Ny gaming build, er det godt nok?

  • Hej.
    Da jeg skal
    til have ny computer, så har jeg forsøgt at sammensætte en computer, som
    jeg mener er god nok. Jeg overclocker ikke, så har ikke brug for et
    superduper fancy bundkort.
    Jeg skal kun game Battlefield 1, Cities Skylines (med assets og mods), GTA V og lign.
    Jeg skal også bruge den til at redigere billeder, da jeg tager rigtig mange billeder og har en blog, hvor der er billeder på.
    Jeg har valgt følgende:


    Kabinet: Fractal Design Define R5 - 868 kr.
    Bundkort: MSI B150A Gaming Pro - 809 kr.
    CPU: Intel i5 6600K - 1949 kr.
    RAM: HyperX Fury DDR4 16GB - 714 kr.
    GFX: MSI GeForce GTX 1060 Gaming 6GB - 2530 kr.
    PSU: Corsair CX550M - 523 kr.
    HDD: Seagate Barracuda 1TB - 400 kr.
    SSD: Cruxial MX300 275GB - 551 kr.
    CPU køler: Cooler Master Hyper 212 LED - 280 kr.


    Tingene er fundet på Computersalg.dk til en samlet pris på 8624 kr.
    Har fulgt en lille smule med på det sidste, så satser lidt på at det er korrekt sammensat.


    Havde dog også set på et Gigabyte G1 Gaming Geforce 1060 6GB (til 2249 kr) eller et EVGA Geforce GTX1060 (til 2180 kr)
    , men vil gerne køre et rødt/sort tema, deraf valget af MSI.


    Jeg
    skal have købt Windows 10, men det skal gerne være en kode, som jeg kan
    bruge flere gange, hvis jeg formatere den og der havde jeg tænkt på
    købe Windows 10 på en flash, men ved ikke om det er det rigtige? :)


    Vil helst gerne købe det hele samme sted, så kan jeg få tingene samtidigt.

  • Det er et fint build du har sammensat der til formålet.


    Du kunne eventuelt kigge på en Pure Rock Slim køler fra be quiet! som yder meget ala. EVO'en, men er lidt billigere (og langt nyere). Windows licenser er en svær størrelse. Du kan købe en OEM licens der er låst til dit bundkort (kan typisk fåes for en 2-300 kroner på mange hjemmesider), eller en retail licens som koster nærmere en tusse, men kan flyttes imellem maskiner.


    Fælles for begge er at de "bare" er en nøglekode. Du kan selv hente installationen helt frit og lovligt og brænde det på en DVD, eller lægge det på et USB stik med det officielle Media Creation Tool program. :)

    Cyberduck
    | Lian Li PC-O11DXL | ASRock PG Velocita B550 | Ryzen 5600X | 4x8GB TridentZ Royal RGB @3600 Mhz | RTX 3080 | Seasonic Platinum 750W | 4T NVME, 1TB NVME | 6TB WD RED HDD | Vandkøling fra EK |

  • En enkelt kommentar:
    Du har valgt en K-processor - hvilket muliggør overclocking.
    Jeg mener ikke at du kan overclocke på B150 chipset - der skal du vist op i Z170.


    Så enten skal du ofre lidt mere på et Z170 mb - ellers vil jeg tro, at du kan spare lidt ved at nøjes med en låst cpu (ikke K-model).

  • Men base og boost clock er højere på K modellerne, så der er forskel :) Men jeg er enig i, at man nok bør nøjes med en "ikke-K" model sammen med et B150 bundkort.
    Kig evt. på AsRock Z170 bundkort, de er fine til prisen, der er f.eks. Pro4 og Pro4S, hvor af jeg har samlet en budget computer til en skolekammerat. Det er sgu et fint lille bundkort til prisen.

  • Quote

    Men base og boost clock er højere på K modellerne, så der er forskel :) Men jeg er enig i, at man nok bør nøjes med en "ikke-K" model sammen med et B150 bundkort.
    Kig
    evt. på AsRock Z170 bundkort, de er fine til prisen, der er f.eks. Pro4
    og Pro4S, hvor af jeg har samlet en budget computer til en
    skolekammerat. Det er sgu et fint lille bundkort til prisen.

    Jeg har valgt et Intel i5 6500 i stedet for.
    Jeg
    vil allerhelst gerne køre et sort/rødt tema og der passer det bundkort
    du havde fundet ikke rigtigt. MSI har netop rigtig mange sort/røde
    bundkort.


