Stationær gaming PC til 5000 kr?

  • Hej


    Jeg har absolut ingen forstand på gaming PC'er, og hvordan udvikling har været på markedet de senere år. Jeg ved nærmest ingenting om specifikationer. Jeg har altid være konsolgamer.


    Men kan man købe stationær gaming PC til ca. 5000, der kan spille nyere spil?


    Hvis ja, er der så nogle færdigbyggede modeller, der kan anbefales og som ikke lyser af neonlys og et enkelt design, noget et voksen menneske kan have stående.


    (ps. beklager jeg skriver i det forkerte subforum, men hardware forummet virker ikke for mig)

  • Hvilke spil skal du spille? Det er altafgørende.


    Er skærm, keyboard og mus en del af dit budget på 5.000 kroner?


    Der er i øvrigt mange voksne der synes det er sjovt med RGB, så det er måske en lidt unødvendig kommentar. :roller:

    AMD Ryzen 7 2700X | Corsair H100i RGB Platinum RGB | ASUS ROG Strix X470-F Gaming | ASUS ROG Strix GeForce RTX 2080 OC 8 GB GDDR6 | G.Skill Trident Z 16 GB 3200 MHz | Samsung 970 EVO 500 GB | Samsung 850 EVO 500 GB | Seagate Barracuda 3 TB | Corsair RM750x v2 | Corsair Obsidian 500D RGB SE | Alienware AW3418DW (34"/3440x1440@120 Hz) | ASUS ROG Claymore | Logitech G PRO Wireless

  • Jeg tænker 5000 kr for PC'en alene. Hvor meget computer kan man få for det?


    Det er faktisk mest ældre spil, såsom City: Skylines, Black Mesa og Company of Heroes 2 jeg gerne vil spille. Men det kunne da være sjovt, hvis den også kunne spille nyere titler, et eksempel kunne være Metro: Exodus. Jeg ved bare ikke, hvor realistisk det er til prisen.


    Ja, det var måske lidt flabet ang. RGB. Det er jo en smagssag. Men jeg synes det er ret svært og finde nogle gaming PC'er, der ikke har RGB. Nok lidt det min frustration bunder i. Håber dog jer meget rare mennesker, der virker til at være på det forum her, vil give mig nogle råd alligevel på trods af den flabede bemærkning.

  • Du skal nok lige en tusse længere op, hvis du vil undgå nogle større kompromisser. Et hurtigt eksempel fra Labtech Data (hvor jeg arbejder - #noSponsor) på 5499 giver f.eks. følgende dele.


    Corsair Carbide Series 100R
    AMD Ryzen 3.5GHz CPU
    Asus AMD AM4 PRIME A320M-K
    8GB DDR4 2400MHz
    SSD 240GB Kingston A400 SATA3
    ASUS GeForce GTX 1050TI 4GB
    Corsair Builder Serie VS550 550W PSU
    Windows 10 Home 64 bit


    Her vælges der et relativt billigt og anonymt kabinet fra Corsair uden nogen fancy features, en Ryzen 2400G? (mener jeg) CPU, som kan trække de fleste spil uden at være imponerende, og så på det "ringeste" bundkorts chipsæt, A320 og kun med et 1050TI. Optimalt skulle du gerne op og have noget ala. en Ryzen 2600 på et B450 chipsæt bundkort og et 1060 6GB for at være godt kørende til de nye, tunge spil som Exodus.


    Intel er også en mulighed, men ikke rigtigt med dit budget. :pinch:

    Cyberduck
    | Lian Li PC-O11DXL | ASRock PG Velocita B550 | Ryzen 5600X | 4x8GB TridentZ Royal RGB @3600 Mhz | RTX 3080 | Seasonic Platinum 750W | 4T NVME, 1TB NVME | 6TB WD RED HDD | Vandkøling fra EK |

  • Hvis du går 1500 op får du en solid gamer PC:
    https://www.mm-vision.dk/visiongaming/Ryzen-gamer-stationaer


    - Du får markedets best value CPU til gaming
    - Kvalitetsbundkort
    - Rigtig fine RAM med en fin hastighed
    - 500 GB SSD er super
    - Grafikkortet er optimalt til 1080p gaming, 2060 ville være godt, men det er en merpris på 800 kroner
    - Kvalitetsstrømforsyning

