Operation: konfirmations nybyg

  • Hej allemand.


    Efter grundige overvejelser ift. opgradering (tak for de fine input!) har vi valgt at sælge og bygge fra scratch. Budgettet har endvidere fået et nøk op med økonomisk indsprøjtning fra bedsteforældre.


    Harddisk og skærm genbruges, mens bund- og grafikkort er købt forleden mhp. at gøre brug af Asus cashback kampagnen (omtrent 650,- sparet). Det skal siges, at teenageren (desværre) har et ønske om Thansen disko i kabinettet, hvorfor vi har valgt dele, der er kompatible med Asus Aura.




    HAVES:


    MANGLER:


    TVIVL:

    • Køling: noget Aura kompatibelt ???
    • Andet: ???


    Alle gode råd modtages (fortsat) med kyshånd :love:

  • PSU: EVGA SuperNOVA 550w - eller 650w til SLI. Eller Corsair RM550x/650x.


    Køling: Bestem dig for om det skal være luft eller AIO.


    Andet?: Hue Plus? :D Hvis man altså er til RGB.


    Har I SSD?

    Acer Aspire E15 | Pentium 3556, Dual Core 1,7 GHz | 6 GB DDR3 RAM @ 1600 MHz | 128 GB SSD

  • Jeg ville personligt gå hele vejen og købe Elite udgaven af S340 kabinettet (så slipper man for den glossy overflade den lille udgave har), dog skal man være interesseret i at have en reel glasrude som sidepanel - og så smide en X52 Kraken i den for at få lidt lys i kabinettet. 8o

    Cyberduck
    | Lian Li PC-O11DXL | ASRock PG Velocita B550 | Ryzen 5600X | 4x8GB TridentZ Royal RGB @3600 Mhz | RTX 3080 | Seasonic Platinum 750W | 4T NVME, 1TB NVME | 6TB WD RED HDD | Vandkøling fra EK |

  • Hvis jeg skal komme med et indspark, så ville jeg finde et større kabinet. et hvor der er plads til et extended ATX MB, et kabinet hvor der er plads til at gøre det hele pænt. det første jeg lige faldt over er:
    thermaltake-overseer-rx-i-bigtower
    Man skal huske at strømforsyning og kabinet er de to ting man typisk har i længst tid, hvis man ikke køber for billigt.
    Det bringer mig videre til strømforsyningen. sådan en er og bliver kedelig. Det er den der sammen med resten af computeren får elmåleren til at løbe hurtigt. brug lidt ekstra penge af hensyn til jeres elmåler og sønnens helbred her. de billige kineservarianter har ikke altid den elsikkerhed vi tager som en selvfølge i EU. mit bud er denne:
    seasonic-g-series-g-650-650w
    Jonny drengen har lavet en seriøs gennemgang af den og fundet den fremragende. LINK Den er vist iøvrigt identisk med Corsair AX serien
    har i flere penge at kaste efter projektet så er toppen af poppen hvad angår effektivitet en seasonic prime titanium LINK
    Prime serien er så jod at den sprængte scalaen hos Jonny, så han var nød til at finde på noget mere.


    Med alt det disco lys, så er en fankontrol vel nærmest u undværlig, her er et par eksempler i den billigere ende.
    et bay modul
    to bay modul
    en mere voldsom model som Aquaero som direkte er beregnet til vandkøling koster noget mere LINK


    Går han modding vejen vil han være ked af en AIO vandkøling, lad ham selv tjene penge til et stort vandkølings system istedet, giv ham en luft køler, der ikke er for tung. for så skal den nemlig pilles af hvis man skal transportere computeren, som hvis han skal til LAN party.


    Fancy tastatur som Logitech G910 er lækkert.
    Fed gamer mus jeg bruger selv en G502, igen fra logitech. men hans skal jo formentligt være trådløs :boxed:

  • giv ham en luft køler, der ikke er for tung. for så skal den nemlig pilles af hvis man skal transportere computeren, som hvis han skal til LAN party.


    Nej den skal ej? Hvordan pokker er du at du monterer dine kølere? Lyder som om at du ikke får monteret dem ordentligt til backplates for at være ærlig.