    Jeg har dog kigget lidt på disse to
    MSI Z170A TOMAHAWK <- link

    Asrock Fatal1ty Z170 GAMING K4 <- link




    tjek clock speeds på de forskellige 1060'ere. Såvidt jeg husker har EVGA højer base clock og boost og hvis det så er billigere, er der vist ikke nogen grund til at købe MSI...

    Ville også gerne vælge EVGA Geforce GTX 1060 6GB, men synes bare ikke at det passer i et sort/rødt build. :/ Så skal jeg gå på kompromis med farvet tema eller antallet af GB i GFX. Tilgengæld sparer jeg 400-500 kr.

  • Har aldrig fattet folk der prøver at overtale nogen til ikke at købe K modeller. Brugtprisen får altså trods alt et nyk opad ned af vejen - og et bundkort med OC mulighed er markant billigere end en ny processor senere.


    Men self. skal man da købe et OC kompatibelt chipset til en gamer PC. :)

    Cyberduck
    | Lian Li PC-O11DXL | ASRock PG Velocita B550 | Ryzen 5600X | 4x8GB TridentZ Royal RGB @3600 Mhz | RTX 3080 | Seasonic Platinum 750W | 4T NVME, 1TB NVME | 6TB WD RED HDD | Vandkøling fra EK |

  • Jeg
    skal have købt Windows 10, men det skal gerne være en kode, som jeg kan
    bruge flere gange, hvis jeg formatere den og der havde jeg tænkt på
    købe Windows 10 på en flash, men ved ikke om det er det rigtige?

    Du kan uden problemer reinstallere en hvilken som helst win 10 uendeligt mange gange på den samme pc, det er først når du begynder at skifte vigtig hardware ud, som bundkort og måske flere forskellige mindre enheder samtidigt at, MS vil kræve at du skaffer en ny licens, man kan dog undersøge med MS dk via tlf om de vil se igennem fingre med disse opgraderinger, og så vil de på deres side foretage sig det nødvendige, hvorefter du vil opleve at pc'en relativt hurtigt vil fremstå som aktiveret !
    Når du starter på en ny pc vil du kun første gang skulle indtaste koden, når så pc'en første gang kommer på nettet vil OS kode plus hardware konfig kode blive sendt til MS, ved alle reinstallationer skal du så vælge "jeg har ingen kode/nøgle", og når så pc'en kommer på nettet vil pc'ens hardware konfig kode blive fundet på MS's server og efter kort tid vil du kunne se at win 10 er aktiveret !
    Som HerrMansen skriver er der 2 grundlæggende licenstyper
    OEM = knyttet til en enkelt computer med et ret specifikt hw setup, og der er også meget lidt MS support til OEM licenser !
    Retail = brugerens, som er beregnet til brug uafhængigt af hardware, iflg licens betingelserne, dog kun en pc ad gangen, der kan ringes til MS hvis der opstår problemer, der er meget bedre og mere omfattende support fra MS til en retail licens, som også er en del mere kostbar, og efterhånden ret svær at finde !

  • Hej
    Jeps det er en retail, og computersalg har kun denne ene retail win 10 home, som er tæt på usynlig blandt de 27 andre, og selv inde på produktets side står der ikke RETAIL, men det skal søges frem på produkt koden "KW9-00017" !
    Det ser ud til at MS, over det sidste halve år, har trukket muligheden for at købe Retail versioner af windows 10 ned af hylderne !

  • Nu er det jo altså sådan at selv det billigste bundkort fint kan trække et let overclock, det er først problemematisk når man prøver at presse ydereligere volt og rigtig høj frekvens. Så helt sikkert gå efter 6600k da som der bliver nævnt er en forlængelse på levetiden og gensalgs værdien er mindst 200kr højere.

    .-.Samsung CF791
    .-.RX5700XT
    .-.1700x NH-D15
    .-.Asus X370 Prime-Pro
    .-.16Gb RipjawsV
    .-.1050W X-series

    .-.Crucial P1 1Tb, Samsung 850 256Gb, Seagate 1Tb

  • Var det ikke noget med at b150 chipsæt bundkort ikke kan overclocke?


    Man kan BCLK OC med et H110 ell. B150 bundkort, men det kræver, at man flasher BIOS, hvilket ikke er tilrådeligt, da man potentielt kan ødelægge bundkortet.

    Acer Aspire E15 | Pentium 3556, Dual Core 1,7 GHz | 6 GB DDR3 RAM @ 1600 MHz | 128 GB SSD