overvejer at skifte fra Amd platform til intel

  • Oki troede det ville give væsentligt bedre ydelse, mantle har jeg prøvet i bf4 men synes ikke det giver noget fps mæssigt. Mhs til at oc min cpu har jeg lidt givet op.....synes den bliver ustabil med det samme. Og det er ikke temp. Problem.
    +at jeg så var nød til at pille det ene gfx ud, pga jeg var nød til at resette bios :( så rækker min tålmodighed ikke :-)

    __________________________________________
    AMD FX8350
    Corsair Vengeance 2x4GB DDR3
    MSI 990FXA-GD65
    MSI R9 390X 8GB
    3*27" Samsung syncmaster A350

  • Oki troede det ville give væsentligt bedre ydelse, mantle har jeg prøvet i bf4 men synes ikke det giver noget fps mæssigt. Mhs til at oc min cpu har jeg lidt givet op.....synes den bliver ustabil med det samme. Og det er ikke temp. Problem.
    +at jeg så var nød til at pille det ene gfx ud, pga jeg var nød til at resette bios :( så rækker min tålmodighed ikke :-)


    Det kræver mere af CPU'en, at du køre i crossfire... Men! Mantle giver dig ikke bedre ydelse i BF4, fordi din CPU ikke bliver belastet ret meget i BF4 - Den har ca. dobbelt så meget CPU kraft, som du har brug for ved en opløsning ved 1920x1080, og hvis du køre med et grafikkort. Ved højre opløsninger, så vil CPU'en arbejde mindre, med crossfire mere.


    Jeg begyndet at mistænke din strømforsyning.... Du har jo et ret krævende system, og jeg kan ikke huske at ha' læst nogle steder hvilken strømforsyning du har. Et R9 290, i stedet for 2stk. HD7970 vil sikkert løse det, eller en god dyr stor single rail strømforsyning... Din strømforsyning skal ha' mindst 60 ampere i 12volt - Og det må ikke være fordelt på flere rails, da du så ikke kan regne med om den nu også kan levere nok til den enkelte del. Men det er utroligt svært at hjælpe dig, når du aldrig svare tilbage - Derfor kan jeg kun gætte.


    Med hensyn til overclock, så er problemet med stor sandsynlighed ikke CPU'en, det er sikkert bundkort, strømforsyning, eller RAM - Uden jeg ved det, har du prøvet med en BIOS update af bundkortet, og har du prøvet at skifte RAM? Evt. kan det også være din strømforsyning. At overclocke din CPU er ikke nødvendigt, den er hurtig nok, men du har en del i dit system, som er tæt på at lave fejl, eller som allerede laver fejl, og personligt vilel jeg finde ud af hvad det er, da det også kan påvirke ydelsen... Den CPU SKAL kunne overclocke til ca. 4,2ghz uden du piller ved volt, og der er ingen tegn på det er din CPU som det er galt med.


    Hvis du skulle opgradere på dit system, så ville jeg sælge de 2stk HD7970, og købe et R9 290 med en god køler, for du vil sikkert kunne sælge de 2stk. HD7970 til en pris, så du næsten får et R9 290 'gratis', og det tror jeg du vil blive glad for - I nogle spil vil det være hurtigere, og i andre langsommere - Men! Så er din strømforsyning ikke så belastet, og det spare også lidt CPU kraft, selvom du har rigeligt CPU kraft.


    Jeg ville prøve at låne nogle bedre ram og sætte i, for at se om det er dem der gør du ikke kan overclocke - Og hvis det er 1600mhz RAM du har, så ville jeg skifte dem uanset hvad... Du har bruge for mindst 1866mhz, max. CL9 RAM, hvis du skal ha' mest muligt ud af dit system.


    Hvis dit overclocknings problem ikke skyldes rammen, så kan det næsten kun være bundkortet, eller strømforsyningen, men det er nemt at tjekken - Pil et grafikkort ud og se om det hjælper.


    Hvis det ikke hjælper at pille et grafikkort ud, og din bios på bundkortet er opdateret, så er det sandsynligvis dit bundkort.

  • Imod dumhed kæmper selv guderne forgæves, men det skal ikke hindre at prøve igen.


    Dit eget udsagn Dnope, taget fra denne tråd


    Du har næsten ret.. Jeg har lige siddet, og læst en masse test's, dog!
    At sige det er en sandhed som ikke eksistere det passer ikke(Husk at
    FX-8350 er noget hurtigere end FX-8150, blandt andet fordi der blev mest
    support til FMA3, i stedet for FMA4(som rent faktisk er bedre)).


    nå, men sådan er sandheden, den er nogle gange ilde hørt, dette er taget direkte fra Wiki.


