Custom water cooling vs AIO

  • Hejsa :)


    Jeg har lige fået en 8700K
    Og jeg har hele tiden tænkt over om varmen vil blive et problem.
    Det er sådan at i spil (PUBG) bliver den ca 65-70grader hvilket jeg nu synes er ok.


    Men når jeg ser film på nettet.
    Har den været oppe på 97 grader. Hvilket jeg synes er for meget.


    Lige pt køre jeg med en ældre Corsair H80


    Jeg tænker nu på hvad gør jeg for at få den længere ned i temperatur.?


    1 Køber en AIO har kikket på nzxt kraken x62


    2 laver et custom vand køling system. Hvilket også gør at jeg senere kan få mit grafikkort sat på



    Men hvad vil temperaturen være i forskel? er der større fordele ved at selv lave sit system ?

  • Du skal nok ikke forvente et kæmpe skifte i temperatur hvis du allerede har en AIO, ift. til en X62. Vi taler måske om en 5 grader i praksis.


    Det lyder mere som om at du har en dårlig montering eller en defekt pumpe/væskemangel, hvis du får så høje temperaturer ved noget så simpelt som en film. Overvej eventuelt at skifte kølepasta og monter en luftkøler til et par hundrede kroner for at dobbeltchecke (Cooler Master laver en del der er ganske affordable)


    Overclocker du? Går ud fra den ikke er blevet deliddet, og har fået skiftet kølepasta? :D

    Cyberduck
    | Lian Li PC-O11DXL | ASRock PG Velocita B550 | Ryzen 5600X | 4x8GB TridentZ Royal RGB @3600 Mhz | RTX 3080 | Seasonic Platinum 750W | 4T NVME, 1TB NVME | 6TB WD RED HDD | Vandkøling fra EK |

  • jeg tror hermansen har ret angående forkert montage eller død pasta!men skulle det ikke være tilfældet ..er NZXT 62 langt under!! hvad du har brug for.. i dit tilfælde vil jeg anbefale ekstern køling som f.eks phobia nova 1080 extreme ..den virker !!jeg bruger selv 1 til CPU + 1 til grafikkortene
    på fleste spil med 3 skærme og ALT på high, 8 af 10 kerner på 4,7 GHz ..når jeg 32 grader på cpu på 4 timer og 39 på grafikkort :men Vreg når 64 grader: men de er heller ikke vandkølede..endnu..jeg har 2 D5 pumper ved 12 Volt ..jeg har taget PWM styring fra dem, da jeg mener at de bare skal køre fuld skrald hele tiden.. de kan sagtens tåle det ! de er faktisk 24 Volt pumper !!CPU er IKKE delided !
    men aller først se om Hermansen har ret..ekstern køling er meget dyrt..
    VH.Palle

  • Hej tak for svar. :)
    Jeg har jo liget samlet systemet.
    Jeg har brugt noget kølepasta som er lidt ældre som hedder arclie silver 5. Aner ikke om det kan blive for gammel. Det virkede fint på den gamle cpu,


    Min AIO H80 er jo ved at være lidt gammel. noget som jeg lagde mærke til da jeg afmonteret den
    Var at hvis jeg vende køleren så kunne jeg høre væsken flytte sig. Det mener jeg ikke at have hørt før.
    Men når i stiger væske mangle. så under jeg mig lidt. For jeg er mekaniker. og et kølesystem på en bil er på samme måde. Og det er på ingen måder normalt at den vil bruge vand. så skal der være noget i stykker.


    På sådan et lukket system burde der jo være en utæthed for at den vil kunne miste væske. Det kan jo ikke fordampe når det er lukket inde.


    Men igen det er det er ikke altid det er som man mener det skal være :)



    Ang. luftkøler så sidder der 2 på. Jeg købte den gang de bedste og mest lydløse fra Noctua


    Ang deliddet så nej. Jeg har lige sat den i computeren. jeg har tænkt over det. Men det som jeg er lidt øv over er at garantien forsvinder :(
    (dumme intel)


    Jeg har ikke oc den endnu.


