Computer sortskærm fans fuldfart!

  • Hej alle sammen.

    Jeg står i den kedelige situation, at min computer pludselig er begyndt, at slukke når jeg starter f.eks. fortnite og CSGO. Den når lige ind i fortnite og køre i 3-5 minutter, også går den i sortskærm. Når den går i sortskærm starter samtlige fans i min computer at køre på fuldekræfter!

    Jeg har tjekket alle mine drivere er up-to-date. Jeg har har tjekket varmen på grafikkortet og cpuen. Ingen af dem kommer op på en varmen der er skadelig for maskinen.

    Jeg har kørt en windows hukommelsesdiagnosticering hvor den fandt en fejl men hvad fejlen består af fik jeg aldrig afvide da maskinen valgte at slukke ned efterfølgende.

    Jeg har formateret maskinen i håb om, at det blot var software fejl, men det hjalp ikke.

    Jeg ved simpelthen ikke hvad jeg skal gøre nu og beder nu jer om hjælp til at finde den givne fejl!

    Jeg har selv tænkt på om det kunne være min 4 år gamle PSU https://www.komplett.dk/product/858087?noredirect=true



    Mit setup:
    AMD Ryzen 7 1800x

    Asus Radeon RX Vega 56 ROG Strix OC
    MSI B350 Tomahawk
    HyperX Fury DDR4 2666MHz 4X4GB
    Corsair RM750x 750W PSU
    Jeg håber meget på at i kan hjælpe mig til at finde frem til problemet så det kan blive løst!

    M.v.h.

    RicksenDK

  • Nu har jeg slettet mine drivere til mit grafikkort og installeret den tidligste version jeg kunne finde. Det så ud til at have fikset problemet. Men så efter 3. spil fortnite gik den ned igen. Jeg prøvede at skrue ned for grafik og det ser nu ud til at det har hjulpet.

    Jeg ved ikke hvad det betyder at jeg var nødt til at skrue ned for mine indstillinger ingame men håber at en eller anden flink person kan fortælle mig det ? :) For lidt eller for meget strøm til grafikkortet måske ? Har ikke den store forstand på den slags :)

  • Tja..

    Jeg sidder her med din manual og glor på bios delen

    fSystem Power Fault Protection [Disabled]
    Enables or disables the system to boot up when detecting abnormal voltage input.
    [Enabled] Protect the system from unexpected power operating and remain
    the shut down status.
    [Disabled] Disables this function.Hvis Denne er enabled vil pc lukke ned ved PSU fejl og ikke genstarte .Så kan du se om den genstarter gør den det.. Er det nok ikke PSU fejl

    Så indikerer Windows en ram fejl du ikke når at læse ..

    prøv at filme skærmen med mobilen .Så kan du måske læse teksten på enkelte billeder..

    derudover kan du krydsprøve rammer på bundkortet.! byt ram 1 med ram 2 og ram 3 med ram 4..Så hvis spillet ligger inden for de første 8 GB og RAM fejlen tidligere lå der ..Så kører spillet vil jeg tro ,indtil der er loadet så meget ind i Ram så den syge Byte skal bruges ..er det tilfældet, skal der bare en ny ramblok til

    Derudover kan det nemt være programmet og ikke din pc der fejler .Da spil opdateringer kan medføre at BIOS opdatering kan blive nødvendigt ..I din Bios under F7 har du hardware monitor prøv at logge med den (hvis den kan)så kan du måske se noget til slut i loggen (med lidt held)"den kan godt blive uoverskuelig"

    Ellers skriv igen ..Fejl kan godt drille !:)

    Der er selvfølgelig også grafikkortet ..Er blæser og køleribber rene ?. Det har meget at sige om temperaturen ..Den er ikke skadelig skriver du (tror på dig)Men hvor høj er den ?

  • Hejsa. Tusinde tak for dit svar.


    Jeg vil prøve det med ram i morgen når jeg vågner.

    Problemet er at jeg godt kan spille det nu i 30-60min også ryger den i sortskærm og alle blæsere kører på Max. Og det gør de indtil jeg holder sluk knappen nede i 5-10 sekunder hvor efter den selvfølgelig slukker. Den starter helt fint og normalt op der efter.


    Et spil som valorant kan jeg sagtens spille og csgo virkede fint tidligere men fortnite vil bare ikke fungere.


    Da jeg formaterede min computer skete det også. Måtte starte forfra et hav af gange. Fjernede en blok ram hvilket fik den igennem installeringen af Windows osv men den crashede stadig da jeg nu ville spille fortnite inden jeg hoppede i seng. (havde lige spillet valorant i 40 minutter-ish)


    Jeg læste godt et sted at det kunne være mine ram og kørte som sagt også en hukommelsestest hvor jeg så noget var galt men ikke hvad der var galt.


