Spørgsmål angående bundkort

  • Hej


    Jeg er ved at samle en ny computer til min svigerfar.


    Jeg overvejer at sætte et ASRock H81M-HDS bundkort i til 350 kr. Alternativet som jeg kiggede på er etASRock H87M-Pro4 kort til 525 kr. Hans krav er ikke så store, da han kommer fra en omkring 10 år gammel Medion computer, men jeg vil gerne samle et system han kan blive glad for et par år frem.


    Det skal kun trække en 120 GB Samsung 840 EVO SSD, en Intel i5 4670 og 2*4 gb Kingston HyperX ram. Og, er de sidste 150 kr godt givet ud på I5-4670 i forhold til I5-4570?


    På forhån tak

  • Jeg ville gå ind på Asrocks website og virkelig studere forskellene imellem det ene og det andet kort og overveje hvilket passer hans behov best. Som du selv siger, så er hans behov begrænsede.


    Du kunne evt. kigge på et system med en APU i, i steder for, den ville jeg tage med i overvejelserne osse, når behovet ikke er større.


    Mvh
    Sam

    AMD 2600X Ryzen, MSI X470 gaming plus, 16GB G.Skill 24ooMhz DDR4 ram, Noctua NH-U12S, Sapphire RX Vega 56 Pulse ,Crucial MX100 512GB SSD(OS), Crucial MX500 2TB SSD,2 WD 1.5TB Black Caviar, 4TB WD Red HD, Thermaltake thoughpower DPS G 1050 wattPSU,Lian-LI PC-011 Dynamic white, Iiyama 27" IPS skærm. Logitech Z213 højtalersæt, Win 10 pro 64 bit.

  • Tak for det.
    Jeg har været derinde. Så vidt jeg kan se, er der Intel 1217v lan på pro4 og Realtek RTL8116 Lan på den billige. Har det egentligt nogen betydning? Resten tror jeg ikke for den store betydning.

  • Angående APU etc:
    HVIS du vælger at køre en APU baseret maskine - som eksempelvis den AMD A10-7850 du har skrevet der - får du et betydeligt bedre "grafikkort" indbygget i maskinen - HD4600 kan slet ikke følge med AMDs R7 grafik der er i deres APUér.


    Noget der er værd at tage med i overvejelserne dog:
    Langt de fleste FM2+ bundkort kræver en bios opdatering for at virke med FM2+ APUer (yea I know.. weird) - så en FM2 APU (som A10-6800K) og et FM2 bundkort er lige til at køre på - og ikke meget mindre ydelse.


    Noget helt andet: Hvad skal maskinen bruges til? og hvad hastighed kører de ram?
    En A10 skal helst køre 1866mhz+ på RAM nemlig.

  • Han surfer mest, men han vil gerne kunne så video klip og lignende fra diverse sider. Jeg ved godt at begge systemer levere rigeligt. Men jeg tror ikke han har planer om at skifte det ud inden for de næste 5 år. Jeg kan samle et system for lige under 3500 kr. for selve hardwaren, hvis jeg vælger m81 bundkort og i5-4570. rammene er 1600 MHz, så de bliver vel også lidt dyrere, hvis jeg vælger amd.

  • Ikke nødvendigvis - hvis du vælger en A8 APU i stedet - får du stadig en god processor, og en kraftigere grafikmotor i, til billigere penge - og den burde snildt kunne trækkes på 1600mhz :)


    Eksempel på et build:
    APU 687,-
    Bundkort 647,-
    RAM 552,-
    SSD 583,-


    Ca 2500,-


    Så ved jeg ik om du har kabinet etc - men der er ihvertfald et bud :)

  • jeg kan absolut da heller ikke se fordelen i at vælge en I5-4670 hvis den kun skal bruges til at gå på nettet med og diverse andre små ting, spild af penge...


    Garfield er inde på det rigtige til din svigerfar :)

  • Garfield


    Det bundkort der er jo et mini ITX, og har opretter et almindeligt kabinet, så ville jeg da tage et micro ATX i stedet for og spare 150,- ekstra.


    link


    Mvh
    Sam

    AMD 2600X Ryzen, MSI X470 gaming plus, 16GB G.Skill 24ooMhz DDR4 ram, Noctua NH-U12S, Sapphire RX Vega 56 Pulse ,Crucial MX100 512GB SSD(OS), Crucial MX500 2TB SSD,2 WD 1.5TB Black Caviar, 4TB WD Red HD, Thermaltake thoughpower DPS G 1050 wattPSU,Lian-LI PC-011 Dynamic white, Iiyama 27" IPS skærm. Logitech Z213 højtalersæt, Win 10 pro 64 bit.

  • Hej Igen
    Jeg bestilte mine dele torsdag. Jeg valgte i5'eren, da han aldrig kommer til at spille. Det kan godt være det er overkill. Men om et par år er den vel så stadigt godt med. Jeg kunne selvfølgelig have valgt en billigere intel i3 processor også. Men nu har han i hvert fald en fin maskine, til 3761 kr.
    Den booter på under 5 sekunder og den virker noget mere responsiv, selv i internet delen, i forhold til min i3-3225.
    Men noget der undre mig er. At blæseren der sidder foran i kabinette, som suger luft ind, kører 1100-1200 rpm. Den der sidder på bagsiden kører kun halvt så hurtigt, og de er begget sat til silence mode inde i bios. De for begge strøm fra bundkortet.


    Kabinet: Cooler master N200
    psu: Antec pf450p
    Bundkort: ASRock 87M-Pro4
    Processor: I5-4670
    Ram 2*4 GB Kingston 1600 mhz Blu
    SSD: Samsung 840 evo 120 GB

  • Har for resten også kigget på a10-7850. Men den er kun omkring 100 kr. billigere end f.eks i5-4570.


    Jeg bestilte mine dele torsdag. Jeg valgte i5'eren, da han aldrig kommer til at spille. Det kan godt være det er overkill. Men om et par år er den vel så stadigt godt med.


    Grafikkortet vil hurtigt tabe pusten, om den stadigt er ok, kommer meget anden på hvor meget grafik internettet kræver til den tid, du skulle nok ha' givet A8-6600K eller A8-6500 et kik, 2 billige quad core APU'er, som du kunne være sikker på der var mere fremtid i. En A10-7850 ville jeg måske kalde overkill(Det ville ikke være nødvendigt), men en I5 med indbygget grafikkort til det formål... Dårligere uanset den højre pris.


    Når det er sagt, så kan du selvfølge sætte et grafikkort i den du har købt. Det ville løse problemet, alternativt har du givet ekstra penge, for noget som er dårligere til internet brug - Det virker ret ulogisk...


    Men den er, og bliver betydeligt dyrere(Især efter du har købt grafikkort til den..) - Uden at du ville kunne forvente en mærkbar ydelses forskel til internet brug de næste 2-3år.


    Uden grafikkort, så skal du ikke forvente der går lang tid, før du vil kunne mærke en A8-6500/A8-6600K er hurtigere på nogle punkter, CPU kraften får du nemli' ikke brug for foreløbig til internet brug.


    En SSD Disk kan give ham lidt ekstra internet hastighed her, og nu - Så SSD var fornuftigt.

  • Det system er ikke dårligere til internetbrug, de er præcis lige gode. For begge dele er sådan set overkill til internetbrug. Det kræver virkelig meget lidt af hardwaren. Både når det gælder grafikydelsen og CPU-ydelsen.