Ultra lav FPS i WoW, nogen idéer til hvorfor?

  • Hej Folkens


    For en 3 måneders tid siden valgte jeg at investere ca. 23.000,- på en ny PC. Tiltænkt at den skulle kunne holde et par år ud i fremtiden, hvad angår gaming. Jeg har fornyligt valgt at genopstarte lidt WoW, bare for afslapningens skyld. Jeg kan køre de fleste spil på Ultra og uden lag. Men med WoW rammer jeg omkring 40 - 50 i fps med en opløsning på 2560x1440@165Hz. Min kammerat har et enkelt 1080 kort og har omkring 120 i fps.


    Er der nogen som evt. har et bud på hvordan jeg får WoW til at køre på en højere FPS uden at gå på kompromis med grafikken?


    Mine specs er:


    Intel Core i7-7700K Kaby Lake


    MSI Z270 KRAIT

    2 x (SLI) MSI GTX 1080 GAMING 8G

    G.Skill Trident Z 16GB (2x8GB) 3000 MHz DDR4

    2 x Samsung 850 EVO 500GB SSD Raid 0

  • Prøv at set dine indstillinger til WoD Ultra (7) og ikke 10, dernæst se om din render scale under advanced settings er sat til 100 og ikke 200, det sidste dræber grafikkortet ret meget.



    Jeg køre desuden med en låst fps på 100. Jeg ser få dyk i de settings i 1440P


    Jeg har en 6700K clocket til 4.6GHz kombineret med et 1080Ti kort. Skærmen er en Asus ROG Swift PG279Q.

  • Tak, Det hjalp lidt. Fik min FPS til at stige til omkring de 80.. Så gik jeg ind i Additional Command Line Arguments og tilføjet "-Threads 4" og "-High" Det gjorde den skød op på de der 120-140 i fps. Det hjælper en del på det. Nu kan jeg i det mindste nogenlunde nyde WoW. Fik læst mig lidt frem at 7700k er et problem for WoW. Åbenbart for nyt.

  • Tak, Det hjalp lidt. Fik min FPS til at stige til omkring de 80.. Så gik jeg ind i Additional Command Line Arguments og tilføjet "-Threads 4" og "-High" Det gjorde den skød op på de der 120-140 i fps. Det hjælper en del på det. Nu kan jeg i det mindste nogenlunde nyde WoW. Fik læst mig lidt frem at 7700k er et problem for WoW. Åbenbart for nyt.

    Hvis -high var den afgørende faktor så har du noget baggrund programmer der æder af din CPU og burde kigge på dette.
    derudover hvilke jeg ikke anbefale at køre spil i high CPU prioritet i det det kan medføre lag.
    High CPU prioritet er samme niveau som dit netværks driver og kb/mus. dvs i tilfælde af at spillet vil aede alle din cpu kræfter chokes kb/mus samt netværk med dertil forøges ping tider samt input lag.


    jeg vil heller anbefale at køre det i "above normal". Det giver det stadigvæk første prioritet over andre programmer men uden at tage væk fra netværk og kb/mus



    Dertil hvis wow kun bruger 4 cpu tunge tråde så ryger du nemt ud i SMT konflikter. dvs grunde dine 8 logiske cores ryger 2 tråde (korrekt ordbrug her) til den samme fysiske cores og skal dele denne i stedet for at få en hel hver.
    du kan "fikse" dette ved at sætte affinitet til hver anden CPU eller bruge mit program "project mercury" og slå " No SMT conflicts" til, og se om det giver lidt mere stabilitet på dine fps.


    Grafisk illustrationer nar SMT skader din performance
    https://s26.postimg.org/adwk1eo7t/SMT4_Tworstcase.png


    og her efter affinitet er sat korrekt
    https://s26.postimg.org/bewsqj57d/SMT4_TAdjusted.png

  • Jeg havde lign. problemer med min 7600K og 7700K - Som Gammelskole og Bent er inde på, kan det hjælpe at tweake lidt frem og tilbage.

    Cyberduck
    | Lian Li PC-O11DXL | ASRock PG Velocita B550 | Ryzen 5600X | 4x8GB TridentZ Royal RGB @3600 Mhz | RTX 3080 | Seasonic Platinum 750W | 4T NVME, 1TB NVME | 6TB WD RED HDD | Vandkøling fra EK |

  • Nu er det ved at være et stykke tid siden jeg selv har spillet WoW men medmindre noget har ændret sig meget så tænker jeg du har mere end rigeligt hardware kraft til at trække det. Et problem kan være at du med 1080 i SLI simpelthen sparker så mange frames ud at din CPU ikke kan følge med og du får en flaskehals der.


    Så noget af det samme da jeg testede MSIs GT83VR Titan SLI der kører 1080 i sli. Her så jeg markant dårligere FPS ved lavere opløsninger på spil som fx Overwatch fordi CPUen endte som flaskehals.


    En løsning kunne være at give det et skud med bare det ene kort i brug til mindre krævende spil som WoW og lign. og se om ikke det kunne gøre en forskel. Less is more nogen gange :D

    Cyberpunk 2077 Build:


    AMD Ryzen 7 3700X
    MSI MEG X570 Godlike
    Corsair Dominator Platinum RGB 32GB
    ASUS ROG Strix RTX 2080Ti OC
    Corsair MP510 M.2 NVMe (960GB)

    3x 500 GB 2,5" SSD


    Corsair HydroX Custom loop.