    • May 2009: AMD changes the specification of their FMA instructions
      from the 3-operand DREX form to the 4-operand VEX form, compatible with
      the April 2008 Intel specification rather than the December 2008 Intel
      specification.[9]
    • October 2011: AMD Bulldozer processor supports FMA4.[10]
    • January 2012: AMD announces FMA3 support in future processors codenamed Trinity and Vishera; they are based on the Piledriver architecture.[11]
    • May 2012: AMD Piledriver processor supports both FMA3 and FMA4.[10]
    • June 2013: Intel Haswell processor supports FMA3.[12]

    Ergo, jeg har ret og du har fejl, sådan er det.
    Så tillader du og kalde mig en fantast, når det eneste jeg har påpeget, er at du er forkert på den og dine"råd" er direkte forkerte.
    Kigger du Dnope på Sehesteds signatur, så vil du se, at han kører med 3x27" skærme i eyeinfinity hvilket giver ham en bredde på 5760x1080, så siger du endda, at han skal investere i et R9 290 hvilket i opretters tilfælde vil være en tilbagegang, da selv 2x7970 vil sætte et R9 290 til vægs i den opløsning, som han nu har, det er altså almen viden, selv for burhøns.
    [Blocked Image: http://www.overclock.net/content/type/61/id/1720883/width/500/height/1000/flags/LL]
    [Blocked Image: http://www.overclock.net/content/type/61/id/1720884/width/500/height/1000/flags/LL]
    [Blocked Image: http://www.overclock.net/content/type/61/id/1720886/width/500/height/1000/flags/LL]


    Så hævder du at måske er hans PSU, den er gal med


    Jeg begyndet at mistænke din strømforsyning.... Du har jo et ret
    krævende system, og jeg kan ikke huske at ha' læst nogle steder hvilken
    strømforsyning du har. Et R9 290, i stedet for 2stk. HD7970 vil sikkert
    løse det, eller en god dyr stor single rail strømforsyning... Din
    strømforsyning skal ha' mindst 60 ampere i 12volt - Og det må ikke være
    fordelt på flere rails, da du så ikke kan regne med om den nu også kan
    levere nok til den enkelte del. Men det er utroligt svært at hjælpe dig,
    når du aldrig svare tilbage - Derfor kan jeg kun gætte.


    og du hævder af en singlerail er bedre end multi rail i ovenstående uddrag fra denne tråd, det er forkert, da der ingen forskel er, ellers er Jonnyguru, måske osse forkert på den ?



    http://www.jonnyguru.com/forums/showthread.php?t=3990


    Så nævner du selv, hans ram kunne være problemet


    Jeg ville prøve at låne nogle bedre ram og sætte i, for at se om det er
    dem der gør du ikke kan overclocke - Og hvis det er 1600mhz RAM du har,
    så ville jeg skifte dem uanset hvad... Du har bruge for mindst 1866mhz,
    max. CL9 RAM, hvis du skal ha' mest muligt ud af dit system.


    Jamen, så vidt jeg husker har Sehested 1866Mhz ram enten fra G.Skill eller Corsair, så det er sgu heller ikke der, den er gal hvis memtest ikke kan finde nogle fejl.


    Sidst, men ikke mindst mener du at det er hans bundkort hvilket i hans tilfælde er et MSI, som jeg ved at du betragter som skod


    Hvis dit overclocknings problem ikke skyldes rammen, så kan det næsten
    kun være bundkortet, eller strømforsyningen, men det er nemt at tjekken -
    Pil et grafikkort ud og se om det hjælper.




    Hvis det ikke hjælper at pille et grafikkort ud, og din bios på
    bundkortet er opdateret, så er det sandsynligvis dit bundkort.


    nu er det sådan, at MSI's live update sørger for at bios altid er den seneste, da programmet chekker 1 gang hver måned.
    Måske er Sehesteds CPU bare en mandags model, som ikke rigtig kan skrues på, har du overhovedet tænkt den tanke.


    Nu har jeg bakket mine udsagn op punkt for punkt, så må du gerne kalde mig fantast igen, men læs det lige igennem, så kan du selv afgøre hvem der er fantast.


    Mvh
    Sam

    AMD 2600X Ryzen, MSI X470 gaming plus, 16GB G.Skill 24ooMhz DDR4 ram, Noctua NH-U12S, Sapphire RX Vega 56 Pulse ,Crucial MX100 512GB SSD(OS), Crucial MX500 2TB SSD,2 WD 1.5TB Black Caviar, 4TB WD Red HD, Thermaltake thoughpower DPS G 1050 wattPSU,Lian-LI PC-011 Dynamic white, Iiyama 27" IPS skærm. Logitech Z213 højtalersæt, Win 10 pro 64 bit.

  • Så længe AMD ikke fik deres grundliggende design i CPU'en lavet hurtig nok, så var løbet kørt samtidig med at Global Foundries ikke kan komme under 28nm, så har AMD intet at skulle have sagt, andet end at danse efter Intels pipe, sådan er det.

    Dette har jeg hørt tale om før. Er det fordi de ikke har den rette "viden" til at komme under 28nm, eller hvordan fungerer det? Så vidt jeg har forstået, har nm noget med antal transistorer man kan klemme ind, samt strømforbrug at gøre, er dette korrekt?