    AMD Ryzen 7 2700X | Corsair H100i RGB Platinum RGB | ASUS ROG Strix X470-F Gaming | ASUS ROG Strix GeForce RTX 2080 OC 8 GB GDDR6 | G.Skill Trident Z 16 GB 3200 MHz | Samsung 970 EVO 500 GB | Samsung 850 EVO 500 GB | Seagate Barracuda 3 TB | Corsair RM750x v2 | Corsair Obsidian 500D RGB SE | Alienware AW3418DW (34"/3440x1440@120 Hz) | ASUS ROG Claymore | Logitech G PRO Wireless

  • Det er faktisk ikke umuligt at få ret god performance for omkring 5.000kr med særligt udvalgte dele, f.eks.:


    • Processor AMD Ryzen 5 1600X
    • Arctic Freezer 33 eSports ONE
    • ASUS PRIME A320M-K
    • BitFenix Neos Midi-Tower Case - Black/Silver
    • Case acc Fan 12cm Arctic P12 Value pack black
    • Gigabyte GeForce® GTX 1050 Ti OC, Aktiv, ATX, NVIDIA, GeForce GTX 1050 Ti, GDDR5, PCI Express x16 3.0
    • 1TB Seagate FireCuda ST1000DX002 Hybrid 64MB ( 8Gb Flash )
    • memory D4 3000 8GB C16 Corsair Ven K2
    • FSP, nätdel, 400W ATX12V 2.2, aktiv PFC, 12cm fläkt, 80PLUS



    Pris i alt (inkl. moms)
    DKK5.089,64



    Overvejelser, linie for linie:


    Jeg mener ikke det giver mening at købe en 2400G CPU, hvis man alligevel køber et seperat grafikkort, du kan få flere kerne, højere clockspeed, mere cache, ved at gå en generation tilbage og tage f.eks. en 1600X.


    De 1600X der bliver solgt nu de fleste steder er uden køling, hvilket er lidt øv da den køler de plejer at komme med faktisk er ret fin - men en Freezer 33 er bedre og meget billig alligevel.


    Freezer 33 er dog ikke den bedste køler i verden, så vil ikke anbefale den til de store overclcoks, og når budgettet er i den lave ende giver det mest mening at købe et basis bundkort hvor OC heller ikke rigtig er en mulighed. Dog er det den velkendte Asus kvalitet og klippestabilt.


    Er "bling" fuldstændig lige meget så er airflow vigtigere, de fleste billige kabinetter er meget lukkede kasser, men Neos fra BitFenix eller Core 1000 fra Fractal skiller sig ud og koster omkring det samme.


    Fælles for de 2 kabinetter er at de kommer med minimum 1 blæser, men som ikke er særligt god og giver klart mening at opgradere kølingen for at holde temperatoren nede.


    GTX 1050 Ti er et overraskende vildt grafikkort til meget få penge, ikke at det betyder det store men vil altid anbefale 2 køler designs hvis plads ikke er en begrænsning og de modeller Gigabyte laver er virkelig kvalitet.


    Fot at holde budgettet i omegnen af det ønskede, og når der alligevel ikke spilles nye AAA+ titler, så er loadtid lidt lige meget, så om spillet starter på 10 sekunder eller 2 sekunder gør nok ikke noget. Har lagt en SSHD i, som er en slags blanding af SSD og HDD, men tilgengæld med ordentlig plads så man ikke lige med det samme løber tør for plads.


    AMD Ryzen elsker hurtig RAM, men der er en begrænsning hvis der alligevel ikke skal overclockes, så jeg mener ikke RAM meget over de 3000 MHz vil give mening, igen også for at VRM og strøm layoutet på budget boarded fortsat kan være klippestabilt.


    Til sidst, strømforsyning, FSP er underleverandør til mange af de store producenter, de laver selv ultra grimme strømforsyninger, men som på trods af udseende yder fantastisk til prisen. Så længe kabinet ikke har nogen side rude og look er lige meget, så vil jeg anbefale FSP.


    :cheers:


    Priserne er fundet hos Computersalg, min foretrukne hardware leverandør