Bygselv computer

  • Hej Eksperter!


    Jeg ønsker hjælp til at se om kompatibilitet og gode råd ang. en opgradering af mit nuværende system.


    Har kigget på følgende:


    Bundkort:
    - ASUS ROG STRIX Z390-F GAMING, S-1151 ATX, Z390, DDR4, 2xPCIe-x16, 2xM.2


    Processor:
    - Intel Core i9-9900K 3.6GHz, Box


    GPU:
    - Geforce GTX AORUS EXtreme 1080TI(Har jeg i forvejen)


    HD:
    - SAMSUNG 970 EVO 1TB M.2-NVME SSD
    Har desuden en del gamle SATA som bare skal fungerer som backup og lagerdiske(én intern og 3 eksterne)


    RAM:
    -HyperX Fury DDR4 3466MHz 32GB(2x16)


    Køling:
    - Nzxt Kraken X62 RGB v2(vandkøling)


    Strømforsyning:
    - EVGA Supernova G2 1600W strømforsyning


    Kabinet:
    kommer fra en
    -Lenovo Erazer X510( Har jeg og her er jeg mest i tvivl) skal der kæbes et nyt og så evt.:
    - Phanteks Eclipse P400 Glass
    Blæsere: 1x120mm front, 1x120mm bag, ATX, m-ATX, m-ITX, Anthrasite Grey, TG


    Hvordan ser det ud? Og den skal selvfølgelig være "fremtidssikret" så vidt muligt for en PC
    På forhånd mange tak for jeres hjælp.
    Mvh
    Christian

  • Udover at din PSU er helt vanvittigt overskruet i forhold til dit build, så ser det rigtig fornuftigt ud. Men nu siger man jo, at en PSU skal være tilpasset ens system, og du har brug for noget i omegnen af 750 watt. En PSU kører ikke bare på lavere niveau, fordi man kun tilkobler udstyr, som suger halvdelen af dens evne. Til gengæld vil en masse strøm gå tabt i spolerne i form af varme, når du kobler sådan en atomreaktor på et system, der slet ikke kan bruge det :)

  • Tak for feedback. Troede faktisk godt den kunne "kører" på lavere kraft. Men den skal kunne trække en evt SLI og ekstra RAM og blæsere i fremtiden. Det bliver måske stadig ikke noget problem med 750?
    mvh

  • Den kan sagtens køre ved mindre kraft end de 1600W den er bygget til - Men en PSU er mest strømeffektiv omkring 80-90% brug, så du spilder en del penge der på sigt.


    En PC som den du har kan snildt køre med en 650-750W PSU fra et godt firma.

    Cyberduck
    | Lian Li PC-O11DXL | ASRock PG Velocita B550 | Ryzen 5600X | 4x8GB TridentZ Royal RGB @3600 Mhz | RTX 3080 | Seasonic Platinum 750W | 4T NVME, 1TB NVME | 6TB WD RED HDD | Vandkøling fra EK |

  • Har læst lidt omkring det siden i går og jeg læser mest effektiv på ca 50-60% kraft? Er en smule forvirret nu...
    har desuden brugt et program der siger at når den bliver opgraderet med sli og ny HD og ekstra ram, trækker den ca 1150.
    Har i nogen ide om hvad vi snakker om mistet i kr og ører i forbrug?