Fan Control: Fractal Design R5 vs. Asus Z97 Pro Motherboard

  • Hej


    Er der nogen som kan fortælle mig, om det er bedst at lade ens Motherboard (ASUS Z97 Pro) eller Fractal Design R5 fan controller styrer ens kabinet blæsere?


    CPU blæser: Noctua NH-D15
    CPU: Intel Core I7 4790K


    Jeg går efter at computeren bliver så stille som det er muligt, når jeg skal sidde og arbejde ved den, de dage jeg har hjemmearbejdsdage.
    Her er arbejdsopgaverne alt fra rapportskrivning til kørsel af tunge Matlab script.


    Når jeg spiller, så er det med heatset, så der er støj ikke et problem.

    Hardware: Intel Core i7 4790K 4Ghz Haswell REFRESH, Asus Z97-PRO, Kingston HyperX FURY White Series 16 GB (1866 MHz), Asus R9 390, Samsung 840 EVO 250GB SSD, 2 TB WD Green HD, Noctua NH-D15, 2x140mm, PSU (500 W, Platin): Superflower SF-500P14FG, Fractal Design R5, Windows 10 Pro.

  • Det er op til dig selv :)


    Jeg mener kun Define R5's indbyggede controller kan klare 3 blæsere? I dit Asus bundkort, kan du i bios lave kølings-profiler. Dvs. at du selv kan bestemme hastigheden på blæserne afhængigt af temperaturen.


    Jeg har valgt at sætte 3 af min blæsere på blæserstyringen, så jeg selv kan styre dem og sætte dem på max ved fx. gaming eller andre energikrævendeprocessor. Mine resterende 3 blæsere og cpu køler, bliver styret via bundkortet. Her har jeg lavet profiler således de får 3V(er det laveste min blæsere kan køre på) når maskinen er under 30 grader, og stille og rolig stiger volten til dem i takt med at temperaturen stiger. Ved 50 grader køre mine blæsere på max. Det er helt op til dig selv at indstille det. Ved alm. brug er min computer helt stille, går jeg ind i et spil så begynder de stille og roligt at blæse mere. Ved 3V "larmer" mine blæsere så lidt, at det eneste man kan høre er min gfx køler.

    Intel i5-4690K @ 4,7ghz
    Coolmaster EVO212
    ASUS Z97-A
    Crucial Ballistix Sport 2x4GB
    Crucial MX100 240GB SSD
    Gigabyte 970 G1 4GB
    Fractal Design Arc Midi R2

  • Jeg har et R4, og bruger fan controlleren til at styre mine 3 x Corsair AF140 blæsere. Ved at køre dem 5v får jeg ganske fint airflow, og de er utrolig støjsvage. Det er en perfekt løsning synes jeg, da jeg hader støj fra PC'en.

  • Jeg står og er igang med at kigge på dele til et nyt build og overvejer Fractal Design Define r5, Asus z97-Pro og Noctua NH-D15, men jeg har været i tvivl om det hele kan være der og om det er et godt valg også faldt jeg over den her tråd, kan du komme med en melding og eventuelt et par billeder, så ville jeg blive virkelig glad! :)

  • Hej Rasmus


    Der er slet ingen problemer med at få det hele til at være der.


    For yderligere information kan jeg fortælle, at Jeg valgte at sætte mine kabinet blæsere på Kabinettet fan controller, og hele systemet er mega lysløst.


    Så jeg har absolut ikke fortrudt mit valg af R5 + Noctua NH-15.


    Mit Gratikkort er et "gammelt" MSI 660
    http://www.msi.com/product/vga…2GD5OC.html#hero-overview


    Eneste problem der kan være, er hvis du har en PSU med korte kabler, så kan du have problemer at føre alle kabler om bag pladen, hvor du har monteret bundkortet. Jeg har følgende PSU:


    http://www.corsair.com/it-it/r…ld-certified-power-supply


    men den kan ikke anbefales.

    Hardware: Intel Core i7 4790K 4Ghz Haswell REFRESH, Asus Z97-PRO, Kingston HyperX FURY White Series 16 GB (1866 MHz), Asus R9 390, Samsung 840 EVO 250GB SSD, 2 TB WD Green HD, Noctua NH-D15, 2x140mm, PSU (500 W, Platin): Superflower SF-500P14FG, Fractal Design R5, Windows 10 Pro.