Kan en hacker finde følsom data på min nulstillede PC?

  • Jeg har lige solgt min gamle Lenovo L440 på DBA. Inden jeg solgte den nulstillede jeg Windows ved hjælp af den indbyggede genopretningsværktøj. Under nulstilning valgte jeg at Windows BÅDE skulle fjerne filer og rense drevet (Det er vist nyt at Windows også kan rense drevet ifm. nulstilning).


    Min kæreste synes at ham der hentede computeren så lidt "dodgy" ud og er nu bange for at han er hacker og vil flænse vores konti og stjæle vores virtuelle identiteter. Jeg er ikke nok inde i sagerne til at kunne afvise hendes frygt som ren fantasi. Jeg håber i kan hjælpe


    - Hvad er muligheden for at finde data på en computer der er nulstillet og hvor drevet er nulstillet?

    - Hvis ja, hvilke filer kan man i så fald få fat på(netbank, mail, NemID osv.)?

    - Hvor god skal man være for at kunne ovenstående?


    På forhånd mange tak.

  • I teorien? Ja. Du skal overskrive data en del gange for at være nogenlunde sikker på folk ikke kan hive lidt data ud af æteren.


    Men i og med at dit NemID er en mobilapp eller et stykke papir, så er der ikke så meget at frygte lige der, selv hvis de skulle kunne finde dit login ved rent held.

    Cyberduck
    | Lian Li PC-O11DXL | ASRock PG Velocita B550 | Ryzen 5600X | 4x8GB TridentZ Royal RGB @3600 Mhz | RTX 3080 | Seasonic Platinum 750W | 4T NVME, 1TB NVME | 6TB WD RED HDD | Vandkøling fra EK |

  • Man bør ikke sælge gamle harddiske med følsom data på.

    SSD er vist mindre farligt?


    Hvis en hacker ville gå efter jer, hvorfor skulle vedkommende så gå efter at købe jeres hardware, så kan vedkommende bare hacke sig ind og finde det der skal bruges på jeres nye system.


    Er jeres pc på nettet kan den hackes.