærdet glas og ikke plexi... det vil de ikke rigtig ud med på den side du har linket til.

    Delene generelt er der ikke noget umiddelbart galt med. Man kan diskutere om bundkortet er det bedste (selv det X570 du kan opgradere til skraber lidt) - Men så længe du ikke lige tænker manuelt overclock, så er det helt fint til at lægge ud med.

    Du kommer ikke langt med 500GB SSD i dag, men det er jo nemt at udbygge efter behov.

    Cyberduck
    | Lian Li PC-O11DXL | ASRock PG Velocita B550 | Ryzen 5600X | 4x8GB TridentZ Royal RGB @3600 Mhz | RTX 3080 | Seasonic Platinum 750W | 4T NVME, 1TB NVME | 6TB WD RED HDD | Vandkøling fra EK |

  • Ja og ser ud til at det er meget usikkert hvornår jeg kan få fat i den cpu og det grafikkort ☹️


    Fint spørgsmål, det spørger jeg dem lige om så hærdet glas er klart at fortrække? Hvis det er den med plexi er det så stadig er okay kabinet?


    Ja tænker det samme ang de bundkort men ja ikke andre muligheder ved dem, og nej ingen oc i tankerne så glad for at jeg stadig kan bruge det 550 👍😊


    Hvad med den her?


    • Processor Ryzen 5 5600X
    • Processor køler be quiet! Pure Rock 2 (Black)
    • Bundkort B550 Aorus Elite
    • Grafikkort asus 3070 tuf oc
    • RAM G.Skill Trident Z NEO 3600MHz C16 16GB
    • SSD Corsair Force MP600 NVMe Gen4 M.2 - 500GB
    • Strømforsyning - 650 Watt - 120 mm - 80 Plus Gold certified

    Samme kabinet som før

    Denne koster Ca 12000. Altså lidt billigere

  • Det er en fin kombination af dele - Faktisk så er det et mærkbart bedre køb, da du både får lidt bedre CPU køler, bundkort og NVME (Gen4 istedet for Gen3)


    Corsair's 220T er et meget middelmådigt kabinet - Det er svært at finde noget der er mærkbart bedre i den prisklasse. Mht. til plexi vs. hærdet glas.

    Glasset er mere modstandsdygtigt mod ridser - Men som en bilrude, hvis det får et slag, så ryger hele siden i småbidder. Plexi er... ja plastik. Det ridses nemmere, men hvis du slår det hårdt, så flækker det bare langs i stedet for at det hele går i splinter.

    Cyberduck
    | Lian Li PC-O11DXL | ASRock PG Velocita B550 | Ryzen 5600X | 4x8GB TridentZ Royal RGB @3600 Mhz | RTX 3080 | Seasonic Platinum 750W | 4T NVME, 1TB NVME | 6TB WD RED HDD | Vandkøling fra EK |

  • Perfekt så vil jeg helt klart vælge den istedet. Jeg kan også vælge et fractical design meshify istedet. Er det et bedre valg? 😊 Synes det er langt pænere 🤩


    Får jeg noget ud af at vælge pro udgaven af

    B550 Aorus Elite udover wifi?

    Og er g-skill et godt mærke af ram?


  • Meshify har altid fået gode anmeldelser. Det kan du roligt tage, hvis du ikke har noget mod at bruge lidt mere.


    G.Skill laver udmærkede RAM (Det gør alle faktisk, da de alle bruger de samme RAM moduler i disse tider). Samtlige af mine maskiner kører G.Skill RAM både i RGB og ikke RGB udgaver.


    Hvad angår bundkortet er det vist meget små forskelle. :)

    Cyberduck
    | Lian Li PC-O11DXL | ASRock PG Velocita B550 | Ryzen 5600X | 4x8GB TridentZ Royal RGB @3600 Mhz | RTX 3080 | Seasonic Platinum 750W | 4T NVME, 1TB NVME | 6TB WD RED HDD | Vandkøling fra EK |

  • 650W er hvad nVidia foreskriver til et 3070, så det er fint. Den eneste grund til at hoppe op i 750W er hvis du allerede nu kan forestille dig at du måske napper et 3180 (eller hvad de ender med at hedde) næste generation, så du ikke skal skifte PSU til den tid igen.

    Cyberduck
    | Lian Li PC-O11DXL | ASRock PG Velocita B550 | Ryzen 5600X | 4x8GB TridentZ Royal RGB @3600 Mhz | RTX 3080 | Seasonic Platinum 750W | 4T NVME, 1TB NVME | 6TB WD RED HDD | Vandkøling fra EK |

  • Ja okay så er 650 det helt rigtige valg for mig! 🙂👍


    Ser at intel er ude med information om ny cpu men har ikke set så meget info om dem endnu, ser de spændende ud? Eller virker 5600x stadig som det helt rigtig valg i denne prisklasse på nuværende tidspunkt? 🙂


    Og ang grafikkort, er 3070 de ekstra penge værd i modsætning til et 3060ti? Og ved man om radeon har noget modsvar i vente i denne prisklasse? Synes 6800 stadig virker lidt dyr og har de fået styr på deres drivers? 🤔

  • Svært at sige om Intel har fat i noget før CPU'erne har reviews og/eller er ude. Men har selv en 5600X og savner ikke personligt mere ydelse i spil. Der er det mit 2080 der sakker bagud.


    Hvad angår Intel/AMD så orker jeg ikke umiddelbart at skifte frem og tilbage hver generation. Jeg ville vente og se hvad der kommer næste år.

    3060TI vs 3070... Alt efter hvad dagsprisen er så er 3070 lige en anelse mere værd per FPS. Hvad angår AMD kort, så har jeg bygget adskillige 5700XT systemer til venner og familie uden problemer med drivere eller ydelse. :)

    Cyberduck
    | Lian Li PC-O11DXL | ASRock PG Velocita B550 | Ryzen 5600X | 4x8GB TridentZ Royal RGB @3600 Mhz | RTX 3080 | Seasonic Platinum 750W | 4T NVME, 1TB NVME | 6TB WD RED HDD | Vandkøling fra EK |

  • Ja okay, synes også at 5600x ser virkelig god ud til pengene nu her, og til at være en rigtig god kombination med 3070? 🙂


    Har selv ventet meget længe på udgivelsen af de nye amd og intel cpu'er samt grafikkort, som kom her sidst, og tror ikke jeg holder til at vente længere, så håber ikke, at en af dem kommer med noget helt ekstraordinært næste gang 😒😃 kommer fra 970 og en gammel i5 og synes her nogle måneder efter udgivelsen at 5600 og 3070 virker som det helt rigtige valg ang pris/performance?? , så håber jeg forsat vil være tilfreds et godt stykke tid frem 🤞🤔🙂


    Det ærgerligt at AMD ikke har et kort i samme prisklasse som 3070, men ja så er valget ang grafikkort selvfølgelig lidt nemmere ☺️