Hjælp til køb af computer fra Føniks

  • Hej alle sammen!


    Jeg søger noget hjælp til et computer setup, af min nye computer. Jeg har ingen planer om at samle selv, og Føniks virker til at være den bedste forretning til konfigurerbare computere.


    Dette er hvad jeg er kommet frem til indtil videre:
    https://www.fcomputer.dk/?show…_show&systemlinkid=133934


    1. Jeg diskutere stadig med mig selv, om det er værd at købe en GTX980 istedet for, så hvad er jeres mening om det?


    2. Hvad er jeres mening om det kabinet jeg har valgt, er det stort nok til alle store grafikkort og ligne, som jeg kunne finde på at tilføje engang i fremtiden ?


    3. Er det en stor nok strømforsyning?


    4. kan dette setup med den CPU køler jeg har valgt, samt kabinet køre køligt nok til lidt overclocking i fremtiden?


    5. er det bundkort jeg har valgt godt?



    6. 2sec inden jeg oprettede denne tråd fik jeg lige af vide at jeg alligevel ikke kan OC med den CPU jeg har valgt. Så hvis jeg vælger netop den cpu, giver det så overhovedet mening at jeg har valgt en CPU køler?

  • 850 watt er langt overkill medmindre du skal køre med 3x GTX 970 kort og vælg en anden PSU Corsair RM er ikke noget særligt og du kan få langt bedre


    Edit: hvad fanden er det for et lorte udvalg af PSU´ere de har! de har jo ingenting.

  • #1 Find et andet sted at købe den. Det er der flere grunde til.


    1) Udvalget af PSU'er meget ringe, og der findes langt bedre til samme eller mindre penge.


    2) Du har ikke mulighed for at vælge gamer-cpu'en over dem alle, nemlig en i5 4690k, der kan overclockes.


    Og nej, det kan ikke betale sig at købe et Gtx 980, da det koster ca. 30% mere, men yder kun ca. 10% mere.


    Ydermere har du i et gamer setup ikke brug for 16 Gb RAM. Men skal du lege med videoredigering mv. , så kan du få brug for 16 Gb RAM.


    Og hvad skal du med et DVD-Drev i år 2014? :S


    Kig hellere hos http://www.mm-vision.dk eller http://www.topdata.dk

    Acer Aspire E15 | Pentium 3556, Dual Core 1,7 GHz | 6 GB DDR3 RAM @ 1600 MHz | 128 GB SSD

  • Tusind tak for alle de gode svar!


    Jeg har nu set på denne computer efter jeres anbefalinger:


    https://www.mm-vision.dk/kraftig-monster-plus-til-gaming



    Og valgt de følgende opgraderinger til den:



    250GB SSD -> 500GB SSD Samsung 840 EVO (Solid State Disk) 849,-
    - Da jeg gerne vil have alle mine spil på en SSD.


    1TB Seagate Barracuda (7200rpm, 6GB/s) monteret som ekstra disk Læs mere 499,-
    - da jeg gerne vil ha plads til alle film og billeder osv.


    S-Series -> Vision X-Series miditower med ekstra køling og støjdæmpning 199,-
    - jeg aner intet om deres kabinetter, og kan heller ikke finde noget på nettet. Jeg er egentlig også ligeglad med om det støjer eller ej, den eneste grund til at jeg vil opgradere den, er fordig der står "ekstra køling".


    Silent CPU upgrade (CoolerMaster Hyper 212 EVO monteret) 269,-
    - når nu jeg har den K model, så skal jeg vel også ha en CPU køler?


    Den samlede pris bliver nu 10810 DKK.


    Flere spørgsmål:


    1. Jeg laver faktisk noget billedredigering engang imellem, men dog mere som en hobby. Jeg har ydermere også planer om at købe noget tegneprogram engang i fremtiden... er i sikker på de 8GB ram er nok så?


    2. Jeg aner virkelig intet om deres kabinet, er de noget værd, og giver det mening at opgradere den til deres "Vision X-Series miditower", når jeg er ligeglad med støj?
    - og er køler den lige så godt som den CM N600 jeg havde valgt fra Føniks?


    3. er den CPU køler jeg har valgt nok til at jeg kan OC den?


    4. er dette så en god strømforsyning?


  • Hvor meget hukommelse du får brug for er meget svært at vurdere, da det kommer an på præcist hvad du arbejder med. Men man kan i hvert fald sige at det er nemt at opgradere senere, hvis de 8GB viser sig ikke at være nok.


    Kender heller ikke deres kabinetter så godt. Det er en ulempe ved MM-Vision, at de køber OEM-kabinetter og sælger under eget navn.


    Køleren er passende til overclocking.


    Strømforsyningen er faktisk lidt lavere kvalitet end Corsair RM. Problemet med Corsair RM er at det er discountvare der bliver reklameret for og solgt som luksusvare.


    Edit: Fandt en anmeldelse af et lidt ældre system med det pågældende kabinet. Det er et forholdsvis forældet design. Strømforsyning i toppen, ingen hjælp til kabelføring (anmeldelsen siger at kabelføringen er "klaret ganske fint", men der ligger jo en kæmpe kabelbæ hen over hukommelsen), ikke malet indvendig, tilsyneladende ret gammeldags harddiskbur, og I/O-covers ser umiddelbart ud til at være typen der skal knækkes af og ikke kan genbruges.

