Nyt hus - nyt netværkssetup.

  • Hej alle,


    Jeg syntes selv jeg har generelt styr på det, men vil gerne have andre tweakers input.


    Et nyt hus skal have netværk på plads og jeg skal have handlet ind til netværket.


    Fra husets bryggers (i den ene ende af huset), er der bygget fiberboks ind, og herfra i mellem skal dette fordeles ud på en række PDS-stik i forskellige rum i huset.


    Huset er relativt langt og godt alle værelser har PDS-stik. I et af rummene i den anden ende af huset, skal jeg have sat en access point eller en repeater op - men det har jeg selv godt styr på. Hvis i kan anbefale en, så må i godt sige til.


    Hvor jeg kan blive i tvivl, er i mellem fiberboksen og PDS-stikkende, hvilket der er 6-7 af. Umiddelbart tænker jeg en router, da jeg ikke kan klare mig med en switch - der skal vel tildeles nogle IP-adresser. Kan jeg klare mig med en switch, hvis jeg bare sætter en router (DHCP) op et andet sted i huset (i et andet værelse i et PDS-stik). Eller skal DHCP-serveren sidde "forrest" i netværket.


    Det er svært at skrive ned på tekst, men håber i forstår det.



    Hvordan vil i foreslå setup?

    "There are 10 kinds of people in this world, those who understand binary, and those who don’t"

  • Hold dig absolut kun til at have en router.


    Sammen med routeren/evt routere selv, vil du have din DHCP server.


    Fra nu af hvergang du vil have en deling køber du en ny switch (har selv været glad for Netgear gs108v3, som også ligger i fin pris)

    Intel I5 2500k | Gigabyte Z68 | 16GB Kingston | Radeon 380 | 1 Samsung EVO850 512MB | Enermax Digifanless 550W
    27" (U2711) DELL | 24" (2408WFP) DELL | Ergotron LX Dual Side-by-Side

    Canon 5DM4 | 16-35mm 2.8L | 24-70mm 2,8L | 85mm 1.2L USM II | 70-200mm 2.8L IS
    Nogle Speedlites | PocketWizards

  • Hej Brain,


    Tak for svar. Jeg havde også tænkt mig at holde mig til én router, men udfordringen er hvor den skal eller må side i netværket. Må den fx gerne sidde "Efter" en swtich?

    "There are 10 kinds of people in this world, those who understand binary, and those who don’t"

  • ja du kan som sådan placerer den overalt i netværket.


    En enhed der tilsluttes netværket vil blot spørge ud og bede om et navn (ip).


    Men det mest normale er dog at placerer den i dit "krydsfelt" så ved indgangen/fordeling (din router)


    /Thomas

    Intel I5 2500k | Gigabyte Z68 | 16GB Kingston | Radeon 380 | 1 Samsung EVO850 512MB | Enermax Digifanless 550W
    27" (U2711) DELL | 24" (2408WFP) DELL | Ergotron LX Dual Side-by-Side

    Canon 5DM4 | 16-35mm 2.8L | 24-70mm 2,8L | 85mm 1.2L USM II | 70-200mm 2.8L IS
    Nogle Speedlites | PocketWizards

  • Det er nu ikke helt rigtigt. Routeren skal stadigvæk sidde imellem switch og modem. Du kan ikke bare smække modemet på switchen, og så routeren på den anden side.


    Det er trods alt Routeren der skal stå for NAT og DHCP. Og det kan den kun gøre når den er øverst i hierarkiet.

    Cyberduck
    | Lian Li PC-O11DXL | ASRock PG Velocita B550 | Ryzen 5600X | 4x8GB TridentZ Royal RGB @3600 Mhz | RTX 3080 | Seasonic Platinum 750W | 4T NVME, 1TB NVME | 6TB WD RED HDD | Vandkøling fra EK |

  • ahh mig der læste for hurtigt.


    Jeg mente at en DHCP server kunne stå hvor man ville..


    Ikke routeren.

    Intel I5 2500k | Gigabyte Z68 | 16GB Kingston | Radeon 380 | 1 Samsung EVO850 512MB | Enermax Digifanless 550W
    27" (U2711) DELL | 24" (2408WFP) DELL | Ergotron LX Dual Side-by-Side

    Canon 5DM4 | 16-35mm 2.8L | 24-70mm 2,8L | 85mm 1.2L USM II | 70-200mm 2.8L IS
    Nogle Speedlites | PocketWizards