    CPU: i5-6600k @ 4.2GHz
    GPU: GTX 1060 6GB
    RAM: 16GB DDR4 HyperX
    MOBO: Asus Z170i Pro Gaming
    SSD: Samsung 750 Evo 500GB
    Kabinet: Mini ITX Sugo SG13

  • Dette har jeg hørt tale om før. Er det fordi de ikke har den rette "viden" til at komme under 28nm, eller hvordan fungerer det? Så vidt jeg har forstået, har nm noget med antal transistorer man kan klemme ind, samt strømforbrug at gøre, er dette korrekt?


    Nu bliver det hele lidt teknisk P3t3r.


    AMD's FX linie er egentlig taget fra et Opteron design, altså en CPU lavet til 24/7/365 brug, den skal være stabil fremfor alt, det har de opnået, det har så kostet "lidt" ydelse i enkelt trådede programmer, som spil typisk er bygget op omkring.
    Så bliver det hele lidt uldnt samtidig med at pipelinien imellem memorycontroller og CPU delen er for lang og AMD har aldrig været kendt for at bygge store caches ind i deres CPU'er for at modvirke dette. Hvor imod Intel har samme størrelse L2 cache og meget større L3 cache.


    Global foundries har kun 1 storkunde og det er AMD. AMD ejede 100% global indtil for nogle år siden hvor de løb ind i et cashflow problem og nær var gået konkurs grundet omkostningerne vedr K10 CPU'en(Phenom II) i udvikling og svigtende indtjening.
    Global foundries blev solgt til en rig araber i 2009, under det løfte at AMD ville aftage så og så mange CPU'er pr. år, det gik i vasken og AMD måtte betale gud ved hvor mange penge, for CPU'er som aldrig blev fremstillet, altså en fis i vinden til uendelig mange penge.


    Siden har der været meget stille omkring Global Foundries, men omkostningerne ved at gå ned i størrelse er så enorme, at man skal være villig til at leve med røde tal i regnskabet i rigtig lang tid, før potten vender.


    Jeg tror og siger tror, at araberen er rigtig smart ved at lade Intel lave alle fejl under udvilkingen hen imod 14nm, som burde komme i 2016, så fyrer han nok nogle milliarder af igen, når Intel har gjort de dyre erfaringer og lavet fremstillingsprocessen strømlignet, så vil det koste en brøkdel for Global Foundries af lave en ny proces der kan nøjagtig det samme.
    Du kan se på udviklingen fra I-2500K, sandybridge(kanon CPU), så kom Ivybridge, ikke ligefrem et kvantespring frem over den foregående model. Haswell er 22nm har som alle ved varmeproblemer, nu kommer refresh, om ganske få dage, så må vi se hvordan den så virker.


    Hvor om alting er, så koster det flere penge at udvikle 14nm, som er det gyldne mål end Danmark har i statskassen, til gengæld har Global Foundries en rig araber, så måske vender bøtten endnu engang omkring 2016/18.


    Mvh
    Sam

    AMD 2600X Ryzen, MSI X470 gaming plus, 16GB G.Skill 24ooMhz DDR4 ram, Noctua NH-U12S, Sapphire RX Vega 56 Pulse ,Crucial MX100 512GB SSD(OS), Crucial MX500 2TB SSD,2 WD 1.5TB Black Caviar, 4TB WD Red HD, Thermaltake thoughpower DPS G 1050 wattPSU,Lian-LI PC-011 Dynamic white, Iiyama 27" IPS skærm. Logitech Z213 højtalersæt, Win 10 pro 64 bit.

  • Okay, tak for det - så blev man lidt klogere ;)


    Troede faktisk Phenom-serien i sin tid gav AMD et godt overskud - og især PS4 og Xbox med AMD hardware i.


    Men håber da de kommer tilbage til sporet. Jeg har ikke noget imod APU'er, men jeg håber stadig de kommer tilbage på desktop-markedet med en processor, der bogstaveligt talt sparker røv. Ellers bliver næste PC med sikkerhed udstyret med en Intel Processor.

    CPU: i5-6600k @ 4.2GHz
    GPU: GTX 1060 6GB
    RAM: 16GB DDR4 HyperX
    MOBO: Asus Z170i Pro Gaming
    SSD: Samsung 750 Evo 500GB
    Kabinet: Mini ITX Sugo SG13


  • Jeg har ikke sagt noget andet end det du skriver der - Nemli' at FX-8150 har FMA4, og FX-8350 har både FMA3, og FMA4. Samt Intel fik FMA3, EFTER AMD havde frigivet FMA4 i FX-8150. Link: http://www.cpu-world.com/Compa…RW8KHK,AMD_FD9370FHW8KHK/


    Dine gamle benchmarks, uden link er ubrugelige, dengang havde man kun spil der ikke understøttede FMA - Desuden er det sikkert med en gammel windows 7.


    Kom nu videre, eller er jeg virkeligt så interessandt?:-)