    En fancontroller er overflødig med langt de fleste RGB lys setups, da du stort set altid får en fysisk controller med, og software til at styre det med.

    Cyberduck
    | Lian Li PC-O11DXL | ASRock PG Velocita B550 | Ryzen 5600X | 4x8GB TridentZ Royal RGB @3600 Mhz | RTX 3080 | Seasonic Platinum 750W | 4T NVME, 1TB NVME | 6TB WD RED HDD | Vandkøling fra EK |

  • Nej den skal ej? Hvordan pokker er du at du monterer dine kølere? Lyder som om at du ikke får monteret dem ordentligt til backplates for at være ærlig.


    En fancontroller er overflødig med langt de fleste RGB lys setups, da du stort set altid får en fysisk controller med, og software til at styre det med.

    Det hedder kraft gange arm. En tung køler der rager godt ud hiver og presser bundkortet med måske med 3kg, det er slet ikke urealistisk. Sætter man hele computeren lidt hårdt har du let 10G. Så er det pludselig 30kg bundkortet belastes med.
    Derfor piller man en stor fed tung køler af hvis man skal bumle rundt med kabinettet.

  • Tak for de konstruktive svar :)


    Budgettet er efterhånden temmelig stramt, idet vi valgte at gå all in på GPU, men der skal naturligvis en ordentlig PSU til at drive skidtet. Corsair og EVGA er oplagte bud, og jeg kan se, at ham guruen også er solgt på sidstnævnte. Er 550W rigeligt til de listede komponenter med moderat clocking hen ad vejen?


    NZXT S340 kabinettet er dejligt stilrent - den skal trods alt agere disko i mit hjem. Og så er det et mærke, sønnike synes godt om. Elite udgaven er også virkelig fin, men glasruden er nok risky business, når den slæbes rundt til LAN?


    Flertallet peger på Kraken X52, hvilket vil passe fint i S340 kabinettet, men havde nok håbet på noget billigere. Sådan en Cooler Master Evo 212 kunne godt være en midlertidig løsning, og så kan knægten få noget Aura kompatibelt AIO i julegave, når det kommer på markedet. Lyder det helt skørt?

  • Det hedder kraft gange arm. En tung køler der rager godt ud hiver og presser bundkortet med måske med 3kg, det er slet ikke urealistisk. Sætter man hele computeren lidt hårdt har du let 10G. Så er det pludselig 30kg bundkortet belastes med.
    Derfor piller man en stor fed tung køler af hvis man skal bumle rundt med kabinettet.


    Med al respekt hedder det vist nærmere IT misbrug - I de snart 15år jeg har slæbt maskiner med voldtunge luftkølere rundt, har jeg sgu aldrig formået at gøre skade på noget - heller ikke på de kabinetter med glaspaneler. Det lyder sgu som en fejl 40 for mig, ven. ^^


    Anyway tilbage til topic - En AIO er klart en dyrere investering, og en EVO 212 (eller TX3 som de vist hedder nu) er et udmærket udgangspunkt. 550W fra et godt firma er alt rigeligt i denne generation af Pascal GPU'er, da de er mere strømeffektive end tidligere serier - sågar til det punkt hvor flere modeller har fjernet det ene PCI-E strømstik.


    Har selv et S340 Elite, dels fordi at jeg ikke kan fordrage højglansmalingen den "normale" udgave får, og dels fordi at jeg er vild med glassiden. Hvis ruden er en bekymring skal I selvfølgelig ikke vælge Elite modellen - NZXT er et forholdsvis nyt mærke, men deres kabinetter er godt designet med plads til det hele. Samler et par af dem hver uge herude i butikken. :thumbup:

    Cyberduck
    | Lian Li PC-O11DXL | ASRock PG Velocita B550 | Ryzen 5600X | 4x8GB TridentZ Royal RGB @3600 Mhz | RTX 3080 | Seasonic Platinum 750W | 4T NVME, 1TB NVME | 6TB WD RED HDD | Vandkøling fra EK |

  • PSU blev en EVGA 650w.


    Har I erfaring med BitFenix Aurora kabinettet? Det er *bling-bling* kompatibelt og har måske lidt mere plads til luft? Prisen er nogenlunde svarende til NZXT S340, men spørgsmålet er, om byggekvaliteten også matcher.