  • Hmm, jeg har pludselig meget svært ved at vælge om det skal være den fra Føniks eller MM-vision...

  • Da jeg ikke lige er helt vild med at MM-vision kun lavede computere med et dårligt kabinet, og bruger dårlig strømforsyning, så prøvede jeg at kigge på Topdata.


    Jeg fandt hurtigt denne computer:
    http://topdata.dk/product.asp?product=9913



    Og efter jeg har lavet om på det meste, bla taget CM scout 2 ADV som kabinet, og opgraderet CPUen til deres I5 K model.


    Det eneste jeg er i tvivl om er deres strømforsyning(hvilket virker til at være et gennemkørende tema...), de har kun cooler masters GM serie, hvor jeg har valgt G750M modellen(bare for at være fremtidssikret).


    Men jeg har hørt utrolig meget dårligt om alle CM strømforsyninger... men jeg føler samtidig også jeg er ved at løbe tør for muligheder.


    Er der nogen der kan hjælpe mig med hvad i kloge hoveder ville gøre i min situation?
    - og det er desvære stadig ikke en mulighed at jeg selv samler den.

  • Jeg har lige set at de også her en "xfx pro series", den er godt nok på 850W hvilket jeg udemærket godt ved er overkill. Men måske er det de ekstra 200kr værd, da kvaliteten skulle være betydelig bedre end den anden... og så er jeg ihvertfald også 100% sikret på fremtiden ^^


    Men i første omgang, syntes i så den er de ekstra 200kr værd, bare for at få en strømforsyning i lidt bedre kvalitet?

  • Det er var i gamle dage Cooler Master have skod PSU´ere men de fleste af dem er alle sammen blevet fjernet fra markedet, der er kun nogle få butikker der har de gamle skod PSU´ere på lager.


    Det meste af det du kan købe fra Cooler Master i dag er af udemærket kvalitet eller bedre, så det er en gamle myte at alt fra Cooler Master er noget lort.
    Det er heller ikke Cooler Master der laver dem de har aldrig lavet en eneste PSU det er OEM´ere i Asien der gør det.


    Cooler Master V og VS serien er noget af det bedste du kan købe i deres prisklasse så hvis der er nogle der har fortalt dig Cooler Master V og VS er skod så er det en og anden tosse der ikke ved noget om hvad han snakker om.

  • Cooler Master har stadig masser af dårlige strømforsyninger. Deres GM-serie er sådan lidt på grænsen, eksempelvis er Cooler Master G550M baseret på en solid CWT-platform men med meget dårlige kondensatorer.


    Cooler Master V og VS er slet ikke sammenlignelige med de billigere modeller.

  • Men når de så kun har GM serien(600W, 650W og 750W) eller XFX Pro Series 850W, hvilken ville i så vælge?
    - og prisforskellen er som sagt ikke så stor, så det er nu ikke så meget det det handler om.

  • Det kan jeg desvære ikke svare på, det eneste der står er "ændre 600W > 850W (80+) XFX PRO SERIES"


    Men du kan selv se på dette link:
    http://topdata.dk/product-config.asp?id=9914



    Nederst står der "EVT. STØRRE STRØMFORSYNING", hvor man så kan se hvad man kan vælge imellem.


    Jeg har også hørt noget med at det ikke er godt at bruge en strømforsyning der er alt for stor til ens system. Fx i denne video:
    https://www.youtube.com/watch?v=lqThn3C-zg4



    Men er det kun mht at den måske bruger lidt mere strøm(og hvor meget mere er det?) end hvad den burde, eller påvirker det også ydeevne på den?

  • Det der sker når du vælger en PSU der er for stor er den spilder mere størm når den converter fra væg strøm til 12v/5v/3,3v strøm den vil ikke bruge mere det er ikke sådan der virker


    Så mere strøm går tabt når den bliver trukket ud af væggen ja men det gør tabt ud til ingenting så det er strøm du betaler for men så bare bliver til varme.


    Svært og forklare fordi du bruge mere strøm men det er ikke strøm der bliver brugt til noget det bliver bare lavet til varme.


    Anyway XFX Pro serie bliver brugt både på deres Seasonic S12IIB rebrands og deres Seasonic M12II rebrands så det er svært og sige hvad det er for en af dem de taler om.

  • Så det er egentlig ikke noget jeg overhovedet burde tænke på?


    Og tusind tak for alt jeres hjælp, det har virkelig gjort det hele nemmere for mig, og i har sparet mig en masse penge samtidig ^^


    Men jeg har nu skrevet direkte til topdata mht den strømforsyning, så må vi se hvad de siger :)

  • Jeg plejer at anbefale Komplett, fordi de har større/bedre udvalg når man sammensætter deres færdigbyggede systemer. Men de er ofte lige en tand dyrere.


    Deres service er derimod også i top vil jeg sige. Har efterhånden haft en del RMA hos dem uden problemer. :)

    Cyberduck
    | Lian Li PC-O11DXL | ASRock PG Velocita B550 | Ryzen 5600X | 4x8GB TridentZ Royal RGB @3600 Mhz | RTX 3080 | Seasonic Platinum 750W | 4T NVME, 1TB NVME | 6TB WD RED HDD | Vandkøling fra EK |