    Noget som jeg har lagt mærke til som jeg synes er mærkeligt. temperaturen spriker helt vildt! den kan hopper 20 grader. det burde den da ikke?




    Det skal siges at filmen bliver streamet.

  • Citat jeg tror hermansen har ret angående forkert montage eller død pasta!men skulle det ikke være tilfældet ..er NZXT 62 langt under!! hvad du har brug for i dit tilfælde vil jeg anbefale ekstern køling som f.eks phobia nova 1080 extreme den virker !!jeg bruger selv 1 til CPU + 1 til grafikkortene
    på fleste spil med 3 skærme og ALT på high 8 af 10 kerner på 4,7 GHz når jeg 32 grader på cpu på 4 timer og 39 på grafikkort men Vreg når 64 grader men de er heller ikke vandkølede..endnu..jeg har 2 D5 pumper ved 12 Volt jeg har tager PWM styring fra dem da jeg mener at de bare skal køre fuld skrald hele tiden de kan sagtens tåle det de er faktisk 24 Volt pumper
    men aller først se om Hermansen har ret..ekstern køling er meget dyrt..
    VH.Palle



    Citat slut



    Jeg er næsten 110% sikker på det er samlet rigtig. Jeg har efterhånden samlet mange computer i min tid. :)
    Kan være pastaet er dødt det er gammlt



    Har ikke i sinde at prøve at udskifte det. Hvis computeren skal åbnes igen skal kølesystemet udskiftet. Hvilket også kræver nyt kabinet. :)


    Jeg har lige brugt
    7000kr skærm
    6000kr på grafikkort
    5500kr på cpu. bundkort. ram


    Så jeg vil ikke spare nogen penge på at den bliver kølet.
    I bund og grund så har jeg de penge der skal til at få det ondeste kølesystem man kan få. Men igen. Jeg vil heller ikke bare bruge penge på noget
    som jeg ikke udnytter. :)


    Jeg har kikket lidt på den phobia nova 1080 extreme. altså en radiator som er så stor at jeg aldrig vil få et kabinet til at have den i :D

  • hej at din temperatur der springer, kan skyldes måden den bliver aflæst af pc
    de færreste temperatur angivelser på dit monitorprogram er målte i celcius nej de er beregnede ud fra volt amp og modstand
    og ændrer sig propertionalt med spænding, frekvens osv kun få målinger er rent fysiske!
    så dit hurtige op og ned kan være helt normalt ..oplever selv temp.forandringer på flere grader mellem 2 temperatur polls på 3 sekunder

  • DiN monitor er lige så god som min .problemet er mere de variabler der bruges til temperatur beregning , nogen gange rammer langt ved siden af.
    På mange mainboard kan monteres 10 k ohm temperatur modstande , som giver en ofte langt mere præcis temperaturmåling
    Men prøv med fingrene de er gode temperaturFølere .jeg har prøvet med akvarie termometre men de er alt for langsomme.
    Der findes også elektronik byggesæt som kan aflæse temperaturer præcist og polle på flere temperaturfølere
    Men de høje temperaturer du nævner får mig til at tro at noget er sat forkert op ..måske i din bios ??
    Min CPU 16 til 20 grader med film i HD så...
    Ja noget er galt! Du må efterprøve med skruetrækkeren for at sikre at CPU køler er plant og vinkelret monteret.
    afstanden fra toppen af de 4 montage skruer til mainboardet måles med en skydelære er de ens er alt vel ..
    Du er mekaniker så du spænder på kryds ligesom et topstykke ;) så op på hesten igen det er en ommer et eller andet sted


    VH. Palle

  • Arhhhh... en X62 er alt rigeligt til at køle en processor, selv en 8700K.


