Min eventviewer går amok, spil crasher fra idag konsekvent

  • Så jeg har oplevet lidt problemer med min PC. De sidste par uger har den været mærklig til tider, med crash hvor computeren fryser og blæserne køre 100% på grafikkortet. Også fået en meddelelse om den ikke kunne finde en disk med styresystem, her har jeg kunne tage strømmen fra den og så kom den fint videre. Havde egentlig troet det var grafikkortet der fejlede, men efter at have skiftet det her iaften til mit gamle titan er der ikke nogen ændring.


    Der er også flere, men gider ikke til lave wall of tekst hvis det ikke er nødvendigt.


    Idag sker det så igen(ingen disk med styresystem) og jeg bliver mødt af disk reparations skærmen. Her vælger jeg at lade den køre en geninstallation af windows og slette nogle programmer.
    Denne aften gik det helt amok og jeg crasher efter max 1 time i flere forskellige spil. Så går jeg ind i min eventviewer og bliver mødt af alle mulige fejlmeddelelser.


    Mine temperature er iorden, CPU maks 58 og GPU'en hoppede kortvarigt til 78, ellers er den på 75 konstant. Har testet ssd'en og den er umiddelbart iorden.


    Har fået 1 BSOD:
    Stop code: UNEXPECTED_KERNEL_MODE_TRAP
    What failed NTFS.sys


    Hvad er der galt? Jeg er meget forvirret..

  • Boot op i noget MiniXP/7/10 (Gandalf's er udmærket) og køre en omgang Furmark og se om den holder stabil. Derefter RAM med Memtestx86 bootet fra et USB stik (udenom en OS) og derefter Furmark.


    Ikke meget for end at køre hele omgangen desværre.

    Cyberduck
    | Lian Li PC-O11DXL | ASRock PG Velocita B550 | Ryzen 5600X | 4x8GB TridentZ Royal RGB @3600 Mhz | RTX 3080 | Seasonic Platinum 750W | 4T NVME, 1TB NVME | 6TB WD RED HDD | Vandkøling fra EK |

  • Boot op i noget MiniXP/7/10 (Gandalf's er udmærket) og køre en omgang Furmark og se om den holder stabil. Derefter RAM med Memtestx86 bootet fra et USB stik (udenom en OS) og derefter Furmark.


    Ikke meget for end at køre hele omgangen desværre.


    Ja ellers tror jeg laptech data kan få lov at tjekke den igennem det gør de nemlig gratis. Er bange for det er noget CPU/bundkort/PSU fejl og dem har jeg ikke mulighed for at udskifte.
    Har nemlig også prøvet anden GPU. Det er dog mærklig at nogle gange går Vega kortet på 700mhz VRAM istedet for de 800 den køre standard. Syntes også jeg har set nogle tekstur fejl inde i spil. Så er bange for det er flere ting der fejler :/


    Men ja jeg bruger nok lige i eftermiddag på at prøve, som du siger på et andet styresystem og teste uden OC osv.


    Tak for svar selvom det måske ikke var hvad jeg håbede^^

    .-.Samsung CF791
    .-.RX5700XT
    .-.1700x NH-D15
    .-.Asus X370 Prime-Pro
    .-.16Gb RipjawsV
    .-.1050W X-series

    .-.Crucial P1 1Tb, Samsung 850 256Gb, Seagate 1Tb

  • Labtech er slet ikke en dum ide, da vi typisk kører alle de tests jeg har nævnt, samt bytter lidt rundt på hardware og software for at finde eventuelle fejl. (Siger manden der arbejder der :D)

    Cyberduck
    | Lian Li PC-O11DXL | ASRock PG Velocita B550 | Ryzen 5600X | 4x8GB TridentZ Royal RGB @3600 Mhz | RTX 3080 | Seasonic Platinum 750W | 4T NVME, 1TB NVME | 6TB WD RED HDD | Vandkøling fra EK |

  • Labtech er slet ikke en dum ide, da vi typisk kører alle de tests jeg har nævnt, samt bytter lidt rundt på hardware og software for at finde eventuelle fejl. (Siger manden der arbejder der :D)


    Jamen du siger bare hvor du er så kan du få dig den og lege med ;)


    Nu er jeg lige kommet hjem og har kørt både GPU test(superposition) og CPU test(prime95). Har prøvet uden OC på CPU og prøver nu med OC. Indtil videre er den helt stabil. Men lagde mærke til noget mærkligt, med et OC hvor jeg har smidt volt på 1,35@3,9 så går volten op på 1,46-1,5. dette lyder helt vildt højt i mine øre og kan slet ikke forstå den tillader den at gå så højt nå jeg har smidt den til 1,35?? Temperature bliver holdt fint i skak af min NHDH15 så den er maks blevet 75(koldt lokale). Men normalt plejer jeg at kunne køre 3,9@1,35-1,40.


    Har også læst om den kritiske fejl jeg har fået(power kernel 41) og der står hvis ikke det er software/OC er det nok CPU eller PSU der fejler.

    .-.Samsung CF791
    .-.RX5700XT
    .-.1700x NH-D15
    .-.Asus X370 Prime-Pro
    .-.16Gb RipjawsV
    .-.1050W X-series

    .-.Crucial P1 1Tb, Samsung 850 256Gb, Seagate 1Tb

  • Det lyder af lidt meget, ja. Mit umiddelbare bud er at du har noget Load Line Calibration sat til, hvilket tillader at vCore volt skrues lidt højere op under pres - Typisk vælger man en af flere presets. F.eks. bruger jeg en der hedder High på mit Ryzen bundkort, hvor den går helt op til... Turbo og Extreme. 8o


    Jeg holder til i Aalborg, så der er en reel chance for at det er mig der står med den, hvis du smider den af i området :crazyeyes:

    Cyberduck
    | Lian Li PC-O11DXL | ASRock PG Velocita B550 | Ryzen 5600X | 4x8GB TridentZ Royal RGB @3600 Mhz | RTX 3080 | Seasonic Platinum 750W | 4T NVME, 1TB NVME | 6TB WD RED HDD | Vandkøling fra EK |