"Gaming på budget" 7.5K - Nogle forslag?

  • Hej!


    Jeg har endelig besluttet mig for at droppe bærbar-racet, og har overtalt min kæreste til at "implementere" en stationær computer i soveværelset.
    Mit budget er ca. på "sølle" 7.5K (SU-modtager budget), og jeg har gjort mig en del overvejelser om hver enkelt del.
    Vil I være venlige at kommentere på mine valg, inden jeg sender bestillinger ud til diverse sites? Tusind tak! :-)



    Jeg har absolut ingen intention om OC, og kabinettet får jeg gratis af min bror :-)


    Kabinet Corsair Carbide 300R 0 kr


    PSU XFX Core Pro 550W 419 kr


    Processor i5-4690 1475 kr


    Motherboard ??? 1000 kr


    GPU MSI GTX 970 2839 kr


    RAM G.Skill SNIPER 619 kr
    2x4 GB 2133 CL9


    SSD MX100 256 gb 768 kr


    Netkort TP-LINK TL-WDN4800 263 kr


    CD drev ??? 0 kr


    Total 7383 kr


    Jeg er p.t. ikke overbevist om hvorvidt jeg vil have et CD drev endnu, OG jeg har absolut ingen anelse om hvilket motherboard - kun at det skal være med Z97 chipset. Kan I også hjælpe med det?


    Kh Greven

  • Der er indbygget netkort i mere eller mindre alle bundkort i dag medmindre du skal til og køre trådløst har du ikke brug for et netkort.


    Du har heller ikke brug for en 550 watt når det bare er et GTX 970 en 450 watt er mere end nok til det system der, mit forslg ville være og tage en Cooler Master V450S i stedet for da den er bedre.

  • @shilka - Jeg bliver nød til at bruge trådløst internet, da der skal bores gevaldigt mange huller igennem betonvægge. :-) Ok, tak!


    @Sakkura - Godt spørgsmål, og jeg ved det ikke helt.. Men jeg vil gerne have muligheden for fremtidssikring. Kan man ikke OC RAM via bios, uden som sådan at få brug for mere køling?

  • Godt spørgsmål, og jeg ved det ikke helt.. Men jeg vil gerne have muligheden for fremtidssikring. Kan man ikke OC RAM via bios, uden som sådan at få brug for mere køling?


    Problemet er bare, at det giver dig intet undtagen i bench.
    Du skal have en K model CPU, så begynder det at give mening.


    Mvh
    Sam

    AMD 2600X Ryzen, MSI X470 gaming plus, 16GB G.Skill 24ooMhz DDR4 ram, Noctua NH-U12S, Sapphire RX Vega 56 Pulse ,Crucial MX100 512GB SSD(OS), Crucial MX500 2TB SSD,2 WD 1.5TB Black Caviar, 4TB WD Red HD, Thermaltake thoughpower DPS G 1050 wattPSU,Lian-LI PC-011 Dynamic white, Iiyama 27" IPS skærm. Logitech Z213 højtalersæt, Win 10 pro 64 bit.


  • Problemet er bare, at det giver dig intet undtagen i bench.
    Du skal have en K model CPU, så begynder det at give mening.


    Mvh
    Sam

    Ah, okay. Jeg er helt, helt ny på området.
    Vil de RAM så kunne give et boost, hvis jeg vælger fx i5-4690k, og er det ellers kun 1600 MHz jeg skal bruge?


    Mvh

  • Hvorfor insistere på et Z97-bundkort hvis du ikke skal overclocke? Den hurtige RAM får du heller ikke meget ud af, især hvis du ikke overclocker.

    Well det er ikke lige alle der har en 1150 pre-refresh liggende til at flashe. Jeg ved godt at nyere bundkort burde have nyere BIOS men egentlig synes jeg det, desværre, giver god mening at købe Z97.


    Ellers må man jo købe sig en 4670.

  • Det er nok mest ideen om at jeg kan opgradere senere der får mig til at vælge et Z97, og så vidt jeg kan læse mig til, så er H97 ikke pengene værd.
    Jeg har kigget på et par forskellige motherboards til ca. 1000 kr. fra ASUS (især Z97-A og Sabertooth Mark 2), men jeg kan ikke rigtigt finde rundt i motherboard-junglen. Nogle inputs?

