Dødsstødet - At bygge videre på de gamle dele.

  • Hej Tweak.dk.


    Jeg har tidligere søgt jeres hjælp til hvad der kunne være galt med min computer, og efter en tur hos Labtech I Herning kan jeg desværre sige at mit bundkort er færdigt. Labtech er absolut ikke sikker på om min CPU også er, men da det er en 4 år gammel computer, er CPUen simpelthen for gammel til bare at flytte alt over I et nyt bundkort.


    Jeg har valgt den svære løsning, simpelthen at prøve og bygge selv med det jeg har, hvilket jeg er HELT grøn på.


    Jeg har tænkt mig at bygge videre af følgende gamle dele (Som jeg ved virker):


    PSU: CoolerMaster Bronze GX 550w
    Grafikkort: MSI GTX 960 Ti TwinFrozr
    Kabinet: CoolerMaster Elite 430
    HDD: Western Digital 500GB 7200 RPM.


    Umiddelbart går tankerne på:


    SSD: Samsung 850 EVO 250 GB - 696 Kr.
    RAM: Kingston HyperX FURY 2x8GB 2133 Mhz - 544 Kr.
    Bundkort: ASUS Z170I PRO GAMING - 1150 Kr.
    CPU: Intel i5-6600K 3.5 Ghz - 1903 Kr.


    I alt 4293,- kr. for det hele.


    Umiddelbart går mine tanker på, om det er fremtids sikret nok, I forhold til eventuelt at opgradere grafikkortet på et senere tidspunkt, men også om det kunne opfylde evt. behov for måske at streame I det lange løb, som jeg ikke har hafmulighed for med min gamle computer.
    Det er primært Dota 2 / Gammel version af WoW der spilles, med en film/twitch.tv/whatever på skærm nr. 2.


    På forhånd tak for hjælpen !
    Mvh.
    tOwelz :rules:

  • Det er et ganske fint setup, og Bundkort, Ram og Processor skal nok holde en go rum tid.
    Alternativt til bundkortet kan du prøve at kigge på MSI´s: Z170I GAMING PRO AC
    https://www.msi.com/Motherboar…PRO-AC.html#hero-overview


    Ca samme pris, og ca samme features, men kan se du har et MSI GFX, og nogen kan godt lide at det hele er samme producent!


    Ved ikke om du bruger stock køleren på din CPU nu, men hvis du køber en anden så tjek lige den kan passe med ram højden, og atden kan være i kabinettet :)


    God fornøjelse med bygge projektet. Det vigtigste er at du passer på ved CPU installationen, der kan hurtigt gå skævt hvis man ikke passer på.


    /Daniel


  • Hej Daniel,
    Tak for den hurtige respons.


    Jeg havde intention om at bruge stock køleren, da jeg ikke tør rode mig ud i alt for meget endnu :)



    Jeg har ærlig talt og kigget på det motherboard du skriver om, og jeg er enig i at det er rart at have det hele fra samme producent - Med det sagt, har jeg dog hørt at MSI's Motherboards ikke er af helt samme kvalitet som ASUS / ASROCK's, hvilket gør jeg denne gang måske ville prøve en ASUS.


    Uden lige at have søgt det store på det endnu, hvad taler for at vælge det bundkort du linker til over det fra ASUS jeg har valgt?


    På forhånd tak.
    Benjamin.

  • Selvom du ikke vil rode dig ud i overclocking, så ville jeg skifte den stock køler ud med en aftermarket køler. Eksempelvist kunne det være en cooler master evo 212, den koster ca. 300,- og er meget lydsvag samt at den holder din CPU en del køligere end stock køleren.


    Resten ser fint ud herfra. :)

  • Selvom du ikke vil rode dig ud i overclocking, så ville jeg skifte den stock køler ud med en aftermarket køler. Eksempelvist kunne det være en cooler master evo 212, den koster ca. 300,- og er meget lydsvag samt at den holder din CPU en del køligere end stock køleren.


    Resten ser fint ud herfra. :)


    Hej Igel,



    Jovist jeg vil ikke rydde mig ud I for meget. Kan man skifte stocken ud på et senere tidspunkt, eller er det absolut must fra starten at sætte en aftermarket køler på? :9xo


    Mvh.
    Benjamin.


  • Du kan til enhver tid skifte køleren ud, intet problematisk i det :)

    CPU i5-6600
    MB Asus H110M-Plus
    GFX Asus GTX770
    RAM Kingston HyperX Fury 16GB
    SSD Samsung 850 EVO 250GB / Samsung 840 EVO 250GB
    PSU EVGA GQ 750
    Dual Boot Windows 10 Pro & macOS Sierra