Det gamle spørgsmål, i7-4790K eller i5-4690K

  • Jeg er ved at sætte et gaming rig sammen.


    Jeg er i en lykkelig situtation hvor jeg har tingene betalt for mig, så selvom jeg gør hvad jeg kan for at holde systemprisen lidt nede (Man kan jo altid gå totalt bananas) så har jeg kunnet tage mig lidt friheder med nogle af tingene.


    Mit store spørgsmål er hvorvidt jeg kan komme til at mærke en brugbar forskel på en core i7 4790K i forhold til en core i5 4690K processor.


    Resten af systemet består af:
    Mobo: MSI Z97 Gaming 3
    GPU: MSI GTX 970 Gaming
    SSD: Samsung EVO 840 250Gb
    CPU Køler: Phanteks PH-TC12DX


    Jeg startede ud med at gå efter i7 grundet den højere base clock, og multithreading (en lille smule fremtidssikring). Jeg arbejder med et budget lige under de 10.000 med alt, så jeg har blandt andet gået efter at genbruge min gamle Mekaniske HDD, til data.


    Systemet kommer hovedsageligt til at blive brugt til gaming, med en bette smule grafisk arbejde (Men ikke nok til at en lille forbredring på det punkt kan godtgøre 700kr.)


    Hvad mener i, hvilken passer bedst? De ekstra penge kunne hurtigt gå til en ny HDD, da min gamle er ved at være en gammel sag.

  • Jeg har selv en 4690K, og med den rigtige køler kan den let OC til 5GHZ. Så snup du sådan én og spar de penge. :)

    Kabinet: Corsair Graphite 230T Orange
    Mobo: Asus ROG z370 Gamiing-H
    CPU: Intel I5-8600k @ 5ghz
    PSU: Cooler Master G650M
    GPU: Manli GeForce® GTX 1080 Ti Gallardo

  • Tænkte nok at det var den vej vi skulle.


    Hvis man går ud fra at det bliver holdt stock, vil der så være en mærkbar forskel mellem de 2 cpu'er i spil?
    Hvis det er få FPS, så er det jo bragende ligegyldigt, men hvis vi snakker en hel del så er det værd at overveje.


    Jeg har absolut ingen erfaring med Overclock, men det var mit håb at prøve det for første gang med dette system, på både CPU og GPU (da jeg har hørt at man skulle kunne få en del ud af den)


    Dog vil jeg næppe gå specielt langt med OC, for ikke at smadre systemet, men når vi nu er ved emnet, har i en Idé om hvad et realistisk mål ville være med en Phanteks PH-TC12DX køler?

  • Altså, hvis du ikke har tænkt dig at OC, så er der ingen grund til at købe en K model. Men OC er meget let med sådan en CPU. Jeg mærkede ikke den store forskel fra stock til OC. Men kører måske heller ikke de mest CPU-krævende spil.
    Som udgangspunkt så anbefaler jeg altid et hurtigt grafikkort fremfor en mega hurtig CPU når det gælder spil.


    Men hvis du synes du vil lege lidt med noget OC, så anbefaler jeg afgjort du tager den i5 cpu, da den er let at håndtere, og et OC på 5 ghz, er ikke nødvendigt, du kan "nøjes" med meget mindre uden du ærker forskel. :)

    Kabinet: Corsair Graphite 230T Orange
    Mobo: Asus ROG z370 Gamiing-H
    CPU: Intel I5-8600k @ 5ghz
    PSU: Cooler Master G650M
    GPU: Manli GeForce® GTX 1080 Ti Gallardo

  • Jeg ville foreslå en Crucial MX100 i stedet for Samsung 840 Evo. Lidt bedre køb pt.


    Køleren er okay, men for ~130 kroner mere kan du få en Noctua NH-D14 så du kan overclocke helt til grænsen og stadig have et stille system. Eller for en halvtredser ekstra en Noctua NH-U12S som bare er mere stille.


    Core i7-4790K har lidt højere stock clocks end Core i5-4690K, så hvis du ikke overclocker vil den give 5-10% højere FPS i de fleste spil, og noget mere i de få spil der kan udnytte mere end 4 tråde. Hvis du overclocker vil du umiddelbart ramme ca. samme clocks med de to CPUer, og så er den forskel væk. Så er det kun i nogle få spil at 4790K vil være hurtigere.

  • Desværre blev køleren et større problem end forventet.


    Købte et Corsair Carbide Spec-03 kabinet, og der er lige akkurat ikke nok friplads til de to foreslåede kølere.


    Til gengæld passede phanteks køleren perfekt, og skulle ud fra de tests jeg har fundet, kunne hamle ganske godt med :)


    Jeg vil gerne lege lidt med OC, så det bliver nok i5 4690K i stedet.


    Tvivler på at jeg kommer til at mærke den største forskel, ud fra de beskrivelser jeg har fået