  • Well det er ikke lige alle der har en 1150 pre-refresh liggende til at flashe. Jeg ved godt at nyere bundkort burde have nyere BIOS men egentlig synes jeg det, desværre, giver god mening at købe Z97.


    Ellers må man jo købe sig en 4670.


    H97 kræver ikke BIOS-opdatering, så der er ingen grund til at vælge Z97 på den konto.


    Det er nok mest ideen om at jeg kan opgradere senere der får mig til at vælge et Z97, og så vidt jeg kan læse mig til, så er H97 ikke pengene værd.
    Jeg har kigget på et par forskellige motherboards til ca. 1000 kr. fra ASUS (især Z97-A og Sabertooth Mark 2), men jeg kan ikke rigtigt finde rundt i motherboard-junglen. Nogle inputs?


    Hvad er det du vil kunne opgradere senere?

  • Jeg har en idé om at opgradere processoren i fremtiden, da mit budget holder mig fra i7 p.t. Men, der går nok mindst et år..
    Så hvis du har en kanon idé til et rigtig godt motherboard til en sammenlignelig pris så bliver jeg glad! :-)


    Jeg tænkte bare at "nyt er bedre", med hensyn til BIOS, lydchip, fremstillingen og især connectivity. MEN jeg er helt ny på det område.

  • En Core i7 fungerer lige godt uanset om bundkortet er Z97, H97, eller (med forbehold for BIOS-opdatering) de ældre Z87, H87, B85 og H81. Det eneste der gør noget i forhold til CPUen er at man i teorien skal have Z97 eller Z87 for at overclocke. Den forhindring har flere af bundkortproducenterne omgået, så man f.eks. godt kan overclocke med mange H81-bundkort, men for at få et bundkort der har solid strømstyring til overclocking af en Core i7 eller i5 skal man nok alligevel op i et Z97- eller Z87-bundkort.


    Z97 og H97 er lige nye, de hører til 9-serien AKA Wildcat Point. Z87, H87, B85 og H81 er det ældre Lynx Point, 8-serien.


    Mht. BIOS, lydchip og kvalitet kommer det an på bundkortet, ikke chipsættet; man kan godt lave et discount-bundkort og smide Z97 i, eller luksus med H97. Chipsættet kan have betydning for hvilke porte der understøttes nativt (bundkortene kan stadig tilføje mere med sekundære controllere), men der er stort set ingen forskel mellem H97 og Z97.


    De primære to forskelle mellem H97 og Z97 er at Z97 understøtter CPU-overclocking (understøttes som sagt uofficielt også på mange H97-bundkort) og kan opdele PCIe-banerne fra CPUen så man kan få SLI/Crossfire med x8/x8. H97 understøtter kun Crossfire med x8/x4, med mindre de putter en dyr PLX-chip på bundkortet - og så ryger besparelsen ved H97 fuldstændig.

  • Okay, tak for den gennemgang. TBH, vil jeg nok gerne have muligheden for SLI engang i fremtiden (ved godt at PSU så også skal opgraderes senere), så jeg hælder mest til Z97. Jeg vil gerne have mest for pengene. :-)

  • Hvis du alligevel regner med at opgraderer senere, og mest skal benytte maskinen til gaming, ville jeg spare pengene på CPU'en nu.


    Den lille Pentium G3258K er den rigtige chip til budget gamer rig. Men det kræver at du ikke har noget imod at OC. Det er nemt at ramme 4.3-4.4 uden at sætte sig for meget ind i det, samt på stock cooler. http://compare.eu/intel-pentiu…x80646g3258-a1119927.html


    Så kan du smide en større GPU i, med de penge du sparer. 780ti er rigtig billig lige nu, da de nye 900 kort lige er kommet. http://compare.eu/?cat=gra16_512&xf=1439_GTX+780+Ti#xf_top


    Hvis du kigger på compare.eu kan du spare lidt penge nu, men får mere besvær i form af RMA. Jeg har selv handlet lidt i Tyskland, der er forskal på hvem der sender til DK, men Mindfactory og Caseking gør. Tror også hardwareversand gør.


    Mht RAM, ville jeg også spare pengene der, de giver meget lidt extra performance, sammenlignet med en gpu. Hvis du mener at du skal have computeren i længere tid, så er sabertoothen et godt valg, da de er designet til at holde.


    /RedGreenGeek