  • Har hentet dit program "Project Mecury" og tester det på nuværende tidspunkt.. Det virker til at være ca. det samme som med det andet. Jeg må ærligt indrømme at min viden hvad angår Hardware ikke er den største. og da slet ikke processerne der ligger bag. Det super fedt input, takker meget. Kan bare huske "-threads 4" og "-high" var noget jeg brugte på min gamle computer til CS:GO og gav det et forsøg her til wow.


    Nu er det ved at være et stykke tid siden jeg selv har spillet WoW men medmindre noget har ændret sig meget så tænker jeg du har mere end rigeligt hardware kraft til at trække det. Et problem kan være at du med 1080 i SLI simpelthen sparker så mange frames ud at din CPU ikke kan følge med og du får en flaskehals der.


    Så noget af det samme da jeg testede MSIs GT83VR Titan SLI der kører 1080 i sli. Her så jeg markant dårligere FPS ved lavere opløsninger på spil som fx Overwatch fordi CPUen endte som flaskehals.


    En løsning kunne være at give det et skud med bare det ene kort i brug til mindre krævende spil som WoW og lign. og se om ikke det kunne gøre en forskel. Less is more nogen gange

    Jeg tror du har ret i at CPU'en er en flaskehals. Der er helt sikkert et eller andet galt hvad angår WoW og min CPU. I spil som Overwatch ligger jeg stabilt på 180 i fps med alle settings på ultra. Det føler jeg er ganske tilfreds stillende. Havde ikke forstillet mig at have 2x 1080 i ville skabe problemer på den ene eller anden led. Jeg har forsøgt at slå det ene kort fra og det gav ikke nogen gode resultater. Tror måske bare WoW bruger en for gammel engine til at tage brug af mine resources jeg har tilgængeligt.

  • Bare en sidenote:
    "-high" skal vare understoeet af programmer. det er en besked du sender til programmer og ikke til windows. Saa bare fordi det goer noget i CS:GO er ikke det samme som er at det goer noget i wow.
    Jeg ved ikke om Wow har -high parametrens. Folk der spiller wow kan bedre svare sig paa dette.


    Vindue full screen kan have en ret begraense effekt paa din performance. det er dog ikke saa slemt mere ( eller ogsaa har jeg bare ikke bemeraket det saa meget paa det sidste), men jeg vil dog anbefale lige at see om det goer en forskel i full screen.


    Derudover kan det vaere at SLI bare er brooken med Wow og decideret skader din performance.
    jeg ville proeve uden sli og set om det er bedre.


    som sagt kender jeg ikke wow saerligt godt som spil saa jeg kan kun angribe sagen ude fra et system maessigt synspunkt.

  • Jeg mener ikke WoW tillader nogen form for interessante launch parameters * WoWWiki * . Hvad angår Windowed Fullscreen aka. Borderless, mener jeg ikke der er en mærkbar forskel i FPS længere, og mere vigtigt tillader det dig instant-alt tabbing. :D

    Cyberduck
    | Lian Li PC-O11DXL | ASRock PG Velocita B550 | Ryzen 5600X | 4x8GB TridentZ Royal RGB @3600 Mhz | RTX 3080 | Seasonic Platinum 750W | 4T NVME, 1TB NVME | 6TB WD RED HDD | Vandkøling fra EK |

  • Jeg mener ikke WoW tillader nogen form for interessante launch parameters * WoWWiki * . Hvad angår Windowed Fullscreen aka. Borderless, mener jeg ikke der er en mærkbar forskel i FPS længere, og mere vigtigt tillader det dig instant-alt tabbing. :D

    jeg kunne heller ikke umiddelbart ved quick googling finde noget. Hvilket saa stillet spoergsmaal tegn ved om hvorvidt og hvorfor. OP marekde en forskel efter at putte command line parametre ind.


    Hvis vi kan udelukke de parametre have en effekt saa virker det maaske mere som om det blot kunne vare en bagdel af at koere med SLI under wow.

  • Fik en fornemmelse at det hverken var min cpu eller wow den var galt med men mere min computer generelt set. Efter alle programmer var lukket ned og alt burde være stille blev min computer ved med at arbejde på overkraft. Hvilket fik mig på tanken om at der sikkert var noget skadeligt sjov på computeren.. Har fjernet alt på harddisken og geninstalleret windows og nu køre alt som det skal igen.. Har ikke problemer med wow mere. Tror i virkligheden at det måske har været grunden til mine fps problemer. Et eller andet har været årsagen og det hjalp med en ren installering af windows.


    Jeg siger ikke at det system er overkill til WoW, meeeeeeeen

    Vil hellere spille på et system til 23.000,- end et middelmådigt system til færre penge. Ser det som en investering for fremtiden, gider ikke købe ny computer de næste 2-3 år ud i fremtiden. Desuden er wow mere en slags tidsfordriv fra tid til anden når der er mangel på nyere spil at spille. :9xo