    Støv osv er der meget lidt af da jeg lige har renset den og det var i øvrigt ikke meget støv og skidt der var i maskinen så tænker ikke at det kan være det der er problemet.


    Grafikkortet har jeg ikke set komme over 59grader og CPU er også i 50'erne men kan lige tjekke så jeg har det præcise tal i morgen (det er ingame temperaturer)


    Jeg tjekker som sagt de øvrige ting når jeg har tid i morgen og vender tilbage der efter😊

  • Nå så fik jeg prøvet at skifte rundt på mine ram. Resultatet blev at maskinen slet ikke ville starte op der var bare sortskærm. Jeg går ud fra at det betyder at mine ram var/er problemet? :)

  • Så køre den igen :) Nye ram = ingen crash! Men den er 100 år om at loade mit første spil så det undre jeg mig lidt over :)

    Men loading af forskellige drev er også noget der kan tage tid ikke noget der sker hver gang jeg åbner en mappe men af og til !


    Så hvad kan årsagen være ? Dårlige harddiske, dårlig cpu eller noget 3. ?

  • Super

    Jeg kan spøge lidt : Du har ingen harddisk i dit setup !!

    Der er mange spil som skal kommunikere på nettet inden opstart

    Det kan medføre problemer. Hvis der er lidt knas med nettet..

    Din udskiftning af ram påvirker ikke dine load tider

    Du kan evt. prøve at hente ting ind der ligger lokalt på PCen

    hvis det også er langsomt .Skyldes det ikke nettet, men noget lokalt

  • Mit windows ligger på sådan en harddisk her: https://www.komplett.dk/produc…samsung-860-evo-500gb-ssd
    mine spil på sådan en her: https://www.komplett.dk/product/858029?noredirect=true

    Ved godt det langt fra er en optimal HDD til mine spil men det har ikke været så slemt som det er nu.. Men faktisk installationen af et program på SSDen var utrolig langsomt for meget lille program som winrar.. Det tog ingen tid at hente det..

    Jeg spiller kun spil som køre på nettet så det kan meget nemt have noget med det at gøre dog skal jeg lige skynde mig at sige at jeg intet mærker til at mit net sgu være problemet.. Har super lækker ping og ingen lag overhovedet..

  • Er din harddisk langsom til at boote windows

    Der kan være skrivefejl på hdd .Opstået under nedlukning.

    med dine defekte RAM

    Så måske du bør geninstallere windows på din PC

    Nu hvor den kører igen..

    Jeg regner bestemt med :at din Hardware fungerer nu.

    En sådan RAM fejl kan også få din BIOS til at nulstilles

    Eller ændre denne på anden vis

    så start med clear cmos (HUSK at pille 220 volt ledningen ud af PSU)

    Der må aldrig være strøm på computeren Når du gør dette !

    (Der er en lille jumper du skal flytte over 3 ben og tilbage igen)

    Så sæt det hele op i Bios ...Installer windows og diverse drivere

    og..prøv..:)

  • Hmm jeg har nu igen fået samme problem.... :S

    Jeg har ikke haft siden fast gjort på min computer og heller ikke fronten de andre dage da jeg ikke gad samle den før jeg var sikker på at den virkede..

    i dag sætter jeg dem på igen og mig og min datter når at spille 3 spil også crasher den helt uden varsel... Til gengæld kan jeg mærke på kabinettet at den er virkelig varm (har ingen måling)


    Er det virkelig et varme problem ? Hvis ja hvad kan jeg gøre for at få løst problemet ? Jeg har 2 fans der gerne sgu puste ind i kabinettet og så min vandkølet cpu som puster ud ? Er det nok ? Er det forkert ? Skal jeg ændre noget der ?

  • Jeg tog fronten af min computer igen. Temperaturen som ellers steg langsomt faldt straks med 10 grader fra 65 til 55 grader på mit grafikkort.. Er ventilationen for dårlig ?

    har sådan et kabinet: Phanteks Eclipse P400 Glass.. Har søgt lidt rundt på google og kan se andre har samme problem som mig så jeg tror jeg har fundet en løsning jeg vil tjekke op på her den kommende tid og løser det problemet skal jeg nok lige vende tilbage så andre i min situation kan se løsningen her :)

    God aften ! :)

  • Jeg vil gerne nogle AMD folk til lidt hjælp her !!! TAK.