    Anyhow - Er vi ude i et decideret loop, lander du hurtigt på omegnen af de 4-5000. Her er en hurtig opsummering af hvad jeg smed i mit først loop for et par måneder siden til at køle en Ryzen 1700 på 4Ghz og et 1080. https://i.imgur.com/efPnZBy.png


    (Og jeg har lige bestilt en extra rad for at få temps lidt mere ned)

    Cyberduck
    | Lian Li PC-O11DXL | ASRock PG Velocita B550 | Ryzen 5600X | 4x8GB TridentZ Royal RGB @3600 Mhz | RTX 3080 | Seasonic Platinum 750W | 4T NVME, 1TB NVME | 6TB WD RED HDD | Vandkøling fra EK |

  • HerrMansen skriver x62 kan nemt gøre det !
    tjaaa..hvis dine temps. var væsentligt lavere end op til 97 grader når du ser film
    kunne det da godt være at x62 kunne !!
    men i mine briller er vandmængde og radiator størrelse så lille at du bare over
    urimelig kort tid har varmet din alt for lille vandmængde op
    Har kikket HerrMansens vandløb og der er mit indeholdende langt mere vand (4,8 liter)
    det tager tid at varme en stor vandmængde op ,hvorfor min hardtubing + 18 meter slange er 16/12 mm
    som at varme en stor gryde vand kontra en kasserolle..
    men AIO vs Custom tjaa ..Custom er herre dyrt men det giver blod på tanden !
    det giver dig alle muligheder i både design og i høj grad funktion !
    custum loops er generelt AIO overlegent !
    pumper der ofte bruges i custom builds er langt kraftigere !
    dertil kommer din kreativitet og byggetid laver du ekstern køling.
    kan du som jeg være 2 måneder om at få bygget en flot køler :rolleyes:
    vh.Palle

  • Prøvede lige at holde øje med temperturen i dag. jeg har lagt mærke til at det er ikke når jeg ser min manga den bliver varm, men når en af de lorte pops up kommer.


    Hvis jeg lukke den ned falder den ned.


    Det med ikke sagt. Jeg vil have et nyt kølesystem. :)
    Jeg har virkelig været i tvivl om hvad jeg skulle vælge, dels fordi jeg godt kunne tænke mig at prøve at selv lave noget. Virker til at være rigtig spændende. :)


    Men igen jeg tror som i også siger at en X62 vil kunne kunne gøre det. ydermere ser jeg at de også laver til mit grafikkort. så jeg kan altid købe 2 stk X62 og få kølet det hele ned. :)


    Jeg har kikket en del på https://www.komplett.dk/produc…i-tower/nzxt-h700i-white#


    Nzxt H700i Det virker som et virkelig lækkert kabinet. Men har i nogen andre gode valg. Jeg er lidt fan af hvid :)

  • Lad mig sige på denne her måde. Har flere gange været i gang med at køre Prime i over et døgn på en X62 og en overclocket i7 (Dog Kaby, men så stor er forskellen heller ikke) uden de mindste temperaturproblemer. Det handler ikke om væskemængden men at en 280mm radiator sagtens kan bløde varmen af stabilt.


    De popups lyder ærlig talt som om at de er inficeret med Mining scripts - De har huseret på internettet de sidste par måneder, og kræver enten et Anti Virus program der blokerer for dem, eller en form for no-script/Adblocker i din browser. 8|


    De kan sættes op til at bruge et par procent eller alt hvad de kan slippe afsted med, alt efter programmørens humør - og visse af dem bliver hængende i browseren, selv efter du lukker hjemmesiden.

    Cyberduck
    | Lian Li PC-O11DXL | ASRock PG Velocita B550 | Ryzen 5600X | 4x8GB TridentZ Royal RGB @3600 Mhz | RTX 3080 | Seasonic Platinum 750W | 4T NVME, 1TB NVME | 6TB WD RED HDD | Vandkøling fra EK |

  • ser ud til at problemet er løst .Det var godt det ikke var hardwaren der var årsag !
    så good luck med dit build.og X62.dit kabinet valg ser fornuftigt ud ! om end farvevalg er
    så langt fra mig som det kan blive.men det er dig der skal se på det så..OK
    bare der er rigelig plads til radiatorene er alt godt ! :thumbup:
    V.H.Palle