Hjælp til ny PC

  • Det passer måske ikke så godt med overskriften og min ambition, har dog brug for at blive be- eller afkræftet i mit spørgsmål.


    Jeg har sat mig for at opdatere min pc. Hvilket indebærer nyt bundkort, ny CPU, ny GPU, nye ram, og ny CPU køler. :clap:



    Spørgmålet er: Jeg har en SSD med windows og en 1tb almindelig til lager. Kan jeg forsætte mit arbejde som jeg plejer efter opgraderingen fra de to harddiske (på nær lidt opdateringer af drivere). Eller kræver det at jeg ligger windows ind på ny? :thumbdown:

  • Ja og nej - Måske.


    Hvis dit Windows er en OEM udgave (altså ikke Retail og ofte fra en fysisk kasse), vil du nok opleve at din licensnøgle ikke længere er gyldig. Du kan dog være heldig at få en reset ved at ringe ind til Microsoft og forklare at det ER den samme PC du bruger systemet på.


    Selve systemet BURDE overleve skiftet, da det kan fjerne de gamle bundkortsdrivere og lægge nye ind - Det er dog ikke en garanti (Windows i en nøddeskal ikke?)


    Jeg vil stærkt anbefale at du erhverver dig en ekstern harddisk så du lige kan gemme det vigtigste hvis nu systemet ikke vil starte efter opgraderingen - Så er processen med at formatere og installere Windows forfra meget mere smertefri.

    Cyberduck
    | Lian Li PC-O11DXL | ASRock PG Velocita B550 | Ryzen 5600X | 4x8GB TridentZ Royal RGB @3600 Mhz | RTX 3080 | Seasonic Platinum 750W | 4T NVME, 1TB NVME | 6TB WD RED HDD | Vandkøling fra EK |

  • som herrmansen skrive så er det et ja ja eller nej...


    jeg ville som grund regel altid smide nyt windows på fordi windows kan ikke lide at skifte de store komponenter... det er lidt som kærester og eks kærester :-) det er ok at få en ny men de færreste syntes det er fedt at eks'en bliver hængende


    så fat i en ekstern hdd og smid alt vigtigt der over på :-)

  • Tak for nogle gode svar. Nu synes jeg slet ikke at spørgmålet var så dumt igen.


    Bortset fra at det kommer til at koste mig en tusse i forhold til et SSD M.2 kort... ellers skal jeg bare lave manøvren igen.


    Mens jeg har jer, ved i om det stadig er muligt at købe en Windows 8.1 key og opgradere til 10 eller er den vej lukket nu?

  • well du kan købe win 10 til stortset ingen penge på kinguin.com
    Se den her video
    https://youtu.be/yXTqz3Fd28M



    well hvis du skal ha en m.2 sata på et senere tidspunkt kan du bare clone din nuværende ssd (efter formatering osv) fordi du ikke skifter andet hardware :-)
    så det burde ikke være noget problem at vente med :-)

  • Sikke meget jeg lærer idag. tusind tak!


    vidste slet ikke at clone var en mulighed. :9xo


    Efter at have været lidt på youtube og google, er der så et specielt program som du kan anbefale til det?

  • folk plejer at være ret glade for samsungs , men det kræver at den ene disc er en samsung :)


    men der er med garanti nogle her inde der har bedre styr på det end mig :-9