    Indikerer den igen en RAM fejl.?

    Kan det være GrafikRAM ?

    Kan du prøve et andet grafikkort ?

    Der kan godt være noget mere træk i kabinettet

    Men: 65 graderC medfører ikke at din PC går ned

  • Der sker ikke en sk..

    Men indtil da ..

    Du skal efterprøve dine rammer

    viser det sig at de gamle rammer intet fejler

    kan du benytte din returret

    Er dit grafikkort måske defekt. Må du prøve rammerne med et gammelt grafikkortkort

    Ved ikke om det er lykkedes for dig at læse RAM fejlen nogensinde..:)

  • Jeg har kørt denne test: https://cpu.userbenchmark.com/Software

    Ved ikke hvor gældende den er eller om du/i får noget ud af den men her er resultatet:
    PC STATUS:Overall this PC is performing below expectations (33rd percentile). This means that out of 100 PCs with exactly the same components, 67 performed better. The overall PC percentile is the average of each of its individual components. Use the charts in the benchmark sections of this report to identify problem areas.


    CPU: With a good single core score, this CPU can easily handle the majority of general computing tasks. Additionally this processor can handle moderate workstation, and even light server workloads. Finally, with a gaming score of 77.5%, this CPU's suitability for 3D gaming is good.

    GPU: 78.4% is a very good 3D score, it's the business. This GPU can handle recent 3D games at high resolutions and ultra detail levels.
    Det her står så under mit grafikkort og linker der efter til en video om OC af kortet: Performing below potential (14th percentile)


    Boot Drive: 108% is a very good SSD score. This drive is suitable for moderate workstation use, it will facilitate fast boots, responsive applications and ensure minimum IO wait times.


    Memory:32GB is enough RAM to run any version of Windows and it's far more than any current game requires. 32GB will also allow for large file and system caches, virtual machine hosting, software development, video editing and batch multimedia processing.


    OS VERSION: Windows 10 is the most recent version of Windows, and the best to date in our opinion.

    Det er ikke super meget information man får men den meldte også fejl på cpu tidligere hvor den henvidste til en youtube video ang. blandt andet: malware. Hentede så et program til at fjerne malware hvor den fandt ikke mindre end 19 trusler og efter genstart 4 mere som så blev fjernet!

    Ang. ram fejl så har jeg ikke fået nogen fejlmeddelelser kun sortskærm. Nej jeg fik aldrig mulighed for at læse den ene ramfejl jeg har fået desværre.

    Ang. de 65 grader er kun hvad det nåede op på da jeg tjekkede temp. mens jeg spillede før jeg pillede forskærmen af for at tjekke om det havde nogen effekt hvilket det havde.

    Ang. Din sidste besked så er jeg ret sikker på at det ikke er mine ram denne gang der er problemet hvilket jeg er ret sikker på det var før eftersom at den ikke ville starte da jeg byttede rundt på ramne men igen jeg er langt fra eksperten på området ;)

  • Så den kører: når du kører Benchmark.

    Denne benchmark medtager dog ikke grafikkort..

    Men den viser dog at tingene kører..(minus)grafikkort

    Du har kørt et antimalware program

    som tilsyneladende er bedre end hvad du ellers bruger..

    (eller måske bare ser sådan ud)..

    Du har jo geninstalleret maskinen..

    Har det hjulpet ??

    Ellers må der ses til grafikkortet ,om det stadigt kan være Hardware der driller

    Det skal blive løst !!:)

  • ja den køre fint under den benchmark. Hvilken kan jeg bruge for at teste mit grafikkort ?

    Ja den crashede også pillede jeg front skærmen af min computer og siden har den ikke crashed faktisk. kørte også en kombustor test hvilket heller ikke fik min maskine til at crashe. Ved ikke om den er bedre end den test jeg linkede til ?


    Da jeg formaterede min computer hjalp det i starten indtil jeg satte den front skærm på igen hvilket får mig til at tro at det er pga. varme. Temp steg også langsomt da den front skærm var sat på! Om det er mit grafikkort eller cpu der bliver for varm er jeg ikke sikker på. Jeg måler temp med afterburner på mit grafikkort.. Ved ikke helt hvad jeg kan bruge til at tjekke min cpu's temp med ?

  • Der er en masse :langt flere end 20 testprogrammer som titlen angiver

    På Lars`s side ,som du kan bruge

    Kort anbefaling: Techpowerup GPUZ

    det er nyligt opdateret .

    men kør nogle spil .Spillene er egentligt de bedste test programmer

    For det er som regel der PC fejler først !