SSD - Hvad køber man?

  • Godaften kære med tweakers
    Nu skal jeg have mig en SSD til at indeholde styresystem + spil, jeg vil stadig have en WD 500GB til storage af billeder, musik, osv.
    Men hvad køber man?
    Jeg kan læse mig frem til at samsung evo er et godt bud, men kingston's er også til at købe for penge


    Jeg tænker at en omkring 256 GB kan klare det, men 500GB kunne også være rigtig lækkert


    Den skal sidde i en stationær, og skal helst være til alm sata, da det er til lidt ældre hardware


    Hvad kører i med, og hvad kan i anbefale?
    Mvh. Tunfisk :9xo

  • Det kommer lidt an på om dit bundkort har mulighed for sidste skrig: de M2 pci express port baserede ssd'er. For de er klasser hurtigere. De kan læse med 3 Gb/sek, hvor almindelige ssd'er på en sata port læser med 500 Mb/sek.
    For sata baserede: crucial
    For M2: samsung evo 970
    Jeg bruger kun magnetiske harddiske i min NAS. Men bruger også en sikkerhed med store usb-nøgler.

  • M2 != NVME. Meget vigtigt at man lige adskiller de to ting, Beamer. :D


    M.2 portene kan i dag enten køre SATA eller NVME, hvor den første ikke giver nogen praktiske fordele ift. en 2,5" SSD og NVME giver et teoretisk boost på omtrent 2-4x SATA hastighederne (dog sjældent noget man lægger mærke til i daglig brug, medmindre man arbejder med meget store og tunge filer i realtid, som f.eks. video eller billedredigering)


    Jeg ville personligt hoppe på en A400 fra Kingston. De koster ikke alverden, og på trods af at de ikke har en cache (har de færrest "billige" SSD'er), så har jeg ikke haft nogen ydelsesklager på nogen af mine maskiner der kører med dem.

    Cyberduck
    | Lian Li PC-O11DXL | ASRock PG Velocita B550 | Ryzen 5600X | 4x8GB TridentZ Royal RGB @3600 Mhz | RTX 3080 | Seasonic Platinum 750W | 4T NVME, 1TB NVME | 6TB WD RED HDD | Vandkøling fra EK |

  • Jeg skal i løbet af foråret ud at opdatere bundkort,cpu og ram
    Kan det så betale sig at vente og købe noget der understøtter M2 eller kan de Kingston som herman foreslår klare ærterne?Jeg redigerer lidt video, og ved at i fremtiden kommer det til at være mere end det er nu

  • I så fald ville jeg hive fat i noget ala. en Samsung EVO (Eller deres mindre kendte, no-label OEM varianter) som har NVME (Ikke bare M.2 - Der skal stå NVME ordret), så du sidder lige det kortere og venter, når du skipper frem og tilbage i dit videoindhold mens du redigerer.

    Cyberduck
    | Lian Li PC-O11DXL | ASRock PG Velocita B550 | Ryzen 5600X | 4x8GB TridentZ Royal RGB @3600 Mhz | RTX 3080 | Seasonic Platinum 750W | 4T NVME, 1TB NVME | 6TB WD RED HDD | Vandkøling fra EK |

  • Hvis du skal have NVME og ikke behøver det hurtigste af det hurtigste, så ville jeg tage et kig på de nye Crucial P1.


    Overvejer selv at udskifte min 500 GB Samsung 850 EVO SATA med en 1TB NVME Crucial P1.


    Pris pr. gb/mb er rigtig fornuftig.

    Fractal Node 305 hvid - SeaSonic Focus+ 850W - Intel Core i7-8700 - AsRock Z370 mITX - 16gb DDR4-3000MHz - GTX 1080Ti - 1TB NVME SSD - Predator X34A - Corsair K70, Razer Mamba Tournament, SS Wireless H

  • Du kunne jo osse kigge enten på den Kingston, som er blevet forslået eller Crucials Mx500 serie, der får man altså rigtig meget for pengene, når vi snakker alm. SATA tilslutning, og jeg mener, at til de priser, så kommer du ikke uden om en på 500GB.


    Jeg har selv en Crucial Mx100 500GB, som har kørt hver eneste dag i 3½ år uden en eneste fejl og den er ganske fin til mit brug for billige penge.


    Mvh
    Sam

    AMD 2600X Ryzen, MSI X470 gaming plus, 16GB G.Skill 24ooMhz DDR4 ram, Noctua NH-U12S, Sapphire RX Vega 56 Pulse ,Crucial MX100 512GB SSD(OS), Crucial MX500 2TB SSD,2 WD 1.5TB Black Caviar, 4TB WD Red HD, Thermaltake thoughpower DPS G 1050 wattPSU,Lian-LI PC-011 Dynamic white, Iiyama 27" IPS skærm. Logitech Z213 højtalersæt, Win 10 pro 64 bit.