Ny gamer stationær

  • Hej Tweak.


    Tænkte jeg ville prøve at søge lidt råd/vejledning herinde, efter en ven snakkede godt om jer :)
    Jeg er på udkig efter en ny stationær, budget omkring 9k +-, og jeg skal game på den.
    Som udgangspunkt har jeg kigget på dem her:
    http://topdata.dk/product.asp?product=9965


    http://topdata.dk/product.asp?product=9913


    http://topdata.dk/product.asp?product=10256



    I den sidste ville jeg så opgradere til en Samsung SSD.


    Men ja, skyd løs, er de gode/dårlige køb, andre forslag osv? :)


    Forresten, så vil jeg gerne undgå at skulle samle selv.

  • Vil lige spørge om du gør dig i overclocking (OC)? For det er der ikke nogen af dem der rigtig egner sig til, selvom bundkortene har et "OC skilt" på, så er CPU'en, så vidt jeg kan se, ikke en K model, hvilket besværliggør OC'en.


    Hvilke spil skal du spille på den?

  • Vil lige spørge om du gør dig i overclocking (OC)? For det er der ikke nogen af dem der rigtig egner sig til, selvom bundkortene har et "OC skilt" på, så er CPU'en, så vidt jeg kan se, ikke en K model, hvilket besværliggør OC'en.


    Hvilke spil skal du spille på den?


    For lige at tilføje til dine spørgsmål, hvilken opløsning spiller han i?

    AMD Ryzen 5 5600X / MSI MPG-X570 Gaming Pro Carbon WIFI / Asus GTX 780 DirectCU II / ARCTIC Liquid Freezer II 240 / Sandisk Extreme Pro 480GB / Seagate 500GB 7200RPM / Phanteks Enthoo Luxe / EVGA Supernova G2 850W / SupremeFX / G.Skill RipjawsV DDR4-3200 C14 - 16GB

  • #2 Har aldrig rørt OC, så havde ikke umiddelbart nogle planer om det.
    Af spil vil der blive spillet CS:GO, BF3+4, D3 RoS og lidt andet, men primært de nævnte.


    #3 Se nu er vi ude ovre min forstand, jeg har en 5 år gammel Samsung BX2350 skærm lige pt., så hvad den kan klare.
    Derudover er det min plan at købe en skærm i løbet af de næste 2 måneder, der måske kan klare lidt højere opløsning?

  • Sidst eller førstnævnte er ret identiske og hvad du vælger af de to er næsten hip som hap.


    Du skal være opmærksom på, at du i begge modeller nok kommer til at skulle installere en harddisk. Jeg ville smide en 1TB harddisk i den første, og som du selv nævner, en SSD i den sidste. Så begge computere skal opgraderes en smule.


    Forskellen er primært bundkort og processor. Hvis du ikke gør dig i overclocking, så er det ikke nødvendigt med et z97-p bundkort.


    En anden lille forskel er hastigheden på rammene. Den ene computer arbejder med 2400mhz ram, og den anden med 1866mhz. Til almindelig gaming, kommer du nok ikke til at kunne mærke forskel på det ene frem for det andet, så 1866mhz er rigelig power. Tror vi skal et par år længere frem i udviklingen før du kommer til at mærke en forskel.


    For lige at opsummere:
    http://topdata.dk/product.asp?product=10256

    • skal opgraderes med SSD
    • har langsommere ram (kommer ikke til at betyde noget)
    • egner sig ikke til overclocking
    • den billigste af de to computere


    http://topdata.dk/product.asp?product=9965


    • skal opgraderes med en lagerdisk
    • har bundkort der egner sig til overclocking
    • cpu skal opgraderes for at egne sig til overclocking
    • har hurtigere ram, hvilket kan have betydning i det lange løb


    Det fornuftige valg ville være den første og billigste. Jeg synes ikke du får nogen nævneværdig ekstra ydelse ud af den lidt dyrere løsning, da grafikkortet er det samme på de to computere.

  • #5 Så nummer 2 er helt ude af billedet eller hvordan, den kan ikke svare sig?
    Vil skulle opgradere til SSD i begge de to andre. Så vidt jeg ved, skal jeg gå efter Samsungs SSD, ikke?


    En anden ting er kabinettet, har hørt meget godt om Fractal's kabinetter, og synes umiddelbart de er noget pænere, end det standard der følger med.
    Derudover skulle de jo også hjælpe til at holde lyden lidt nede - nogen forslag/tanker omkring dette? :)


    EDIT: Omkring en lager HDD, så må det blive en gang i næste måned, eller noget i den stil, hvis jeg har behov for det. Vil opgradere til 256GB SSD, så det burde være nok i første omgang :)

  • Hvad du vælger er jo op til dig selv. Jeg har bare givet dig mit syn på tingene ;)
    Altså Samsungs evo 850 serie er vist ok. Crucials MX100 serie er også ok, eller SSDNOW v300 fra Kingston.


    Valget af kabinet har i dit tilfælde kun en ren optisk betydning, så vælg det du synes er pænest, men det er nok en god idé at have nogle USB indgange foran. Ting som godt airflow og plads til ekstra blæsere har mest betydning når du overclocker din hardware, hvilket gør at den bliver varmere, eller hvis din computer står et virkelig varmt sted til dagligt. Lydmæssigt ved jeg ikke om der er forskel, og der skal du nok vente på andre inputs.

  • #7 Selvfølgelig - og mange tak for det so far! :)
    Ud fra forskellige tests på nettet ligner det, at Samsungs SSD er noget hurtigere, så det bliver den.


    Er der evt. andre der vil byde ind med deres mening omkring Fractal's kabinetter, og om det kan svare sig, rent lydmæssigt? :)

  • Både jeg og min roomi har et Fractal Define R4( hans i hvidt, mit i sort), som vi begge er meget glade for i foråret samlede jeg en pc til min nevø i et Define S, som imo var endnu mere lækkert

  • Hvad for en er med R5 kabinet hos topdata? :)


    Du kan tilføje et r5 ved stort set alle deres computer.

    AMD Ryzen 5 5600X / MSI MPG-X570 Gaming Pro Carbon WIFI / Asus GTX 780 DirectCU II / ARCTIC Liquid Freezer II 240 / Sandisk Extreme Pro 480GB / Seagate 500GB 7200RPM / Phanteks Enthoo Luxe / EVGA Supernova G2 850W / SupremeFX / G.Skill RipjawsV DDR4-3200 C14 - 16GB