I et svar til Del 3, fik jeg givet til kende at jeg havde købt lidt mere hardware ind til Amigaen. Jeg har dog valgt ikke at røbe for meget om indkøbet indtil nu.... Vi kan jo ikke have at denne serie bliver for kedelig.
Det skal siges at det kan være en fordel at have læst Del 3 for at lære Amigaens hardware at kende, før du læser denne guide. Hvis du i forvejen er Amiga fan og kender til deres hardwareopbygning kan du trygt læse videre.
Jeg har, inden jeg startede denne serie om retrocomputere scoret nogle gode deals på en lille stak programmer, samt to spil med kasse og al tilbehør: A-train og Frontier:Elite II. hvor sidstnævnte er i helt perfekt stand. Begge spil kræver dog en del disk-swapping, da jeg kun har det interne diskettedrev i computeren. Desuden kan min Amiga 500 med sin lille Motorola 68000 CPU og sølle 1 MB RAM ikke helt følge med i Elite II.
Elite II har en grafik der minder lidt om Starfox/Star Wing til SNES - simpel 3D polygongrafik, men det er nok til at trække tænderne ud af hardwaren. Spillet snegler sig afsted med mellem 5-20 FPS... og det er bare i introen. Der skulle drastiske midler i brug, så jeg kiggede rundt efter lidt at opgradere med.
Mit hovedkrav til min Amiga er, at det ydre ikke skal ændre sig. Diskettedrevet skal fungere som diskettedrev, ogjeg vil ikke have et printkort dinglende ud af sideporten. Amigaen skal ligne sig selv, men have lidt flere muligheder og kræfter under hjelmen.
Så, ja, der kom sidst på ugen her en lille kasse dumpende fra Spanien, hvor Amigastore har sin butik.
[Blocked Image: https://i.postimg.cc/mrh8cJ2r/IMG-20190614-131932.jpg]
Det er dog indholdet der er vigtigt, og kassen indeholder to ting. Først og fremmest en IDE/PATA adapter, samt et tilhørende CF-kort på 8 GB:
[Blocked Image: https://i.postimg.cc/5yHVnn39/IMG-20190614-132248.jpg]
Samt hovedattraktionen; et Terrible Fire 530 acceleratorkort med tilhørende installationskit og en simpel brugervejledning:
[Blocked Image: https://i.postimg.cc/50VgP0SX/IMG-20190614-132442.jpg]
Terrible Fire 530
Accelerator-kortet med det besynderlige navn "Terrible Fire" fik mig til at tænke mindst to-tre gange over købet, både før og efter. Up front er det måske ikke lige det bedst klingende navn til et stykke hardware.
Kortet erstatter den oprindelige Motorola 68000 processor, og skal sættes i CPU-soklen. Kittet passer til alle Amiga-modeller der er født med en Motorola 68000.
På papiret er specifikationerne dog indbydende:
- En Motorola 68030 CPU på enten 25 eller 33 MHz (jeg har købt 33 MHz-udgaven)
- En Motorola 68882 co-processor/FPU, der kører samme clockhastighed som CPU'en
- 2 MB Fast RAM (RAM kan kun tilgås af CPU og FPU, på sin egen dedikerede bus)
- et 3.5" IDE/PATA stik til harddiske eller adaptere
- En adapter medfølger, der hjælper med at få accelerator-kortet til at passe i et almindeligt Amiga 500-kabinet
Acceleratoren er bygget på et open-source design af Stephen Leary, og Amigastore samler boardet på bestilling. Amigastore giver også - gratis - mulighed for at man kan få medsendt en brugsanvisning på papir, i stedet for at på et download-link til en PDF.
Manualen er lille og ret simpel, og gennemgår blot installationsprocessen med et par billeder der viser hvordan det hele skal sættes til.
68030-prcessoren er, i modsætning til 68000 en fuld 32-bit processor. Motorola 68000 er internt en 32-bit processor, men har kun en data bus på 16 bits, samt en adressebus på 24 bits. Selve regneenheden, ALU'en, er i 68000 også kun 16 bits, hviklet giver et tab af ydelse med udregninger med tal højere end 65.536, eller - hvis man bruger negative (signed) - tal der ligger uden for området -32.768 til 32.768 (2^16), da 68000 CPU'en skal bruge to clockcyklysser til at indlæse og behandle disse tal, hvor 68030 kun skal bruge én.
68030 er også "pipelined" ligesom moderne processorer, og det gør det muligt for CPU'en at "overlappe" udførelsen af de fleste instruktioner. Den kan fx. afkode én instruktion, mens den behandler en anden, samtidig med at der indlæses en værdi fra et register eller cachen.
68030 indeholder også 256 bytes cache til instruktoner, samt 256 bytes cache til data. Denne Harvard arkitektur, står i modsætning til Von Neumann arkitekturen i bl.a. x86 processorer, hvor data og instruktioner blandes i samme cache.
Processoren indeholder ikke nogen FPU - en processorkompnent til hurtig udregning af kommatal - i modsætnign til moderne processorer. Her kommer Motorola 68882-chippen ind i billedet. En FPU er især stort i programmer og spil der bruger 3D-grafik, hvor kommatal ofte anvendes. Da Amigaens normale grafikhardware (Denise-chippen) slet ikke er bygget til 3D, eller for den sags skyld er den decideret processor som moderne GPU'ere, beror al beregning af dette på hovedprocessoren.
Processoren, co-processoren og acceleratorens RAM er koblet sammen på deres egen 32-bit bus, og boardet "snakker" med resten af systemet igennem den normale Motorola 68000-bus. De 2 MB RAM er effektivt set "fast"-RAM, forbundet direkte med CPU'en og FPU'en.
I teorien bør opgraderingen give min Amiga ca. samme ydelse som en Amiga 3000 plus en smule, som har samme chipset (ECS), men blev "født" med en 68030 på 16 eller 25 MHz og var ligeledes udstyret med en 68881 eller 68882 FPU.
I tilgift giver accelerator-kortet også mulighed for at tilslutte en 3,5-tommers IDE/PATA harddisk eller fx. et Compact Flash kort via en adapter.
To små XC9572XL FPGA chips på acceleratoren sørger for at alle komponenter kan tale godt sammen - Amiga 500 hardwaren er egentlig ikke bygget til CPU og FPU comboen, samt IDE-interfacet. Tidligere acceleratorkort som fx CyberStorm PPC til Amiga 1200 og 4000 brugte ofte en del ekstra logik til at få hardwaren til at hænge sammen, hvilket gjorde kortene ret dyre (ca. 2-3000 slut-90'er-kroner).
Terrible Fire løsningen er som sagt open source, og sammen med den moderne FPGA-teknlogi, kan Amigastore presse prisen ned på €129,95 (ca. 970 kr.) for 25 MHz udgaven og €138,95 (ca. 1038 kr.) for 33 MHz udgaven. Amigastore samler også hver accelerator på ordre, så mit kort her er samlet for mig. Leverancen tager derfor et par dage ekstra, da de lodder dit kort sammen for dig i butikken.
33 MHz-udgaven har en lille jumper, så CPU/FPU kan sættes til enten 25 eller 33 MHz. Jumperen kan evt. skiftes ud med en ledning og en kontakt så man kan justere hastigheden udefra.
[Blocked Image: https://i.postimg.cc/vBRsmWLc/IMG-20190614-132606.jpg]
Med custom kort som dette, er det altid værd at tjekke samlekvaliteten. Omend det er svært at fange på kamera, er lodningerne fine og blanke, selv af SMD-komponenterne. Samlekvaliteten er ikke til at sætte en finger på. På det punkt er det helt udmærket.